Dan Grigore
"Nu cred în fugă. Nu cred că poţi să te prefaci că nu vezi ce se întâmplă"
Nu pot şi de fapt nu vreau să mă apăr. Nu cred că e o atitudine cinstită să mă ascund, să mă feresc, doar de dragul prezervării unor calităţi, a unor date personale care ar fi mai preţioase. Mi se pare indecent, chiar obscen, să închizi ochii în faţa unor asemenea tragedii. Vreau să privesc lucrurile astea în faţă, chiar dacă mă dor ochii, chiar dacă mă doare ce e dincolo de privire. Vreau să le privesc chiar cu riscul ca înăuntrul meu să se petreacă mutaţii ireversibile şi răni nevindecabile. Dar asta nu înseamnă că mi-e uşor. La un moment dat, chiar am simţit că nu mai pot să respir, că mă sufoc de câte nenorociri se întâmplă, una după alta. Şi atunci am rugat-o pe soţia mea să fugim trei zile la Balcic. Simţeam că trebuie să mă rup puţin de atmosfera asta apăsătoare, să-mi adun putere să o înfrunt din nou. Ne-am plimbat pe coastele Balcicului, ne-am vânturat de colo-colo, sub un soare minunat, care făcea ca la apus marea să devină mov, cum n-am mai văzut nicăieri în lume. O frumuseţe copleşitoare, care amplifica şi mai mult tristeţea, excitându-mi papilele sensibilităţii, care reactivau toate durerile vechi. Am văzut locuri minunate acolo şi am trăit cele trei zile cu sentimentul că în Balcic n-au mai rămas decât câţiva oameni, şi ăia cu scopul să ne servească pe noi. Şi ne-a făcut bine. Dar chiar şi aşa, n-am reuşit să ne rupem de ştiri şi de televizor. Am trăit tot cu gândul la ce se întâmplă peste tot în lume. Nu cred în fugă, nu cred că poţi să te faci că nu vezi ce se întâmplă în momentele astea. Pentru mine, un Victor Hugo care la moartea propriei fiice ţine un discurs de o elocinţă extraordinară, un discurs impecabil cu o putere de comunicare uriaşă, e ceva de neînţeles. Nu mi-l pot imgina, nu mă simt capabil de aşa ceva. Şi toate gesturile patetice şi discursurile lacrimogene, manifestările tânguioase de la televizor mi se par absolut kitsch. Nu cred că a căuta muzica potrivită cu necazul e un gest profesionist. Mi se pare obscen să pui viori pe fundal, să pui balene suferinţei, aşa cum pui balene la gulerele cămăşilor. Toate marile dureri, nostalgiile vechi, retrezite de multele tragedii ale vieţii, şi amplificate, mai apoi, de frumuseţile nepământene ale unor peisaje, fac parte din combustia perfectă a marii arte. Ştiu asta. Şi totuşi, n-am putut cânta în momentele astea. Când mi-o veni, dacă vreodată mi-o mai veni, o să cânt. În faţa atâtor tragedii care ne zguduie, nu mă pot apăra decât tăcând.
