- În douăzeci de ani de carieră în televiziune, ai prezentat ştiri la cele mai importante posturi din România: Pro TV, TVR şi acum, Digi 24. Ce motivează un om să apară două decenii pe micul ecran? Cochetăria, plăcerea de-a fi văzută? Dorinţa de a transmite un mesaj?
- Meseria asta pune stăpânire pe tine într-un mod bizar. Nu-ţi dai seama la început, dar apoi realizezi că provoacă dependenţă. Mi s-a întâmplat să vreau să renunţ la televiziune - din Pro TV am plecat cu gândul clar de a abandona televiziunea definitiv. Nu am reuşit. Încă nu-mi dau seama ce poate crea o asemenea dependenţă: să fie starea de tensiune dintr-o redacţie de ştiri, forfota, să fie conectarea permanentă la cotidian, pe care presa te obligă să o ai? Foarte ciudat cum lucrurile acestea au pus stăpânire pe mine, în condiţiile în care eu nici măcar nu am visat să fac televiziune. Nu prea aveam cum, pentru că acum douăzeci de ani nu existau modele de oameni de televiziune la noi. Pro TV-ul a fost, practic, primul post modern de televiziune, iar eu am avut norocul să fiu acolo de la început.
- Eşti filoloagă. De ce nu te-ai dedicat meseriei de dascăl?
- Adevărat, am terminat Facultatea de Litere din Bucureşti şi, în mod normal, ar fi trebuit să devin profesoară, chiar am fost suplinitoare un timp. Am simţit însă că nu era o meserie pentru mine. Aveam sentimentul că-mi lipseşte harul acela special al dascălilor. Visul meu era să lucrez în radio. Apoi, într-o zi, o colegă m-a anunţat că se dădeau probe pentru un nou post TV, numit Canal 31. Nu era radio, dar era pe aproape, aşa că m-am dus mai mult de curiozitate la acel interviu. Am răspuns la nişte întrebări din domeniul politic, nimic complicat. Eram încă de atunci o devoratoare de presă scrisă, prin urmare, eram la curent cu toate evenimentele. La vremea aceea, nu exista dimineaţă fără cafea şi România Liberă, Revista 22, Expres Magazin, Zig Zag... Eram, însă, doar un cititor pasionat, nu mă gândeam că voi face din asta o meserie. Revenind, am trecut "proba teoretică" la acel interviu. Marea mirare a fost să o trec şi pe cea practică, adică cea video. Nu îmi plăcuse niciodată cum arătam pe vreo înregistrare, dar cumva am fost pe placul lor, şi m-au angajat la Canal 31, apoi la Pro TV. Şi iată-mă acum, după douăzeci de ani, vorbind la "Formula AS" despre "aventura" mea pe micul ecran. N-aş fi crezut niciodată că vraja televiziunii poate fi atât de puternică.
- Care e partea frumoasă a muncii pe care o faci? Există o bucurie a informaţiei, a ştirilor pe care le transmiţi totdeauna, cu un ton important şi solemn?
- Este obligatoriu să fie şi acest lucru în spatele meseriei, pentru că altfel presupun că e greu să o faci. Contează să ştii că informaţia pe care o transmiţi e relevantă pentru omul de acasă, şi imparţială, iar la Digi24 aşa stau lucrurile. Este adevărat că ai vrea şi ca dezvăluirile din presă să aibă efect imediat şi nu se întâmplă întotdeauna aşa, iar asta e frustrant, dar parcă au început să se schimbe lucrurile şi în această privinţă.
- Dacă ai avea putere maximă de decizie, dacă ai primi acum "cheile" şefiei într-o televiziune, ce ai schimba?
