NICOLAE SAVA - restaurator și pictor de biserici - "Ăștia suntem noi, stăm toată viața cu fața la perete și cu inima la Dumnezeu"

Valentin Iacob
Maestrul Nicolae Sava este unul dintre cei mai mari pictori și restauratori de biserici ai României de azi. Mâinile sale au ză­bovit îndelung, înflorind ziduri, cu culori minunate, sau vindecându-le de mucegaiurile timpului. Este și expert UNESCO în restaurare, printre primii din țară care au primit acest atestat prestigios. La 80 de ani, profesorul Nicolae Sava este urmat în meserie și de copiii săi. Bogdan este un iconar hărăzit, iar Irina Sava, care lucrează pe șantiere cu tatăl ei, este unul dintre cei mai buni restauratori din generația tânără. Iar dacă începi să-l provoci la povești pe Nicolae Sava, sfinții și proorocii pe care-i pictează co­boară, și ei, bucuroși, la taifas...

"Catolicii trag totul spre turism. La noi, biserica este vie"

- Maestre Nicolae Sava, sunteți unul dintre părinții restaurării pic­turii murale din Ro­mâ­nia. Prin mâna dvs. au trecut multe biserici de o va­loa­re inesti­mabilă. Res­tau­rarea pare o artă grea, plină de se­crete. Îm­păr­tășiți-ne pen­tru în­ceput câteva dintre mis­terele ei.

- Restauratorul adevă­rat se conduce după "Car­ta de la Veneția". Acolo, pri­mul punct este "pri­mum non nocere", adică să nu faci rău picturii sau obiec­tului. Același impe­ra­tiv ca și în medicină. De fapt, este o mare asemă­na­re între restaurare și medicină. Și opera de artă trebuie dusă la doctor. Noi lucrăm cu bisturie, cu spa­tule, cu se­ringi, cu pere de cauciuc, cu fel și fel de instrumente "medicale". Iar când facem un proiect, spunem că pu­nem "diag­nosticul". Pui diag­nosti­cul și aplici trata­mentul. Întâi descoperi boa­la, oprești cauza îmbol­năvi­rii, după care faci trata­ment de însănătoșire. Și du­pă asta, trebuie să-i creezi condiții operei de artă să nu se îmbol­nă­vească din nou. Al doilea principiu este re­versibilitatea. Dacă ai făcut ceva, să poată fi înde­părtat ușor, să nu aduci traume picturii. Al treilea criteriu este ca materialele pe care le folo­sești să fie mai slabe decât originalele, să se de­terioreze înaintea origina­lului. Originalul poate să aibă 3-400 de ani, deja este vechi. Tu dacă vii și pui un var nou, el este mai puter­nic și îl acaparează, îl dis­truge pe cel vechi. Nu nu­mai culorile. S-a întâmplat la biserica Colței, din București. Acolo, coloanele erau deterio­rate la bază. Și au venit restauratorii, în anii '60, și le-au înfășurat cu ciment. Au făcut o bază solidă, să țină. Prin 2000, s-a constatat că cimentul, cu sărurile lui, a mâncat piatra. Putea oricând să cadă monu­men­tul, temelia coloanelor era distrusă. Și a trebuit să se în­de­­părteze cimentul și să se refacă coloanele cu pia­tră și mortar, ca să fie aceleași materiale.

- Dacă respecți cu sfințenie învățăturile restau­rării, restul curge de la sine?

