Nu se aude nici un alt sunet în afara vocii interlocutorului meu, niciun ritm, nicio notă, însă totul în jur musteşte de muzică. Pereţii camerei sunt tapetaţi cu siluetele unei orchestre de jazz, bustul unui mare compozitor tronează în faţa oglinzii, mici statuete haioase, cu instrumentişti, sunt aşezate pe rafturi, iar masa la care ne-am aşezat are picturi cu instrumente pe sticla mată. Gesturile, timbrul vocii şi mai ales poveştile omului din faţa mea duc tot spre muzică şi spre vremurile în care ea avea aripi. O muzică acum aproape dispărută, o îmbinare plină de farmec între jazz şi zicerea lăutărească, pe care astăzi puţini muzicanţi o mai cântă. Mieluţă Bibescu este unul dintre marii ei reprezentanţi, aplaudat pe scenele lumii, din Japonia în cele două Americi, Rusia şi Europa.
"În casă la noi, muzica a fost mai mult ca o nevastă"
- Am făcut interviuri cu violonişti, acordeonişti, ţambalişti, dar niciodată cu un clarinetist. Cum a ajuns acest instrument în muzica lăutărească? Cum aţi prins drag de el?
- A venit demult, cu fanfarele din Moldova. La Iaşi, la Bacău, cântau cu clarinetul când ieşeau pe stradă cu ursul, în Ajunul Crăciunului. La noi, în sud, se cânta la Moşi, din căruţă. În anii '40, era Goguţă Popescu, Şoni Imre, care a fost dirijorul Big Band-ului de jazz al Radioului. Tata-l meu, Florică Bibescu, era concert maistru la Orchestra Simfonică Radio şi şi-a zis "pe băiatu' meu îl fac violonist, ca mine." Şi m-a pus la vioară. Domne, nimic, bâtă, ştii ce-i aia? Bocciu! Am studiat vioara de la cinci la doisprezece ani, da' nu-mi plăcea, nu mă ţineam de ea. Tata se tot gândea, "băi, ce mă fac cu ăsta?" Bunicul meu, Bob Stănescu, un mare viorist, zice "domne, hai să-l întrebăm pe băiat ce-i place." M-au întrebat frumos. "Păi, mie-mi place clarinetu'", am răspuns. S-au uitat unul la altu'. "De ce, mă?"."Păi nu vezi ce frumos cântă unchiu' Ionel la clarinet?". Tata a plecat la Viena şi, în timpu' ăsta, bunică-miu s-a dus şi mi-a cumpărat clarinet. Dormeam cu el sub pernă, aşa drag mi-era de el. Pe urmă, tata m-a dat la şcoală. Am studiat clarinetu' ca lumea, la Conservator. Nici eu, nici ai mei nu ne aşteptam să ajung aşa bine cu clarinetu', au spus "bă, nu ştim cum, e de la Dumnezeu." Da' să-ţi spun cum a fost la început cu clarinetu'. Unchiu' Ionel, fratele mamei, care cânta în orchestra populară a Armatei, ţinea clarinetu' sus pe şifonier. Mie îmi plăcea sunetul, cum repeta el prin casă. Într-o zi, mi-am pus un scaun, m-am căţărat să iau clarinetu', m-am încurcat, am scăpat clarinetu' pe jos şi s-a spart. Ăsta a luat foc. Bunicu' a sărit "Ceartă-l, fă-i ce vrei, da' să nu dai în copil!" Eu am luat clarinetu' să încerc să-l repar, să-l lipesc, şi tot stând cu el în braţe, am prins drag de instrumentu' ăsta.
- Se cânta multă muzică în casă?
