"Catolicii trag totul spre turism. La noi, biserica este vie"
- Maestre Nicolae Sava, sunteţi unul dintre părinţii restaurării picturii murale din România. Prin mâna dvs. au trecut multe biserici de o valoare inestimabilă. Restaurarea pare o artă grea, plină de secrete. Împărtăşiţi-ne pentru început câteva dintre misterele ei.
- Restauratorul adevărat se conduce după "Carta de la Veneţia". Acolo, primul punct este "primum non nocere", adică să nu faci rău picturii sau obiectului. Acelaşi imperativ ca şi în medicină. De fapt, este o mare asemănare între restaurare şi medicină. Şi opera de artă trebuie dusă la doctor. Noi lucrăm cu bisturie, cu spatule, cu seringi, cu pere de cauciuc, cu fel şi fel de instrumente "medicale". Iar când facem un proiect, spunem că punem "diagnosticul". Pui diagnosticul şi aplici tratamentul. Întâi descoperi boala, opreşti cauza îmbolnăvirii, după care faci tratament de însănătoşire. Şi după asta, trebuie să-i creezi condiţii operei de artă să nu se îmbolnăvească din nou. Al doilea principiu este reversibilitatea. Dacă ai făcut ceva, să poată fi îndepărtat uşor, să nu aduci traume picturii. Al treilea criteriu este ca materialele pe care le foloseşti să fie mai slabe decât originalele, să se deterioreze înaintea originalului. Originalul poate să aibă 3-400 de ani, deja este vechi. Tu dacă vii şi pui un var nou, el este mai puternic şi îl acaparează, îl distruge pe cel vechi. Nu numai culorile. S-a întâmplat la biserica Colţei, din Bucureşti. Acolo, coloanele erau deteriorate la bază. Şi au venit restauratorii, în anii '60, şi le-au înfăşurat cu ciment. Au făcut o bază solidă, să ţină. Prin 2000, s-a constatat că cimentul, cu sărurile lui, a mâncat piatra. Putea oricând să cadă monumentul, temelia coloanelor era distrusă. Şi a trebuit să se îndepărteze cimentul şi să se refacă coloanele cu piatră şi mortar, ca să fie aceleaşi materiale.
- Dacă respecţi cu sfinţenie învăţăturile restaurării, restul curge de la sine?
- Nu e aşa simplu. Sunt două feluri de restaurare: una muzeistică şi alta funcţională. Restaurare muzeistică faci, de pildă, când găseşti un ciob de ceramică şi îl laşi aşa, fără să întregeşti oala. Pe când restaurarea funcţională spune că trebuie să-i redai picturii funcţia pentru care a fost creată. Un cuţit, când îi lipseşte mânerul, poţi să-l faci funcţional dacă îi pui alt mâner. Ei, şi aici azi avem o problemă. Au apărut nişte dedesubturi perfide. Mulţi restauratori mutilează icoanele, lăsându-le într-o fază în care nu sunt nici artă şi nici religie. Ei nu fac o restaurare funcţională. Sfinţii apar cu mari pete albe sau fără un ochi. Şi asta îi deformează. Iar credinciosul care intră într-o biserică sau priveşte o icoană restaurată, se sperie de ceea ce vede, căci icoana e diformă. Sigur, sunt şi câţiva restauratori care îşi fac meseria cum trebuie. Dar direcţia o dau cei de la Ministerul Culturii. Ei impun o restaurare importată din Occident. Una muzeistică. Dar în Occident este o lume catolică, care de mult nu mai are pictură bisericească. Iar catolicii trag totul spre turism. În timp ce la noi, biserica este vie. Toate obiectele de cult, de la cădelniţă, icoană, covoraş, toate "slujesc" împreună cu preotul. Sunt o simbioză. Cum poţi atunci să nu tratezi funcţional restaurarea, să laşi sfinţii neîmpliniţi şi neîntregiţi pe pereţii unei biserici? Să-ţi negi trăsătura ta specifică, naţională? Arta ecleziastică la noi nu e comercială. Face parte din trăirea zilnică, din slujire. De aceea, eu fac şi restaurarea, şi pictura de biserici în spirit ortodox. Iar în restaurare trebuie să mă pliez pe pictorul care a pictat acolo înainte. Să uit de mine. Câţi au puterea şi tăria asta? Dar sunt sigur că vor veni vremuri bune. Vin tineri care au curajul să continue ceea ce am început noi.