- Nu e așa simplu. Sunt două feluri de restaurare: una muzeistică și alta funcțională. Restaurare muzeis­tică faci, de pildă, când găsești un ciob de ceramică și îl lași așa, fără să întregești oala. Pe când restaurarea funcțională spune că trebuie să-i redai picturii funcția pentru care a fost creată. Un cuțit, când îi lipsește mâ­nerul, poți să-l faci funcțional dacă îi pui alt mâner. Ei, și aici azi avem o problemă. Au apărut niște dede­sub­turi perfide. Mulți restaura­tori mutilează icoanele, lăsându-le într-o fază în care nu sunt nici artă și nici religie. Ei nu fac o restaurare funcțională. Sfinții apar cu mari pete albe sau fără un ochi. Și asta îi defor­mează. Iar credinciosul care intră într-o biserică sau privește o icoană restaurată, se sperie de ceea ce vede, căci icoana e diformă. Sigur, sunt și câțiva restauratori care își fac meseria cum trebuie. Dar direcția o dau cei de la Ministerul Cul­tu­rii. Ei impun o restaurare im­portată din Occident. Una muzeistică. Dar în Oc­cident este o lume catolică, care de mult nu mai are pic­tură bisericească. Iar cato­licii trag totul spre turism. În timp ce la noi, biserica este vie. Toate obiectele de cult, de la cădel­niță, icoană, co­voraș, toate "slujesc" îm­preună cu preotul. Sunt o simbioză. Cum poți atunci să nu tratezi funcțional restau­rarea, să lași sfinții neîmpliniți și neîntregiți pe pereții unei biserici? Să-ți negi trăsătura ta spe­cifică, națională? Arta ecle­ziastică la noi nu e co­mercială. Face parte din trăirea zilnică, din slujire. De aceea, eu fac și restau­rarea, și pictura de biserici în spirit ortodox. Iar în restaurare trebuie să mă pliez pe pictorul care a pic­tat acolo înainte. Să uit de mine. Câți au puterea și tă­ria asta? Dar sunt sigur că vor veni vremuri bune. Vin tineri care au curajul să con­tinue ceea ce am înce­put noi.

"De mic copil mi-am dat seama că eu sunt altfel"

- De unde a pornit glo­­ria dvs. în pictura bi­seri­ceas­că? V-ați născut prin­tre mânăs­tirile așa de fru­mos "smălțuite" ale Buco­vinei?

- Nu, eu sunt originar din Dobrogea și m-am năs­cut într-o familie de oameni săraci. Amândoi erau copii de țărani, și mama, și tata, de lângă Cernavodă. Mama era din co­muna Topalu, lângă renumitele situri arheo­logice, iar tata din Ivrinezu Mare, care avea și un ghiol ce venea din Dunăre. Dar apoi ne-am mutat în Bucu­rești, și viața mea a început să fie marcată de desen. Când m-am dus la grădiniță, educatoarea a văzut că dintre toți, mie îmi plăceau culorile. Luam creioanele și culorile și mâzgăleam hârtii. Și m-a pus să fac contu­rul unui măr, conturul unei pere, pe care colegii mei, cu acul, pe o pâslă, le decupau. Atunci mi-am dat sea­ma, pentru prima oară, că eu sunt altfel. Că Dum­nezeu mi-a dat ceva ce ceilalți nu au. Și am început să fiu conștient de harul acesta. Și n-am mai lăsat creionul din mână. Desenam orice. Când am ajuns să pun mâna pe cărți, desenam pe Mihai Vitea­zul, pe Volta, pe Fara­day, cu aparatele lor. Imitam și semăna cu ceea ce vedeam. Și mai descoperisem un creion chimic special, scotea o tentă foarte plăcută, iar dacă îl ume­zeai, devenea acuarelă. Dar drumul până la artă a fost lung. Am fost nevoit să fac tot felul de meserii, de la croitor până la telegrafist, în armată. Dar dai­monul care mă mâna din urmă nu m-a lăsat și, în cele din urmă, am ajuns student la Facultatea de Arte din București. Visam să facă pictură mare, să fiu stu­dentul lui Baba sau al lui Ciucurencu. Dar destinul a hotărât altfel. Din aproape în aproape, m-a mânat cu mână sigură, spre arta monumentală. Am avut și șansa să învăț cu profesori mari, care au lăsat urme adânci în arta noastră: Ghiță Popescu, Ștefan Constantinescu sau Gheor­ghe Labin. Și așa am învățat frescă, care mi-a plăcut teribil de mult. Iar după facultate, am ră­mas asistentul lui Labin. Așa a început periplul meu de monumentalist.

- Cum v-ați inițiat în arta restau­rării?

- Apăruse la catedra de Artă murală picto­rul Con­stantin Blendea. El era restau­rator la Muzeul de Artă, și fiind mai apro­piat de vârsta mea, ne-am împrietenit. Și cum trebuia să restaureze bolnița Coziei, m-a luat să învăț meserie. Am făcut doar intervenții de urgență: consolidări și chituiri. După care, am luat prima mea lucrare de anvergură. La Strei, lângă Călan, la o bise­rică monument istoric, cu frescă. Și când am terminat, Vasile Drăguț, care pe atunci conducea Direcția Mo­nu­mentelor Istorice, și-a dat seama ce făcusem acolo, și m-a trimis la studii, la Roma, unde se află institutul UNESCO, care se ocupă numai de pictură pe zid.

