Scotocind într-o zi într-un sertar plin de hârtii şi scrisori ofilite de vreme, a ieşit la iveală un caiet învelit, ca pe vremuri, cu hârtie albastră. Eticheta lipsea, dar paginile erau aşternute cu litere mărunte şi frumoase. Mi-am amintit imediat: era scrisul mamei. Scrisul ei, dintr-un jurnal neştiut, pierdut într-un sertar. Textul era scris în română şi în franceză. Frânturi de gânduri, fâşii de amintiri, ici-colo întretăiate cu fotografii vechi şi îngălbenite sau cu desene făcute de mâna ei, căci mamei îi plăcea să deseneze şi desena bine... Din toate, răsărea sufletul ei neştiut şi uitat. Sufletul care se topeşte încet, într-o negură tot mai deasă. Ca într-o clepsidră, de câţiva ani, de când ea nu mai este. Mama, cu amintirile ei dulci-amărui, despre o lume de demult, topită şi macerată şi ea, când s-a pornit, implacabil, malaxorul comunist. Acum, însă, prin această blândă minune, mama răsărea iar, ocrotitoare, din paginile caietului cu coperţi albastre. Cuvintele erau dublate de vocea ei binecuvântătoare pe care o auzeam aievea, vorbind şoptit. "Pe cine Dumnezeu iubeşte, pe acela îl şi loveşte" - îşi notase mama cuvintele unui preot. Şi apoi, din Scripturi: "Dar Dumnezeu ne pedepseşte pentru binele nostru, ca să ne facă părtaşi sfinţeniei Lui". Oare câtă suferinţă neîmpărtăşită strânsese mama în trupul ei frumos, delicat şi mărunt, micşorat şi mai tare de trecerea timpului... Suferinţa vieţii ei, irosită în adolescenţă, imediat după 1945, regăsită mai apoi, prin căsătoria cu tata, şi iar irosită prin moartea lui. Mama, biata, a cărei singură lumină rămăsesem eu, fiul neînţeles şi rătăcitor.
Pe urmă, de parcă ar fi vrut să-i dea cu tifla tristeţii supurătoare, vocea mamei răsărită din paginile jurnalului ei se schimba. "Ah, voi sănii, sănii! Şi voi cai, voi cai!", scrisese ea pătimaşele versuri ale lui Serghei Esenin. Şi alături, schiţase uşor cu creionul silueta unui cal cabrat, ridicat cu superbie către cer, pe picioarele dindărăt. O fotografie veche şi roasă străjuia desenul. Din ea se zărea o fetiţă cu funde şi cu beretă albă, purtată într-o parte. Fetiţa mergea ţinută de mână de un bărbat îmbrăcat la costum, cu batistă la piept şi pălărie moale, de fetru. În faţa lor, se zărea o tribună înaltă şi maiestuoasă. M-am uitat cu atenţie: fetiţa cu beretă albă din fotografie era chiar mama. Şi, alături de ea, bărbatul relaxat şi tânăr era bunicul meu. Iar în faţa lor, elegant şi misterios, răsărea din fotografia îngălbenită, vechiul şi marele Hipodrom de la Băneasa. De mult dărâmat, ca şi lumea apusă odată cu el. O lume mai aşezată, mustind de rasă şi de un farmec vechi. "Ah, voi sănii, sănii! Şi voi cai, voi cai!/ Numai dracul v-a scornit, mişelul!/ Peste stepă-n goană cu alai,/ Râde pân' la lacrimi clopoţelul.// Pretutindeni, prin pustiuri reci/ Lună nu-i, nici glas de câini, nici ceaţă./ Încă n-am îmbătrînit pe veci,/ Hai, dă-ţi suflet, viaţa mea-ndrăzneaţă"... Versurile acestea care evocau caii, cu forţa devastatoare a nostalgiei, mă urmăriseră şi pe mine toată viaţa. Şi abia citind jurnalul mamei, am înţeles mai bine de ce. Ele îmi deşteptau magia unor întâmplări niciodată trăite de mine. Întâmplări prea îndepărtate, dintr-un Bucureşti interbelic. Semne şi poveşti îngropate în sufletul mamei.