"De mic copil mi-am dat seama că eu sunt altfel"
- De unde a pornit gloria dvs. în pictura bisericească? V-aţi născut printre mânăstirile aşa de frumos "smălţuite" ale Bucovinei?
- Nu, eu sunt originar din Dobrogea şi m-am născut într-o familie de oameni săraci. Amândoi erau copii de ţărani, şi mama, şi tata, de lângă Cernavodă. Mama era din comuna Topalu, lângă renumitele situri arheologice, iar tata din Ivrinezu Mare, care avea şi un ghiol ce venea din Dunăre. Dar apoi ne-am mutat în Bucureşti, şi viaţa mea a început să fie marcată de desen. Când m-am dus la grădiniţă, educatoarea a văzut că dintre toţi, mie îmi plăceau culorile. Luam creioanele şi culorile şi mâzgăleam hârtii. Şi m-a pus să fac conturul unui măr, conturul unei pere, pe care colegii mei, cu acul, pe o pâslă, le decupau. Atunci mi-am dat seama, pentru prima oară, că eu sunt altfel. Că Dumnezeu mi-a dat ceva ce ceilalţi nu au. Şi am început să fiu conştient de harul acesta. Şi n-am mai lăsat creionul din mână. Desenam orice. Când am ajuns să pun mâna pe cărţi, desenam pe Mihai Viteazul, pe Volta, pe Faraday, cu aparatele lor. Imitam şi semăna cu ceea ce vedeam. Şi mai descoperisem un creion chimic special, scotea o tentă foarte plăcută, iar dacă îl umezeai, devenea acuarelă. Dar drumul până la artă a fost lung. Am fost nevoit să fac tot felul de meserii, de la croitor până la telegrafist, în armată. Dar daimonul care mă mâna din urmă nu m-a lăsat şi, în cele din urmă, am ajuns student la Facultatea de Arte din Bucureşti. Visam să facă pictură mare, să fiu studentul lui Baba sau al lui Ciucurencu. Dar destinul a hotărât altfel. Din aproape în aproape, m-a mânat cu mână sigură, spre arta monumentală. Am avut şi şansa să învăţ cu profesori mari, care au lăsat urme adânci în arta noastră: Ghiţă Popescu, Ştefan Constantinescu sau Gheorghe Labin. Şi aşa am învăţat frescă, care mi-a plăcut teribil de mult. Iar după facultate, am rămas asistentul lui Labin. Aşa a început periplul meu de monumentalist.
- Cum v-aţi iniţiat în arta restaurării?
- Apăruse la catedra de Artă murală pictorul Constantin Blendea. El era restaurator la Muzeul de Artă, şi fiind mai apropiat de vârsta mea, ne-am împrietenit. Şi cum trebuia să restaureze bolniţa Coziei, m-a luat să învăţ meserie. Am făcut doar intervenţii de urgenţă: consolidări şi chituiri. După care, am luat prima mea lucrare de anvergură. La Strei, lângă Călan, la o biserică monument istoric, cu frescă. Şi când am terminat, Vasile Drăguţ, care pe atunci conducea Direcţia Monumentelor Istorice, şi-a dat seama ce făcusem acolo, şi m-a trimis la studii, la Roma, unde se află institutul UNESCO, care se ocupă numai de pictură pe zid.
- Pictura murală din biserica de la Strei este o adevărată minune, deşi pereţii sunt, în mare măsură, jupuiţi de vii. Sfinţii au feţele şterse, ochii scoşi... Ce v-a impresionat acolo, în mod special?