- Pictura murală din biserica de la Strei este o adevărată minune, deși pereții sunt, în mare măsură, jupuiți de vii. Sfinții au fețele șterse, ochii scoși... Ce v-a impresionat acolo, în mod special?

- În altar, la Strei, era o pictură foarte frumoasă pe peretele din naos, acoperită toată cu var. De 120-150 de ani, nu mai văzuse nimeni pictura aceea. Și am început să scot varul așternut deasupra, cu bisturiul. Mi-am făcut o echipă, și când ajungea unul la ceva, striga: "Uite un ochi!" Săream cu toții, cu o bucurie uria­șă, când descopeream de sub pojghița de 10-12 straturi de var, pictura din secolul XIII! Și astfel, am scos la lumină scene din viața Mântuitorului, de o fru­musețe copleșitoare.

"Țineam toate posturile. Voiam să fim bine cu Dumnezeu"

- În paralel cu restaurarea, ați făcut și pictură bisericească. Mă iertați că vă întreb, dar după ce-ați "vindecat" atâtea zugrăveli geniale, așternute pe pere­ții unor biserici de seamă, cum ați avut curaj să vă apucați dvs. înșivă de pictură, să intrați în com­petiție cu niște pictori, mulți dintre ei anonimi, dar geniali?

- M-am apucat de pictură după ce am lucrat la restaurarea bisericii de la Humor, căci acolo am avut șansa să pipăi epiderma vie a picturilor. Și prin cerce­tă­rile pe care le făceam, prin analizele chimice ori stra­tigrafice de laborator, am văzut ce înseamnă pic­tura vechilor meșteri și m-am îndrăgostit de ea. Așa că m-am apucat să citesc erminiile, nefăcând frescă cu vreun maestru. Așa am ajuns să pictez cam vreo cinci­­sprezece biserici, iar între ele, au fost și monu­mente istorice. De pildă, biserica lui Ștefan cel Mare, din Cotnari, care n-a fost pictată niciodată, și mi-a revenit mie onoarea s-o pictez. Biserica din Cotnari este mică, are ferestre foarte mici și nu era luminată bine. Așa că mi-am zis să fac o pictură cu ceruri lu­minoase. Mi-am amintit ce minunăție văzusem în Sicilia, lângă Palermo, la domul Moreale, pictură cu fond de aur. Sunt sute de metri pătrați acolo, pictați cu fond de aur pur, o minunăție. Ei, n-aveam eu cum să fac cu aur, dar m-am gândit să fac ceruri galbene și aurii. Am reușit! Cu cât privești mai mult biserica, din ce în ce se luminează. A doua biserică a lui Ștefan pe care am pictat-o, și care a fost și prima ctitorie a sa, este în localitatea Baia. Baia, prima capitală a Mol­do­vei, e azi un sătuc prăfuit, dar are trei monumente voie­vo­dale: unul este al lui Mircea cel Bătrân, care a ridicat o catedrală gotică, azi în ruină. Mai este Bise­rica Albă, a lui Ștefan cel Mare (i s-a zis așa pentru că n-a fost pictată niciodată), și mai este o a treia biserică dom­neas­că, a lui Petru Rareș, cu pictură exterioară, fru­moasă ca o bijuterie. La Baia am făcut cer albastru, ca la Voroneț, iar pe un perete, de jos până sus, pe trei rân­duri, Bătălia de la Baia, din 1467. Matei Corvin este călare pe cal și străpuns de o săgeată, căci a scăpat prin trădare, altfel îl prindea Ștefan.

- În imaginația colectivă, un artist care pictează biserici trebuie să fie și credincios. Hristos nu poate fi doar zugrăvit pe perete, ci și "trăit". Iar asta nu se învață la școală. E ceva personal, zestrea inimii tale. Aveți un ritual în sensul acesta?

