- Vârf de atac al reportajului românesc de televiziune, Sanda Nicola şi-a depăşit recordurile de până acum, prin transmisia în direct, a tragicelor evenimente de la Paris, petrecute în toamna acestui an. O lecţie de profesionalism, implicare şi emoţie, despre care i-am propus să vorbească, în interviul pe care îl publicăm -
Traseul morţii
- Te-am urmărit, cu groază în suflet şi lacrimi în ochi, în transmisiunile tale de la Paris, realizate la scurtă vreme după comiterea atentatelor teroriste. Am rămas impresionaţi, atât de tragedia evenimentelor, cât şi de implicarea ta excepţională, ca reporter aflat în linia întâi. Cât de greu a fost?
- A fost puţin mai greu decât te-ai fi aşteptat de la cineva care a mai trecut prin experienţe similare. Am fost în Beirut, am fost la Londra, după atentatele din 2005, am relatat, acum zece ani, despre violenţele din suburbiile Parisului, atunci când tineri provenind din familii de imigranţi se răfuiau cu autorităţile, incendiind maşini şi instituţii. Ştiam exact ce voi găsi la Paris, ce presupune starea de urgenţă, ştiam că vor fi nenumărate alarme false, care sporesc starea de tensiune, ştiam că mă voi întâlni cu oameni în stare de şoc. Ştiam, Bogdana, şi totuşi, mi-a fost foarte greu să-mi gestionez compasiunea faţă de victimele acelui masacru şi, totodată, propriile-mi nelinişti. În "apărarea" mea pot spune, doar, că plecasem de la Bucureşti deja foarte tulburată de ceea ce se întâmplase la Colectiv şi de toate evenimentele de după dezastru. Mă număr printre românii care simt că nu mai au cum să fie la fel, după tragedia care încă n-a ajuns la sfârşit.
- Impresia puternică pe care ai exercitat-o asupra celor ce-ţi urmăreau transmisiile în direct s-a datorat, în mare măsură, emoţiei pe care o transmiteai. O emoţie netrucată, profund omenească, care lipseşte cu desăvârşire de pe micul ecran. O emoţie care contaminează. Ce te-a marcat în mod special?
- În a doua zi a delegaţiei, am hotărât împreună cu Andi Popa, colegul cameraman pe care îl preţuiesc şi mai mult după experienţa aceasta, să reconstituim traseul unuia dintre comandourile teroriste, de pe 13 noiembrie. Aveam echipament care ne permitea să transmitem în direct aproape de oriunde, să fim în mişcare, şi am vrut să valorificăm acest avantaj, pe care ni-l oferea tehnica. A fost propunerea mea să facem o serie de transmisiuni din oră în oră, făcând aceleaşi opriri pe care le făcuseră autorii masacrelor cu două zile înainte. Căutam să aflu amănunte despre cum s-au petrecut atacurile, adunam date despre victime şi, într-un timp foarte scurt, procesam informaţiile primite pentru a construi corespondenţa de la faţa locului. Ei bine, în aceste "popasuri", am întâlnit de fiecare dată oameni în suferinţă, unii urlând de durere, martori în stare de şoc, care rememorau ce li se întâmplase, apropiaţi ai celor morţi, care nu voiau să se îndepărteze de petele de sânge de pe asfalt. Acolo era sângele celor pe care-i iubeau, era viaţa acestora, scursă pe caldarâm, pur şi simplu nu puteau să plece... Nu m-am gândit nicio clipă ce tip de reacţie voi avea în faţa acestor scene. Nici măcar nu mi-am pus problema că nu voi fi în stare să verbalizez tot ce-mi pregătisem să le spun telespectatorilor, pentru că asta avea să mi se întâmple, peste câteva ore. Cel mai greu a fost la a treia oprire, când am ajuns la restaurantul La Belle Equipe. E localul în care au fost împuşcaţi nouăsprezece oameni, printre care şi Lăcrămioara şi Ciprian, cuplul de români stabiliţi la Paris. La ora la care am ajuns, erau adunaţi vreo trei sute de oameni, cu lumânări şi flori, care blocaseră, pur şi simplu, strada. Era multă poliţie în jur, traficul a fost deviat, iar de la distanţă, nu părea foarte clar ce se întâmpla acolo, de ce erau atât de mulţi oameni, de ce erau încercuiţi de poliţişti. În mulţime se crea din când în când panică şi rumoare, pentru că s-a întâmplat ca mai mulţi oameni să leşine şi să aibă nevoie de îngrijiri. Imaginaţi-vă, sute de oameni şi, totuşi, linişte. O linişte spartă, din când în când, de un hohot de plâns, apoi dintr-o dată vuiet, agitaţie, masa de oameni se mişcă, în ea pătrund trei-patru jandarmi înarmaţi, şi tu n-ai idee, pe moment, cu ce scop. Abia peste câteva momente groaznic de tensionate îţi dai seama că, de fapt, jandarmii intraseră ca să scoată pe braţe din mulţime pe cineva căruia i se făcuse rău. Era stare de urgenţă, se ştia că unii dintre atacatori erau încă în libertate, orice grup de oameni putea reprezenta o ţintă, aşadar forţele de ordine erau în alertă maximă şi vedeai concentrarea în ochii poliţiştilor. Toată lumea era foarte încordată şi simţeai asta. Când am intrat în direct, îmi era foarte, foarte greu să-mi controlez respiraţia, nodul din gât, golul din stomac.
