- Uneori, partea cea mai frumoasă a unei poveşti este cea care nu se vede, cea pe care trebuie să o intuieşti. La Aluniş, una dintre cele mai vechi aşezări monahale din România, istoria celor o mie de ani de rugă şi de singurătate a pustnicilor care s-au nevoit în chiliile de piatră din Munţii Buzăului trebuie trăită aievea, în grotele care mai păstrează urme de altare şi lumânări -
Istoria dinaintea istoriei:
O mie de ani de singurătate
Datele sunt reci şi aproximative: să fi fost 1274, să fi fost 1277... Şi tradiţia, şi documentele din arhivele Episcopiei Buzăului conduc, însă, spre sfârşitul secolului al XIII-lea. Iar informaţia pe care o aduc e cu adevărat extraordinară: atestarea, cu scripte, a existenţei la Aluniş, pe Valea Colţilor, în judeţul Buzău, a unui loc de sihăstrie al primilor călugări creştini. Anii din documente marchează, de fapt, intrarea acestui lăcaş de rugăciune în atenţia autorităţilor domneşti din Ţara Românească. Tot de aceşti ani e legată, în timp, şi legenda săpării în piatră a bisericuţei care avea să devină inima aşezământului monahal de la Aluniş. Încet, încet, dintr-un loc de refugiu din lume al călugărilor dornici de sihăstrie şi de izolare în rugăciune, Alunişul, cu chiliile lui săpate în piatră, încă din primele secole de după Hristos, devine o mânăstire în toată puterea cuvântului, o mânăstire de obşte, înzestrată cu moşii, vite şi daruri scumpe de către boieri şi domni, unii preacredincioşi, alţii, doar dornici să se pună bine cu Cel de Sus. Şi astfel, dintr-un loc ferit de lume, Alunişul devine, după 1270, un adevărat magnet pentru cler şi pentru călugări, iar mai încoace, în anii recenţi, o atracţie ispititoare pentru turiştii dornici să vadă cu ochii lor minunile din Munţii Buzăului. De la câţiva schimnici, cel mult 12, cum era legea isihastă în zorii creştinismului, Alunişul a crescut, în numai 300 de ani, la 30-40 de călugări. În jurul anului 1580, voievodul Mihnea Turcitul îi împroprietăreşte pe schimnicii de la Aluniş cu mine de chihlimbar, le oferă uşi împărăteşti de altar încrustate cu pietre scumpe şi le dă pământuri întinse pe malurile Buzăului.Mânăstirea de la Aluniş devine tot mai cunoscută şi tot mai respectată, se dezvoltă continuu, până la sfârşit de secol XIX, în zorii modernizării Principatelor Unite, când reformele lui Alexandru Ioan Cuza vizând secularizarea averilor mânăstireşti duc la dispariţia vieţii monahale din zonă, moment în care bisericuţa din munte devine biserică de mir pentru sătenii din comuna Colţi. Sunt aproape 1000 de ani de istorie documentată a ansamblului monahal de la Aluniş, material cât să scrii o bibliotecă întreagă despre câte şi mai câte s-au petrecut în colţul acesta plin de mistere din Munţii Buzăului. Dar adevărata istorie a Alunişului nu e asta. Povestea lui nu se scrie cu date, nu se fixează în ani. Ca să o înţelegi trebuie neapărat să vezi Alunişul, să te umpli de energiile lui, cum te umpli cu aerul proaspăt de munte. Să calci pe locurile şi să urci pe potecile străbătute în urmă cu o mie de ani de sihaştri, să-ţi sprijini coatele de firidele săpate în piatră, în care cu o mie de ani înainte de primele documente existente au ars lumânări, să te reculegi sub bolţile joase, pline de rugăciuni. Adevărata istorie a Alunişului e istoria a 1000 de ani de singurătate şi rugăciune a pustnicilor săi. Căci, deşi atestat documentar abia la 1270 şi ceva, semne ale unei efervescente vieţi creştine se găsesc la tot pasul la Aluniş şi în jurul bisericuţei sale.
