În mod periodic, armate întregi de furnici roşii pornesc pe drumul războiului, atacând cuiburile unei specii de culoare neagră, foarte răspândită, "formica fusca". Atacatorii fură larvele şi pupele învinşilor şi le transportă în cuibul lor, unde sunt crescute cu mare grijă. Deveniţi adulţi, "prinşii" de război trăiesc tot restul vieţii în muşuroiul furnicilor roşii, ducând aceeaşi viaţă ca şi "stăpânii" lor, prestând aceeaşi muncă şi bucurându-se de acelaşi statut. Semnificaţia exactă a acestui comportament curios nu a fost descoperită decât în 1905, când cercetătorul american Robert Wheeler a observat că îşi avea originea în supravieţuirea reginei furnicilor roşii. După ce este fecundată, în timpul dansului nupţial, aceasta trebuie să fie servită clipă de clipă, pentru a depune ouăle cu viitorii pui. Ei bine, nimeni nu le întrece în privinţa aceasta pe "sclavele negre", educate în noul furnicar, care adoptă imediat o atitudine supusă faţă de regina lehuză. Ele sapă şanţuri în pământ pentru a întări cuibul, alungă alte insecte şi hrănesc larvele. Dar, în mod curios, captivitatea le schimbă caracterul: furnicile negre, în general aşa de timide şi de paşnice, devin agresive în contact cu stăpânii lor. Dar şi aceştia sunt, uneori, influenţaţi de către sclavi, renunţând să mai facă incursiuni pentru noi provizii de sclavi. Aceştia din urmă nu mai sunt recrutaţi de la furnicile negre, ci de la o altă specie. Cum se produce împrietenirea? Mister! Există foarte multe exemple ce seamănă izbitor cu istoria omenirii.
Furnicile mulgătoare
Şi mai uluitoare este ştiinţa furnicilor de a domestici alte insecte. Păduchele de copac este animalul domestic preferat al furnicii. Întâlnirea dintre cei doi se întâmplă în felul următor: furnica se apropie de extremitatea posterioară a insectei, ce îi va servi drept "vacă de muls". Mai apoi, ea gâdilă păduchele cu antenele sale, într-o manieră foarte erotică. Drept răspuns, acesta emite o picătură de lichid zaharos, înghiţit imediat de furnică, înnebunită de gustul lui. Şi operaţiunea continuă până când furnica îşi umple stomacul. În general, sunt necesare trei picături, cu o excepţie: furnicile americane din specia "myrmecocystus", care au un regim preferenţial. În muşuroaiele lor, există furnici lucrătoare care servesc drept "rezervor de miere". Ele aduc "laptele" păduchilor, în asemenea cantităţi, încât abdomenul lor ajunge la nişte proporţii extraordinare. Aceste adevărate butii ambulante se agaţă de plafonul unei camere a furnicarului şi îşi distribuie rezervele cui se pricepe să le mângâie cu o atingere de antenă specială.
Dar ştiinţa furnicilor merge încă şi mai departe. Există anumite specii care, pur şi simplu, au inventat domesticirea păduchilor. Astfel, ouăle acestora sunt păstrate în furnicar pe timpul iernii, ele fiind păzite cu mare grijă. Când soseşte primăvara, pe măsura incubaţiei, puii de păduchi sunt transportaţi pe frunzele care le plac cel mai mult. Din clipa aceea sunt supuşi unui muls regulat. În plus, la intrările furnicarului sunt puse zi şi noapte gărzi de paznici, care nu numai că previn orice tentativă de evadare, dar intervin într-un mod cât se poate de energic, în caz că păduchii sunt ameninţaţi de duşmani din exterior.
Când afară e frig, păduchii sunt adăpostiţi în fiecare seară în furnicar, în nişte veritabile grajduri subterane, unde "vacile" sunt puse în jurul unor rădăcini de plante. Când acestea sunt epuizate, păduchii sunt mutaţi în alt loc. Speciile de furnici ce nu practică această transhumanţă cotidiană construiesc deasupra turmei de păduchi acoperişuri temporare.
Dar păduchii de copac sunt departe de a fi singura specie domesticită de furnici. Mai există şi altele, unele dintre ele foarte ciudate. Astfel, omizile au, şi ele, glande ce secretă un "lapte" dulce, ce le place la nebunie furnicilor. Când o lucrătoare întâlneşte o astfel de "vacă bună de muls", lasă orice muncă ar face şi începe să o mângâie pe omidă care, pur şi simplu, cade în extaz. Imediat, omida este transportată la furnicar cu mari eforturi şi întreaga colonie profită de "laptele" ei. Culmea este că asta se întâmplă în ciuda faptului că mâncarea preferată a omizii sunt... larvele de furnici. Mângâiată, cu rândul, de întregul muşuroi, omida este păstrată timp de luni de zile, până în ziua în care se transformă în fluture şi, nemaiavând nimic de oferit, îşi ia zborul şi dispare. Mai mulţi cercetători renumiţi afirmă că, dacă omida nu este mângâiată în mod periodic de furnici, ea moare din cauză că dezvoltă o boală la nivelul glandelor care secretă lichidul lăptos.
