Multe au fost mâncărurile care mi-au încântat copilăria și, fără să fiu o gurmandă, le redescopăr acum cu bucurie printre amintiri. Măiestria Bunii mele era recunoscută "peste șepte sate", cum se spunea, pentru că era cea mai căutată socăciță de nunți. Nici nu vreau să mă gândesc la prăjiturile ei minunate, căci s-ar putea să nu mai pot scrie de dorul lor. Deși era atât de înzestrată într-ale bucătăritului, mâncărurile pe care le pregătea acasă, pentru noi, pentru mine și ea, căci multe luni stăteam singure, doar noi două, mâncărurile ei zilnice erau foarte simple. Și de aceea, zic eu acum, și foarte sănătoase. Nu erau frigidere pe-atunci, pe valea noastră de sub Gutâi. Cine vroia să țină ceva la rece avea o singură soluție: să pună mâncarea respectivă, cu vas cu tot, în găleata de la fântână, și să coboare apoi găleata pe lanț până deasupra apei. Câștigul era imens: mâncarea era mereu proaspătă, căci se gătea zilnic, doar atât cât era nevoie. Ingredientele erau luate din curte: pui și găini, pentru carne, legume, rădăcinoase, ierburi aromate, fructe din belșug din grădină. Totul era "de-al casei", semănat, crescut, îngrijit cu mare devotament. Cred că mare parte din gustul bun al mâncărurilor de atunci se datora acestei binefaceri.
Pentru mâncarea de dimineață aveam ouă, lapte proaspăt cu care Buna știa să facă cel mai bun "cavei" cu cicoare și dulcețuri din fzmeură, mure, coacăze de munte, măceșe, coarne și frăguțe, pe care le adunam chiar noi, de când începeau să se coacă și până ce le ardeau brumele. De la uncheșul Pavăl aveam faguri plini de miere, de la uncheșul Andriș aveam ulei gros, galben-maroniu, stors din semințe de dovleac. Pâinea prăjită, frecată cu usturoi și stropită cu ulei din acela era medicament în zilele friguroase, când guturaiul stătea la pândă. Pe la amiază, era gata întotdeauna câte o leveșe (supă) de legume, cu tăieței sau găluște, cu orez sau frecăței. Iar seara, mă așteptau colțunașii cu brânză, grișul sau orezul în lapte, cu multă scorțișoară și cu sirop de brad, merele coapte sau compotul din poame uscate. Peste zi, când mă întorceam de pe uliți, mă aștepta Buna cu tot felul de plăcinte și plăcințele, turte și turtițe, unele din mălai cu lapte acru, altele din făină de grâu, cu miere pe deasupra, sau presărate cu zahăr vanilat. Dar când foamea era mare și nu mai puteam aștepta până se termina mâncarea, primeam câte o felie de pâine unsă cu untură, presărată cu ceapă roșie tăiată mărunt sau cu boia. Bună era! Duminica era întotdeauna supa de găină la mare cinste, altfel, cel puțin vara, carne se mânca mai rar. După tăierea porcului, dinaintea Crăciunului, mâncărurile erau mai sățoase, cu șunci, cârnăciori, tobă și răcituri, care nu prea mă încântau. Ieșea însă din lista aceasta zeama clară de răcituri, închegată, care îmi plăcea la nebunie. Îmi dau seama, făcând această recapitulare, că nu se punea nicicum problema mofturilor la mâncare. Nu exista așa ceva. Erau atât de bune toate, încât nu puteai să te abții.
Multe îmi aduc aminte despre felul în care Buna gătea. Țin minte și oalele ei roșii, cu câte un cap de leu desenat pe burțile rotunjite. Îi țin minte șurțele mari, unele cu fodoră, și obligatoriu cu buzunare, în care ținea tot felul de nimicuri, capete de sfoară și multe altele, dar și câte ceva dulce, cu care mă amăgea din când în când. Parcă o văd și acum ținându-și mâna pe cuțitul cu care ungea untul pe pâine și parcă o și aud chemându-mă "fuga, fuga", de pe unde eram, ca să-mi dea câte ceva de mâncat.