- Când am început biserica din Baia, până să ating peretele, l-am rugat pe preot să facem o slujbă de început a picturii, așa cum făceau pe vremuri zugra­vii. I-am spus: "Nu pot să încep lucrul, pen­tru că eu sunt credincios și nu pot să lucrez dacă nu faceți o slujbă de bine­cuvântare a lucrărilor". Pe vre­muri se ținea post. Și eu țineam, dar nu­mai mier­curi și vineri. Îmi aduc aminte, de pildă, că odată lucram la o biserică lângă Curtea de Argeș și eram în pos­tul Sfintei Mării. Și a trecut Patriarhul Teoctist pe acolo, și s-a oprit, știind că este șantier. Noi tocmai mâncam. Ne-a întrebat ce mâncăm. Văzând că e mân­care de post a zis: "Pictura bisericească este cea mai grea meserie. Este ca mine­ritul. Pentru că pictorul lucrează și cu mâinile, și cu picioarele, și cu tot trupul, dar și cu mintea, care trebuie să slu­jească. Acești oameni nu pot să facă o biserică numai cu fasole și varză. Îi dez­leg de post". Dar noi tot țineam postu­rile, voiam să fim bine cu Dumnezeu.

"Ceaușescu a decapitat Mânăstirea Văcărești"

- Printre acțiunile dvs., cu adevărat glorioase, se numără și salvarea fres­celor de la Mânăstirea Văcărești, înain­te de a fi demolată de Ceaușescu.

- La mânăstirea Văcărești, eu am restau­rat mai întâi paraclisul, iar Patriar­hia începuse și restau­rarea palatului mâ­năstirii. După care s-au stopat lucrările și s-a pus problema dramatică a de­mo­lării. La început, Ceaușescu a negociat cu Pa­triarhul: "Eu îți restaurez la Vă­cărești toată mânăs­tirea și îți fac un palat, cu muzeu, cu tot ce îți tre­buie, dar pleci de pe Dealul Mitropoliei și îmi lași mie palatul". Că funcționa Marea Adu­nare Națio­nală acolo, iar asta îl deranja pe Ceaușescu, Patriar­hia era prea aproa­pe de el. Dar Patriarhul nu a fost de acord să părăsească Dealul Mitropoliei. Și atunci s-a dat tonul de demolare la Văcărești. Dar ca să de­moleze mânăs­tirea Văcărești, s-au pus niște condiții. Să se extragă niște frescă, să se vadă ce pictură exista acolo. Și tot atunci, Rec­torul Academiei de Arte, Vasile Drăguț, Răz­van Theo­dorescu și alți academicieni, au fă­cut o cerere către Ceaușescu, că mânăs­tirea nu poate fi de­mo­lată pentru că e de o valoare inestima­bilă. Exista acolo și o cuhnie extraordi­nară, singura care mai ră­mă­sese din sud-estul Eu­ropei. Degeaba! Rec­to­rul a apelat la mine. Că­zuse be­leaua pe mine, ca să extrag pic­turile. Și a­tunci, eu mi-am pus picio­rul în gips, ca să opresc lucrările. Căci eram singu­rul expert. Și așa am sal­vat mânăstirea un an de zile. În anul următor, nu a mai fost posibil. Trecuseră la amenin­țări. Și atunci am găsit un alt tertip. Ei ne­știind tehnicile de extra­gere, am făcut în așa fel ca să mă apuce iarna, să nu poată fi extrasă pictura, să mai apucăm un an. Și în timpul iernii, toți sperau că vor ob­ți­ne sprijinul UNESCO, să sca­pe mânăs­tirea cu viață. Dar n-a fost să fie. Ceaușescu a făcut semn de decapitare cu mâna și n-am mai avut încotro. A trebuit să extragem fres­cele. Mânăstirea era con­damnată. Îmi amintesc cu durere de panoul cel mare, cu fresca ce conținea A­dor­­mirea Maicii Domnului. Avea 8 metri pe 4. L-am scos în­treg, nefracturat. Vă dați seama ce efort s-a depus atunci? De scos l-am scos, dar nu am avut unde să-l depozităm. Nu încăpea prin nicio ușă, doar la Casa Presei a avut loc, la garajele CC-ului de atunci. Și nenoro­cirea a făcut ca acolo, cei care spălau mașinile, să arunce apă cu furtunul și pe panou. Și toată fresca aceea uriașă s-a făcut fărâme. Au scăpat cam 100 de metri de panouri, care după re­voluție au fost restaurate cu stu­denții, la secția de Restaurare a facultății noastre.