Rafinamente regale
Îmi vorbea ades, cu glasul ei plăcut şi un dor abia înăbuşit, despre un univers întreg, care s-a prăbuşit brusc, după venirea comuniştilor. Din lumea topită şi dusă, făcea parte şi celebrul Hipodrom Băneasa din Bucureşti. Mama locuia în cartierul Domenii, la doi paşi de Hipodrom, care era pe locul în care sunt acum complexul Romexpo şi Casa Presei, şi îşi amintea cum tatăl ei o ducea des acolo, de mică, la spectaculoasele curse de cai. Bunicul nu paria niciodată, deşi avea câţiva prieteni mari crescători de cai. Dar îi plăcea la Hipodrom, îi plăcea atmosfera de-acolo, un amestec de eleganţă şi patimă. Şi marele Hipodrom, pur şi simplu, o fermecase şi pe mama, cu lumea lui, cu istoriile şi cu aerul lui maiestuos şi regal. Strălucind de eleganţă şi lux, fusese inaugurat cu mare fast încă înainte de primul război mondial, de către regele Carol. Depăşea celebrul Hipodrom Longchamp din Paris, după care se inspirase. Tribuna, proiectată de arhitectul Ion Berindei, ca şi întreg hipodromul, avea trei etaje, cu loji separate: loja regală, loja antrenorilor şi cea a proprietarilor. Dar mai avea şi o tribună pe acoperiş unde stăteau mai ales studenţii, urmărind cu febrilitate cursele, prin binocluri. În doar câţiva ani după ce fusese construit, cochetul hipodrom românesc devenise unul dintre cele mai importante din Europa.
Defilare de modă
"Era un loc în care dacă intrai, simţeai că ai păşit direct în Occident. În Occidentul de la tine de acasă, nu într-unul străin şi rece ca o reclamă de neon" - scria mama în jurnal. Toată elita bucureşteană venea la Hipodrom. Marii industriaşi şi marii bancheri erau pasionaţi de caii de rasă pursânge englez. Alături de ei, se bucurau de curse şi "poporenii", oamenii modeşti ai cartierelor mărginaşe, îmbrăcaţi, şi ei, ca de sărbătoare. La Hipodrom, luxul şi cochetăria erau la ele acasă. Mama ţinea minte, mai ales, ofiţerii, fercheşi şi galonaţi, femeile frumoase, cu blănuri la gât, chiar şi vara, şi pălărioare lăsate pe o sprânceană. O lume plină de culoare şi de personalitate, cu un parfum îmbătător. Mii de oameni veneau la curse. Generaţii de spectatori, din tată-n fiu, au umplut tribunele hipodromului. Între războaie, când a fost epoca lui de aur, la Băneasa, alergau aproape 1000 de cai. La cursele importante, venea şi familia regală. Regele Carol I şi regina Elisabeta, apoi regina Maria, mare pasionată de călărie şi de curse de galop. Odată cu ei, venea toată protipendada: miniştri, ambasadori, doamne de curte, intelectuali de vârf. Mama ţinea minte "derby-ul regal", cea mai importantă cursă de galop a anului. Atunci a văzut-o pe regina Maria, cu şalul ei alb, aclamată de public.
