Dacă prin jocul istoriei, între fraţii români ce locuiau de-o parte şi de alta a Carpaţilor s-au înălţat, uneori, graniţe, a existat totdeauna un soi de români pentru care bornele de hotar n-au avut o valoare mai mare decât aceea a unor pietre netrebnice. Aceştia au fost ciobanii: ciobanii fără frontiere din Mărginimea Sibiului. Stăpâni pe munţi, stăpâni pe turme, stăpâni pe "Vămile Cucului", ei au avut totdeauna "poduri" de trecere dintr-o provincie românească într-alta, pe care, odată cu ei, circula liber şi spiritul naţional. Când viaţa a fost suportabilă, ciobanii au rămas să trăiască la Jina, Răşinari, Sălişte sau Poiana Sibiului. Când autorităţile chezaro-crăieşti au impus restricţii prea aspre, dorind să introducă robia şi în satele de la munte, o parte din ciobănimea transilvăneană a plecat. Oameni învăţaţi cu libertatea şi credinţa ortodoxă, "ungurenii" au fugit peste munţi, unii stabilindu-se la poalele din sud ale Carpaţilor, alţii luând drumul lung al câmpiilor române, până în stepele Donului. Migraţia ciobanilor ardeleni, de-a lungul ultimelor două secole, reprezintă o pagină de istorie palpitantă, pe care puţini dintre urmaşii de azi ai oierilor o cunosc.
Din Parâng, în Kuban
"Regimentul nostru de vânători de munte ajunsese cu frontul în Kuban, lângă Stalingrad. Câţiva băieţi, în frunte cu sergentul Ion Toader, au ajuns într-o seară în centrul unui sătuc ce nu părea deloc o aşezare de mujici; casele erau văruite şi acoperite cu ţiglă, cum nu prea vedeai la sărmanii stepelor ruseşti. În fiecare curte se zăreau un grajd şi o construcţie mai mică, un fel de casă de vară. Porţile din fier erau înalte, sprijinite pe stâlpi de piatră. Împinşi de foame şi de frig, soldaţii au strigat la prima casă unde au văzut lumină şi au încercat să-şi folosească puţina rusă învăţată în tranşee, cerând moloko şi hleba (lapte şi pâine). Cum se căzneau ei să-i explice gospodarului, mai mult din mâini decât din cuvinte, că sunt flămânzi şi îngheţaţi, bărbatul acela frumos la faţă, cu părul alb, retezat pe frunte, şi o cămaşă de in cusută cu «râuri» negre, a spus:
- Măi băieţi, dar voi sunteţi români; vorbiţi româneşte, nu vă mai împleticiţi limba. Şi poftiţi în casă.
Bucuroşi din cale-afară, cei nouă soldaţi au trecut pragul unei încăperi spaţioase, pe ai cărei pereţi erau agăţate covoare de lână, tablouri de familie şi farfurii de lut colorate. O bătrână şi doi tineri şedeau în jurul unei mese rotunde, joase. Pe masă, resturile unei mămăligi, câteva bucăţi de brânză şi o ulcea cu smântână. Adevărate rarităţi pe vreme de război.
- Moşule, de unde ştii româneşte? - a întrebat sergentul.
- Măi copii, eu sunt cioban din Novaci, un sat gorjean de sub Munţii Parâng. De loc sunt din Poiana Sibiului, din Ardeal, dar am fugit peste munţi ca să nu mă ia la oastea ungurească - a răspuns omul. Am ajuns aici din întâmplare, pe când mă aflam cu turmele în Transnistria. Eram mai mulţi ciobani, fiindcă prin părţile astea găseam iarbă bună şi clienţi pentru caş. S-a întâmplat că a izbucnit revoluţia lui Lenin şi ne-au prins bolşevicii. Crânceni oameni! Ne-au împins sub ameninţarea baionetelor către răsărit, spunând că o să trăim bine sub ei. Ziceau că n-are rost să ne întoarcem acasă, că România avea să fie distrusă de germani şi de unguri... Aşa s-a întâmplat de-am rămas, ne-am însurat copiii şi am întemeiat satul ăsta. Astăzi, suntem peste 50 de familii.
