- Uneori, partea cea mai frumoasă a unei povești este cea care nu se vede, cea pe care trebuie să o intuiești. La Aluniș, una dintre cele mai vechi așezări monahale din România, istoria celor o mie de ani de rugă și de singurătate a pustnicilor care s-au nevoit în chiliile de piatră din Munții Buzăului trebuie trăită aievea, în grotele care mai păstrează urme de altare și lumânări -
Istoria dinaintea istoriei:
O mie de ani de singurătate
Datele sunt reci și aproximative: să fi fost 1274, să fi fost 1277... Și tradiția, și documentele din arhivele Episcopiei Buzăului conduc, însă, spre sfârșitul secolului al XIII-lea. Iar informația pe care o aduc e cu adevărat extraordinară: atestarea, cu scripte, a existenței la Aluniș, pe Valea Colților, în județul Buzău, a unui loc de sihăstrie al primilor călugări creștini. Anii din documente marchează, de fapt, intrarea acestui lăcaș de rugăciune în atenția autorităților domnești din Țara Românească. Tot de acești ani e legată, în timp, și legenda săpării în piatră a bisericuței care avea să devină inima așezământului monahal de la Aluniș. Încet, încet, dintr-un loc de refugiu din lume al călugărilor dornici de sihăstrie și de izolare în rugăciune, Alunișul, cu chiliile lui săpate în piatră, încă din primele secole de după Hristos, devine o mânăstire în toată puterea cuvântului, o mânăstire de obște, înzestrată cu moșii, vite și daruri scumpe de către boieri și domni, unii preacredincioși, alții, doar dornici să se pună bine cu Cel de Sus. Și astfel, dintr-un loc ferit de lume, Alunișul devine, după 1270, un adevărat magnet pentru cler și pentru călugări, iar mai încoace, în anii recenți, o atracție ispititoare pentru turiștii dornici să vadă cu ochii lor minunile din Munții Buzăului. De la câțiva schimnici, cel mult 12, cum era legea isihastă în zorii creștinismului, Alunișul a crescut, în numai 300 de ani, la 30-40 de călugări. În jurul anului 1580, voievodul Mihnea Turcitul îi împroprietărește pe schimnicii de la Aluniș cu mine de chihlimbar, le oferă uși împărătești de altar încrustate cu pietre scumpe și le dă pământuri întinse pe malurile Buzăului. Mânăstirea de la Aluniș devine tot mai cunoscută și tot mai respectată, se dezvoltă continuu, până la sfârșit de secol XIX, în zorii modernizării Principatelor Unite, când reformele lui Alexandru Ioan Cuza vizând secularizarea averilor mânăstirești duc la dispariția vieții monahale din zonă, moment în care bisericuța din munte devine biserică de mir pentru sătenii din comuna Colți. Sunt aproape 1000 de ani de istorie documentată a ansamblului monahal de la Aluniș, material cât să scrii o bibliotecă întreagă despre câte și mai câte s-au petrecut în colțul acesta plin de mistere din Munții Buzăului. Dar adevărata istorie a Alunișului nu e asta. Povestea lui nu se scrie cu date, nu se fixează în ani. Ca să o înțelegi trebuie neapărat să vezi Alunișul, să te umpli de energiile lui, cum te umpli cu aerul proaspăt de munte. Să calci pe locurile și să urci pe potecile străbătute în urmă cu o mie de ani de sihaștri, să-ți sprijini coatele de firidele săpate în piatră, în care cu o mie de ani înainte de primele documente existente au ars lumânări, să te reculegi sub bolțile joase, pline de rugăciuni. Adevărata istorie a Alunișului e istoria a 1000 de ani de singurătate și rugăciune a pustnicilor săi. Căci, deși atestat documentar abia la 1270 și ceva, semne ale unei efervescente vieți creștine se găsesc la tot pasul la Aluniș și în jurul bisericuței sale.
