De pe uliţa plină de noroi şi de voie bună pe care a învăţat singur să cânte pe prispa casei, Victor Teişanu a ajuns printre reprezentanţii de seamă ai muzicii lăutăreşti, în perioada ei de glorie, care, din păcate, a început să apună. Astăzi, este unul dintre ultimii lăutari pe care-i mai putem asculta cântând şi povestind despre frumuseţea acelor ani.
"Aruncă ghiozdanul ăla şi adu bani acasă!"
"Ăsta nu-i numele meu adevărat, din buletin, e numele de firmă, aşa mă ştiu toţi. Pentru că părinţii, toată familia mea vine de la Halta Teiş, de lângă Târgovişte. Şi veneau ţiganii să mă ia la o nuntă, la un botez, să cânt, şi ziceau: «Hai să-l luăm pe ăla de la Teiş», cântă bine cu acordeonu'! Când ne-am mutat, am umplut două străzi în cartieru' Herăstrău: era o stradă care-i zicea Prejbei, numai cu lăutari, şi o stradă, Prăşitoresei, cu zidari. Acolo m-am născut eu, pe Prejbei, într-o casă amărâtă, cu două cămăruţe, în care au crescut cinci copii. Când ploua, era un noroi pe stradă, vai de mine, cum ajungeam un kilometru pe jos, până la tramvaiu' 5. Da era viaţă frumoasă, că ne înţelegeam bine cu toţii, toată ziua cânta muzica. Acolo am învăţat eu să cânt, pe prispă. Luam acordeonu' în braţe, cântam un pic în curte şi ieşeau imediat ţigăncile, fete, femei, să joace, de prin case. Şi eu mă luam după picioru' lor, să nu pierd măsura, ele jucau şi eu învăţam după picioru' lor să cânt."
La 11 ani, Victor Teişanu şi fratele său, Sile, au primit instrumente de la tatăl lor: Victor, o vioară şi Sile, un acordeon. Tatăl lor, Gheorghe Măslină, era un cobzar renumit al acelor vremuri şi avea nevoie în taraf de un viorist şi un acordeonist, însă amândoi băieţii au ajuns să cânte la acordeon, pentru că vioara nu prea s-a lipit de Victor. Încă dinainte de a începe să cânte, Victor îl însoţea pe tatăl său fie la Teatrul Giuleşti, acolo unde cânta după spectacol, cu taraful lui Ilie Udilă, fie în studiouri, unde acesta înregistra cu Gabi Luncă, Romica Puceanu, soliste cu care Victor avea să cânte la rândul său, peste mai mulţi ani. Gheorghe Măslină a cântat în 14 ţări, cu diferite ansambluri, însă atunci când s-a îmbolnăvit de astm şi nu a mai putut să cânte, a rămas cu o pensie de 250 de lei, cu care trebuia să crească cinci copii. "Am cântat puţin cu tata, el cu cobza, eu cu acordeonul. Cântam la un restaurant în cartier, La Ene îi zicea, avea o grădină frumoasă în spate. Eu, dacă mă lăuda cineva ce frumos cânt, îi dădeam banii înapoi, nu luam bani de la el, aşa mă bucuram, copil, ce vrei, şi tata îmi dădea cu picioru' pe sub masă şi-mi făcea semne cu ochii «Ce faci, mă?». Ţin minte că acasă a ieşit belea mare, a răsturnat cu picioru' ceaunu' cu mâncare, i-a zis lu' mama «Uite, fă, fi-tu, ce face!». După ce s-a îmbolnăvit şi n-a mai putut să meargă să cânte, am înţeles eu cum stă treaba la lăutari: Nu cânţi, nu ai ce mânca!. Mi-a zis într-o zi tata «Aruncă ghiozdanu' ăla şi adu bani acasă!». M-am dus şi eu prin tramvaie, prin autobuze, cu acordeonu' de gât, şi de atunci am adus bani acasă. Eu am crescut ceilalţi fraţi, am fost ca un tată pentru ei. Aduceam bani şi mămica lua pâine, făină, ulei, aveam ce pune pe masă."
"De unde aveţi, mă, voi dulceaţa asta?"
