- Vâlva iscată de intenţia cumpărării de către statul român a capodoperei lui Brâncuşi, "Cuminţenia pământului", l-a readus pe marele sculptor în atenţia generală. Cunoscute pe dinafară de istoricii artei, viaţa şi opera sa merită, totuşi, a fi repovestite continuu, nu doar din imbold cultural, ci şi din mândrie naţională. Într-o epocă tot mai pauperă spiritual, Brâncuşi este un etalon absolut de valoare. Un geniu. O marcă superbă a României, în cea mai nobilă expresie a ei. Fără ambiţia unei exegeze artistice, textul care urmează este o mică antologie, compusă din "clipe" de viaţă doveditoare pentru preţuirea uriaşă de care s-a bucurat -
Ce-ar mai fi de spus despre Constantin Brâncuşi, artistul român considerat de majoritatea criticilor contemporani drept cel mai mare sculptor al secolului XX? Născut pe 19 februarie 1876 în satul Hobiţa din Gorj şi mort la Paris, pe 16 martie 1957, este, fără îndoială, cel mai de seamă artist pe care România l-a dat omenirii. După plecarea din ţară, lucrările sale, expuse în cele mai mari saloane şi expoziţii de artă din Europa şi America, au fost achiziţionate de galerii şi de colecţionari celebri, oameni bogaţi, care au cheltuit averi pentru a intra în posesia statuilor lui Brâncuşi. Situaţia se repetă şi în prezent, când capodopera marelui sculptor, "Cuminţenia pământului", aşteaptă să fie cumpărată - nu de o persoană - ci de însuşi statul român (spre mare lauda sa), preţul cerut de proprietarul lucrării fiind de 11 milioane de euro. (Celebritatea e scumpă, dar nu şi pentru un artist ca Brâncuşi.) De altfel, deşi a murit departe de ţară, în Franţa, sub un nume francez, el n-a încetat niciodată să fie considerat, şi acasă, o valoare naţională. Astfel, la 15 martie 2001, la 125 de ani de la naşterea sa, Banca Naţională a României a pus în circulaţie o monedă comemorativă de aur, cu titlul de 999/1000, având valoarea nominală de 5000 de lei. Cu acelaşi prilej, şi Banca Naţională a Republicii Moldova (spre cinstea ei), a pus în circulaţie o monedă comemorativă de argint, cu titlul de 925/1000 având valoarea nominală de 50 de lei.
Nici comuniştii nu au reuşit să-l extirpe pe Brâncuşi din memoria colectivă. În România există numeroase străzi şi bulevarde care îi poartă numele, iar citate din afirmaţiile sale, publicate în presă sau adunate în cărţi comemorative, împânzesc internetul, primind sute de mii de like-uri.
"Nu există un artist mai iubit, mai respectat şi mai apreciat decât Brâncuşi"
Deşi s-a născut în România şi tot aici a făcut primii paşi în sculptură, Brâncuşi s-a afirmat cu adevărat în Franţa, unde a realizat cele mai multe dintre operele sale. "Niciun critic de autoritate nu-şi poate permite decât să-i onoreze geniul. Compozitori, dansatori, pictori, sculptori, scriitori, muzicieni, colecţionari, actori şi actriţe, gazetari şi iubitori ai lucrurilor frumoase şi-au făcut drum obligatoriu prin atelierul lui Brâncuşi din Impasse Ronsin din Paris. Nu există, poate, un artist mai iubit, mai respectat şi mai apreciat decât Brâncuşi", spunea Ann Temkin, curator la Muzeul de Artă Modernă din New York.