Nora Iuga
"Simt moartea, fără s-o văd la televizor"
Pe măsură ce îmbătrânesc, oamenilor li se atrofiază o anumită sensibilitate, li se atrofiază capacitatea de empatie. Dar cel mai grav e că li se atrofiază şi compasiunea. Energiile scad, sentimentele slăbesc, nici umbra de erotism nu mai există, care era atât de legată de emoţie şi de iubire. O spun cu luciditate şi-mi dau seama că, dacă e ceva ce m-a ţinut la adăpost de tragediile astea, e chiar propria mea bătrâneţe. Mă ajută să nu mai fiu chiar aşa de sensibilă şi disperată ca înainte. La vârsta mea, când eşti singur şi nu mai ai nimic altceva, te retragi în tine ca să găseşti răspunsuri. Când eram tânără şi încă trăia şi bărbatul meu, se mai întâmpla să ne moară prieteni apropiaţi. Ne durea, mergeam amândoi la înmormântare. Dar când plecam împreună de mână de la cimitir, simţeam totdeauna nevoia să intrăm într-o cârciumioară, să bem ceva şi să fumăm. Şi ne simţeam atât de fericiţi că nu suntem noi ăia din sicriu. Sentimentul e foarte omenesc, să ştii! (Norei i se aude plânsul în glas) Dar de data asta, nu mai pot să-l simt, pentru că nu mai am viaţa de care să mă bucur. Singurele lucruri care mi-au rămas sunt creierul, care s-a făcut şi mai strălucitor, şi mai bogat, şi iubirea de oameni, fiindcă eu am iubit viaţa şi oamenii. Doar că nu mai pot să ajung la stările de exaltare sau de disperare ca altădată. Mă bucur că nu trec prin atrocităţi sau spaime, dar moartea e aproape de mine, o simt oricum, chiar fără s-o văd la televizor. Asta mi-o spune trupul în fiecare dimineaţă, când se adaugă o nouă cută. Faţa se încreţeşte, pielea devine aspră, unghiile solzoase, corpul nu mai vrea să rămână. Totul vrea să se desfacă, e uluitor în ce hal e construită materia asta care formează lumea. Ajungi să vrei tu însuţi desprinderea, fiecare celulă începe să simtă că i-a venit momentul şi aproape că începi să-ţi doreşti să pleci. Nu faptul că s-a murit atât de mult luna asta m-a durut. Moartea e un fenomen care ţine de viaţă. Cumplită e suferinţa prin care au trecut nişte oameni tineri. Asta e ceea ce mă sfâşie. Faptul că sunt tineri, că n-ar fi trebuit să plătească cu asemenea chinuri. De fiecare dată când îi vedeam pe ecran pe cei dispăruţi în incendiul de la "Colectiv", mă cutremuram. Am mers prin Bucureşti pe stradă de atâtea ori, şi n-am ştiut că avem tineri atât de frumoşi, unul şi unul. Şi nenorocirile astea nu se opresc. Au fost cutremure mari în ultima vreme, au fost atentate peste tot în lume, avioane se prăbuşesc săptămânal, se bombardează, la Paris oamenii se împuşcă pe străzi. Nici clima nu mai e cea pe care o ştiam, anotimpurile se răstoarnă şi ele. Le-am simţit pe toate pe pielea mea. A trebuit să călătoresc spre Târgul de Carte de la Frankfurt şi, fiindcă îmi place aventura, am făcut-o cu trenul. Era înţesat de emigranţi. N-am putut să stau pe scaun, a trebuit să stau pe jos, pe culoare, la vârsta mea, lipită de aceşti emigranţi cu copii mici. Era atâta lume, că nu se putea ajunge la veceuri. Şi în loc să ajung la ora 13 la Frankfurt, unde eram aşteptată în gară, am ajuns la 12 noaptea. M-au cules nişte oameni drăguţi şi m-au dus la ei acasă, să dorm şi să fac un duş. Şi atunci te întreb: ţie nu ţi se pare că am intrat într-o fază clară de anormalitate? Toţi o resimţim. Simţim animalic, în instinctele noastre, în carnea noastră, că ceva nu e în regulă. Parcă s-ar anunţa ceva. Nu vreau să creadă nimeni că sunt o babă nebună care prevesteşte apocalipsa. Dar mi se pare, uneori, că lucrurile astea vin mult mai de departe, de undeva dintr-un inexplicabil. Poate universul încearcă o primenire, înaintea unui alt eon luminos. Poate că nu putem face asta, fără să lepădăm de pe noi toate hainele murdare, toate bubele şi toate mizeriile. Poate că trebuie să trecem printr-o suferinţă foarte mare, fiindcă nimic nu te învaţă mai mult şi nu te schimbă înspre bine mai mult decât suferinţa.