- Domne, la mine în familie nu a existat altă meserie decât lăutari şi mai apoi muzicieni. Pe parcurs, am devenit muzicieni. Că străbunicii au cântat probabil la vreo curte domnească, de avem numele ăsta de Bibescu, nu e pus aiurea. S-o fi îndrăgostit vreo boieroaică de vreun ţigan şi l-a făcut pe bunicu', cine ştie? Bunica avea prin casă nişte fotografii de astea vechi, cu boieri, şi câte un tablou mai răsărit. Bunicu' era un tip mai mărunţel, cu un păr cam ca al meu şi cam... urâţel, ştii? Dar de o inteligenţă... Cum să înveţi tu, la douăzeci şi ceva de ani, notele, să îţi pui profesor şi să scrii note după aia? Tata a fost primul ce a venit de la ţară şi a făcut şcoală de muzică. Ăştia mai bătrâni nu făcuseră şcoli, au fost nişte oameni ce s-au zbătut pentru viaţă, oameni simpli, dar cu dragoste de muzică. De ce apreciau Enescu, Ciprian Porumbescu, lăutarii? Se minuna Enescu, "domne, cum poţi să cânţi aşa, om fără şcoală, cum ştii să pui mâna acolo, pe vioară?". Pentru că asta-i viaţa noastră, muzica. Cum se mândresc unii că sunt însuraţi cu aceeaşi nevastă de 50 de ani, şi sunt toată viaţa îndrăgostiţi de ea şi o divinizează şi nu mai ştiu ce să-i mai facă, aşa la noi, muzica a fost poate mai mult ca o nevastă. Tot timpul e ceva nou, ceva de descoperit, de învăţat. Cine spune că e perfect minte, nu există aşa ceva. Mereu apare ceva şi te gândeşti "domne, cum o scot la capăt cu asta, cum o cânt?". Îmi pare rău că nu pot să explic acum ce vrea să spună Bach, ce vrea să spună "M-a făcut mama oltean", ce vrea să zică Schubert sau "Dă, mamă, cu biciu-n mine!". Lucruri atât de reale, de adevărate! Fiecare rând, fiecare notă are un sens. Eu percep muzica într-un fel, îmi transmite ceva, o emoţie, o mâhnire, o bucurie. Muzica e atât de vastă, tu, dacă asculţi Mozart, simţi altceva decât simt eu, fiecare se regăseşte în felul lui, cu viziunile şi cu sentimentele lui. Aşa am fost crescut de mic. Mă lua bunicu', mă aşeza pe genunchi şi studia la instrument. La fel şi tata. Cum să nu te dezvolţi, cum să nu iubeşti muzica? Am avut casă mare, pe Matei Basarab, şase camere, locuiam toată familia acolo. Te trezeai şi auzeai muzică. Tata repeta la vioară, că pleca la Radio, bunicu' trecea la pian... aşa era de când deschideai ochii până te băgai în pat la culcare, zi de zi, numai muzică ascultai.
"În viaţa de lăutar contează foarte mult al cui eşti. De unde te tragi"
"Am crescut în perimetrul ăsta bucureştean - Matei Basarab - Strada Romulus - Mântuleasa - Dudeşti, între jidani şi armeni. Poate şi pentru că eram minorităţi, ne înţelegeam ca fraţii. Erau multe familii de lăutari în cartier, lăutari care cântau la restaurant, nu cei de nuntă, ăia locuiau în Rahova. Noi eram floarea lăutarilor, oameni cuminţi, civilizaţi, cu şcoală, de aia mă doare când zice câte unul «băi, ţigane!». Eu la oamenii ăştia nu am auzit o înjurătură, nu exista vulgaritate în limbaj sau în comportament. Era nea Firicel, care ştia cel puţin două, trei mii de romanţe, pe care nu le-am mai auzit la nimeni. Stătea pe Dudeşti. Un bărbat înalt şi slab, sobru, brunet, cu o mustaţă à la Raj. Îţi impunea respect, dar era de o blândeţe, şi avea aşa maniere, avea nişte expresii atât de frumoase... Mergeam cu el să cântăm la jidani, şi pe timpu' ăla, anii '60, era o onoare să le cânţi, ştiau să te asculte