"Un ţăran şi un mare sculptor"
Uimirea în ceea ce priveşte atelierul lui Brâncuşi este exprimată şi de una dintre multele lui vizitatoare, poeta şi scriitoarea americană Edna Millay: "Este cel mai mare şi mai neîmpodobit atelier pe care l-ai văzut vreodată, totul numai grinzi albe şi blocuri de marmură albă, totul acoperit cu praf alb, ca într-o moară de făină, iar noi am luat dineul pe ceva rotund, de marmură, ca o enormă piatră de moară, plină de mici adâncituri şi urme de lovituri, în locurile unde el a spart şi a ciocănit la lucrările sale. Nu tu faţă de masă, şi în întreaga încăpere, nici măcar o bucată de material fabricat de vreun fel, draperii care să atârne, nu tu kimonouri aruncate peste şevalete, nu tu fotografii, absolut nimic, doar nişte minunate figuri cioplite, stând pe piedestale, arătând altfel decât orice ai văzut vreodată pe acest pământ, lucruri atât de complexe, dar fasonate într-o simplitate care înşeală, şi, lângă ele, micuţul Brâncuşi cu capul său delicat, cu părul întunecat, cu fire cărunte, zburlit, cu minunaţii ochi negri, îmbrăcat în pantaloni largi şi pantofi grei, un ţăran şi un mare sculptor, în acelaşi timp, deplasându-se târşit de la bucătărie, cu castroane de supă şi friptură de găină, pe care a pregătit-o el însuşi, şi înteţind focul în marele, asprul cuptor de piatră albă, pe care şi l-a făcut singur, şi noi doi, stând la taclale în două feluri de franceză, şi mâncând hrean alb, tăiat cum tăiem noi rapiţa, şi bând vin alb dulce".
"Am făcut mai multe coloane, dar numai una a reuşit să se urce la cer"
Într-un interviu acordat unui ziar al vremii, artistul spunea: "Sunt imbecili cei care spun despre lucrările mele că ar fi abstracte; ceea ce ei numesc abstract este cel mai pur realism, deoarece realitatea nu este reprezentată de forma exterioară, ci de ideea din spatele ei, de esenţa lucrurilor... Arta nu este o evadare din realitate, ci o intrare în realitatea cea mai adevărată - poate în singura realitate valabilă".
Brâncuşi îşi dorea să ridice opere şi în ţara natală, dorea să ridice "Coloana fără sfârşit", dar această idee prinde contur abia când Liga Naţională a Femeilor din judeţul Gorj îi propune să-şi realizeze proiectul la Târgu Jiu, ca monument în cinstea eroilor români căzuţi în primul război mondial, opera sa fiind finalizată în 1937, alături de alte realizări de excepţie, ca "Poarta sărutului" şi "Masa tăcerii".
Cele 16 module din care este alcătuită coloana reprezintă, simbolic, anul 1916, când România a intrat în primul război mondial şi se termină cu o jumătate de modul, reprezentând jumătatea anului respectiv. Fiecare modul are o înălţime de 180 de centimetri şi în total, coloana atinge 29,35 metri.
La baza creaţiei lui Constantin Brâncuşi au stat arta populară românească şi natura. Unul dintre elementele tradiţionale care l-au marcat pe marele sculptor este motivul "funiei răsucite", întâlnit la "Coloana infinită".
"Am fost trimis şi eu de mic copil la procopseală în lume. N-am pierdut legătura şi nu mi-am scos rădăcinile pentru a umbla năuc pe Glob. A profitat şi arta mea. M-am salvat, ca om", spunea artistul. "Anticii spuneau să-ţi iubeşti destinul? Eu mi-am iubit şi nu mi-am părăsit nicio clipă strămoşii şi filosofia lor, a naturalităţii. Nu sunt străbunii destinului nostru? (...) Împăcarea de sine se instaurează în sufletul tău când te priveşti ca un inel dintr-un lanţ nesfârşit al înaintaşilor şi când nu calci cu o iotă prescripţiile naturalităţii eterne (...) Ţăranii ştiu, de la mic la mare, ceea ce este bine şi rău. Tablele de valori sunt cuprinse în proverbe, în datini, în doctrina străbunilor şi în filosofia naturalităţii". Acestea sunt câteva dintre aforismele lui Brâncuşi, consemnate de scriitorul Petre Pandrea, în lucrarea "Brâncuşi, amintiri şi exegeze".
"Viaţa mea nu a fost decât un şir de minuni", spunea sculptorul român Constantin Brâncuşi, iar una din minunile pe care le-a lăsat în urma sa este, fără îndoială, Coloana infinită.