"Aici, în Munții Buzăului, s-a practicat anahoretismul, viața de pustie, de singurătate, care presupunea feciorie și post negru. Se mânca o dată pe zi, după asfințitul soarelui, nu se mânca nimic gătit, doar ce dădea natura, iar toate acestea generau un grad înalt de vibrație sufletească. Primii călugări s-au ascuns la Aluniș tocmai pentru a putea purta un dialog permanent cu Dumnezeu. Pustnicii aceștia nici măcar nu comunicau între ei, vorbeau maximum șapte cuvinte pe zi, era o trăire cu adevărat întru Hristos. Cam așa a fost viața isihastă din Buzău, în primele secole de după Hristos. Vor fi fost unul, doi, trei călugări, poate nouă, dar nu mai mulți... Asta însemna sihăstria: maximum 12 persoane, cu un ierosimonah ce putea să și oficieze slujba în lipsa unui preot, el sălășluind de obicei în centrul complexului, iar ceilalți în locuințe săpate în stâncă, ca la Aluniș, sau în bordeie". Istoric și ghid turistic, Diana Gavrilă mă poartă cu știință și siguranță în lumea Alunișului de acum mai bine de 1000 de ani. Erau vremurile în care Sava Gotul, cel devenit părintele spiritual al zonei, primea moarte de martir, la 372, înecat în apa Buzăului pentru credința sa creștină. "Câți alți călugări nu vor fi trăit la fel de intens ca Sfântul Sava Gotul, câți nu se vor fi desăvârșit în taină aici, în peșterile Buzăului, înainte ca noi să aflăm de existența Alunișului? Și câți nu vor fi fugit tocmai de recunoașterea domnească a așezământului de la Aluniș, care le amenința liniștea și starea aceea de trăire adevărată?".
Athosul românesc
Sunt sus de tot, la Aluniș, înstăpânit peste "Jilțul lui Dumnezeu", și îmi trag sufletul după urcușul abrupt, pe muchii de stâncă, nu mai late de o palmă - unica scară între Cer și hăul adânc de zeci de metri ce se deschide sub fiecare treaptă, la fiecare pas. Tocmai am refăcut drumul, greu și anevoios ca o penitență, al vechilor pustnici, de la bisericuța de jos, până sus, la cele mai ascunse dintre chiliile lor săpate în piatră.
"O spun cu toată răspunderea: aici e Athosul românesc! În 3 kilometri pătrați sunt 18 așezări monahale, 18 așezări care au folosit fie ca lăcașuri de cult - bisericuțe, schituri - fie au fost așezări monahale pentru călugări", spune profesorul Dumitru Nica, ghidul meu, un pasionat cercetător al zonei.
"Putem lega ansamblul de la Aluniș de Bisericuța lui Iosif, aflată în apropiere, unde găsim sculptat în piatră un pește, care este un simbol paleocreștin. Există o comunicare în toată această zonă, care trebuie văzută ca un tot. De aceea, îmi este clar că aici a existat o comunitate locuită din cele mai vechi timpuri, încă de dinaintea creștinismului".
În miezul lui iulie, lumina soarelui învăluie Munții Buzăului în străluciri de chihlimbar. Abia aici, sus, la capătul câtorva sute de pași, afli tihna adevărată. Abia aici sus, după ce vei fi pășit pe fiecare dintre cele șapte trepte inițiatice, scobite în stâncă, aidoma proptelelor unor stâlpi imaginari ce sprijină acoperișul lumii, abia aici găsești odihnă pentru picioarele tale obosite de urcuș, boarea cea bună pentru fruntea asudată și tihnă pentru sufletul tău.
Sunt în "Jilțul lui Dumnezeu", un uriaș tron săpat în piatra golașă din vârful muntelui, în fața unui altar de sacrificiu, folosit, crede profesorul Nica, de vechii geto-daci, în vremurile în care cei mai buni dintre ei primeau cu bucurie să fie trimiși înainte, ofrandă zeului suprem, pentru pacea celor rămași pe pământ. Un pământ precum cel al Munților Buzăului, pe care, văzându-l de sus, din "Jilț", l-ai putea foarte bine confunda cu Raiul promis celor sacrificați, aruncați în sulițe de pe altarul de stâncă. De nicăieri nu se vede mai limpede buna orânduială a lumii ca de aici, de la înălțimea celor 800 de metri ai "Jilțului lui Dumnezeu". Văd Valea Colților, Vârful Drugea, Culmea Martiriei e în spatele tronului, în față e Vârful Cireșului, la orizont, înalt și alb ca o nălucă, e Vârful Goților. Privesc în jur, și fiecare loc din zare ascunde o poveste, fiecare deal dosește un mister, fiecare stâncă ridică o întrebare. Sunt în "Jilțul lui Dumnezeu", iar la poalele lumii mele e tărâmul vechilor argonauți, tărâmul uriașilor, tărâmul bravilor daci, patria chihlimbarului și a aurului, a focului viu, o lume care palpită de istorie și de magie, ca sufletul tumultuos al "vulcanilor noroioși".