- În altar, la Strei, era o pictură foarte frumoasă pe peretele din naos, acoperită toată cu var. De 120-150 de ani, nu mai văzuse nimeni pictura aceea. Şi am început să scot varul aşternut deasupra, cu bisturiul. Mi-am făcut o echipă, şi când ajungea unul la ceva, striga: "Uite un ochi!" Săream cu toţii, cu o bucurie uriaşă, când descopeream de sub pojghiţa de 10-12 straturi de var, pictura din secolul XIII! Şi astfel, am scos la lumină scene din viaţa Mântuitorului, de o frumuseţe copleşitoare.
"Ţineam toate posturile. Voiam să fim bine cu Dumnezeu"
- În paralel cu restaurarea, aţi făcut şi pictură bisericească. Mă iertaţi că vă întreb, dar după ce-aţi "vindecat" atâtea zugrăveli geniale, aşternute pe pereţii unor biserici de seamă, cum aţi avut curaj să vă apucaţi dvs. înşivă de pictură, să intraţi în competiţie cu nişte pictori, mulţi dintre ei anonimi, dar geniali?
- M-am apucat de pictură după ce am lucrat la restaurarea bisericii de la Humor, căci acolo am avut şansa să pipăi epiderma vie a picturilor. Şi prin cercetările pe care le făceam, prin analizele chimice ori stratigrafice de laborator, am văzut ce înseamnă pictura vechilor meşteri şi m-am îndrăgostit de ea. Aşa că m-am apucat să citesc erminiile, nefăcând frescă cu vreun maestru. Aşa am ajuns să pictez cam vreo cincisprezece biserici, iar între ele, au fost şi monumente istorice. De pildă, biserica lui Ştefan cel Mare, din Cotnari, care n-a fost pictată niciodată, şi mi-a revenit mie onoarea s-o pictez. Biserica din Cotnari este mică, are ferestre foarte mici şi nu era luminată bine. Aşa că mi-am zis să fac o pictură cu ceruri luminoase. Mi-am amintit ce minunăţie văzusem în Sicilia, lângă Palermo, la domul Moreale, pictură cu fond de aur. Sunt sute de metri pătraţi acolo, pictaţi cu fond de aur pur, o minunăţie. Ei, n-aveam eu cum să fac cu aur, dar m-am gândit să fac ceruri galbene şi aurii. Am reuşit! Cu cât priveşti mai mult biserica, din ce în ce se luminează. A doua biserică a lui Ştefan pe care am pictat-o, şi care a fost şi prima ctitorie a sa, este în localitatea Baia. Baia, prima capitală a Moldovei, e azi un sătuc prăfuit, dar are trei monumente voievodale: unul este al lui Mircea cel Bătrân, care a ridicat o catedrală gotică, azi în ruină. Mai este Biserica Albă, a lui Ştefan cel Mare (i s-a zis aşa pentru că n-a fost pictată niciodată), şi mai este o a treia biserică domnească, a lui Petru Rareş, cu pictură exterioară, frumoasă ca o bijuterie. La Baia am făcut cer albastru, ca la Voroneţ, iar pe un perete, de jos până sus, pe trei rânduri, Bătălia de la Baia, din 1467. Matei Corvin este călare pe cal şi străpuns de o săgeată, căci a scăpat prin trădare, altfel îl prindea Ştefan.
- În imaginaţia colectivă, un artist care pictează biserici trebuie să fie şi credincios. Hristos nu poate fi doar zugrăvit pe perete, ci şi "trăit". Iar asta nu se învaţă la şcoală. E ceva personal, zestrea inimii tale. Aveţi un ritual în sensul acesta?