şi să te aprecieze. De multe ori, muzica evreiască şi cea ţigănească semănau între ele, ca tempo, ca stil, aveau ceva comun. Mulţi dintre cei mai mari muzicanţi ai lumii au fost evrei. Mai era Fane Chioru', un ţimbalist care şi-a trăit jumătate din viaţă în Israel. Şi marele Toni Iordache mergea pe la el, să mai fure meserie, adică îi spunea frumos: «Nea Fane, ce mai e nou, mai spune şi mie câte ceva». Îmi ziceau vecinii evrei să trec pe la ei cu clarinetu', şi aveam multe de învăţat. Îi ascultam cum cântă o melodie, încercam s-o cânt cu ei, «Da' ce melodie frumoasă a fost! Hai s-o mai cântăm o dată». Am fost şi îndrăgostit de o evreică, de Erika. Aveam vreo 15 ani, şi ăsta a fost primul meu sărut, într-o seară de iarnă, printre fulgii de zăpadă care cădeau mari. Am sărutat-o pe Erika şi am rămas cu un sentiment atât de cald, un sentiment de împlinire, cum ne plimbam noi prin parc şi ningea. Apoi ea a plecat cu familia din ţară, am mai comunicat un timp şi gata. Ăsta a fost cartierul în care am crescut, în care nu exista ca vecinii noştri evrei să facă clătite şi să nu vină să ne aducă şi nouă. Noi făceam gogoşi şi îi chemam pe la noi. Armenii erau cu cafeluţa, cu stafidele, cu tot felul de dulciuri. Iar de Crăciun era o frumuseţe, ne adunam cu toţii, fiecare cu ce se putea, şi ne bucuram. Unde mai vezi acum aşa o frăţie? Acum, dacă iau clarinetu' să studiez un pic, îmi bate în ţeavă «domne, ne deranjezi!». În copilărie, deschideam dimineaţa larg geamurile şi studiam, era o încântare pentru vecini. Când mă opream, ieşea jidanu' la geam. «Domnu' Bibescu, dar de ce s-a oprit băiatu' dumneavoastră? Cânta aşa de frumos!». Ieşeam să cumpăr pâine, mă opreau să mă încurajeze «Mă, băiatule, dar ce frumos ai început să evoluezi. Bravo! S-o ţii tot aşa!». Cântam cât de lungă era ziua, şi unu' n-a zis «ne deranjezi!». Oamenii erau atunci mai culţi, mai înţelegători unii cu alţii. De pe strada mea, cel puţin doi-trei ştiau cine a fost Mozart. Sau Weber. Care au scris concerte pentru clarinet. Mai cântam şi Strauss «Voci de primăvară», «Dunărea albastră», în duet cu tata, la vioară."
- Era exigent tatăl dumneavoastră? Cum vă împăcaţi cu o personalitate atât de puternică?
- Oho, şi încă cum. Până pe la 15-16 ani, nici nu prea ne-am iubit, că era prea de tot. Mereu îmi spunea că nu studiez destul, că nu ştiu ce-o să mă fac în viaţă. Însă cele mai bune lecţii pe care le-am primit de la el au fost de nepreţuit. A fost cel mai bun profesor pe care-l puteam avea. Gamele muzicale-s un chin domne, pentru un copil, dar fără ele nu poţi ajunge mare, sunt Abecedar. Tata spunea "Când faci game, gândeşte-te că ai să cânţi într-o sală frumoasă, cu un papion la gât, că vor veni oameni importanţi să te asculte şi vei avea o mare satisfacţie. Mare tragi, mare ajungi." Mai târziu, pe când aveam vreo 16-17 ani, şi-mi mai plăcea şi mie să merg la un fotbal, la un film, mi-a spus "Domne, tu să ştii că ai o misiune." "Ce misiune am, măi, tată?" Niciodată nu i-am răspuns în contradictoriu. Zice "Uite, ai să cunoşti o fată în care-ţi vei pune tot sufletul, o să-ţi fie nevastă şi o să aveţi o familie. Dacă nu vei învăţa meserie, vei fi un instrumentist slab, lumea te va da la o parte şi tu nu vei putea să oferi familiei tale ce-şi doreşte. Gândeşte-te că ai misiunea asta să studiezi, să