Măicuța Domnului din vis
Chiar jos, la poalele străvechiului altar de sacrificiu și al "Jilțului lui Dumnezeu", se odihneau, povestește legenda, acum multe sute de ani, doi păstori, Simion și Vlad. "În vreme ce stătea la tulpina unui copac, unul dintre ei adormi, legănat de adierea vântului, în parfum de floare și cântec de privighetoare. Numai ce ațipise și auzi în vis o voce răsunătoare, care îi poruncea să sape în coasta muntelui din preajmă, pentru că acolo va găsi o icoană a Maicii Domnului. I se poruncea să purceadă degrabă la săparea stâncii și să nu înceteze lucrul până ce nu va descoperi minunea. Iar omul, cu frica lui Dumnezeu, s-a apucat de treabă. Împreună cu celălalt păstor și ajutați de localnici, purced la săparea stâncii, și tare s-au mai minunat când în mijlocul ei au găsit preasfânta icoană. Mult norod s-ar fi perindat pe-acolo, să vadă minunea. Era semn de la Dumnezeu că pe locul acela trebuia să se ridice o biserică".
Spusă cu însuflețirea Dianei Gavrilă, legenda icoanei pare o poveste reală care te poartă cu mintea, dar și cu privirea, prin locurile de vrajă care se întind dinaintea ta. Îi vezi aievea pe cei doi păstori, căznindu-se să sape în stâncă, simți cum îi încearcă arșița soarelui și cum îi astâmpără apa rece de izvor, cum se roagă, tot mai sleiți de puteri, Maicii Domnului să li se arate! Iar Maica Domnului le împlinește dorința, ivindu-se luminoasă din piatra stâncii ce avea să devină altarul unei minunate biserici!
Bisericuța de basm
Cu pridvorul ei albastru, din lemn, desprins parcă dintr-o poveste, pitită într-un ocean de verdeață, bisericuța de la Aluniș ți se lipește pe dată de suflet. Încă de la intrare, până să pășești în inima ei săpată în piatră de păstorii Simion și Vlad, o mulțime de detalii îți dau sentimentul acela de drag, pe care nu ți-l poate da decât casa bunicilor: icoanele cu chipuri blânde, crucile vechi, scripturile cu margini roase, praporii bătrâni și ștergarele de pe mese, florile proaspete din ferestruici și mirosul de candelă ce îmbată locul cu parfum de evlavie. De îndată ce scapi de vânzoleala turistică din jurul vechiului lăcaș de cult, rămâi singur în fața altarului. Totul e atât de intim la Aluniș, că, de cum începi prima rugăciune, simți ecourile propriilor gânduri, reverberate în biserică, la fel ca din țevile unei orgi.
Pereții de piatră sunt aspri și brăzdați ca mâinile unui bătrân. Fiecare linie, fiecare rid, fiecare cicatrice spune o poveste. O poveste despre răbdare și credință, despre smerenie și frumusețe, căci, mică de nu încape mai mult de 20 de suflete, dar de o armonie divină a proporțiilor, biserica rupestră de la Aluniș are o noblețe și-o distincție care lipsesc din catedralele poleite în aur ale Creștinătății. Despărțit de naos prin doi stâlpi, altarul, în care intru alături de ghidul meu, pasionatul profesor Dumitru Nica, e, în sine, un adevărat muzeu. În stânga, deasupra vălului de piatră, în care preoții își spală, ritualic, mâinile înaintea slujirii, sunt săpate în munte numele și chipurile celor doi păstori, Simion și Vlad, ctitori ai bisericii și martori ai minunii apariției în stâncă a icoanei Maicii Domnului. De jur-împrejurul mesei din altar, firide pentru candele și icoane, încoronate cu superbe cruci de Malta, dau locului aer împărătesc. Din loc în loc, profesorul Nica se oprește și atinge ușor, cu vârful degetelor, pereții altarului. Ochii nu îl mai ajută ca pe vremuri, dar simte fiecare părticică din această bisericuță dragă sufletului său. "Aici ar trebui să fie o inscripție în chirilică și o altă cruce", îmi spune profesorul, și așa e. Ating și eu peretele de stâncă, să simt asprimea lucrăturii. "Se săpa cu o ghionoaie, un fel de târnăcop cu ciocul subțire și curbat, care dă efectul de boltă", îmi explică profesorul, înainte să mă conducă spre chiliile complexului monahal rupestru de la Aluniș.