- Ooo, Doamne!... Depinde de televiziune. În unele locuri nu e neapărat nevoie de schimbări, dar cred că secretul e să ai oameni pasionaţi de ceea ce fac, oameni care să fie conduşi de alţi oameni, cu viziune. O să spui că sunt subiectivă, dar cred că la Digi24 lucrurile se întâmplă aşa cum trebuie. La această televiziune, importantă este, înainte de toate, informaţia, faptul că aducem "informaţia la putere". Exact ca la "Formula AS". Mereu când mă gândesc la revista voastră, îmi vine în minte expresia aceea cu "lucrul bine făcut". Poate cuvintele în sine s-au banalizat, dar rămân adevărate, iar "Formula AS" este întruchiparea expresiei că lucrul bine gândit de la început, bine condus, bine realizat şi făcut cu maximum de plăcere funcţionează şi rezistă, fără să aibă nevoie de niciun subterfugiu.
- Între timp, ţi-ai făcut modele în media?
- Nu neapărat modele, nu funcţionez prea bine eu după modele, dar sunt oameni în media pe care îi apreciez foarte mult. Şi am să dau numai câteva nume, ale unor colege, pe care le cunosc şi dincolo de sticlă, de care m-am apropiat de-a lungul timpului şi care îşi fac meseria excepţional, cum ar fi Andreea Esca, Cristina Ţopescu, Sanda Nicola sau Gabriela Avram.
"Mama, eşti mai drăguţă în realitate"
- Ţinuta ta de pe micul ecran e mai degrabă severă decât zâmbitoare, deşi se ştie că "zâmbetul poate tot". Ce se ascunde în spatele doamnei frumoase, dar mereu serioase, care prezintă ştirile?
- Lucru extrem de curios cu seriozitatea şi răceala mea! De când sunt în televiziune, numai asta aud despre mine, aşa că nu ştiu dacă pot să te conving de contrariu. Culmea este că de fapt sunt un om foarte vesel. Râd foarte mult şi nu sunt deloc rece. Timidă, emotivă, reţinută, da, şi poate din cauza asta par rece. Cred că mina serioasă este un scut al meu de apărare împotriva timidităţii. Nu mi-am creat această imagine, departe de mine gândul, dar nici nu m-am străduit să o schimb. Pe de altă parte, e adevărat că nu prea zâmbesc când sunt la pupitrul ştirilor, nici chiar atunci când s-ar cere. Poate de aceea Toma, băiatul meu, care cred că m-a văzut maximum de două ori la televizor, mi-a spus că sunt mult mai drăguţă în realitate. Aşa sper şi eu.
- Ai fost timidă şi în copilărie?
- Da, timidă am fost întotdeauna, dar nu retrasă. Mereu am avut o viaţă socială foarte bogată, mulţi prieteni, sunt chiar expansivă. Timidă, doar faţă de persoanele pe care nu le cunosc. Curios că un om emotiv ca mine a ajuns să facă televiziune, o meserie în care eşti atât de expus, dar cred ca mi-a folosit, pentru că a trebuit mereu să-mi depăşesc limitele. Nu ştiu ce altă meserie m-ar fi ajutat mai mult în această privinţă!
- Ai avut o copilărie obişnuită, sau ca în poveşti?
- Ooo, am avut cea mai grozavă copilărie! Îi povestesc şi lui Toma despre câte puteam face. Toate jocurile, de la lapte gros la ascunsa, raţele şi vânătorii, elasticul, turnul, toate le făceam. Eu sunt din Sighişoara, şi blocul nostru era chiar la marginea uneia dintre pădurile ce înconjoară oraşul. Aveam un vecin, veteran de război - Dumnezeu să-l odihnească! -, care ne ducea departe, în pădure, ne învăţa tot felul de secrete ale naturii, eram fascinaţi. Îmi aduc aminte şi azi de senzaţiile acelea amestecate: de fascinaţie, linişte uluitoare, dar şi teamă, câteodată. Am avut cea mai adevărată copilărie posibilă! Făceam nebunii teribile, care ne duceau părinţii în pragul disperării. Odată, coborând pe patine un deal abrupt, m-am lovit rău de tot, am ajuns la spital, unde m-au cusut, dar asta numai după ce am mai stat pe afară, până când aproape nu mă mai puteam mişca. Câteodată stau şi mă gândesc cum am putut fi un astfel de copil năzdrăvan, ca acum să devin o mamă atât de speriată... Sunt un părinte îngrozit că ar putea să i se întâmple ceva copilului, protectiv până la obsesie. Nu vreau să fiu aşa, dar nu mă pot abţine. Şi mai văd şi alţi părinţi în jurul meu care sunt la fel. Nu ştiu ce s-a întâmplat cu noi sau cu lumea asta, din copiii cu cheia de gât, de ieri, am ajuns "părinţii-cloşcă" de azi. Eu, cel puţin, aşa sunt!