devii un instrumentist bun şi să-ţi faci familia fericită!" Aveam 19 ani când m-a întrebat "Vrei să vii să cânţi cu mine?" Abia aşteptam. După câteva minute, mi-a spus "Ce faci tu aici, ce-i asta? Te rog să-ţi strângi clarinetu' şi să pleci acasă". M-am dus acasă şi m-am pus pe plâns. Ce lecţie a fost asta, când am înţeles ce înseamnă să acompaniezi, să cânţi în spatele cuiva! Am cântat după aia cu mari violonişti şi mi-au spus "Bravo! De la tac-tu ştii să cânţi aşa bine, de la Bibescu!" Şi l-am pierdut pe tata, şi numai atunci, cu câteva ore înainte să moară, m-a chemat la el şi mi-a spus. "Să ştii că mor împăcat, sunt mulţumit de tine." Uite, că-mi şi vine să plâng. "Eşti un clarinetist bun", mi-a mai zis. Dar de la el nu mi-au rămas doar lecţiile astea, ci şi un bun renume. În viaţa asta a noastră, de lăutari, contează foarte mult de unde te tragi, al cui eşti şi ce comportament a avut taică-tu. Dacă ar fi avut o fire obraznică, sfidătoare, nu m-ar fi iubit lumea! 50% am fost iubit din cauza lu' tata şi a neamului meu. Oameni calzi, blânzi, care au ştiut să-şi facă prieteni, nu duşmani.
"Bă, frate, «Ciocârlia» e ţara mea!"
- Cum a intrat jazz-ul în viaţa dumneavoastră?
- Când eram mic, aveam opt, nouă ani, tata mă mai lua cu el la vestitul restaurant "Motanu' negru", unde cânta jazz şi café concert. Când avea ceva timp liber, mă lua de mână şi mergeam la "Cina", unde cântau impecabil, standarde de jazz mari pianişti, clarinetişti, violonişti, suflători - Jean Ionescu, Micki Apoiţan, Bebe Prisaga, domne, ce mari instrumentişti a avut ţara asta, cei mai mari din Europa. Tot cu tata am ajuns să-l ascult pe Sile Dinicu şi orchestra sa fabuloasă. Domne, ăstora le veneau partiturile direct din America... orchestră mai tare ca cea de la Cerbu' de Aur, din '66-'67, să sune în felu' ăla, n-o să mai avem noi în vecii vecilor. 40 de violonişti, opt saxofoane, patru tromboane, patru trompete! Mai târziu, am ajuns să cânt şi eu cu Sile Dinicu. Un om blând, un mare miştocar, dar când începea treaba zicea "Tată, acuma gata", şi totul ieşea impecabil, suna ca la Duke Ellington. Cât studiam muzica clasică la Conservator, tata mi-a deschis gustul şi pentru muzica lăutărească, şi pentru jazz. Îmi aducea de afară câte un disc şi-l lăsa lângă pick-up. Mă uitam, "Mamă, Benny Goodman!" Şi începeam să cânt odată cu discul. "Ia uite, tată, cum cânt!" " Da, da', mai ai multe de învăţat. Vezi că ţi-am lăsat cinci lei de prăjitură pe masă." Ani mai târziu, trebuia să mă ciupesc să fiu sigur că nu visez. "Bă, eu sunt ăsta de pe scenă, cu Johnny Răducanu, cu Anca Parghel, cu Garbis Dedeian?" Johnny era de-al meu, ţigan din Brăila. "Hai, tată, o frigi pe instrument? Că-s aicea, în spatele tău." Adică îţi dădea aripi, te încuraja, nu spunea "Ai grijă să nu greşeşti, cânţi cu mine!" Să-ţi mai spun ceva, mă crezi, nu mă crezi, bine. Băi, frate, eu am fost primul clarinetist care a combinat jazz-ul cu muzica lăutărească. Asta, pentru că atât de bine se potriveşte swing-ul cu ritmul horei, tot doi pe patru, încât pare că hora-i tot o improvizaţie de jazz. Mi-a rămas din copilărie ideea lui Jancsi Korrosi, care a luat muzica clasică şi a transformat-o în jazz. Am scos vreo zece discuri cu Mădălin Voicu, am format "Gypsy Bibescu", formaţie de jazz cu care am cântat la Paris, în anii '90...