În timp ce baciul vorbea, cei din casă s-au pus pe jelit, iar vecinii - români şi ei - luaseră prispa cu asalt. Cu ochii în lacrimi, cei mai mulţi întrebau de munţi. Doreau să ştie cum arată poienile, dacă mai sunt stânile la locul lor, pe Urdele, pe Cărbunele, pe Brabeţi. Erau curioşi cum a fost la Unirea din 1918, cum au părăsit grănicerii unguri hotarele, ce s-a ales de cabanele de vânătoare ale grofilor. Mai mulţi au întrebat dacă se mai fac nedeile în Poiana Muierii. Când au auzit că da, parcă le-ar fi luat obrajii foc. Unii şi-au trântit pălăriile de pământ şi au prins a lovi cu pumnii în masă, s-o fărâme... Urmaşii lor or mai fi şi acum în Caucaz, căci şi acolo este o matcă bună pentru oierit. Dar ca în Parâng, orice s-ar spune, nu poate fi."
Apa cu două inimi
Povestitorul întâmplării de mai sus este inginerul Gheorghe Cuţuligă din Novaci, mare colecţionar de documente şi fotografii, proprietarul unei biblioteci impresionante şi al unei superbe case din 1835. Deşi a lucrat toată viaţa în domeniul "hidro", fiind şeful Uzinei Electrice din localitate, Gheorghe Cuţuligă a fost curios să afle de ce erau novăcenii "de două feluri": moşneni şi ungureni. El a observat, încă din copilărie, că Novaciul parcă ar avea două inimi, una pe stânga Gilortului, cealaltă pe dreapta.
Se pare că primul "ungurean" (cioban din Ardeal) refugiat la Novaci, strămoşul "străinilor" de azi, a fost un participant la Răscoala lui Horea, Cloşca şi Crişan (1785), un anume Toma Căluşeru. După executarea pe roată a moţilor martiri, autorităţile imperiale au declanşat prigoana împotriva răsculaţilor. Nu se cunoaşte numărul celor executaţi, închişi în temniţe sau strămutaţi de pe pământurile lor, după cum nu se ştie nici numărul celor care au luat drumul codrilor sau al refugiului la românii de peste Carpaţi. Dar este sigur că Toma Căluşeru nu a fost singurul care şi-a construit o colibă în Novaci, în poienile sterpe de pe malul stâng al Gilortului, aflându-şi astfel scăparea la fraţii "de un sânge şi de-o credinţă". Un val însemnat de refugiaţi este consemnat în preajma Primului Război Mondial, când presiunea catolică şi înăsprirea condiţiilor de trai în Imperiu deveniseră de nesuportat. Oamenii şi-au luat familiile şi câteva bunuri pe care le-au legat pe spinarea măgăruşilor şi, în spatele turmelor, ocolind pichetele de grăniceri, nu s-au oprit decât pe malul râului ce împarte azi Novaciul în două: Gilortul. La început, şi-au construit colibe asemănătoare cu stânile. Deşi trăiau la poale de munte, novăcenii autohtoni nu se ocupau cu oieritul, iar invazia zecilor de mii de oi trebuie să-i fi luat prin surprindere pe mulţi dintre ei. Un singur om a avut luciditatea de a lua o hotărâre potrivită cu situaţia: Dumitru Brezulescu, fondatorul Băncii Populare "Gilortul", una dintre cele dintâi bănci de tip cooperatist din ţară. El şi-a dat seama că ciobanii vor aduce bogăţie şi un nou stil de viaţă în Novaci; prin urmare, a cumpărat cu banii băncii părţi din moşiile boiereşti de pe malul stâng al Gilortului, cu care, în anul de graţie 1908, a împroprietărit primele 80 de familii de ungureni.