Droguri în lumea furnicilor
Însă şi furnicile îşi au duşmanii lor, care le parazitează. Este cazul unui gândac numit "lomechuse". El este carnivor şi devoră cu aviditate furnicile. Fenomenul bate orice imaginaţie. Odată pătruns în furnicar, intrusul nu depune ouă, ci direct larve vii. Furnicile lucrătoare, departe de a se debarasa de ele, le îngrijesc cu mare atenţie, privându-şi propriile progenituri de mâncare, în favoarea lor. De ce fac asta? Pentru că părul gândacilor "lomechuse" secretă un lichid care are efecte halucinogene asupra furnicilor. Lucrătoarele, care par de-a dreptul dependente de el, cad într-o stare de beţie profundă. În acest timp, reginele, neîngrijite, dau naştere unor bastarzi, intermediari între ele şi lucrătoare, incapabili să îndeplinească funcţiile coloniei. Ele sunt în permanentă agitaţie, aleargă ca nişte nebune în toate direcţiile şi duc foarte repede la distrugerea coloniei, dacă sunt prea multe.
Păianjenii matematicieni
Pânzele de păianjen nu le inspiră tuturor oamenilor dezgustul pe care îl au gospodinele, când descoperă această "operă de artă" în colţul camerei sau după mobila din apartament. Pânza de păianjen strălucind de roua dimineţii a fost cântată şi de poeţi. Pentru naturalişti, există însă doar două mari categorii de pânze: pânzele-capcană şi pânzele care ţin loc de locuinţă. Iar în toate cazurile, materialul de construcţie este acelaşi: este vorba despre mătasea secretată de către insectă, care provine din nişte glande situate sub abdomen şi care iese afară prin orificii numite filiere. Mătasea păianjenului nu este foarte diferită de cea produsă de viermii de mătase, fiind de o calitate remarcabilă.
Cele mai răspândite în natură sunt pânzele-capcană. Oricine ştie că păianjenul se hrăneşte cu prăzile prinse în această plasă. Unele sunt destul de inestetice şi neregulate, gri şi murdare, ţesute de specia "tegenaria" (păianjenii cu picioare foarte lungi) în podurile caselor, pivniţe şi uneori în apartamente. Această pânză foloseşte în mod exclusiv la capturarea prăzii. Păianjenul nu locuieşte în ea. Domiciliul său se află în apropiere şi este construit dintr-un tub de pânză, deschis la ambele extremităţi.
Dar cele mai frumoase pânze, adevărate capodopere, sunt ţesute de păianjenii cu cruce. La fel ca şi Penelopa, aceştia îşi desfac în fiecare seară creaţia, pentru a o începe din nou. De cele mai multe ori, operaţiunea are loc în timpul nopţii. Doar că, pentru a începe, păianjenul trebuie să fie tare la matematică, să găsească firul director, care este scheletul construcţiei sale. Uneori este greu, când distanţa e mare, trebuie să se lase până la pământ ca să-l lege de vârful unei plante şi să urce mai apoi spre alta. În plus, pânza trebuie să fie întinsă, ramificaţiile ei trebuie să se sprijine pe un cablu foarte solid.
Adesea, destul de sigur, pentru ca "arhitectul" să se caţere pe el, asemenea unui funambul, păianjenul se foloseşte de o stratagemă care îi uşurează munca foarte mult. El lasă un fir întins şi aşteaptă ca vântul să îl agaţe undeva. După aceea se urcă pe puntea fragilă şi o consolidează. Odată firul întins, restul lucrării devine simplă rutină. De el leagă alte fire, creând un cadru triunghiular, în interiorul căruia va ţese plasa. Firele principale sunt întinse repede, şi în jurul lor sunt ţesute câteva cercuri, numite spirale provizorii. Când capcana este dedicată insectelor, calitatea materialului se schimbă. Pânza e făcută cu un fir lipicios, plin de mucus. Cu ajutorul acestuia, păianjenul construieşte spirala definitivă, de două ori mai strânsă decât prima, dar ea poate să aibă mai multe variante. Uneori, pânzele nu sunt verticale, ci oblice. Alteori, ele sunt ornate cu adausuri de pânză cu ţesătură măruntă al căror scop încă nu a fost dezlegat. Păianjenul-viespe, de exemplu, îşi termină pânza printr-un zig-zag foarte decorativ, care este numit "semnătura păianjenului", pentru că forma sa permite identificarea speciei. Tot la fel variază şi mărimea pânzelor. Printre cele mai mari sunt cele ţesute de specia "nephila". Aceşti păianjeni, care trăiesc în regiunea Madagascarului, ţes pânze de peste 1,50 m diametru. Dar păianjenii care trăiesc şi ţes în familii bat de departe recordul, pânzele lor ajungând până la 7-10 metri diametru.