- V-a priit străinătatea, cum v-aţi simţit atâţia ani plecat din ţară?
- America nu mi-a plăcut deloc. În Canada, eram un singuratic, una bucată de muzicant, ce se plimba singur prin parcuri şi prin muzee. Un pustiu. Bine, eram cu colegii, dar după câteva luni te plictiseşti, vrei acasă, ţi-e dor şi de-o piatră de aici, de magazinul cu gogoşi. Asta-i drama noastră, că ni se face dor. Nu-i înţeleg pe cei ce spun, aşa, superiori, "La ce-ţi trebuie să te întorci în ţară?" În Grecia am cântat opt ani, din '83 până la Revoluţie, în decembrie am luat primul tren spre ţară, am îngheţat de frig, m-am înzăpezit prin Turcia, numai să ajung acasă. Acolo a fost mai bine, că grecii sunt oameni calzi şi tare petrecăreţi, iar în anii '80, Grecia era înfloritoare. La Paris, puteam fi eu cel mai bun clarinetist din lume, tot român eram catalogat, cu toate stereotipurile. Cel mai mult m-a supărat prin străinătate că oamenii spuneau atunci când cântam "Ciocârlia", că e muzică ungurească. Eu n-am nimic cu ungurii, sunt muzicanţi excepţionali, dar "Ciocârlia", bă, frate, aia e ţara mea, pe care o iubesc, aşa cum o fi ea. Singurul loc în care m-am simţit bine a fost Japonia, unde am stat şapte ani. Acolo m-am cizelat, mi-am îndreptat o serie de greşeli personale, mi-am schimbat felul de a fi. Primele şase luni n-am cunoscut pe nimeni, apoi, când şi-au dat seama japonezii cum sunt, ca om, mi-am făcut prieteni buni. Cântam într-un restaurant mare şi, la un moment dat, cu toată politeţea posibilă, un japonez m-a rugat să-i cânt o piesă tradiţională irlandeză. N-o ştiam şi îmi tot băteam capul cum să ies din situaţia asta. A venit la mine un ospătar şi-a cerut scuze şi m-a rugat să-i permit să-mi scrie piesa, că o ştie el. Ospătarul! Am rămas prost. Mi-a scris notele la perfecţie. L-am întrebat dacă a făcut o şcoală de muzică. "A, nu, aşa, acasă, pentru mine. Dar nu mă compar cu dumneavoastră, dumneavoastră sunteţi mari, vă ascult şi vă admir în fiecare seară." Acasă, pentru tine? Ne asculţi? Întreabă un ospătar de la noi ce consideraţie acordă muzicanţilor. Zero! M-am împrietenit cu Tomoioshi Nakamura, am mers acasă la el şi l-am ascultat cântând la pian. Dacă venea în România, ar fi fost unul dintre cei mai mari pianişti. Japonezii sunt mari cunoscători ai muzicii, nu rezişti decât dacă eşti cu adevărat bun. Acolo nu-şi bate nimeni joc de meserie şi nu există această scară valorică, în care jos este omul de serviciu, iar sus directorul. Toţi sunt pe aceeaşi treaptă, trataţi cu acelaşi respect.