La Hipodrom, nu te puteai prezenta îmbrăcat oricum. Eticheta era subînţeleasă. Cursele, care se ţineau primăvara şi toamna, erau un prilej pentru doamne de a-şi etala ultimele toalete elegante. Unele erau aduse direct de la Paris, dacă nu erau comandate la filiera bucureşteană a magazinului Lafayette, care îmi povestea mama, mai întâi îşi testa modelele la Bucureşti, după gustul consacrat şi şic al româncelor. (Atât de bine ajunseseră pe atunci să fie văzuţi românii în Europa!) Iar pentru domni, tradiţia Hipodromului cerea ca şi ei să vină la "patru ace": joben, veston şi mănuşi de piele. Cât despre marii proprietari de cai, cum erau Alexandru Marghiloman, prinţul Ştirbey sau colonelul Moruzzi, ei veneau în ţinută de călărie: mănuşi, cravaşă, şapcă de catifea neagră, pantaloni albi, cizme de călărie înalte şi redingotă roşie. Iar ofiţerii de cavalerie îmbrăcaţi în ţinută de paradă făceau să fluture batistele doamnelor, impresionate de carura lor impunătoare şi sveltă. Aceasta era lumea Hipodromului de la Băneasa. O frântură a unei Românii prospere şi liniştite.
Iubiri şi dueluri la Hipodrom
Într-un loc în care femeile frumoase veneau să-şi etaleze eleganţa şi farmecele, se înfiripau şi idile şi se ajungea şi la căsătorii. "Colonelul Blaremberg, mare proprietar de cai, s-a îndrăgostit, într-o bună zi, nebuneşte de o fată frumoasă, pe care o văzuse în tribune, prin binoclu. O chema Eulalia", îşi amintea mama. Fata aceea venea la Hipodrom îmbrăcată extraordinar de frumos, cu mult gust, deşi familia ei sărăcise brusc. Tatăl ei, un parior împătimit şi ghinionist, tocase toată averea familiei la cursele de cai. După care fugise în lume, sub aripa generoasă a unei contese rusoaice, molipsită, ca atâţia străini, la vremea aceea, de farmecul Bucureştiului. Foarte frumoasă şi foarte demnă în sărăcia ei, Eulalia continua să vină la Hipodrom, îmbrăcată cu ultimele ei haine bune. Spera să-şi găsească un soţ pe măsura educaţiei ei. Şi l-a găsit! Colonelul Blaremberg, îndrăgostit lulea, a reuşit să intre în vorbă cu ea, după care i-a cerut mâna, fără să clipească. Numai că Eulalia era o fată complicată. Se gândea că poate hainele ei bune l-au înşelat pe colonel, care urma să iasă repede din îndrăgosteală, lăsând-o în drum. Ori poate voise să-i aţâţe pretendentului patima prin amânări. Prefera să trăiască în mizerie, dacă între ei doi nu era o dragoste totală şi sinceră. Până când colonelul, într-o seară, din disperare, a schimbat registrul. Şi-a scos pistolul, l-a pus la tâmplă şi i-a spus Eulaliei că dacă nu-l ia de soţ, el va să părăsească pe loc lumea asta. Aşa s-au căsătorit cei doi şi au trăit fericiţi. "Că aşa-i viaţa!" - a încheiat mama.
Cai şi parcuri
"Soarta Bucureştiului a fost legată de hipodromurile lui" - îşi continua mama istoriile ei, care mi-au vrăjit copilăria şi adolescenţa. "Parcul Herăstrău s-a născut şi el, cumva, tot din cauza cailor". După 1918, s-a înfiinţat Cercul de Sporturi "Băneasa Country Club", cu membri bogaţi şi exclusivişti. Marghiloman, membru de bază al clubului şi proprietar de cai scumpi, a obţinut pentru club, de la primărie, 15 hectare de teren, în zona viitorului Parc Herăstrău. "Erau pentru polo pe iarbă şi pentru manej. Ca să vezi ce sporturi nobile se practicau pe atunci la noi" - suspina mama. "Dar Marghiloman s-a mai obligat atunci faţă de faimosul primar Dobrescu să amenajeze pe 30 de hectare şi Parcul Herăstrău. Dincolo de Bufetul lui Mincu (actualul restaurant Doina), Şoseaua Kiseleff era neîngrijită, flancată de tot soiul de bordeie şi şatre, pe lângă care elegantele echipaje ale protipendadei trebuiau să treacă zilnic. Aşa că, pe banii membrilor clubului de călărie, s-au amenajat kilometri întregi de alei, s-au plantat zeci de mii de arbori, s-a curăţat balta şi s-au betonat malurile Herăstrăului, aşa cum le vedem şi azi. Tot atunci, a fost făcută, de-a lungul Şoselei Kiseleff, şi faimoasa Alee a călăreţilor, care a întărit farmecul interbelic al Capitalei" - a încheiat mama.