Viața în împărăția liniștii
Chiliile sihaștrilor de la Aluniș par prunci ai bisericii albastre. Bolți săpate în stâncă, în care călugării s-au zidit de vii. Uși grele, de lemn, sprijinite în zidul de piatră, despărțeau lumea de afară, de lumea rugăciunilor neîntrerupte ale inimii. Urmele săpăturilor în piatră se văd aici limpede și brutal, ca și cum fiecare dâră tăiată în munte ar fi un semn peste timp, pentru noi, cei de azi, despre puterea unei rugăciuni ori a unei zile petrecute alături de Domnul. Crestături în "grinda" de piatră, din vremea în care oamenii vorbeau cu Dumnezeu. Nu ai nevoie de hrisoave de la 1300, nici de frumoase scrisori de danie scribălite pe piele, de la 1500 și ceva, nu ai nevoie de săpături și nici de confirmări. Trebuie doar să intri în chiliile schimnicilor și să atingi piatra aspră a muntelui, să mângâi cu ochii liniile naive ale crucilor de Malta, ca să te convingi că adevărata istorie a Alunișului nu e cea de după 1274 sau 1277, ci e istoria celor 1000 de ani petrecuți în împărăția tăcerii. Înțelegi aici cât de puțin îți trebuie ca să fii fericit, cât de puțin ai nevoie ca să te simți împlinit alături de Dumnezeu: patru pereți într-o stâncă, o mică crăpătură spre cer, cât să iasă, iarna, fumul subțire al unor vreascuri arse, și cât să intre, ziua, un dram de lumină de Sus. Un pat îngust cioplit în piatră, aidoma altarului păgân de sacrificiu din vârful dealului, un colțișor pentru vatră, mici firide pentru candelă sau icoane pictate direct pe piatra muntelui. Un pumn de ghinde, de ciuperci sau de ierburi, câteva poame, apă câtă o da Cel de Sus... Și mai ai nevoie, desigur, de credință și liniște, de rugăciunea și liniștea pe care mulți dintre noi am pierdut-o demult, liniștea aceea în care îți poți asculta inima, liniștea aceea de început de lume, liniștea aceea pe care Alunișul a pierdut-o, cândva, la începutul secolului al 13-lea, când lumea de-afară a invadat, cu zgomotul și neliniștea ei, pacea sfântă a chiliilor de la Colți.
*
Cobor de sus, de la "Jilțul lui Dumnezeu", și mai trec o dată prin bisericuță, să mă închin. Când mă întorc să ies, îl găsesc într-o strană pe moș Gheorghe, un țăran de 76 de ani din Aluniș. Vorbește rar și gândit, măsurându-și cuvintele ca schimnicii de odinioară, ca și cum n-ar avea dezlegare la vorbe fără rost.
- Moș Gheorghe, îl întreb, ți-e drag să vii la biserica asta?
- Nu-i zî de la Dumniezo să nu viu! O zî dacă nu viu, pă loc mă betiegesc. Cum viu înapoi, cum mă simt iară bine!
- Dar ce-i așa special aici, moș Gheorghe? Ce găsești aici, de-ți face așa bine?
- Liniștea, copile drag! Aici găsesc liniștea. Și liniștea-i de la Dumniezo!
Întrebări și mistere, după 2000 de ani
La 1871, arheologul și scriitorul Alexandru Odobescu, însoțit de pictorul elvețian Henri Trenk, a găsit toate aceste vestigii într-o stare mult mai bună față de cum se găsesc ele astăzi, după ce un secol și ceva de agresiune, de nesimțire și de iresponsabilitate s-a așternut peste tăcerea milenarelor chilii. Unul dintre cele mai vechi și mai importante centre ale creștinismului din țara noastră zace abandonat, la capătul unui drum impracticabil, fără marcaje turistice profesioniste și fără nicio pază, în Anul Domnului 2015! Multe alte vestigii și inscripții încă nedezlegate, înscrisuri cu alfabete necunoscute așteaptă, în continuare, să fie descoperite la Colți. Chiar în apropierea bisericuței, localnicii au dat peste un zid de epocă medievală, urme ale colonadelor de marmură care sprijineau intrarea în biserică pe vremuri, având la bază doi lei, s-au găsit, de asemenea, în zonă. Ce căutau ei acolo? Sunt semne ale unui cult precreștin închinat Zeiței Cybela sau erau, cum spun țăranii, câinii celor doi păstori legendari, care au săpat după icoana Maicii Domnului și care au ctitorit bisericuța de la Aluniș? După 2000 de ani, magia Alunișului continuă să fascineze, trebuie doar ca cineva să aibă curiozitatea și răbdarea să caute.
(Fotografiile autorului)