Într-una din după-amiezile însorite ale acestei primăveri, am zărit pe Calea Victoriei un bărbat îmbrăcat în negru, care se plimba agale, cât se poate de liniştit, contemplând, din mers, vechile clădiri din Bucureşti. Nu avea gesturile grăbite ale bucureştenilor, nici căutătura turiştilor străini, dornici să bifeze cât mai multe obiective turistice. Apoi mi-am amintit că tocmai îl văzuerăm pe un afiş: "Stai puţin, îl ştiu pe tipul ăsta. E Richard Galliano, unul dintre marii acordeonişti ai lumii!" Faptul că se plimba în centrul oraşului nu-i de mirare, pentru că în ultimii ani, a devenit o prezenţă constantă pe scenele româneşti. Invitat să concerteze la Sala Radio, mereu plină când Galliano apare pe afiş, acordeonistul a interpretat aici jazz, tango, Bach, Vivaldi şi, la sfârşit de aprilie, Mozart.
Mozart la acordeon
S-a născut în decembrie 1950 la Cannes, în Franţa, din părinţi italieni. Tatăl său era profesor de acordeon, instrument la care Richard a început să cânte de la patru ani. A studiat muzica clasică, la 14 ani a descoperit jazzul, iar la 23, s-a mutat la Paris, unde a fost instrumentist, aranjor şi compozitor într-o trupă de jazz şi, în paralel, i-a acompaniat pe marii cântăreţi de muzică franceză ai vremii. În 1985, îi apare primul album solo. Întâlnirea cu Astor Piazzolla, genialul compozitor de tango, i-a marcat cariera. A revoluţionat, la rândul său, traiectoria acordeonului spre jazz şi în muzica clasică. În 2010, a devenit primul acordeonist care imprimă un disc la celebra casă de discuri germană "Deutche Grammophon", iar albumul în care interpretează muzica lui Bach devine cel mai vândut disc de muzică clasică al anului. Continuă să concerteze frecvent în lume, trecând cu uşurinţă de la jazz la tango şi la muzică clasică. "Mi-ar plăcea să ştiu cu adevărat ce simte publicul când ascultă Bach, apoi Piazzolla, apoi din nou Bach. E ca şi cum ai avea trei orchestre într-una singură: spiritul lui Piazzolla e foarte deosebit, muzica mea e diferită, se simte influenţa europeană, Parisul, iar Bach sau Mozart oferă muzica perfectă, magnifică, pe care încerci să o cânţi cât poţi mai bine", declara el într-un interviu. Cel mai recent concert al său din Bucureşti, de pe 29 aprilie, susţinut alături de Orchestra de Cameră Radio, s-a bucurat de un mare succes, exigentul public de la Sala Radio rechemându-l de patru ori pe scenă.
- De data aceasta a venit rândul lui Mozart. Ce vă leagă de acest compozitor, cum îl simţiţi faţă de ceilalţi cărora le-aţi dedicat recitaluri?
- Când eram mic, ascultam multă muzică clasică şi eram pasionat de biografiile marilor compozitori. Dintre cele compuse de Mozart, ascultam "Nunta lui Figaro", "Răpirea din Serai". Apoi am descoperit jazzul şi multă vreme nu am mai fost interesat de muzica lui, până de curând, când am ascultat o lucrare scrisă de el pentru un clarinet, care suna precum un acordeon. Asta mi-a dat ideea. Ca ascultător de muzică clasică, prefer Debussy, Chopin sau Bach. Mozart pare simplu la prima ascultare, dă senzaţia de uşurătate, însă este o capcană, pentru că odată ce începi să-i descifrezi muzica, vezi ce delicateţe, ce tensiune se găsesc acolo. Nu mi-a fost deloc uşor să pregătesc concertul de la Bucureşti, unde am cântat pentru prima oară o lucrare de-a lui Mozart. Îmi place swing-ul muzicii lui Mozart, ritmul său. În orice cânt, caut aspectul dansant al acelei muzici. Bineînţeles, la tango este evident, dar, surprinzător, îl găseşti în multe alte muzici.
- Treceţi cu mare lejeritate de la un stil muzical la altul, de la rigoarea muzicii clasice la improvizaţia jazzului...
- Asta, deoarece pentru mine nu există decât o singură mare muzică, nu există stiluri muzicale. Jazzul mă ajută să cânt mai bine muzică clasică şi invers, se hrănesc una din cealaltă. Dacă te cantonezi într-un singur gen, oricare ar fi acesta, rişti să pierzi subtilităţile altor tipuri de muzică. Le cer muzicienilor din sfera clasică să cânte mai relaxaţi, să caute swingul, ritmul, şi le cer celor din jazz să urmeze sunetul natural, acustic, al instrumentului. Cu câteva zile în urmă, am avut un concert la Lisabona, şi sunetul pe scenă era atât de puternic, fiecare voia să se audă pe sine cum cântă, aşa că am decis să scoatem toată amplificarea, şi a ieşit un concert minunat.
- Călătoriţi în continuare foarte mult. Încă vă mai face plăcere?