"Eu am învăţat singur să cânt la acordeon, de la mine din cap. Aşa suntem noi, romii, avem muzica-n sânge. Să vedeţi, cântam într-o zi prin curte ,şi vine unu, Titel, care repară maşini şi-mi zice. «Ia vino un pic, că te cheamă Marcel Budală». Când l-am auzit, m-am speriat, nu ştiam ce să fac, ăsta era mare acordeonist, ce-o vrea de la mine? El oprise mai devreme maşina şi mă ascultase, fără să ştiu, după aia se dusese la reparat, la Titel, aproape de casa noastră şi-l întrebase «Cine-i băiatu' ăla, poţi să-l chemi la mine?» Şi m-a rugat să-i cânt. Vă dau cuvântu' meu, că plângea ca un copil. «Mă, cum aveţi voi dulceaţa asta-n muzică?». Mi-a dat şi bani, am fugit la tata: «Uite, tată, Marcel Budală». Cei care cântă după note cântă mai simplu, mai strict, dar noi o mai înflorim, cântăm la sentiment, asta-i plăcuse lui. Când am mai crescut şi eu, am mers la un profesor, la Mieluţă Surdu, mare acordeonist, a murit acu vreo doi ani săracu', fără să fi făcut o casetă, un disc, ceva. Ne-am împrietenit, mi-a arătat café concert, un om foarte cuminte, de treabă. Da' erau mereu certuri în casă, că soţia lui era sora lui Toni Iordache, şi Toni, când pleca undeva în turneu, nu-l lua pe Mieluţă, îl lua pe Ionică Minune. Acum, Ionică e cel mai bun de pe glob, altu' ca el nu se mai naşte, mai sunt acordeonişti de valoare, da' ca Ionică, nu se mai poate. Eu eram cam cel mai bun de pe strada Prejbei. Mai era unu, maestru' Bulumac, bun la başi, da' nu prea le avea cu tehnica. Da' am învăţat şi de la el, meseria asta se fură, ai de oriunde de învăţat, chiar de la unu mai slab ca tine."
Talentul lui Victor Teişanu a început să fie remarcat în lumea lăutarilor, după care a ajuns repede la televizor, în ansamblul lui Paraschiv Oprea, a cântat la restaurante mari, la Caru cu Bere, la crama Rapsodia, şi-a făcut un nume. Cu banii câştigaţi, s-a îngrijit să nu lipsească nimic familiei sale, a adus curent electric în casă şi primul televizor.
"La 17 ani, m-am angajat la fabrica Automatica. Mi-au dat şi un loc de muncă pe hârtie, da' mai mult cântam la ansamblu' de dansuri. Acolo m-am însurat eu cu prima mea soţie, o româncă de la dansuri. Am luat-o la mine acasă şi, după câteva luni, când a venit sora ei în vizită şi a văzut în ce hal stăteam, toată familia în două cămăruţe, a zis că ne dă ea garsonieră, numai să ne mutăm de acolo. Eu am zis că nu plec de la mama şi de la tata, aşa că ne-am despărţit. Da' oricum nu eram căsătoriţi legal."
"Auzi, n-ai o găină de vânzare?"
"Când ieşeau ţigăncile pe prispă să joace"
Spre regretul lui Victor, nici unul dintre copii nu s-a arătat interesat să-i urmeze meseria. Are câţiva elevi, între care unul-doi, foarte buni. Mai cântă la câte o petrecere, o nuntă, pe la un restaurant, dar spune că de când au apărut manelele, muzica lăutărească a trecut în umbră. "S-a cam dus muzica noastră, dar cine ştie, poate odată o reveni". Îi place să cânte cu acordeonul şi cu vocea cântece de pahar, de jale, "La şalul cel negru", "Inel de aur", "La fântâna cu găleată".
Stăm de vorbă într-un apartament de bloc spaţios şi dichisit, cu o terasă uriaşă şi îl întreb dacă a mai trecut prin mahalaua copilăriei, dacă se mai gândeşte la ea. "Aici m-am mutat când am făcut schimb cu fratele meu, Sile. I-am dat casa părinţilor, un acordeon şi o butelie. Acolo s-a demolat de mult, nu mai sunt străzile alea. Dar eu am plecat, pentru că, oricum se stricase treaba, veniseră mulţi ursari, se îmbătau, se certau între ei, se băteau. Noi când îi auzeam, ne închideam în case. Nu mai era viaţa aia frumoasă, cum o ştiam de mic. Ce frumos era atunci, ce chefuri ieşeau, cum răsuna muzica! Acum stau aici, am tot ce-mi trebuie, da' ştiu că pe străduţa aia am fost eu fericit, când mă întâlneam dimineţile cu ceilalţi băieţi, de 14-15 ani, la o cafeluţă şi discutam de ale noastre, când studiam toată noaptea un cântec pe care-l auzisem undeva şi nu-i dădeam de cap, când mă aşezam dimineaţa cu acordeonul pe prispă şi ieşeau ţigăncile de prin case să joace.