- Cu relatarea ta în direct, Digi24 s-a plasat în vârful reportajelor dedicate evenimentelor de la Paris, aşa cum deţine şi primatul ştirilor din actualitatea internă. Se împlinesc patru ani de când lucrezi la această televiziune particulară. Te-ai acomodat?
- Aşa cred, aşa aş vrea să fie. Se încheie încă un an în care am muncit enorm la Digi24. Am călătorit mult, am transmis din Italia, din Marea Britanie, din Grecia, acum din Franţa. Am avut şansa să stau de vorbă cu Alteţa Sa Prinţul Charles de Wales, am realizat un interviu cu Preşedintele Dumei de Stat a Federaţiei Ruse, Serghei Narîşkin, puţin probabil ca toate astea să se fi întâmplat dacă nu făceam parte din echipa Digi. Totodată, s-a acumulat multă oboseală şi, uneori, a fost nevoie să lupt din greu cu limitele fizice. Simt că am mai înaintat un pic în vârstă, şi parcă nu mai e la fel de uşor ca acum zece ani să fiu la cadru în formă, concentrată la maximum, imediat după ce am aterizat după un zbor de două-trei ore. Pe de altă parte, maturizarea profesională mă ajută să anticipez multe lucruri, mă orientez mult mai bine în teren decât în "prima tinereţe", şi am trăit anul ăsta momente de mare satisfacţie. De pildă, când s-a dovedit că am intuit corect deznodământul alegerilor din Marea Britanie sau al Referendumului din Grecia. Aş vrea să fiu sănătoasă şi să fac asta cât mai mult timp cu putinţă, pentru că simt că pot să o fac din ce în ce mai bine.
Tăcerea roditoare
- După asemenea tururi de forţă, îţi permiţi câte o pauză de reîncărcare, sau "foamea" de subiecte te mână mai departe vijelios?
- Când eram mai tânără, mă simţeam foarte neliniştită în zilele în care nu mi se întâmpla nimic ieşit din comun. Mi-a venit mintea la cap între timp. Ha, ha! Acum ştiu că e important să-mi trag sufletul, să-mi evaluez corect calitatea muncii, cu calm şi onestitate, şi să-mi ofer în permanenţă ocazia unor noi acumulări. Ca să pot aduce pe ecran întotdeauna ceva nou, o perspectivă originală, proprie, asupra subiectelor pe care le realizez, atunci trebuie să acumulez fără încetare. Mereu am fost de părere că dacă vreau să vorbesc lumii, mai întâi trebuie să tac, să ascult, să citesc, să înţeleg. Abia apoi am dreptul să deschid gura şi să mă adresez publicului. Aşadar, nu, nu mai am nevoia aia organică de adrenalină non-stop. Acum preţuiesc enorm momentele de introspecţie de după un eveniment major, tăcerile lungi în care verific fiecare sertar din mintea şi din sufletul meu. Unde găsesc că-i prea gol, caut să umplu, unde-i prea plin, scot... Sunt mai atentă decât oricând la ceea ce simt şi caut să nu deschid un capitol nou, fără să-mi fie limpede cu ce m-am ales din capitolul care tocmai s-a încheiat.
Bătălie fără scut
- Deşi frumoasă şi plină de împliniri, viaţa ta nu a fost prea uşoară. Ai învins o boală grea, eşti o fiinţă delicată, dar iată-te acoperind jurnalistic subiecte de categorie grea. Care e scutul tău de apărare în faţa emoţiilor care îţi ies în drum?