Pe dată, s-a văzut că "veneticii" aveau un nivel de trai mai ridicat decât localnicii. De se duceau la vale cu căruţele cu scânduri, unt, mere şi brânză, stârneau uimire şi invidie în locurile de popas. Când scoteau "băcuii" brişca de la chimir şi tăiau pâine albă, slănină, ceapă şi brânză de burduf, se strângeau copiii de ţărani ca la urs. Cu pătulele pline de grâu şi porumb, oltenii din lunca Jiului nu reuşeau să-şi scoată familiile din zeamă de urzici şi mămăligă. Din acei ani datează însă şi perfida alarmă: "Feriţi-vă, vine Transilvania peste noi!". În realitate, oierii din Mărginimea Sibiului au fost primiţi cu braţele deschise în toată zona subcarpatică. Până la urmă, ei şi-au plătit cu vârf şi îndesat "găzduirea", contaminându-şi fraţii ţinuţi sub obroc turcesc cu valori precum simţul proprietăţii, deschiderea spre lume şi ideea naţională.
Hora din Plaiul Mare
Când Dumitru Vonica din Răchita (comuna Poiana Sibiului) a ajuns, trecând peste munţi, în Novaci, era o zi de sărbătoare din anii de domnie ai luminatului Alexandru Ioan Cuza (1859-1866). În faţa cârciumii lui Cernăzeanu cel bătrân, horă mare, cu "Aolică" şi "Daolică", lăutarii vestiţi ai locului. Ca să-şi ferească muşteriii de praf, crâşmăreasa cea tânără pândeşte fiecare pauză a jocului şi trece iute cu găleata cu apă peste "ringul" de dans. Cerând la început o cinzeacă de "tărie", omul nostru nu-şi ascunde neplăcerea de a descoperi moliciunea leşinată a rachiului oltenesc, dar găseşte, în cele din urmă, că are o aromă plăcută, ce te îndeamnă parcă la poveşti. Pe neaşteptate, câţiva novăceni îşi trag scaunul aproape, comandă umplerea ulcelelor şi-l îndeamnă pe noul venit să vorbească. Le place cum a reuşit baciul să înşele vigilenţa ungurilor de la graniţă, lăsând turma să pască singură, el furişându-se cu câinii pe coama Mohorului şi ieşind tiptil tocmai la Piatra Tăiată, în România. Restul "misiunii" a fost îndeplinit de Lăbuş, Ursu şi Florea, ciobăneşti dresaţi anume să aducă oile la stăpân. Cârciumarul îi schimbă omului cinzeaca de tescovină cu o ulcea smălţuită, în care toarnă cel mai bun vin al casei. Apoi, în semn de admiraţie, îi oferă găzduire peste noapte şi-i spune că-şi poate construi o colibă pe una din poienile mărăcinoase de peste râu. Dumitru este mulţumit de primirea făcută de fraţii novăceni. Privirea îi cade pe Maria, o fată firavă, ce stă rezemată de prispa casei de peste drum. Îi face semn şi o cheamă la joc. În iţarii săi albi şi strânşi pe picior, cu chimirul lat de piele şi cămaşa albă, brodată cu negru, cu pălăria cu boruri înguste, "străinul" i-a făcut o frumoasă impresie fetei. După vreo trei duminici de joc, în care poienarul i-a învăţat pe localnici nişte "învârtite" din acelea de-ţi sărea pălăria la zece metri, cel devenit de-acum "Mitică" îşi va lega viaţa de tânăra novăceancă, pe care o aştepta o soartă bună, cu mulţumire şi dar de şapte copii. Cadoul de nuntă primit de la mândrul său bărbat a fost o icoană cum nu se mai văzuse în Novaci, cu Măicuţa Domnului îmbrăcată în roşu purpuriu. Era o icoană veche, de pe timpul crăişorului Horea, singura avere cu care trecuse flăcăul printre grăniceri. Fiind vremea bună, nunta s-a ţinut într-o poieniţă de pe malul stâng al apei, iar dansul pe acelaşi mal, chiar în dreptul cârciumii lui Cernăzeanu, pe un platou numit Plaiul Mare. Locul va rămâne multă vreme vatra de dans a ungurenilor, spre care se vor scurge, cu timpul, tot mai multe perechi de moşneni, că - deh! - muzica "băcuilor" era mai veselă, hora mai săltată, strigăturile mai pline de învăţături. Pe nesimţite, novăcencele n-au mai deosebit portul de câmpie de cel de munte, găsind că fusta, brăcirile, şoarţele, pieptarul şi cârpa neagră cu ciucuri, cămaşa albă brodată cu fir negru şi cu mânecile scurte până la cot, înfoiate ca o coadă de păun, sunt mai uşor de purtat şi chiar de confecţionat. În câteva decenii, portul localnicilor a dispărut în lăzile cu obiecte nefolositoare, costumul ciobanilor sibieni devenind singurul costum novăcean. Iar ca să-i menţină puritatea, cei mai înstăriţi îşi vor comanda hainele peste munţi, în Mărginimea Sibiului, la meşteri poienari sau jinari.