În spatele porţilor ardeleneşti
- Sighişoara este un oraş cu o fotogenie aşa de romantică, încât ai zice că e doar o iluzie. Cum e oraşul-cetate văzut de aproape, din inima lui?
- Să fiu sinceră, eu am descoperit Sighişoara după ce am plecat de acasă. În copilărie, îmi imaginam că toate oraşele sunt la fel, nu aveam, practic, comparaţie. Cele câteva ieşiri pe litoral, cu părinţii, nu puteau face vreo diferenţă. Până la optsprezece ani nu mi se părea neapărat ceva special la Sighişoara, ba chiar tot ce voiam era să plec, pentru că nu o vedeam decât ca pe-o urbe mică. Voiam teatru, voiam filme, biblioteci uriaşe, libertate. Aşa că abia am aşteptat să merg la facultate în Bucureşti. Ei, după ce am plecat de-acasă, după ce am cunoscut România, ba chiar am mers mai departe de ea, am început să văd Sighişoara cu alţi ochi, am ajuns să apreciez privilegiul enorm pe care l-am avut să mă nasc şi să copilăresc într-un astfel de loc. Acum îmi place foarte mult Sighişoara, din păcate, nu avem vreme să mergem acolo mai mult de o săptămână pe an. Şi Toma se simte foarte bine acolo, mai ales că la Sighişoara a avut primele accente de independenţă, prima ieşire în oraş fără mine. Iată un alt avantaj al unui oraş mic: nu-ţi este atât de teamă să-ţi mai iei ochii de pe copil, din când în când.
- Simţi cumva că locul naşterii tale ţi-a oferit ceva special, că ţi-a şlefuit personalitatea într-un anume fel?
- Dacă mă gândesc la faptul că prietenii şi vecinii mei erau în egală măsură români, saşi şi maghiari, da, cred că mi-a oferit ceva special. Din păcate, cu timpul, saşii au fost tot mai puţini, iar după Revoluţie, au plecat chiar aproape toţi. Dar a rămas moştenirea lor, care se vede la tot pasul. Tot centrul Sighişoarei, cetăţile fortificate din împrejurimi. Şi dacă e adevărat că ardelenii sunt mai rezervaţi şi mai reci, atunci iată că se explică şi "răceala" mea, pe care mă tot străduiesc să o neg. În Ardeal, există şi porţile acelea înalte la case, din stradă nu se vede nimic în curţile oamenilor. Aşa e şi casa bunicii mele de la ţară, unde mi-am petrecut cele mai frumoase vacanţe. Cred că şi asta spune ceva despre firea oamenilor de acolo, sunt mai discreţi, mai reţinuţi, nu intră unii în viaţa altora direct, brutal. Sunt conservatori, şi aşa sunt şi eu.
Nevoia de poveşti
- Adriana, care sunt bucuriile tale neştiute?