Ziua pâinii
Sâmbăta era zi de pâine. Și nu numai la casa Bunii, ci în toate gospodăriile ce se înșirau de-a lungul Văii Albe. Asta însemna că femeile se sculau mai de dimineață, încă dinainte de a răsări soarele, și făceau focul în cuptoarele de pâine. Apoi urmau muncile obișnuite din gospodărie, munci care nu sufereau amânare: hrana și adăpatul animalelor, curățarea grajdurilor și a acareturilor, a cotețelor, slobozirea vacilor la păscut și a găinilor, controlatul cuibarelor. Numai după ce toate de pe-afară erau în bună rânduială, intra și Buna sâmbăta dimineață în bucătărie, se spăla bine și-și schimba hainele de lucru cu altele curate, își prindea părul într-un conci, în vârful capului, și-l acoperea cu o năframă cu puncte și linii albastre și-apoi își lega șurța mare. Mai trăgea o dată strâns de legătoarea părului și-abia apoi se-apropia de covata de lemn, în care făina stătea în așteptare, cernută cu sita mare încă de cu o seară înainte. N-aveam nicio șansă de lenevire în vârful patului în diminețile de sâmbătă, trebuia să țin de covată, să nu se miște, cât Buna frământa. Ziua de pâine era altfel decât celelalte. Era cea mai importantă din săptămână, și tot ceea ce se făcea în acea zi avea o cu totul altă însemnătate decât în zilele obișnuite. Nu degeaba era numită "Ziua sfântă a pâinii." Buna frământa aluatul pe care-l ținea la cald să dospească. Când era gata, gata să iasă din covată, croia din el șapte pâini pe care le punea la crescut pe foi de varză, de paltin sau de hrean. Câtă vreme pâinile creșteau și se umflau, dintr-o bucată de aluat pe care o păstra întotdeauna la sfârșit, făcea alte minunății, care-au rămas de mulți ani doar în amintiri: riteș, pangalău sau palaneț, văcărău, vărzare și picioicare și multe altele încă, pe care le știu numai după forme și gusturi, dar al căror nume străvechi, spre părerea mea de rău, le-am uitat. Și asta, pentru că de atunci, din copilărie, nu le-am mai întâlnit și nici mâncat pe nicăieri, pe unde am umblat. Și acum, vă poftesc cu drag la coșarga cu bunătăți preparate din aluat de pâine:
Riteș
Se întinde dintr-o bucată de aluat (cam cât pumnul de mare) o foaie cât mai subțire, pe masa de lucru sau pe planșeta unsă cu ulei, fără făină. Foaia obținută se unge bine cu ulei de dovleac, și pe deasupra se presară cu sare grunjoasă. Se rulează apoi strâns toată foaia, până se obține un rulou, un sul de aluat, care se învârte apoi în formă de spirală, cât mai strâns, după care se întinde cu sucitoarea. Se pune în tavă unsă și se coace în buza cuptorului, la foc iute. Dacă se pune la copt pe frunze de viță, paltin, hrean sau varză, primește un gust foarte aromat și bun.
Pangalău sau palaneț
Se întinde aluatul de pâine până se obține o turtiță groasă de un deget, cam cât o farfurie de mare. Se unge cu ulei și se presară cu sare grunjoasă. Cu un cuțit bine ascuțit se fac apoi niște crestături în formă de grătar pe deasupra, fără a tăia de tot aluatul. Pangalăul se coace astfel: se pune pe lopata de scos pâinea și aceasta se ține deasupra focului din cuptor, mișcându-se mereu, pentru ca pangalăul să se coacă uniform și să se rumenească frumos. Dacă este mai subțire, se coace mai repede. Dacă este mai gros, trebuie lăsat la copt mai mult timp. Pangalăul sau palanețul nu se coace la flacără prea mare, căci se arde deasupra și rămâne necopt în mijloc. Trebuie răbdare și îndemânare la mișcarea lopeții deasupra flăcărilor sau a jarului. Cine nu are ustensilele astea două (de mare importanță într-o bucătărie) poate coace palanețul în tavă unsă sau pe frunze de varză, hrean ori viță-de-vie. Frunzele se ung bine cu ulei sau cu grăsime de găină ori cu untură de porc.
Vărzare, brânzare, picioicare
Aluatul de pâine bine dospit se întinde într-o foaie dreptunghiulară, cu grosimea de un deget. Deasupra foii se pune un strat uniform de varză acră, călită în ulei, sărată și piperată potrivit. Se rulează foaia, ca un cozonac, și ruloul se pune în tavă unsă bine cu ulei sau untură de porc. Vărzarele astfel preparate se coc în gura cuptorului, deodată cu pâinile, dar se scot mai repede decât acestea. În loc de varză călită, Buna folosea uneori ca umplutură brânza dulce de vaci, sau urda amestecată cu ouă. Dar și brânza sărată de oi, amestecată cu ierburi: mărar mult și frunze de usturoi și de ceapă verde. Alteori, umplutura era făcută din cartofi fierți. O prepara cam așa: curăța cartofii fierți de coajă, și după ce se răceau, îi dădea pe răzătoarea mare. Îi amesteca bine cu patru sau cinci cepe tăiate în rondele și călite în ulei. Peste acest amestec se punea mult piper negru și câteodată boia. Cu aceste umpluturi, de varză călită, brânzeturi, cartofi, Buna prepara și plăcinte pe care le cocea în tigaie, în ulei. În zilele reci de iarnă, când veneam înfrigurată de la săniuș, găseam mereu pe marginea sobei, ținute la cald, plăcinte din acestea.