- Când am început biserica din Baia, până să ating peretele, l-am rugat pe preot să facem o slujbă de început a picturii, aşa cum făceau pe vremuri zugravii. I-am spus: "Nu pot să încep lucrul, pentru că eu sunt credincios şi nu pot să lucrez dacă nu faceţi o slujbă de binecuvântare a lucrărilor". Pe vremuri se ţinea post. Şi eu ţineam, dar numai miercuri şi vineri. Îmi aduc aminte, de pildă, că odată lucram la o biserică lângă Curtea de Argeş şi eram în postul Sfintei Mării. Şi a trecut Patriarhul Teoctist pe acolo, şi s-a oprit, ştiind că este şantier. Noi tocmai mâncam. Ne-a întrebat ce mâncăm. Văzând că e mâncare de post a zis: "Pictura bisericească este cea mai grea meserie. Este ca mineritul. Pentru că pictorul lucrează şi cu mâinile, şi cu picioarele, şi cu tot trupul, dar şi cu mintea, care trebuie să slujească. Aceşti oameni nu pot să facă o biserică numai cu fasole şi varză. Îi dezleg de post". Dar noi tot ţineam posturile, voiam să fim bine cu Dumnezeu.
"Ceauşescu a decapitat Mânăstirea Văcăreşti"
- Printre acţiunile dvs., cu adevărat glorioase, se numără şi salvarea frescelor de la Mânăstirea Văcăreşti, înainte de a fi demolată de Ceauşescu.
- La mânăstirea Văcăreşti, eu am restaurat mai întâi paraclisul, iar Patriarhia începuse şi restaurarea palatului mânăstirii. După care s-au stopat lucrările şi s-a pus problema dramatică a demolării. La început, Ceauşescu a negociat cu Patriarhul: "Eu îţi restaurez la Văcăreşti toată mânăstirea şi îţi fac un palat, cu muzeu, cu tot ce îţi trebuie, dar pleci de pe Dealul Mitropoliei şi îmi laşi mie palatul". Că funcţiona Marea Adunare Naţională acolo, iar asta îl deranja pe Ceauşescu, Patriarhia era prea aproape de el. Dar Patriarhul nu a fost de acord să părăsească Dealul Mitropoliei. Şi atunci s-a dat tonul de demolare la Văcăreşti. Dar ca să demoleze mânăstirea Văcăreşti, s-au pus nişte condiţii. Să se extragă nişte frescă, să se vadă ce pictură exista acolo. Şi tot atunci, Rectorul Academiei de Arte, Vasile Drăguţ, Răzvan Theodorescu şi alţi academicieni, au făcut o cerere către Ceauşescu, că mânăstirea nu poate fi demolată pentru că e de o valoare inestimabilă. Exista acolo şi o cuhnie extraordinară, singura care mai rămăsese din sud-estul Europei. Degeaba! Rectorul a apelat la mine. Căzuse beleaua pe mine, ca să extrag picturile. Şi atunci, eu mi-am pus piciorul în gips, ca să opresc lucrările. Căci eram singurul expert. Şi aşa am salvat mânăstirea un an de zile. În anul următor, nu a mai fost posibil. Trecuseră la ameninţări. Şi atunci am găsit un alt tertip. Ei neştiind tehnicile de extragere, am făcut în aşa fel ca să mă apuce iarna, să nu poată fi extrasă pictura, să mai apucăm un an. Şi în timpul iernii, toţi sperau că vor obţine sprijinul UNESCO, să scape mânăstirea cu viaţă. Dar n-a fost să fie. Ceauşescu a făcut semn de decapitare cu mâna şi n-am mai avut încotro. A trebuit să extragem frescele. Mânăstirea era condamnată. Îmi amintesc cu durere de panoul cel mare, cu fresca ce conţinea Adormirea Maicii Domnului. Avea 8 metri pe 4. L-am scos întreg, nefracturat. Vă daţi seama ce efort s-a depus atunci? De scos l-am scos, dar nu am avut unde să-l depozităm. Nu încăpea prin nicio uşă, doar la Casa Presei a avut loc, la garajele CC-ului de atunci. Şi nenorocirea a făcut ca acolo, cei care spălau maşinile, să arunce apă cu furtunul şi pe panou. Şi toată fresca aceea uriaşă s-a făcut fărâme. Au scăpat cam 100 de metri de panouri, care după revoluţie au fost restaurate cu studenţii, la secţia de Restaurare a facultăţii noastre.