Aşa că ce aş putea să spun? Am trăit zilele astea în casă, scriind. Scriu întruna. Faptul că pot să scriu mă face să mă pot detaşa. Mă gândesc la un poem celebru al lui Pessoa, «Şahul». Doi prieteni joacă o partidă de şah. Şi afară izbucneşte răscoala. Pe strada lor se aud urlete, focuri de armă, se sparg geamuri, oamenii mor. Şi unul din ei spune: «Pentru Dumnezeu, ce facem aici? Nu vezi ce grozăvie se întâmplă afară?» La care, celălalt răspunde: «Nu ne ridicăm de la masă până nu terminăm partida!» Mi se pare extraordinar, deşi ştiu că pe unii îi va revolta la culme şi le va da impresia că sunt un monstru de egoism. Dar dacă te-ai aşternut pe un drum, trebuie să-l duci până la capăt. E drumul pe care te-ai angajat, drumul care te salvează, care te mută în afara tragediei. Oricum, nu pot să fac nimic altceva. Cu ce aş putea eu să ajut? Cu nimic. Pot doar să mă refugiez încet, să mă ascund în mine ca melcul în cochilie, aşteptând să vină o talpă să mă strivească până la urmă. Dar asta nu mă sperie. Cred într-o forţă salvatoare în ultimă instanţă. Cred că omenirea trebuie să treacă peste răul ăsta groaznic ca să ajungă la o deschidere spre o imensă lumină, pe care nu a cunoscut-o până acum.
Emil Brumaru
"Am impresia că al treilea război mondial a început deja"
Am 76 de ani şi, de la intrarea ruşilor în Cehoslovacia, din '68, nu m-a mai impresionat nimic la fel de tare cum m-a impresionat tragedia din incendiul de la Bucureşti. În noaptea în care a ars "Colectivul", m-am trezit inexplicabil şi am deschis televizorul. M-am nimerit în plin dezastru, care m-a afectat profund, m-a deviat cu totul de la felul meu molcom de a fi, de la lenevirea mea existenţială. E un şoc care nu se poate uita cu reţete, cu metode în trei paşi. Ce să uiţi, când fiecare zi mai adaugă un mort pe răboj şi-ţi răscoleşte durerea? Când fiecare zi înseamnă o nenorocire în plus, aici sau peste graniţe? N-am avut timp să-mi găsesc nicio protecţie, niciun adăpost sufletesc. Am rămas bătrân şi neliniştit, incapabil să mă opresc din privitul televizorului, care aduce zilnic cele mai odioase ştiri. Am impresia că al treilea război mondial a început deja şi că e mult mai diferit şi mai perfid decât tot ce cunoaştem noi. Parcă tot ce s-a întâmplat a schimbat ceva profund şi în mine. Am început să mă gândesc: «Uite, domnule, o să mor şi eu într-o zi!»
Recunosc, am fost şi foarte speriat. Atât de speriat, că am ajuns la medic, cu tensiunea mărită şi alte probleme. M-am simţit aşa de rău, că medicii m-au sfătuit să nici nu mai merg la Târgul de Carte de la Bucureşti. Încerc să stau liniştit, să smulg zilei mici bucăţi de normalitate. Mă scol, îmi fac cafeaua cu lapte. Dar nu mai ies la plimbare pe străzile Iaşiului, dau fuga la internet şi la televizor. Nici la Cafeneaua veche n-am mai fost. De citit, nu pot citi nimic, deşi ies des prin librării. Chiar acum sunt într-o librărie, pipăi cărţi încercând să mă gândesc şi la altceva. Le cumpăr, sperând că mă va fura într-o zi lectura, dar le pun teanc şi nu citesc nimic. Dorm puţin, agitat, şi visez toate grozăviile alea de peste zi. Dar ce e mai grav e că ce se întâmplă depăşeşte spaima personală. E ca o fatalitate. Simt că viaţa mea cotidiană e furată. Noiembrie ăsta mi-a răpit starea de leneveală, de poezie, starea de linişte luminoasă. Sunt blocat într-o veşnică aşteptare a ceva, ce va mai urma, cu spaima că poate fi şi mai rău. Asta nu-i treabă! Şi mă uit pe internet şi văd că mai sunt tineri care au puterea de a uita, de a privi detaşat totul. Văd că pentru unii e mai important cu ce se îmbracă sau cu ce ulei să se ungă pe corp, iar faptul că în fiecare zi mor oameni n-are nicio valoare. Poate pentru că la vârsta lor au ce pune în loc. Au viitorul în faţă, au viaţă de pus în locul acelui gol. Eu nu mai am şi mă doare. Nu, iubirea nu e un pansament acum. E o vreme a despărţirilor acum, nu a iubirii. E o vreme a despărţirilor la modul cel mai intim. Parcă se face ordine, se desfac şi se dezvăluie lucrurile şi, dintr-odată, vezi limpede în jur cine e şi cum simte fiecare. E momentul adevărului, când vezi ce e cu tine şi ce e cu celălalt, când vezi cine e pentru tine şi cine nu. E clipa când vezi mai bine ca niciodată ce mai ai în comun cu fiecare. Iar de asta nu te poţi apăra.