Văcărăul
Am lăsat la urmă văcărăul, care era un fel de pâinișoară rotundă, făcută din aluatul care se rădea de pe covata în care se frământa aluatul de pâine. Covata se rădea după ce erau croite toate pâinile și puse la dospit. De aceea, de multe ori, aluatul obținut era mai tare, căci începea să se usuce deja. Pupul, pâinișoara obținută nu era mare, dar după coacere, era mult mai tare decât pâinea și avea o coajă tare bine rumenită. Era bun numai dacă îl înmuiai în lapte cald cu miere sau în caveiul de cicoare al Bunei.
OTILIA ȚEPOSU
MOLDOVA
Rețetele sărăciei
N-am prea murit de foame în timpul comunismului, că doar ne învățaseră vremurile să ne "descurcăm", care și cum putea... Ce-i drept, toate alimentele de bază erau pe cartelă (pâinea, zahărul, făina și uleiul), dar fiecare familie - cel puțin cele pe care le știam eu - avea în casă un congelator ticsit cu de-ale gurii, pentru "zile negre". Noroc că aveam "rețele de aprovizionare" care funcționau perfect: Nea' Sandu, șofer la Avicola, ne aducea din când în când câte-o găină grasă și ouă cât pumnul, cu două gălbenușuri, de nici nu încăpeau în suportul special din frigiderul Zil. Unchiul Gigi, fratele tatei, pensionat de tânăr pe caz de boală din cauza unui infarct, mergea toată ziua la pescuit și ne aducea pește din belșug. Nu-mi mai amintesc ce "pilă" aveau ai mei la Abator, dar știu că săptămânal primeam pe șest câte-o sacoșă cu fel de fel de "bunătăți": câte-un kil de carne de porc, un baton de parizer de-ăla gros și bun, crenvurști și alte specialități. Făina și mălaiul le luam de la bunici, de la țară, iar pentru lactate și alte "finețuri" (ciocolată Kandia, cafea, măsline, banane sau portocale), care se primeau destul de rar la Alimentara, stăteam și noi la coadă, ca tot omul. (Apropo: vă mai amintiți scăunelele pliante de stat la coadă? Ha, ha!) Dar cum uneori și "rezervele strategice" se terminau, când efectiv nu mai avea ce să ne pună pe masă, mama era obligată să improvizeze fel de fel de bucate, ca să ne astâmpere foamea. Și avea experiență, sărmana, că doar trecuse - copil fiind - prin foametea din timpul celui de-al Doilea Război Mondial!
De pește ne săturaserăm, că doar trăiam pe malul Dunării, la Galați! O tachinam pe mama, cu soră-mea, când ne întreba ce să ne mai gătească din pește: "Fă-ne compot sau tort de crap!" - și râdeam ca proștii. Și atunci mama scotea din sertar o "rețetă săracă", de iarnă, când Dunărea îngheța bocnă și nu se mai putea pescui, de care și acum mi-e dor! Borș cu hering afumat la conservă!
Se lua: un morcov, un pătrunjel, un ardei gras, o țelină mică, o ceapă, o lingură de orez, 1 l borș de putină, sare, piper, două conserve de hering afumat în ulei, și o legătură de leuștean. Se desfăceau conservele de pește, li se scurgea uleiul într-o tigaie, în care se căleau legumele tăiate mărunt. Se puneau apoi legumele la fiert într-o oală cu apă și se adăuga orezul. Când orezul era fiert, se acrea cu borș (după gust), se punea și peștele din conserve, se mai dădea într-un clocot, iar la final se adăuga leușteanul tăiat mărunt. E un de-li-ciu, credeți-mă pe cuvânt! (Țin minte conservele - erau rotunde, mari, cu etichetă galbenă, pe care scria: Hering afumat în ulei. Nu știu dacă se mai fabrică, dar pot fi înlocuite cu conserve de Șprot afumat în ulei.)