- Poate că o să te surprindă, dar merg la luptă fără scut. După cum povesteam mai devreme, la Colectiv şi la Paris nu m-am ţinut foarte tare pe poziţii. Am încasat loviturile acelea emoţionale în plin, fără să mă apăr deloc. Eu m-am bazat până acum tocmai pe faptul că sunt foarte empatică, absorb cu uşurinţă atmosfera din jur. Cineva îmi spunea că e uimitor cât de repede capăt "culoarea locului" din care transmit, aproape că încep să semăn fizic cu cei pe care-i întâlnesc, ale căror poveşti le spun mai departe. Asta se întâmplă pentru că întotdeauna am lăsat să treacă prin mine stările celor din jur, fără să-mi fie teamă că m-ar putea doborî. Dimpotrivă, am simţit că asta îmi dă mai multă legitimitate, mă face să rostesc cuvintele mai răspicat şi să fiu mai convingătoare. Îmi plac oamenii, încerc întotdeauna să mă pun în locul celuilalt. Îmi imaginez telespectatorii în casele lor şi încerc să intuiesc ce şi-ar dori să afle chiar acum, în clipa asta, ce-ar vrea ei să-l întreb pe interlocutorul meu. În acelaşi timp, încerc să mă pun în locul interlocutorului şi să înţeleg cum se simte el, ce întrebare l-ar ajuta să se deschidă, să legăm un dialog consistent dar totodată comprimat, pentru ca telespectatorii să urmărească şi să înţeleagă fără prea mare efort despre ce este vorba. Când sunt în direct, eu nu-mi mai aparţin. Sunt acolo ca să înlesnesc întâlnirea publicului cu oameni şi situaţii pe care trebuie să le cunoască exact aşa cum sunt. Faptul că am avut parte de o porţie zdravănă de durere în viaţa personală mă ajută, nu mă încurcă. Sunt suma tuturor experienţelor prin care am trecut până acum, iar asta mă ajută să mă identific cu foarte mulţi dintre oamenii cu care interacţionez.
Lacrimile vindecătoare
- Soţul tău, Liviu Iolu, este şi el un foarte bun jurnalist, la cotidianul "Adevărul". Aduceţi meseria cu voi şi acasă, sau reuşiţi să închideţi uşa pentru a vă ocroti viaţa în doi?
- Evident că nu reuşim, dar nici nu ne-am propus vreodată să facem asta. Munca noastră nu se desfăşoară de la 09.00 la 17.00, iar cuibul nostru seamănă izbitor cu o redacţie, în care fiecare are spaţiul şi instrumentele lui de lucru. Clubul "Colectiv" a luat foc într-o seară de vineri, în care ne întorceam epuizaţi de la serviciu. Ne-am pus imediat pe treabă amândoi. Vestea atacurilor de la Paris am primit-o în altă seară de vineri, când tocmai ajunsesem la o mânăstire din judeţul Neamţ, după un drum de şapte ore. Am făcut cale întoarsă imediat, ca să iau primul avion spre Franţa. Liviu a condus încă şapte ore înapoi, era noapte, era ceaţă, iar eu luam notiţe, ascultând Radio France International. Asta e relaţia dintre noi, în raport cu munca. Toată viaţa noastră e organizată în jurul profesiei, iar nouă nu ni s-a părut niciodată că ar trebui să fie altfel. Suntem norocoşi că am practicat de foarte tineri meseria aceasta pe care o iubim, iar azi ne bucurăm de recunoaştere şi respect din partea publicului. De-asta ne simţim datori să creştem în continuare şi să fim prezenţi acolo unde e nevoie de priceperea noastră.
- Dar noi, cei de pe partea cealaltă a ecranului, mai puţin motivaţi decât voi, unde crezi că ar trebui să găsim refugiu în faţa răului şi a suferinţei care ne înconjoară?
- Mi-e foarte greu să dau sfaturi, nu vezi că nici eu nu mai gestionez prea eficient emoţiile şi tristeţea?! Rămân, totuşi, la părerea că nu trebuie să fugim, să ne ascundem de dramele celorlalţi. Trebuie să rămânem unul lângă celălalt, să dăm o mână de ajutor dacă se poate, să tragem toate învăţămintele posibile. Cred în puterea vindecătoare a lacrimilor. În discursul de după întronizare, în martie 2013, Papa Francisc ni-l propunea pe sfântul Iosif drept model, arătând cât de important e să ne ocrotim unii pe alţii, cu discreţie, tandreţe şi sensibilitate. De două ori a spus Papa atunci: "Să nu ne fie frică să fim buni, să nu ne temem să fim sensibili, să fim tandri.". Ţin minte că vorbele astea au avut un impact deosebit asupra mea, poate pentru că mă străduiam de ani de zile să par mai dură, mai aspră decât eram, cine ştie... Cert e că am menţionat pasajul ăsta din predică în relatările ulterioare. Cumva, aveam convingerea că şi alţii vor rezona. Am clădit o societate în care ne străduim toţi să lăsăm impresia că suntem şmecheri când, de fapt, toţi tânjim după o vorbă bună, o încurajare şi umblăm prin viaţă cu o mulţime de răni nevindecate pe suflet.
- Sanda, cu toate relele lumii, Crăciunul vine iarăşi spre noi, cu stropul lui de lumină şi de iubire. Îi porţi şi tu imaginea ascunsă în suflet? Cum arată Crăciunul tău ideal?
- O casă plină cu bunici sfătoşi, părinţi veseli şi copii care se tachinează reciproc. Bradul e înalt, până la tavan, şi foarte bogat, e decorat cu atenţie, niciun glob nu e aşezat la întâmplare. Practic, e opera de artă la care a contribuit toată familia. Sunt cozonaci cu mac şi nucă pe masă, poate şi cornuleţe cu gem şi vin fiert cu scorţişoară, totul pregătit pentru colindătorii care le vor călca pragul.