Păianjenul inginer
Sunt şi alte genuri de pânze care merită pomenite pentru ingeniozitatea lor, ce pare s-o întreacă pe cea omenească. Este cazul unui păianjen de dimensiuni mici, care îşi ţese pânza între picioare. Dacă o pradă se prinde în ea, păianjenul închide pânza fără scăpare, înfăşurând nefericita victimă ca într-un giulgiu.
Mai există o capcană foarte curioasă, ţesută de un păianjen din Africa de Sud. Este rudimentară, dar păianjenul atârnă de ea cu un fir o bilă foarte lipicioasă. Stând în ascunzătoare, el răsuceşte foarte repede firul cu picioarele din faţă, făcând bila să se învârtă. Această momeală foarte specială atrage în mod irezistibil insectele mici.
Mai există încă un fapt foarte interesant, pe care naturaliştii au refuzat să îl admită mult timp, părându-li-se prea uman, ceva ce ţine de inteligenţă şi de concept. Este vorba despre utilizarea unei contra-greutăţi, o pietricică suspendată cu un fir, pentru a menţine pânza întinsă. Cele mai recente cercetări demonstrează că este vorba despre un act "gândit", voluntar, şi nu de o simplă întâmplare datorată agăţării unei pietricele de firul lipicios. Au fost văzute astfel de contra-greutăţi suspendate la peste un metru înălţime. Cum le-a cărat un pârlit de păianjen până acolo rămâne un mister.
La graniţa gândirii raţionale
Pânza păianjenului cu cruce are, adesea, dimensiuni mari, ajungând la peste 1,50 m, şi este ţesută un pic oblic faţă de planul vertical. Când ajunge un corp străin pe ea, păianjenul acţionează în mod diferit, dacă este vorba despre o pradă sau de un obiect ajuns acolo din întâmplare. Vibraţiile prăzii care se zbate în pânză sunt, fără îndoială, un mijloc de informare foarte util, dar păianjenul recunoaşte de fiecare dată, fără să greşească, şi când în pânză ajunge un corp străin indezirabil, un pai adus de vânt sau orice altceva. Atunci, păianjenul îl desface cu grijă şi îl aruncă departe, întinzându-şi brusc picioarele.
Dar prim-planul scenei, în cazul acestei făpturi aşa de minuscule şi aşa de dibace, este felul în care scapă de un fir de ţesut lung, de care nu mai are nevoie, după ce pânza e gata. Dacă firul se află pe faţa inferioară a plasei, lucrurile sunt relativ simple: păianjenul apucă o extremitate a firului pe care o eliberează din pânza lipicioasă şi, urmând firul după toate meandrele sale, îl dezlipeşte, lăsându-l să atârne în spatele său, după care îl taie. Când firul este lipit de partea de sus a pânzei, problema este mai greu de rezolvat. În cele mai multe cazuri, insecta îşi mută, pur şi simplu, pânza. Dar, uneori, el face un lucru absolut incredibil, ea leagă de firul vechi, nedorit, un nou fir de mătase produs tot de ea, şi îl îndepărtează de pânză, făcând un balans de trapez spre o frunză sau alt sprijin aflat în apropiere, îl lipeşte acolo şi se întoarce înapoi. Acest comportament uluitor a făcut să i se recunoască acestei specii de păianjen "o cunoaştere implicită a unor legi ale mecanicii". Mai există un alt comportament care susţine această teorie. Când pânza este construită un pic oblic faţă de planul vertical, păianjenul întinde nişte fire de care anină mici greutăţi care ţin plasa întinsă, pentru ca fiecare vibraţie să fie simţită, în cazul apariţiei unei prăzi. Asemenea adaptări, spun oamenii de ştiinţă, presupun soluţii mereu variate, care ating inteligenţa umană, depăşind cu mult instinctul primar. Surprizele pe care cercetarea lumii animale le oferă în ultima vreme sunt de domeniul fantasticului.
Foto: DREAMSTIME (9)