Aici mă întâlneam cu poveştile ei. Această frumoasă alee am mai prins-o şi eu, pe când eram copil, până să fie asfaltată. În anii '60, devenise aleea bicicliştilor. Dar între războaie, stăpâna ei a fost regina Maria, care putea fi văzută ades ca o altă minune a lumii, galopând la Şosea, ţinându-se dreaptă în şa, urmată de un grup de călăreţi îndârjiţi şi mândri.
Caii "pursânge"
Mama ştia o groază de lucruri despre cai şi despre călăreţi. Povestirile ei, pline - când de picături nostalgice, când de detalii sportive surprinzătoare - mă captivau. "Formidabilul Hipodrom de la Băneasa şi pasiunea proprietarilor de cai, între care cel mai mare a fost Marghiloman, a făcut ca noi să avem cai pursânge de valoare internaţională", spunea. După care îmi povestea destul de pasionată cum, prin anii '30, Tessio, poate cel mai mare crescător italian de cai din toate timpurile, a avut doi armăsari care n-au fost niciodată învinşi: pe Nearco şi pe Ribot. Din Nearco şi din Ribot s-au născut cei mai buni cai din lume. Chiar regina Angliei, care plecase într-o croazieră la Capul Bunei Speranţe, a făcut un ocol numai ca să îl vadă pe Ribot în Italia. Iar la noi, marele magnat Nicolae Malaxa i-a dăruit regelui Carol al II-lea pe Firdousi, care era frate cu Ribot. De la acest faimos şi superb armăsar, românii au luat avânt între războaie în creşterea cailor pursânge şi au ajuns cei mai buni în toată Europa. Mai buni decât ruşii, ungurii, cehii şi polonezii la un loc. Caii noştri se trag din doi armăsari faimoşi: Zori de zi, al lui Marghilorman, şi din Firdousi. Firdousi a dat patru câştigători de derby la rând: pe Motan, pe Moschito, pe Fantastic şi pe Muşchetar, toţi patru fraţi de mamă şi de tată. "De unde ştii, mamă, toate poveştile astea, destul de ciudate pentru o femeie?" - o întrebam. "Cum de unde? Bunicul tău era bun prieten cu colonelul Blaremberg. Şi eu le ascultam de mică poveştile, spuse la un vin bun de Drăgăşani". Imediat după 1948, unul dintre ultimii cai câştigători ai derby-urilor de la Băneasa a purtat un nume plin de graţie: Poezia. Dar el nu se mai potrivea cu atmosfera luxuriantă ce avea să părăsească în curând celebrul hipodrom.
Ultimul vis
Când eram mic, bunicul m-a dus şi pe mine de câteva ori la Hipodromul Băneasa. Sau la ce mai rămăsese din el. Prima amputare a acestei bijuterii a României şi a Europei s-a făptuit la începutul anilor '50. Atunci, o parte din el a fost dărâmată de comunişti, pentru a face loc Casei Scânteii (azi Casa Presei Libere). Toţi jocheii şi antrenorii străini au fost forţaţi să părăsească ţara, iar grajdurile şi hergheliile, naţionalizate. Dar chiar şi aşa, cursele au continuat. Toate astea se întâmplaseră însă înainte de a mă naşte, la doar patru ani, habar nu aveam de ele. Aşa că atunci când m-a luat cu el bunicul, m-am bucurat din plin de spectacolul Hipodromului, alergările cailor gonind dezlănţuiţi, cu coamele în vânt, mânaţi de jochei ţanţoşi, cu redingotele multicolore, mă fascinau ca un basm. Pe urmă au început cursele de trap cu nişte şarete mici, trase iute şi elegant de cai. Mânate de nişte bărbaţi care mie mi se păreau că au puteri supraomeneşti. De centauri!... "Driveri se numesc cei care mână caii în trap, iar micile lor şarete se numesc sulky" - îmi explica bunicul cu răbdare, coborându-mi centaurii mai aproape de pământ. Dar eu tot nu prea eram convins că lucrurile-s aşa simple. Căci acele delicate sulky, cu caii lor mândri, mie îmi păreau faetoane de gală. "Crezi că eu aş fi bun de driver, bunicule?" - visam cu ochii deschişi. Şi bunicul mă lăsa să visez.