MONICA PILLAT
"Rugăciunea e calea prin care încerc să alung răul dinăuntrul şi din afara mea"
Sunt preocupată de tot ceea ce se întâmplă în jurul meu, în ţara noastră şi dincolo de ea, deoarece sunt o parte vie din lumea în care trăiesc. Mă uit cu inima strânsă la valurile de refugiaţi musulmani, care vin spre Europa spre a se salva de urgia statului islamic, la feţele deznădăjduite ale celor ce vor fi trimişi înapoi, odată cu închiderea graniţelor spaţiului Schengen, mă cuprinde spaima văzând efectele atentatelor teroriste de la Paris, panica ce se năpusteşte ca un tsunami asupra noastră, dându-ne peste cap ritualul traiului cotidian. Mă urmăreşte coşmarul incendiului de la clubul "Colectiv", umbra morţii care ne vesteşte zi de zi că a mai stins încă o viaţă, cumplit de tânără.
Cum să mă apăr de viitura acestor vremuri? Nu mi-am pus nicio clipă problema refugiului sub un clopot de sticlă. Nu vreau să mă ascund într-un turn de fildeş, nu caut izbăvirea în literatură, în artă. Mă doare tot ce se petrece în aproape şi în departe. Ceea ce contează pentru mine este să fiu de ajutor celorlalţi, să fiu atentă şi bună, să fiu pregătită oricând la chemarea Domnului "Căci vine Ceasul şi acum este". Rugăciunea e calea prin care încerc să alung răul dinăuntrul şi din afara mea.
Nu cred că trebuie să ne lăsăm doborâţi de anticipări nefaste, ci să stăm de veghe, ca să putem fi de folos atât nouă înşine, cât şi semenilor noştri, căci aşa cum ne îndeamnă Evanghelia, ne ajunge greul şi suferinţa fiecărei zile cu care avem de luptat. Pe de altă parte, viaţa e miracol, fiinţa e taină, nu trebuie să prăpădim harul ce ni s-a dat, uitând de unde venim şi încotro ne ducem. Să ne ridicăm ochii din pământ. De cât timp n-am mai privit cerul?
BOGDAN LUPESCU
"Să rămâi cum eşti"
Chipuri de oameni tineri, frumoşi, rulând încet, pe ecranele tuturor televizoarelor... Unul după altul, zâmbind fericiţi în fotografii. Sunt mulţi, sunt deplin nevinovaţi, îi priveşti în ochi şi-ţi dau lacrimile, de parcă te-ai îndrăgosti de fiecare, pe rând. Morţi. Toţi sunt morţi. E tot mai multă moarte în jur. Vine spre noi, parcă din ce în ce mai concretă. Şi toamna asta înnebunitor de frumoasă, cu priveliştile ei mierii, cu-atâtea mii de culori, pe pământ şi în cer, pe care le privim cu toţii, înmărmuriţi, şi ne minunăm... Şi o mireasmă binecuvântată, învăluind străzile potopite cu frunze de aur ale oraşelor. Câtă bucurie promisă şi ce durere în jur! Tocmai în toamna asta, cum n-am mai pomenit din anii copilăriei, au murit foarte mulţi tineri nevinovaţi. Prea mulţi. Se simte asta în aer, în privirile oamenilor. Când îi vezi ieşind din case şi adunându-se în pieţele dezmierdate de vântul nefiresc de cald al acestor vremuri crepusculare. Adesea nici nu se privesc între ei. Se uită doar înainte, spre depărtări neştiute. Nici nu ştiu precis ce vor, ce schimbare aşteaptă. Doar să fie acolo. De parcă fiecare s-ar simţi, cumva, vinovat. Un lucru e limpede: toamna aceasta atât de frumoasă şi îndurerată n-o vom uita, probabil, nicicând.
