Cele mai multe, picturi pe piatră. Un înger adormit, o cruce, o floare ciudată sau alte imagini ce par negativele ascunse, de cine ştie când, în piatră, ale unui fotograf nepământean. Artista din Deva le-a văzut şi, fin creionate, le pune în faţa celor care-i trec pragul. Pe pereţi, tablouri din bucăţi de scoarţă de copac, în alăturări inedite. Altele, din coajă de ou, în mozaicuri migălos potrivite, sau pe frunze uscate, presate cu grijă şi transformate, mai apoi, în peisaje sau portrete. Jocuri de copii, ai spune, doar că doamna care se încăpăţânează să vadă, să culeagă şi să ni le pună în faţă are 82 de ani. O cheamă Anna Ionaşcu, pictează de când se ştie şi este un artist plastic autodidact. În lumea mult prea plină de orgolii a artiştilor consacraţi nu s-a găsit un loc şi pentru ea. Dar asta n-a împiedicat-o să lucreze, cu acelaşi drag ca la început.
Ghiveciul crăpat
"Pictez de când eram copil, doar că n-am avut posibilitatea niciodată să fac şcoli sau cursuri de arte plastice. Şi când erau copiii mei mici, după ce le spălam scutecele, cum erau pe-atunci, mai ales duminică după-amiaza, îmi făceam timp să pictez. Aşa simţeam nevoia. Nu ştiu să vă explic. Ca şi cum, dacă ar fi trecut mai mult de o săptămână fără să pictez, pur şi simplu n-aş mai fi putut respira. Am şi avut noroc că soţul meu, Dumnezeu să-l ierte!, m-a înţeles şi m-a susţinut. De fapt, el mi-a făcut cadou primele pensule şi vopsele de ulei, când copiii noştri erau încă mici", spune Anna Ionaşcu.
Pe vremuri, când porţelanurile şi bibelourile erau la mare preţ printre români, era tot timpul solicitată să picteze farfurii, pentru doamnele care îşi doreau să refacă, astfel, câte un set descompletat. A durat câţiva ani buni "moda" asta, apoi a trecut. A pictat şi goblenuri, dar şi acestea s-au demodat.
Într-o zi, însă, a descoperit piatra. I se crăpase un ghiveci de flori şi a adus de la o balastieră câteva plase de pietre, ca să-l redecoreze, să-i dea o altă formă şi să-l poată aşeza în curtea blocului, în bucăţica sa de grădină. Când le-a spălat, a început să vadă în ele forme interesante, imagini încremenite în piatră de milioane de ani. Şi s-a gândit să le evidenţieze cumva, cu puţină culoare, ca să poată vedea şi alţii ceea ce ea văzuse. "Prin 1996, Dumnezeu mi-a dat ideea să pictez pe piatră. Până atunci, n-am avut curaj. În 1998, am fost invitată la Pro TV, la emisiunea «Chestiunea zilei» a lui Florin Călinescu. Am avut un succes extraordinar! Am fost prima din România care a avut această idee, de a picta pe piatră, dar după acea emisiune, foarte mulţi s-au inspirat şi au ajuns, acum, să facă lucrări asemănătoare. Am cunoscut şi eu câţiva astfel de artişti. Dar ei colorează piatra, o acoperă cu vopsea, fac cu totul altceva decât fac eu".
Pietre, scoarţă de copac, frunze
Vorbeşte liniştit, cu o detaşare înţeleaptă. Nici urmă de patimă, de înverşunare, sau de reproş. Ştie foarte bine care-i e drumul şi nu se abate de la el pe cărări înfundate. Are şi acum foarte multe idei, dar se teme că va muri şi nu va apuca să le realizeze.