Pogorârea Mioriţei
Principala stradă a Novaciului "ungurenesc" se numeşte "Scăriţa". Porneşte de pe malul râului şi urcă spre munte. Am dorit să vedem cât mai păstrează casele din arhitectura de peste munţi. Din fericire, destul de mult. Curţile sunt închise pe trei laturi (casa mare, casa mică, grajdul), au porţi înalte, deşi din fier forjat, "transparente", de influenţă "sudistă". Gardurile, şi ele, s-au lăsat parcă trase în jos, după moda locului. Acoperişurile sunt din ţiglă, prispele şi cerdacurile - din lemn. Modelul adus de la Poiana şi Răşinari a fost copiat şi de localnici. Cu timpul, arhitectura gospodăriilor ungurenilor s-a întins în întreg nordul Gorjului. Firea oamenilor a rămas însă, pe mai departe, oleacă diferită de a celor din sud.
*
Odată cu întemeierea "sloboziei" Novacilor, moşnenii au observat că noii lor consăteni nu se jură în tribunale, nu merg ca martori, nu dau în judecată pe nimeni. De multe ori, alegeau să piardă în justiţie, decât să comită "păcatul" jurământului. Nici în ziua de azi situaţia nu e prea mult schimbată; infracţionalitatea la ungureni este extrem de redusă. Dacă şi-au lăsat locurile de naştere cu destulă jale, viaţa lor printre fraţii din sudul munţilor fiind totuşi o viaţă de exil, ciobanii au rămas, cu toate acestea, oameni veseli, petrecăreţi. Ei au adus nedeile ca semn de schimbare a anotimpurilor şi de perpetuare a ritualurilor oiereşti.
Blonzi cu ochi albaştri, ungurenii au adus curajul înfruntării naturii şi a fiarelor pădurii, dorul de libertate, iubirea pentru spaţiile deschise, ataşamentul faţă de animale. Forţa lor civilizatoare a fost însă şi mai puternică: au adus în Novaci şi în împrejurimi organizarea gospodăriei, maşina de tors, morile manuale de furaje. Sfidând "legământul" bătrânului Deceneu, cel care-i obligase pe daci să-şi taie viile, poienarii le-au reamintit novăcenilor ştiinţa culturii viţei-de-vie. Au înlocuit, apoi, din alimentaţie azima de tip oriental, cu pâinea crescută cu spumă de prune. În locul copăilor din lemn de salcie, ei foloseau ciuberele de fag pentru păstrarea cărnii de porc de la Crăciun, iar bunătăţi precum brânza de burduf, jintiţa, urda şi tocanul de berbec au fost aduse tot din Mărginime. Întreaga zonă subcarpatică a intrat, de-a lungul secolelor, în sfera de influenţă a "Mioriţei". Lumea câmpiei, naivă şi ignorantă, nu putea pricepe de ce-şi înmoaie ciobanii ardeleni cămăşile în seu de oaie şi de ce-şi cos cioarecii direct pe picior. Gesturi magice, gândeau unii mai "răsăriţi". Au trecut ani buni până să-şi dea moşnenii seama (şi să le urmeze obiceiul) că ciobanii nu se îmbolnăveau fiindcă păduchilor nu le place grăsimea de oaie. Nici rugii cei prea ascuţiţi din munte nu se pot agăţa de cioarecii strânşi pe pulpe şi nici viperele cele iuţi nu-şi puteau înfige dintele ucigaş, în ţesătura deasă, îmbibată cu seu.