Dar bunicul îmi arăta şi oamenii veniţi la Hipodrom. În acei ani '50, sărăcia şi lipsurile loviseră ţara aflată în plin experiment sovietic. Hainele bune nu se prea mai găseau. Mai totul era pe cote, "pe puncte", cum se zicea. Totuşi, ultimii oameni care veneau la Hipodrom mai încercau încă să păstreze ceva din vechea morgă şi etichetă de dinainte de război. Mai ales toamna mă ducea bunicul la Hipodrom. Era la doi paşi de casa noastră, aşa că mergeam acolo în plimbare, ca într-un parc. Îmi plăcea la nebunie să mă plimb printre doamnele îmbrăcate încă în rochii de muselină ori în taioare cu apret, de tafta, chiar dacă începuse să li se citească vechimea. Fuseseră păstrate cu grijă, din vremuri mai bune, pentru ocazii speciale. Mama scria în jurnalul ei că jocheii şi driverii încă mai păstrau obiceiul de dinainte de 1945. Ei se întâlneau cu admiratorii lor în două restaurante de pe lângă Podul Băneasa. Lumea le ştia tot după numele antebelice: La Călătoru', şi La Brotăcei, chiar dacă între timp căpătaseră nume anoste şi meniuri sărace. În jurnalul ei, mama îşi amintea că înainte de război mergea şi ea cu bunicul la restaurantul La Brotăcei; mâncau pui de baltă şi ascultau canţonete, cântate pe malul lacului Bordei, sub stele. Mama îmi mai povestea că între cei care veneau nesmintit la Hipodrom, chiar şi după război, era şi marele actor Grigore Vasiliu-Birlic, un pătimaş al curselor, parior priceput, informat şi feroce.
Au fost ultimele pâlpâiri de normalitate ale românilor. În 1960, la nici un an după ce îl văzusem eu ultima oară, hipodromul a fost demolat complet. Caii pursânge englez au fost trimişi la câteva herghelii din ţară. Fără pistă, nu au mai putut să alerge şi au rămas doar decorativi. Iar jocheii români au rămas fără meserie. Aşa că s-au dus în străinătate, unde au făcut furori. Despre Aristide Cucu, de pildă, cel mai bun dintre ei, presa străină a scris: "În turnanta Hipodromului care s-a dărâmat la Bucureşti, stă acum Casa Scânteii cu statuia lui Lenin în faţă. Statuie acolo ar fi meritat Aristide Cucu!".
Pe ultima halcă uriaşă, ruptă din marele Hipodrom, a fost construit complexul Romexpo. În cinstea încheierii colectivizării! Mult mai târziu, tata, care era un inginer de elită, mi-a povestit că Romexpo era o copie, cu tot cu cupolă, a unei construcţii similare din Bratislava. Şi că amândouă cupolele, şi cea românească, şi cea slovacă, aveau la început câte o stea roşie, uriaşă, atârnând de tavan. Un simbol comunist. Până în ziua când steaua din Bratislava s-a prăbuşit, cu tot cu tavanul ei translucid. Steaua de la noi a fost şi ea îndepărtată în grabă, şi pavilionul salvat. Blestemul cailor de rasă, alungaţi de pe Hipodromul regal, lovise...