Într-o iarnă, după sărbători, cam pe la vremea asta, după ce ne ghiftuiserăm cu bunătăți de Crăciun, Revelion și Sfântul Ion (de onomastica mamei), ne-am trezit cu congelatorul gol. Panică! Cum lumea se punea greu în mișcare și "rețeaua" nu funcționa încă, mama a fost nevoită să-și aducă aminte de rețetele copilăriei. "Meniul" n-a fost chiar pe placul nostru, dar ne-a scos din nevoi.
Tomocei
Într-o oală, se pun la fiert doi litri de apă și 100 g de zahăr. Separat, într-un castron, se pune 1/2 kg de făină albă și un praf de sare, care se stropește din când în când cu apă și se amestecă încontinuu, până se formează cocoloașe mici, cât bobul de mazăre ori de piper. Întregul conținut (inclusiv făina rămasă) se presară - puțin câte puțin - în apa care fierbe, în timp ce se amestecă energic cu un tel. Se lasă la fiert circa 10 minute, apoi se stinge focul. Se mănâncă dimineața, la micul dejun. (Cine stătea noaptea la rând, putea folosi lapte în loc de apă!)
Balmuș
Într-un castron, se pune un pumn de făină albă și un praf de sare, care se amestecă cu un pahar de apă, până se obține consistența unui terci subțire. Într-o tigaie cu puțin ulei se puneau 3-4 felii de ceapă, care se prăjeau puțin, cât să se "stingă" uleiul. Ceapa se arunca, iar în uleiul încins se punea terciul de făină, care se amesteca încontinuu, până se îngroșa ca o ciulama. Se condimenta după gust și se mânca cu mămăligă și cu varză murată.
Nu știu cine are curiozitatea să-ncerce aceste rețete, mai ales acum, când supermarketurile gem de atâta mâncare... Dar să nu uităm că acum trei decenii "luptam" pentru fiecare îmbucătură! Îmi amintesc de o întâmplare cu mamaia Mitrița, care azi pare incredibilă. Ea adora măslinele. Când nu s-au mai găsit la Alimentara și făceam rost "pe sub mână" de câteva sute de grame, i le duceam pe toate, știind cât de mult îi plac. Odată, când am vizitat-o, am găsit-o la masă. Avea în față o mămăligă aburindă, un castronaș cu mujdei de usturoi și... trei măsline! Și le drămuia, să-i ajungă cât mai multă vreme. Mușca din măslină câte-o bucățică mică, doar cât să-i simtă gustul, apoi băga în gură câte un boț de mămăligă înmuiat în mujdei. "Doamni, tari buni mai sânt! Nu m-aș sătura nișiodatî!"
Demult, când fiul meu avea vreo 8-9 ani, pentru că era foarte sclifosit și nu prea mânca ce-i puneam în farfurie, i-am povestit câte ceva din vremurile de restriște ale comunismului. Vizibil impresionat, a început să plângă. "Așa de rău o duceați? Nici mâncare, nici desene animate, nici calculator? Tati, ce copilărie nefericită ai avut! Mi-e tare milă de tine!" Degeaba i-am spus că, în ciuda lipsurilor, am avut o copilărie ca-n povești... Cine să mă-nțeleagă?
FLORENTIN POPA
Chisălița
Mirosul are pentru mine cel mai puternic efect de transportare între realități. Nările îmi palpită la adierea unui parfum cunoscut sau atunci când adulmecă o frunză de nuc strivită între degete, ori când simt aburul unei mâncări... Și-ndată sunt în capsula timpului. Amintirile nu sunt trăite ca filme pe care le-am mai văzut, ci ca momente care atunci se întâmplă din nou. De parcă am trecut dintr-o viață în altă viață, tot a mea, care se desfășoară paralel. Dar nu în toate cazurile, nu cu toate amintirile și cu toate mirosurile. Numai cu acelea care s-au impregnat în memoria mea cu o emoție puternică.
Bunăoară, dacă aș avea acum în față o porție de chisăliță, aș avea o întâmplare grozavă de povestit. N-am. Nu mai face nimeni azi chisăliță. Cel puțin, eu n-am mai întâlnit, de multă vreme, pe nimeni care să prepare o așa delicatesă. O făcea bunica mea dinspre mamă, ca desert pentru noi, nepoții. Dar oare știți ce e chisălița? Pe scurt, este o mâncare a săracului, dar deosebit de gustoasă. Cam ce-a fost la început pizza pentru italieni, așa și chisălița pentru moldoveni. Și mai sănătoasă, căci nu conține carne. Mă rog, nu atunci când fructele au fost ferite de viermi.