Tema "Coloanei infinite" l-a obsedat mult pe sculptor, care a cioplit-o mai întâi în lemn. Este o structură specială, care se deosebeşte de coloanele clasice cu soclu şi capitel, întrucât ea nu are nici început şi nici sfârşit. Până la ridicarea Coloanei de la Târgu Jiu, Brâncuşi mai realizase alte lucrări asemănătoare, din lemn şi din gips, dar cel mai mândru a fost de cea din oraşul său. "Am făcut mai multe coloane, dar numai una a reuşit să se înalţe la cer", afirma sculptorul. Brâncuşi spunea despre lucrare că este inspirată din natură: "Natura zămisleşte plante care cresc din pământ, drepte şi vânjoase. Iată coloana mea [...], formele ei sunt aceleaşi de jos şi până sus, nu are nevoie de piedestal sau soclu ca s-o susţină, vântul nu o distruge, ea se menţine prin propria-i putere".
Model pentru arhitecţii americani
Clădirea Universităţii Roosevelt din Chicago, cu o înălţime de 143 m, are o arhitectură inspirată de structura Coloanei infinite a lui Brâncuşi. Ea a fost construită din 2010 până în 2012 şi este cea mai importantă schimbare a imaginii Universităţii Roosevelt, ce a avut loc în ultimele decenii. Asemănarea dintre aceste două construcţii: clădirea universităţii şi Coloana infinită se observă cel mai bine din modul în care sunt realizate canturile laterale. Acestea sunt alcătuite din elemente de metal şi sticlă, aranjate şi îmbinate exact ca modulii din sculptura de la Târgu Jiu. Asemănarea nu este greu de observat, simbolizând creştere infinită, stabilitate şi prezenţă unică. În cele 32 de etaje ale sale, Coloana Infinitului Educaţiei Superioare, aşa cum au denumit-o cei de la onewaystreet. typepad.com, găzduieşte 7 săli de curs, cu câte 36 de locuri, 3 săli cu 60-80 de locuri şi 3 aule care înglobează între 78 şi 108 locuri. Un total de 16 etaje este dedicat cazării celor 633 de studenţi, în ceea ce se numeşte "campusul vertical".
Dar nu doar arhitecţii americani se inspiră din opera lui Brâncuşi. La Madrid, sculptorul Santiago Calatrava a ridicat un obelisc cu înălţimea de 120 m, amplasat în Plaza de Castilla, între turnurile "Puerta Europa", format din 12 elemenţi din bronz şi oţel, care realizează o mişcare circulară. Proiectul a fost caracterizat de însuşi Santiago Calatrava drept o operă care îmbină arhitectura, sculptura şi ingineria. Cele 12 inele se rotesc într-un ritm oarecum neregulat, pe un tub central, susţinut pe o bază de beton, creând astfel impresia urcării. Santiago Calatrava a precizat că dacă ar trebui să numească o sursă de inspiraţie, aceea ar fi tema Coloanei fără sfârşit a lui Constantin Brâncuşi, de la Târgu Jiu.
În SUA, artiştii l-au considerat întotdeauna pe Brâncuşi pionierul artei moderne americane, iar momentul care a impus conceptul de artă modernă a fost chiar câştigarea procesului cu vama americană.
Prin descendenţa sa din mediul rural, Brâncuşi şi-a exprimat ideile folosind elemente din arhitectura şi cultura populară şi le-a făcut astfel cunoscute şi dincolo de graniţele geografice ale ţării. De aceea, Giulio Carlo Argon l-a numit "Genius loci al României".
Brâncuşi a fost unul dintre cei mai cunoscuţi artişti modernişti care au căutat să surprindă esenţa emoţiilor şi obiectelor pe care le înfăţişează, fie că e vorba de iubire şi senzualitate, sau eroism şi curaj.
Conchid cu un citat care îi aparţine marelui Constantin Brâncuşi: "Trebuie să încerci necontenit să urci foarte sus, dacă vrei să poţi să vezi foarte departe... Şi merită să încerci să faci totul, în speranţa că vei putea odată să intri în împărăţia celor înalte".
ANDREEA STATE