"Aici, în Munţii Buzăului, s-a practicat anahoretismul, viaţa de pustie, de singurătate, care presupunea feciorie şi post negru. Se mânca o dată pe zi, după asfinţitul soarelui, nu se mânca nimic gătit, doar ce dădea natura, iar toate acestea generau un grad înalt de vibraţie sufletească. Primii călugări s-au ascuns la Aluniş tocmai pentru a putea purta un dialog permanent cu Dumnezeu. Pustnicii aceştia nici măcar nu comunicau între ei, vorbeau maximum şapte cuvinte pe zi, era o trăire cu adevărat întru Hristos. Cam aşa a fost viaţa isihastă din Buzău, în primele secole de după Hristos. Vor fi fost unul, doi, trei călugări, poate nouă, dar nu mai mulţi... Asta însemna sihăstria: maximum 12 persoane, cu un ierosimonah ce putea să şi oficieze slujba în lipsa unui preot, el sălăşluind de obicei în centrul complexului, iar ceilalţi în locuinţe săpate în stâncă, ca la Aluniş, sau în bordeie". Istoric şi ghid turistic, Diana Gavrilă mă poartă cu ştiinţă şi siguranţă în lumea Alunişului de acum mai bine de 1000 de ani. Erau vremurile în care Sava Gotul, cel devenit părintele spiritual al zonei, primea moarte de martir, la 372, înecat în apa Buzăului pentru credinţa sa creştină. "Câţi alţi călugări nu vor fi trăit la fel de intens ca Sfântul Sava Gotul, câţi nu se vor fi desăvârşit în taină aici, în peşterile Buzăului, înainte ca noi să aflăm de existenţa Alunişului? Şi câţi nu vor fi fugit tocmai de recunoaşterea domnească a aşezământului de la Aluniş, care le ameninţa liniştea şi starea aceea de trăire adevărată?".
Athosul românesc
Sunt sus de tot, la Aluniş, înstăpânit peste "Jilţul lui Dumnezeu", şi îmi trag sufletul după urcuşul abrupt, pe muchii de stâncă, nu mai late de o palmă - unica scară între Cer şi hăul adânc de zeci de metri ce se deschide sub fiecare treaptă, la fiecare pas. Tocmai am refăcut drumul, greu şi anevoios ca o penitenţă, al vechilor pustnici, de la bisericuţa de jos, până sus, la cele mai ascunse dintre chiliile lor săpate în piatră.
"O spun cu toată răspunderea: aici e Athosul românesc! În 3 kilometri pătraţi sunt 18 aşezări monahale, 18 aşezări care au folosit fie ca lăcaşuri de cult - bisericuţe, schituri - fie au fost aşezări monahale pentru călugări", spune profesorul Dumitru Nica, ghidul meu, un pasionat cercetător al zonei.
"Putem lega ansamblul de la Aluniş de Bisericuţa lui Iosif, aflată în apropiere, unde găsim sculptat în piatră un peşte, care este un simbol paleocreştin. Există o comunicare în toată această zonă, care trebuie văzută ca un tot. De aceea, îmi este clar că aici a existat o comunitate locuită din cele mai vechi timpuri, încă de dinaintea creştinismului".
În miezul lui iulie, lumina soarelui învăluie Munţii Buzăului în străluciri de chihlimbar. Abia aici, sus, la capătul câtorva sute de paşi, afli tihna adevărată. Abia aici sus, după ce vei fi păşit pe fiecare dintre cele şapte trepte iniţiatice, scobite în stâncă, aidoma proptelelor unor stâlpi imaginari ce sprijină acoperişul lumii, abia aici găseşti odihnă pentru picioarele tale obosite de urcuş, boarea cea bună pentru fruntea asudată şi tihnă pentru sufletul tău.
Sunt în "Jilţul lui Dumnezeu", un uriaş tron săpat în piatra golaşă din vârful muntelui, în faţa unui altar de sacrificiu, folosit, crede profesorul Nica, de vechii geto-daci, în vremurile în care cei mai buni dintre ei primeau cu bucurie să fie trimişi înainte, ofrandă zeului suprem, pentru pacea celor rămaşi pe pământ. Un pământ precum cel al Munţilor Buzăului, pe care, văzându-l de sus, din "Jilţ", l-ai putea foarte bine confunda cu Raiul promis celor sacrificaţi, aruncaţi în suliţe de pe altarul de stâncă. De nicăieri nu se vede mai limpede buna orânduială a lumii ca de aici, de la înălţimea celor 800 de metri ai "Jilţului lui Dumnezeu". Văd Valea Colţilor, Vârful Drugea, Culmea Martiriei e în spatele tronului, în faţă e Vârful Cireşului, la orizont, înalt şi alb ca o nălucă, e Vârful Goţilor. Privesc în jur, şi fiecare loc din zare ascunde o poveste, fiecare deal doseşte un mister, fiecare stâncă ridică o întrebare. Sunt în "Jilţul lui Dumnezeu", iar la poalele lumii mele e tărâmul vechilor argonauţi, tărâmul uriaşilor, tărâmul bravilor daci, patria chihlimbarului şi a aurului, a focului viu, o lume care palpită de istorie şi de magie, ca sufletul tumultuos al "vulcanilor noroioşi".