Chisălița este de vară și de iarnă. Prima se face din vișine sau cireșe. Preferata mea este din cireșe amare. Veneam de pe dealuri, unde pășteam vacile bunicii, cu sânul plin de cireșe. Când mă vedea bunica, mă întreba: "Iar vrei chisăliță?". "Da, și repede, bunico". Se amuza. Pățea cu chisălița ca și cu poveștile pe care ni le spunea când eram mici. Degeaba știa ea zeci de povești frumoase, unele învățate, altele inventate de ea însăși, că noi tot pe cea cu Păcală vroiam să ne-o spună, seară de seară, înainte de culcare. Așa și cu chisălița la vremea cireșelor. Nu ne mai trebuia nimic altceva.
Ei, dar cum se prepară bunătatea asta? Se fierb fructele proaspete, cu un adaos de zahăr cam cât te lasă inima. Când e aproape gata fiertura, se adaugă un pumn, doi, de mălai, la o oală de cireșe în zeamă și se amestecă atent, cu o lingură de lemn, la foc moderat, până când se obține un sos gros. Opriți focul înainte de a face mămăligă cu cireșe. Și mare băgare de seamă, să nu se zdrobească fructele, dacă le fierbeți la foc prea iute, că-și pierde mâncarea din savoare. Și-apoi se înfulecă, dar nu ca pe un desert exotic, ci ca pe o masă serioasă, cu o bucată de mămăligă rece alături. Credeți-mă, e delicioasă!
Chisălița de iarnă e nițel mai pretențioasă, în fazele pregătitoare. Întâi trebuie selectate fructele: mere, pere, prune și coarne, care se lasă la uscat lent, într-o cameră rece și întunecată, dar lipsită de umezeală. Dacă vreți să faceți totul ca la carte, mai bine le deshidratați într-un cuptor cu lemne, bine încins, din care scoateți jarul. Le puneți acolo, în tăvi mari, pentru un timp pe care îl știu numai țăranii amatori de astfel de scofeturi. Apoi le depozitați în vase mari de lut, închise bine la gură. Și când dă prima zăpadă, deodată cu începutul Postului Crăciunului, sunt de mare folos la casa omului, căci înlocuiesc un prânz. Se fierb bine, cu zahăr și mălai, ca și la chisălița de vară. Iar când mâncarea se răcește, se vor bate calicii la gura voastră.
La vremea cireșelor amare, cred că o să-mi fac eu însumi o chisăliță. În amintirea bunicii.
CLAUDIU TÂRZIU
OLTENIA
"Coi de berbec"
În prima copilărie, de cum se făcea vară, nu rămâneam singur acasă niciodată. Plecam cu bunicii Ilie și Torica sus pe deal, pe Rușchi, pe Dosul Ierului, pe Strâmba sau pe Piscul Danciului. Chemau destui oameni la lucru, mai ales la cositul ovăzului și secarei, la săparea viei și la culesul prunelor. Moșul Ilie avea grijă să ducă pe dealuri, toamna târziu, multe care cu băligar... Reușea în fiecare an să facă roade bune și pe huma cleioasă a... Sudoamelui. Cine venea la muncă știa că la Al lui Curelea, cum îl numea satul, se bea bine și se mânca pe săturate. Iar după masă, pe când fiecare se odihnea la umbră, bunica pregătea "mâncarea bărbaților" - o pastă din miez de mălai cum n-am mai gustat niciodată, numită simplu și țărănește: "Coi de berbec". Din mămăliga rămasă, bătrâna aduna miezul la un loc, îl înghesuia într-o cârpă curată, albă, adusă în acest scop de acasă. Strângea colțurile într-un nod, apoi se ducea la car și începea să lovească legătura când pe roți, când pe proțap. Lovea cu toată puterea, de răsuna pădurea. Când obosea, îi ceream și noi, copiii, rândul la bătut. Chinul se merita! Mămăliga zdrobită era o minune! După ce îl încerca cât e de tare, bunica ne dădea tuturor câte o felie. Îl tăia cu cuțitul ca pe pâine. Mulți spuneau că mălaiul bătut de roata carului este cel mai bun desert țărănesc. Din priceperile gospodărești ale bunicii, îmi mai amintesc și de gustoasa ciorbă de urzici cu șoric. În toiul iernii, alegea foi de șoric subțire, de pe burta porcului, pe care-l topea și-l băga la păstrat în garnița cu untură. Primăvara, când dădeau urzicile, măicuța făcea tradiționala ciorbă de urzici, căreia îi adăuga feliuțe mici de șoric și o dregea cu ou de rață... Să ne fi împietrit cineva în fața farfuriei, plină ochi cu minunea aceea de zeamă fierbinte, am fi fost fericiți!
ION LONGIN POPESCU