- Foarte banale! Ha! Ha! Îmi place să citesc, mi-a plăcut din clasa întâi, de la prima carte. Din acel moment, am "devorat", neselectiv, tot ce mi-a căzut în mână. Cu timpul, însă, am început, evident, să aleg ce citesc, să fac diferenţa între o carte bună şi una proastă. Am rămas, din fericire, o cititoare avidă. Spun din fericire, pentru că am prieteni care au abandonat total lectura, pentru că pur şi simplu nu mai au timp, iar când şi-l fac, nu mai au starea necesară pentru o carte. Îi înţeleg foarte bine. Eu încă mai pot să-mi fac timp pentru citit, măcar puţin, seara. Şi aleg tot ficţiunea, deşi văd că non-ficţiunea are tot mai multă trecere. Iar cealaltă mare bucurie a mea sunt întâlnirile cu prietenii. Ele au loc în fiecare weekend, chiar dacă eu lucrez. Mă aşteaptă şi, după jurnal, sunt a lor.
- Coincidenţă sau nu, soţul tău are o editură de carte. Să fie oare iubirea pentru literatură fundalul poveştii voastre de dragoste?... Cum v-aţi cunoscut?
- E important faptul că avem pasiuni comune, dar nu ştiu cât a contat asta când ne-am cunoscut. Eram studenţi, eu la Filologie, Cătălin la Filosofie şi, pe atunci, în cea mai mare parte a timpului, toată lumea asta făcea: citea. Asta, când nu mergeam la filme sau la concerte în Preoteasa (cum se numea Casa de Cultură a Studenţilor de atunci). Nu ştiu despre ce vorbesc decât cei care au prins măcar un an de facultate înainte de Revoluţie. Întâlnirea mea cu Cătălin e legată exact de un astfel de concert din Preoteasa, când am ascultat-o prima oară cântând pe Maria Răducanu.
- Adriana, trăim vremuri complicate, tehnicizate, parcă mai lipsite de căldură decât în tinereţile noastre. Crezi în ideea de sfârşit al literaturii şi al culturii din cauza internetului?
- Nuuu! În niciun caz. Literatura nu are moarte, pentru că oamenii au avut şi vor avea mereu nevoie de poveşti. Poate va dispărea suportul pe hârtie, deşi nici asta nu cred că se va întâmpla prea curând, dar literatura, niciodată. Uite, nu cu mulţi ani în urmă spuneam că nu voi renunţa vreodată la ziarele cumpărate de la chioşc. Ţi-am spus, era una din plăcerile zilei să citesc ziare dimineaţa, în timp ce beam cafeaua. Dar astăzi, recunosc, mai cumpăr de la tarabă doar două reviste: "Dilema" şi "Formula AS". Restul presei o citesc de pe internet. În schimb, la cartea pe hârtie nu cred că o să renunţ vreodată. Şi chiar dacă, în timp, o să câştige teren şi cartea pe suport digital, literatura nu va dispărea niciodată. Foamea de poveste rămâne. Totul în jurul nostru e poveste.
- În afară de cititul presei, ce relaţie ai cu internetul?
- Am o relaţie... împărţită. Nu sunt prezentă pe reţelele sociale, nu am cont de Facebook şi mă simt foarte bine aşa, deşi "presiunile" din partea prietenilor mei, care-mi expun avantajele de a fi pe reţelele de socializare, sunt tot mai mari. În schimb, internetul face parte din viaţa mea, şi nici nu s-ar putea altfel. Nu-mi mai pot imagina cum lucram, cum făceam presă, cum ne informam înainte de internet. În meseria noastră, a mea şi a ta, când trebuie să fii la curent cu tot ce se întâmplă, când ştirile se succed cu o viteză uluitoare, chiar nu mai poţi trăi fără internet. Trebuie să recunoaştem că ne uşurează munca.
- Îţi mulţumesc pentru acest interviu, Adriana! Îţi mulţumesc că, din foarte rarele interviuri pe care le dai, ai acceptat să vorbeşti pentru "Formula AS".
- Eu vă mulţumesc pentru interesul de a "descoase" un om timid. Apreciez enorm revista "Formula AS", curajul ei de a nu lăsa garda jos şi de a face în continuare presă de cea mai bună calitate. Iar cititorilor voştri loiali şi frumoşi le doresc zile bune, le doresc pace şi zâmbete.