Măicuţa Domnului din vis
Spusă cu însufleţirea Dianei Gavrilă, legenda icoanei pare o poveste reală care te poartă cu mintea, dar şi cu privirea, prin locurile de vrajă care se întind dinaintea ta. Îi vezi aievea pe cei doi păstori, căznindu-se să sape în stâncă, simţi cum îi încearcă arşiţa soarelui şi cum îi astâmpără apa rece de izvor, cum se roagă, tot mai sleiţi de puteri, Maicii Domnului să li se arate! Iar Maica Domnului le împlineşte dorinţa, ivindu-se luminoasă din piatra stâncii ce avea să devină altarul unei minunate biserici!
Bisericuţa de basm
Cu pridvorul ei albastru, din lemn, desprins parcă dintr-o poveste, pitită într-un ocean de verdeaţă, bisericuţa de la Aluniş ţi se lipeşte pe dată de suflet. Încă de la intrare, până să păşeşti în inima ei săpată în piatră de păstorii Simion şi Vlad, o mulţime de detalii îţi dau sentimentul acela de drag, pe care nu ţi-l poate da decât casa bunicilor: icoanele cu chipuri blânde, crucile vechi, scripturile cu margini roase, praporii bătrâni şi ştergarele de pe mese, florile proaspete din ferestruici şi mirosul de candelă ce îmbată locul cu parfum de evlavie. De îndată ce scapi de vânzoleala turistică din jurul vechiului lăcaş de cult, rămâi singur în faţa altarului. Totul e atât de intim la Aluniş, că, de cum începi prima rugăciune, simţi ecourile propriilor gânduri, reverberate în biserică, la fel ca din ţevile unei orgi.
Pereţii de piatră sunt aspri şi brăzdaţi ca mâinile unui bătrân. Fiecare linie, fiecare rid, fiecare cicatrice spune o poveste. O poveste despre răbdare şi credinţă, despre smerenie şi frumuseţe, căci, mică de nu încape mai mult de 20 de suflete, dar de o armonie divină a proporţiilor, biserica rupestră de la Aluniş are o nobleţe şi-o distincţie care lipsesc din catedralele poleite în aur ale Creştinătăţii. Despărţit de naos prin doi stâlpi, altarul, în care intru alături de ghidul meu, pasionatul profesor Dumitru Nica, e, în sine, un adevărat muzeu. În stânga, deasupra vălului de piatră, în care preoţii îşi spală, ritualic, mâinile înaintea slujirii, sunt săpate în munte numele şi chipurile celor doi păstori, Simion şi Vlad, ctitori ai bisericii şi martori ai minunii apariţiei în stâncă a icoanei Maicii Domnului. De jur-împrejurul mesei din altar, firide pentru candele şi icoane, încoronate cu superbe cruci de Malta, dau locului aer împărătesc. Din loc în loc, profesorul Nica se opreşte şi atinge uşor, cu vârful degetelor, pereţii altarului. Ochii nu îl mai ajută ca pe vremuri, dar simte fiecare părticică din această bisericuţă dragă sufletului său. "Aici ar trebui să fie o inscripţie în chirilică şi o altă cruce", îmi spune profesorul, şi aşa e. Ating şi eu peretele de stâncă, să simt asprimea lucrăturii. "Se săpa cu o ghionoaie, un fel de târnăcop cu ciocul subţire şi curbat, care dă efectul de boltă", îmi explică profesorul, înainte să mă conducă spre chiliile complexului monahal rupestru de la Aluniş.