Vremuri apuse
A cântat cu cei mai vestiţi lăutari, cu Toni Iordache, cu marele Nămol, cu Mitică Ciuciu, a rămas prieten pe viaţă cu Ionică Minune, cu Leonard Iordache. Nu exista ranchiună, vorbe urâte în lumea lăutarilor, ci numai respect şi frăţie. Dar lucrurile frumoase s-au dus. Unde sunt balurile lăutarilor din tinereţe, de la Turturele, Casa de Cultură de pe Dudeşti, unde veneau fetele însoţite de mame, şi fetelor le sclipeau ochii, dar făceau pe ruşinoasele? Ei mergeau şi spuneau "Săru' mâna, ne daţi voie să dansăm cu..." "Da, sigur, mamă, cum să nu? Eu te ştiu, eşti a lu' cutărică..." Unde sunt revelioanele lăutarilor, de pe 2 ianuarie, unde se strângeau cu toţii şi fiecare cânta pentru a câştiga admiraţia colegilor de breaslă?
După bucuria trezită în el de amintiri, Mieluţă Bibescu s-a întristat. Pe masa cu sticlă mată, pictată cu instrumente muzicale, stă un caiet la care a lucrat 20 de ani, o metodă pentru tinerii ce vor să înveţe tainele clarinetului. Marele său of este că, după 1990, niciun tânăr nu i-a bătut la uşă să-i ceară vreun sfat, să se intereseze cum e cu muzica asta de café-concert, cum se fac improvizaţiile. "Durerea e că şi în liceele de muzică, dacă te duci pe holuri, în pauze, se ascultă manele. Care-s o infecţie, o porcărie! Poate să mă ia cine-o vrea de gât, de urechi, că ştiu că am dreptate. De unde o veni virusul ăsta distrugător pentru muzica lăutărească, pentru folclorul nostru atât de frumos? Nici măcar ţiganii nu mai vor la nunţile lor muzică lăutărească, vor doar manele. De restaurante, ce să mai spun? Ştii cum era înainte? Tata mergea seara, cu marele violonist Ion Voicu, la restaurant, la Athénée Palace, să-l asculte pe Sachelarie, pe Tudor Pană. Erau vremuri calde, frumoase, cu care nu ne vom mai întâlni niciodată. Lumea râdea pe stradă în anii '60, '70, restaurantele erau pline, nu aveai loc vineri, sâmbătă, duminică. Jazz se cânta mai pe ascuns, la barul «Melody», la «Lido», la «Athénée Palace», la «Continental» se cânta café concert, se dansa, ieşea omu' la un tango, la o rumbă, era o atmosferă mai fină, veneau şi străini. Făceai un semn discret, venea ospătarul, «Da, cu ce vă servim?». Mai pe gustul meu era «Bumbeştiul», «Odobeştiul», unde se cânta de foaie verde, muzică lăutărească, unde-ţi înecai amaru' şi-ţi deschideai sufletu'. Nu se preocupa nimeni de etichetă, omu' asculta şi zicea «Bă, frate, ce dreptate ai tu cum cânţi acolo, fir-aş al dracu!» La Athénée Palace nu puteai să zici «Fir-aş al dracu!». Aici erai tu, strigai după ospătar, ăsta venea, «Ce faci, bă, nea Gicule, ce-ţi aduc, tot ca data trecută?». «Adu, bă, o baterie, că ştii tu ce să pui acolo». Şi se făceau tot felul de glume, de miştocăreli. Clocoteai de viaţă!"
În prezent, Mieluţă Bibescu lucrează la un nou disc, care se va numi "O inimă şi un saxofon." Saxofonul este a doua sa dragoste, după clarinet. Câteva piese-s gata. Ascult una dintre ele, intitulată "Şi când n-oi mai fi, să-ţi aminteşti de mine!" Sună superb, un aranjament orchestral modern, alert, cu ritmul spart din când în când de o nostalgică şi însingurată temă de saxofon. "Piesa asta e cum e în sufletul meu. Mergi pe stradă, eşti prezentabil, fizic arăţi bine, dar în inima ta, te întrebi «Ce fac, Doamne, cum mă descurc eu, cum trec de piedica asta?». Ritmul e lumea din jur, neprimitoare, cu ghimpi, stâncoasă, apoi intră iar saxofonul, când îţi zici «Mulţumesc că sunt bine, că afară e soare, că Dumnezeu veghează asupra mea, o să fie bine, o scot eu la capăt şi de data asta!»"