Povestea păstoraşului orb
Moş Ion, în vârstă de 85 de ani, este primul ungurean "poienar" care a stricat tradiţia de familie, părăsind, fără voie, ciobănia. Întors de pe front, de la Odesa, cu zeci de schije în mâini şi picioare, cu degete şi părţi din "tiuga" capului - lipsă, a suferit amarnic când şi-a dat seama că poieniţele de pe Cărbunele vor rămâne de-a pururi doar chinuitoare amintiri."Văzând aşa necaz", spune moş Ion, izbucnind la fiecare două-trei minute în plâns, "am vândut sutele de oi moştenite de la bietul tata şi m-am făcut căruţaş. Căram brânza vecinilor, la târg, cu boii." Drama sa de invalid a fost, într-un fel, moştenită. Tatăl său, Ion, avusese şi el, în anii de şcoală, un accident. Pe când venea într-o zi acasă, cu cărţile vârâte în straiţă, iaca un muscoci vijelios şi bâzâitor că îi dă târcoale. Băiatul şi-a scos săcăteul de pe umăr şi a dat să-l alunge, dar nu se ştie cum s-a-ntors, cum s-a ferit, că satanica zburătoare l-a înţepat drept în lumina ochiului. Cum nu prea erau pe atunci doctori la tot pasul, în cele din urmă, după toate unsorile băbeşti, ochiul nefericitului a fost pierdut. Luându-şi adio de la şcoală, Ion, ciobănaşul chior, s-a avântat sus în munţi şi, când a putut, a rămas acolo şi iarna. Să fi împlinit vârsta iubitului nostru Mântuitor când, într-o bună zi, alergând pe pajişte să prindă un berbecuţ ca să-i agaţe clopoţelul de gât, cum s-a-ntors, cum s-a ferit de zbaterea animalului, că i-a sărit clopoţelul drept în lumina ochiului bun. Cu o iuţeală neînchipuită, zarea plaiurilor atât de dragi, vârfurile brazilor, albeaţa turmelor şi cărarea şerpuită ce ducea la stână au dispărut din faţa lui. Suferinţa i-a fost atât de aspră, că, vreme de şase luni, n-a vorbit cu nimeni. Apoi a coborât în Novaci, s-a însurat întâi cu Ioana, o văduvă miloasă, apoi, după moartea ei prematură, cu Joiţa din Cisnădie, o muiere credincioasă care i-a crescut cei doi băieţi, rămaşi calici şi orfani pe bătătură. Aşa s-a ridicat Ion, cu mamă vitregă şi tată orb, de-a ajuns întâi "premilitar de frunte", iar, puţin mai încolo, erou ciopârţit de schije într-o pajişte rusească. Ţine cu mândrie tăcută la originea sa ciobănească şi are grijă să-mi atragă atenţia asupra străzii "Scăriţa": "Ia să te uiţi, cât îi cartierul de lung, să vezi cum sunt aşezate casele; de vezi vreuna cu faţa la vale, e semn că acolo s-a pierdut ruda ciobănimii; de le vezi cu faţa la deal, spre munte, acolo flacăra e încă vie. Ciobanii nu pot trăi fără să-şi arunce ochii spre munţi. Tata, orbul, spunea că, în unele duminici de vară, privea ore întregi spre Poiana Muierii, unde se ţin nedeile, zărind ca prin ceaţă, cu ochii minţii, iarba şi stâncile. Iar când de prin pajiştile înflorite se auzea şi câte un glas de mioare, era fericit, chiar dacă la gâtul lor răsunau blestemaţii ăia de clopoţei...".
Fotografii: DUMITRU BUDRALA