"Eu nu pictez pe orice, îmi aleg pietrele. Se întâmplă, de multe ori, să văd în piatră o imagine şi, după ce o aduc acasă, să nu-mi mai spună nimic. Piatra trebuie ascultată, îţi spune singură ce ascunde. Am păţit ca o piatră să nu se lase pictată: avea o faţă perfect dreaptă, cealaltă în relief. Am tot mutat-o, în casă, afară, mă obseda, dar nu puteam s-o pictez nicicum. Şi, într-o zi, am văzut-o din spate şi atunci am înţeles ce-mi spunea: erau câteva culegătoare de spice. Pe o alta, singura piatră găsită într-o grămadă de nisip, am încercat s-o pictez pe Fecioara Maria, dar nu mi s-a părut potrivită şi am şters-o. Am încercat un cap de Crist, apoi un înger. Abia îngerul s-a potrivit, el era «de acolo»".
Anna Ionaşcu nu a căutat în mod special vreo modalitate prin care, exprimându-se artistic, să iasă în evidenţă faţă de alţi artişti, să fie altfel decât ei. A făcut, de fiecare dată, exact ceea ce a simţit, a pictat cum i-a dictat inspiraţia şi sufletul. La un moment dat, a descoperit scoarţa de copac şi a transformat-o şi pe aceasta în tablouri, în icoane. "Obişnuiam să mă plimb prin Parcul Dendrologic din Simeria. Este un loc superb, plin de copaci extrem de bătrâni, a căror scoarţă se decojeşte din cauza umezelii. Şi tot plimbându-mă, am găsit câteva bucăţi ce mi s-au părut cu totul aparte, potrivite pentru a picta pe ele ceva. Odată, o furtună a rupt un brad bătrân, iar pe scoarţa lui rămăsese înfiptă o tulpină de iederă. Am adus-o acasă şi am transformat-o într-o icoană. Bucăţica de iederă e şi acum acolo, am integrat-o în tablou". În timp, doamna Anna Ionaşcu a descoperit şi magia expresivă a frunzelor. A tot adunat frunze cu forme interesante, le-a tot presat, gândind că le va folosi într-o zi. Recent, i-a venit ideea de a le potrivi astfel încât să creeze fondul unor noi tablouri. Doar îmbinate ele între ele, frunzele constituie imagini deosebite, fără a mai fi necesar să li se adauge şi culori.
"Ori de câte ori plecam în concediu, când trăia soţul meu, şi acum, când merg în străinătate, la fiica mea, nu plec fără să am pensulele şi vopselele cu mine. Dar parcă niciodată nu pot picta ca acasă. Am fost în locuri exotice, unde n-am visat niciodată că voi ajunge, locuri cu peisaje fabuloase. Dar mie îmi stă gândul la casa mea, la pietrele mele, la munca mea şi abia aştept să mă întorc. În vara asta, am fost iarăşi la fiica mea. Trăieşte în Indonezia. Stă într-un loc extraordinar, dar n-am reuşit să pictez decât vreo două tablouri. Mă şi gândeam că numai eu pot fi atât de proastă, încât să am asemenea privelişti fabuloase în faţă, şi să nu mă pot bucura pe de-a-ntregul de ele, să-mi doresc să ajung acasă. Ce-i drept, acolo totul e altfel. Un stil de viaţă la care nu mă pot adapta."
Picturi pe piatră, pe scoarţă de copac, pe porţelan, pe frunze... Singură piatra e, însă, cea care îi spune doamnei Anna poveşti. Nici nu le pictează pe toate. Sunt mult mai frumoase, în starea lor naturală, şi mult mai vii.
Prea multe orgolii
Deşi i s-au tot făcut promisiuni, niciodată nu s-a găsit momentul potrivit pentru a se putea organiza o expoziţie la Galeriile de Artă din Deva. Lucrările doamnei Ionaşcu au ajuns, însă, în ţări de pe mai toate continentele lumii: în Canada şi Japonia, în Marea Britanie, Germania. "În 2002, ambasadorul României în Indonezia m-a invitat să particip la Charity Basaar, un târg de caritate organizat anual de către reprezentanţii tuturor ambasadelor. Mi s-au vândut toate lucrările, cele mai mari şi mai frumoase fiind cumpărate de un japonez. Am rămas în legături de colaborare cu câteva magazine din Germania şi Olanda, pietrele mele pictate fiind foarte apreciate acolo şi-acum. Banii obţinuţi pe lucrările vândute în aceste ţări s-au întors, ulterior, la câteva orfelinate din România".