Secretul albastrului de Voroneț

- Vă propun să încheiem epopeea creației dvs. cu... albastrul de Voroneț. Cum i-ați salvat culoa­rea?

- Pur și simplu, lucram cu studenții cu apă și cu guma, ca să scoatem culorile la lumină. Se adunase în secole mult fum și praf, de la cădelnițe și de la lumâ­nări. Și împreună cu grăsimea, toate intraseră în porii pictu­rilor, întunecându-le. Dar cu apă și gumă se sco­tea foarte frumos. Pe vremea aceea erau foarte mulți turiști. Veneau nemți foarte mulți. Veneau din țările nordice, din Austria, din Italia, din Franța. Și toți ne vedeau cum cură­țăm și cum facem. Când le spuneam ce metodă simplă fo­losim, nu ne credeau. "Aveți solu­ții și nu vreți să le destăi­nuiți". Și plecau dezamăgiți. După câteva săptămâni de întrebări repetate, mi-a venit o idee. Am inventat două cu­vinte. Când ve­neau turiștii și întrebau: "Cu ce cură­țați?". Noi răspun­deam: "Folosim două substanțe: cu «pitbus» se în­moaie și cu «sarvaclac» se cu­răță!". Și plecau mul­țu­miți. Cât pri­vește "albas­trul de Voroneț", sintag­ma a lansat-o Petru Co­marnescu, vrăjit de fru­mu­sețea culorii de pe pe­reții Voro­nețului. S-a cre­zut mult timp că ar fi vorba de lapis lazuli, pia­tra semi­prețioasă cu care picta Fra Angelico. Și au circulat fel și fel de le­gende. Dar care este tai­na acestui al­bastru de Vo­roneț? Taina pentru care meșterul a primit două ulcele cu bani de aur și moșia unui sat întreg? E sim­plă! Și tocmai pentru că este simplă, lumea nu o ia în considerare. Au venit cei de la UNESCO și s-au luat probe și s-a ana­lizat. S-a descoperit că este azu­rit, un mineral de cupru. Cocleală de aramă. Și care dacă stă mult în ume­zea­lă, trece în malachit, în verde. De aceea la Vo­roneț, în partea de jos, veș­mintele albastre și ce­rurile, acolo unde a urcat umiditatea, bat în verde. Nu mai e al­bastru. Azuritul s-a transformat în ma­la­chit. Asta e încă o dovadă că azuritul este albastrul de Vo­roneț. Iar asta s-a do­vedit și chimic, prin analize. Dar mai există o taină a albastrului de Voroneț: zugravii cei geniali au ames­tecat azuri­tul cu cazeină. Cazeina se scoate din lap­te sau din brânză. În contact cu va­rul, îl face indestructibil. Deci, meșterii cei vechi au pus cazeină în azurit și de aceea, albastrul de Vo­roneț este singura culoare care rezistă. Celelalte albastruri se duc, se "mănâncă". Și mai are o calitate azuritul: e fungicid, omoară toate bacteriile. Rămâne de parcă e pictat as­tăzi. Acesta e secretul de la Vo­roneț.

- Maestre Sava, anul acesta împliniți 80 de ani, și încă mai lucrați cu energie neschimbată...

- Noroc de la Dumnezeu! Acum fac și pictură de șevalet. În ultimul timp, fata mea mă ajută foarte mult, mai ales la restaurare, și am timp și să pictez. Pregătesc o expoziție aniversară retrospectivă. Lucrez cel puțin o lucrare pe lună.

- Toată viața ați trăit în curtea bisericii. Cum vă simțiți în lumea de azi?

- Am scris un catren: "Pușcăriaș de bună voie/ Muncesc în turle cocoțat/ Dar dizolvat în armonia/ Fru­mosului ce mi s-a dat./ Mă fericesc c-am fost ale­sul/ Și uns cu apă ne-ncepută/ Disimulând cât e de greu/ Nu voi bea ceaiul de cucută". Ăștia suntem noi: stăm toată viața cu fața la perete și cu inima la Dumnezeu. Nu prea avem contact cu lumea. O viață întreagă între pe­reți, liniște și frumuseți.