Secretul albastrului de Voroneţ
- Vă propun să încheiem epopeea creaţiei dvs. cu... albastrul de Voroneţ. Cum i-aţi salvat culoarea?
- Pur şi simplu, lucram cu studenţii cu apă şi cu guma, ca să scoatem culorile la lumină. Se adunase în secole mult fum şi praf, de la cădelniţe şi de la lumânări. Şi împreună cu grăsimea, toate intraseră în porii picturilor, întunecându-le. Dar cu apă şi gumă se scotea foarte frumos. Pe vremea aceea erau foarte mulţi turişti. Veneau nemţi foarte mulţi. Veneau din ţările nordice, din Austria, din Italia, din Franţa. Şi toţi ne vedeau cum curăţăm şi cum facem. Când le spuneam ce metodă simplă folosim, nu ne credeau. "Aveţi soluţii şi nu vreţi să le destăinuiţi". Şi plecau dezamăgiţi. După câteva săptămâni de întrebări repetate, mi-a venit o idee. Am inventat două cuvinte. Când veneau turiştii şi întrebau: "Cu ce curăţaţi?". Noi răspundeam: "Folosim două substanţe: cu «pitbus» se înmoaie şi cu «sarvaclac» se curăţă!". Şi plecau mulţumiţi. Cât priveşte "albastrul de Voroneţ", sintagma a lansat-o Petru Comarnescu, vrăjit de frumuseţea culorii de pe pereţii Voroneţului. S-a crezut mult timp că ar fi vorba de lapis lazuli, piatra semipreţioasă cu care picta Fra Angelico. Şi au circulat fel şi fel de legende. Dar care este taina acestui albastru de Voroneţ? Taina pentru care meşterul a primit două ulcele cu bani de aur şi moşia unui sat întreg? E simplă! Şi tocmai pentru că este simplă, lumea nu o ia în considerare. Au venit cei de la UNESCO şi s-au luat probe şi s-a analizat. S-a descoperit că este azurit, un mineral de cupru. Cocleală de aramă. Şi care dacă stă mult în umezeală, trece în malachit, în verde. De aceea la Voroneţ, în partea de jos, veşmintele albastre şi cerurile, acolo unde a urcat umiditatea, bat în verde. Nu mai e albastru. Azuritul s-a transformat în malachit. Asta e încă o dovadă că azuritul este albastrul de Voroneţ. Iar asta s-a dovedit şi chimic, prin analize. Dar mai există o taină a albastrului de Voroneţ: zugravii cei geniali au amestecat azuritul cu cazeină. Cazeina se scoate din lapte sau din brânză. În contact cu varul, îl face indestructibil. Deci, meşterii cei vechi au pus cazeină în azurit şi de aceea, albastrul de Voroneţ este singura culoare care rezistă. Celelalte albastruri se duc, se "mănâncă". Şi mai are o calitate azuritul: e fungicid, omoară toate bacteriile. Rămâne de parcă e pictat astăzi. Acesta e secretul de la Voroneţ.
- Maestre Sava, anul acesta împliniţi 80 de ani, şi încă mai lucraţi cu energie neschimbată...
- Noroc de la Dumnezeu! Acum fac şi pictură de şevalet. În ultimul timp, fata mea mă ajută foarte mult, mai ales la restaurare, şi am timp şi să pictez. Pregătesc o expoziţie aniversară retrospectivă. Lucrez cel puţin o lucrare pe lună.
- Toată viaţa aţi trăit în curtea bisericii. Cum vă simţiţi în lumea de azi?
- Am scris un catren: "Puşcăriaş de bună voie/ Muncesc în turle cocoţat/ Dar dizolvat în armonia/ Frumosului ce mi s-a dat./ Mă fericesc c-am fost alesul/ Şi uns cu apă ne-ncepută/ Disimulând cât e de greu/ Nu voi bea ceaiul de cucută". Ăştia suntem noi: stăm toată viaţa cu faţa la perete şi cu inima la Dumnezeu. Nu prea avem contact cu lumea. O viaţă întreagă între pereţi, linişte şi frumuseţi.