Privesc televizorul închis, cu un fel de teamă. Şi calculatorul mi-e închis şi telefonul deconectat de la internet. "Ce fel de jurnalist eşti tu?", îmi vor spune unii. Ştiu, într-un fel, au dreptate. Chiar: ce fel de jurnalist sunt eu? Printr-o singură apăsare de buton aş putea lăsa să intre în existenţa mea... zgomotul! Tumultul asurzitor al acelor oameni mici din televizor care ţipă neîncetat, de dimineaţă până noaptea, imaginile sângeroase ce se repetă la infinit, până la demenţă. "Colectiv", Paris, Siria, puhoaiele de imigranţi ce vin "ameninţător" către Europa... Acolo, în televizor, oamenii zbiară! Neîncetat, despicând firul în paişpe, declamând, acuzând. Fiecare dintre ei... ştie! Fiecare ştie adevărul. Fiecare îţi poate explica, gâfâind, cum a fost. Fiecare are dreptate. Se consumă în nişte detalii atât de mărunte, de efemere şi de zadarnice, încât adesea parcă mi se face ruşine. Faţă de părinţii celor ce-au murit. Faţă de mine însumi, că accept să fiu "agresat" cu bună ştiinţă, de vorbele acestor oameni care se hrănesc din suferinţă. Pe internet, pe reţelele de socializare, agresiunea e şi mai mare. Fiecare gospodină, fiecare beţiv fără ocupaţie, orice "neica-nimini" se pricepe la politică, terorism şi incendii, postând încontinuu picanterii cu morţi şi răniţi sau poze kitsch, cu inimi, lumânări aprinse şi drapele însângerate. Şuvoaie de scrieri fără noimă, fără surse serioase, săptămâni la rând, mereu şi mereu, despre unul şi acelaşi lucru: că în această toamnă au murit foarte mulţi tineri nevinovaţi. Într-un accident pentru care cineva va trebui să plătească. Sau împuşcaţi de câţiva inşi pentru care "a trăi" nu mai are nicio valoare. Ce altceva ar trebui să ştiu mai mult acum, ca jurnalist? De ce-ar trebui să mă uit la fluxul ăsta imens, de orori şi tânguieli, ce năvăleşte spre mine din ecrane? E ca un drog, ca o boală. Dacă te-ai cufundat măcar câteva clipe în mlaştina asta de amănunte, eşti pierdut. Nu mai poţi vedea întregul, sensul tuturor celor întâmplate. Mă gândesc că ne-ar trebui, poate, în aceste momente, un fel de „jurnalist universal", care să se ridice cumva deasupra evenimentelor.
Unul care să se-ntrebe, măcar o dată: de ce, totuşi, Dumnezeu, cel atotputernic şi bun, îngăduie azi atâta rău în lume? Răul! Cuvântul ăsta, pe care acum îl poţi pipăi, îi poţi simţi mirosul viclean tot mai aproape de tine. Răul! Nu-ţi trebuie prea multe informaţii, pentru a te întreba aşa ceva. Poate doar să te uiţi puţin la ecran, cât să încerci să-nţelegi ceea ce-i omeneşte de înţeles. Doar faptele. Nimic mai mult. Şi apoi să stingi. Să laşi un răstimp să se aştearnă tăcerea. Să stai în odaia ta, singur, şi să te gândeşti la ce se întâmplă. N-ai nevoie decât de-o apăsare de buton ca să faci asta. Să refuzi urâtul! Să nu-ţi fie frică. Să ieşi pe stradă şi să te plimbi. Să rămâi cum eşti. Să faci ce îţi place. Să te bucuri de ce este împrejur. Morţii noştri au avut, poate, un rost. Pentru ei, doar pentru ei, Dumnezeu ne-a plâns şi pe noi anul acesta cu cele mai frumoase frunze de aur din câte au fost vreodată pe pământ.
Anchetă realizată de DIA RADU