Viaţa în împărăţia liniştii
Chiliile sihaştrilor de la Aluniş par prunci ai bisericii albastre. Bolţi săpate în stâncă, în care călugării s-au zidit de vii. Uşi grele, de lemn, sprijinite în zidul de piatră, despărţeau lumea de afară, de lumea rugăciunilor neîntrerupte ale inimii. Urmele săpăturilor în piatră se văd aici limpede şi brutal, ca şi cum fiecare dâră tăiată în munte ar fi un semn peste timp, pentru noi, cei de azi, despre puterea unei rugăciuni ori a unei zile petrecute alături de Domnul. Crestături în "grinda" de piatră, din vremea în care oamenii vorbeau cu Dumnezeu. Nu ai nevoie de hrisoave de la 1300, nici de frumoase scrisori de danie scribălite pe piele, de la 1500 şi ceva, nu ai nevoie de săpături şi nici de confirmări. Trebuie doar să intri în chiliile schimnicilor şi să atingi piatra aspră a muntelui, să mângâi cu ochii liniile naive ale crucilor de Malta, ca să te convingi că adevărata istorie a Alunişului nu e cea de după 1274 sau 1277, ci e istoria celor 1000 de ani petrecuţi în împărăţia tăcerii. Înţelegi aici cât de puţin îţi trebuie ca să fii fericit, cât de puţin ai nevoie ca să te simţi împlinit alături de Dumnezeu: patru pereţi într-o stâncă, o mică crăpătură spre cer, cât să iasă, iarna, fumul subţire al unor vreascuri arse, şi cât să intre, ziua, un dram de lumină de Sus. Un pat îngust cioplit în piatră, aidoma altarului păgân de sacrificiu din vârful dealului, un colţişor pentru vatră, mici firide pentru candelă sau icoane pictate direct pe piatra muntelui. Un pumn de ghinde, de ciuperci sau de ierburi, câteva poame, apă câtă o da Cel de Sus... Şi mai ai nevoie, desigur, de credinţă şi linişte, de rugăciunea şi liniştea pe care mulţi dintre noi am pierdut-o demult, liniştea aceea în care îţi poţi asculta inima, liniştea aceea de început de lume, liniştea aceea pe care Alunişul a pierdut-o, cândva, la începutul secolului al 13-lea, când lumea de-afară a invadat, cu zgomotul şi neliniştea ei, pacea sfântă a chiliilor de la Colţi.
*
Cobor de sus, de la "Jilţul lui Dumnezeu", şi mai trec o dată prin bisericuţă, să mă închin. Când mă întorc să ies, îl găsesc într-o strană pe moş Gheorghe, un ţăran de 76 de ani din Aluniş. Vorbeşte rar şi gândit, măsurându-şi cuvintele ca schimnicii de odinioară, ca şi cum n-ar avea dezlegare la vorbe fără rost.
- Moş Gheorghe, îl întreb, ţi-e drag să vii la biserica asta?
- Nu-i zî de la Dumniezo să nu viu! O zî dacă nu viu, pă loc mă betiegesc. Cum viu înapoi, cum mă simt iară bine!
- Dar ce-i aşa special aici, moş Gheorghe? Ce găseşti aici, de-ţi face aşa bine?
- Liniştea, copile drag! Aici găsesc liniştea. Şi liniştea-i de la Dumniezo!
Întrebări şi mistere, după 2000 de ani
La 1871, arheologul şi scriitorul Alexandru Odobescu, însoţit de pictorul elveţian Henri Trenk, a găsit toate aceste vestigii într-o stare mult mai bună faţă de cum se găsesc ele astăzi, după ce un secol şi ceva de agresiune, de nesimţire şi de iresponsabilitate s-a aşternut peste tăcerea milenarelor chilii. Unul dintre cele mai vechi şi mai importante centre ale creştinismului din ţara noastră zace abandonat, la capătul unui drum impracticabil, fără marcaje turistice profesioniste şi fără nicio pază, în Anul Domnului 2015! Multe alte vestigii şi inscripţii încă nedezlegate, înscrisuri cu alfabete necunoscute aşteaptă, în continuare, să fie descoperite la Colţi.Chiar în apropierea bisericuţei, localnicii au dat peste un zid de epocă medievală, urme ale colonadelor de marmură care sprijineau intrarea în biserică pe vremuri, având la bază doi lei, s-au găsit, de asemenea, în zonă. Ce căutau ei acolo? Sunt semne ale unui cult precreştin închinat Zeiţei Cybela sau erau, cum spun ţăranii, câinii celor doi păstori legendari, care au săpat după icoana Maicii Domnului şi care au ctitorit bisericuţa de la Aluniş? După 2000 de ani, magia Alunişului continuă să fascineze, trebuie doar ca cineva să aibă curiozitatea şi răbdarea să caute.
(Fotografiile autorului)