- Nu. Nu-mi place să călătoresc cu avionul, să pierd timpul prin aeroporturi, călătoriile în sine mă obosesc. Dar mă bucur în continuare foarte mult să descopăr noi oameni, noi colegi, noi scene, noi muzici. Când sunt acasă, stau liniştit o zi, două, apoi încep să mă plictisesc, să devin nerăbdător, să aştept o nouă plecare. Revenirea din turneu înseamnă de multe ori şi o uşoară depresie, tristeţe, pentru că eşti obişnuit, hrănit cu energia publicului, în care fiecare seară înseamnă un nou examen. Ca în studenţie. În fiecare seară încerc să dau ce am mai bun şi, uneori, aşa cum a fost acum, când am cântat pentru prima oară pe scenă o lucrare a lui Mozart, simt presiunea examenului. Iar când acesta se încheie, simt eliberare şi tristeţe.
"Ador muzica românească"
- Aţi cântat cu muzicieni români din zona clasică. De ce nu încercaţi şi cu acordeonişti, cu lăutari? - Ador muzica românească, ştiu că aveţi mulţi acordeonişti de mare valoare, pe care îi apreciez. Cu unii mă cunosc, pe alţii îi descopăr întâmplător, chiar şi în restaurante. Există o formaţie românească ce a înregistrat un album întreg numai cu compoziţiile mele. Sunt prieten cu cei din Taraful Haiducilor. Am colaborat foarte bine şi în România, şi în Franţa, cu instrumentişti români din muzica clasică, însă, în ceea ce priveşte muzica tradiţională, prefer să rămân un ascultător. Pot aduce un omagiu muzicii balcanice, dar nu voi cânta niciodată ca aceşti muzicieni. Nu vreau să trişez, să păcălesc. E ca şi cum acum, că am venit de mai multe ori aici, aş încerca să vorbesc cu tine în limba română, m-aş preface că ştiu. La fel şi cu flamenco, sau cu muzica Africii de nord, pe care le apreciez foarte mult. Ar fi ca şi cum aş învăţa să vorbesc o limbă nouă.
- Care este povestea acordeonului pe care îl purtaţi peste tot cu dumneavoastră şi a ursuleţului de pluş care atârnă de el?
- Sunteţi foarte ataşat de rădăcinile familiei.
- Desigur. Am învăţat să cânt de la tatăl meu şi el continuă şi acum să cânte la acordeon. Are 89 de ani. Am regretul acesta, că nu am imprimat un disc împreună, iar acum este târziu, pentru că el ar resimţi presiunea. Însă am pus împreună la punct o metodă educativă pentru învăţarea tainelor acordeonului. Prefer să îl filmez în situaţii în care este mai relaxat, şi aceste filmuleţe ştiu că vor avea mare audienţă pe internet.
- În afară de acordeon, care este cea mai importantă lecţie învăţată de la el?
- Să fiu calm, liniştit. Aşa sunt cei din nordul Italiei, nu au sângele fierbinte, precum cei din sud, de unde vine mama. Ei sunt mai spontani, au reacţii rapide, sunt mai agresivi, mai capricioşi. Aşa că eu reprezint un echilibru între mama şi tata, sudul şi nordul Italiei, am câte ceva de la fiecare, iar de la tata am, sigur, calmul său marţial.
IONICĂ MINUNE, în sfârşit la rampă - "M-am întors de la Bruxelles, unde am cântat folclor românesc"
La o zi după concertul lui Galliano, chiar de Ziua Internaţională a Jazz-ului, s-a lansat un album ce-l are în prim-plan pe marele nostru acordeonist Ionică Minune. Întors după 15 ani petrecuţi la Paris, unde a cântat stiluri diferite, dar şi jazz, în compania celor mai buni muzicieni francezi, Ionică Minune a preferat să rămână retras, să cânte la evenimente particulare sau să facă dese călătorii pentru concerte în străinătate. Albumul "Good Friends " înseamnă, în sfârşit, momentul în care muzica lui Ionică Minune devine accesibilă publicului larg din România. Şi nu oricum, ci printr-un CD ce se înscrie deja pe lista celor mai bune albume de jazz ale anului. Casa de discuri "Soft Records" merită toate aprecierile pentru felul în care, într-un moment în care piaţa muzicală este sufocată de producţii submediocre, jignitoare pentru bunul gust, continuă să promoveze valorile româneşti din jazz, rock şi muzică clasică. Albumul este semnat Ionică Minune şi Petrică Andrei, însă întreaga echipă ce a colaborat la imprimări, formată din muzicieni cu mare experienţă în jazz, a contribuit la atmosfera încântătoare a albumului: Costel Niţescu - vioară, Jean Stoian - chitară, Răzvan Cojanu - contrabas, Laurenţiu Ştefan - tobe. Albumul conţine piese clasice ale repertoriului internaţional de jazz şi trei compoziţii Ionică Minune, în care subtila tentă lăutărească aduce un farmec inconfundabil. Interesant este faptul că cei doi, Ionică Minune şi Petrică Andrei, au cântat, în formule şi în ani diferiţi, alături de Richard Galliano. Pianistul Petrică Andrei s-a născut la Piteşti, în 1975, a studiat muzica la liceu şi la Universitatea Naţională de Muzică. La 18 ani, a luat premiul întâi la Festivalul de Jazz de la Sibiu, iar în anii ce au urmat, premiile s-au ţinut lanţ, la fel cu invitaţiile de a cânta în străinătate. Ionică Minune s-a născut în 1959 la Costeşti - Buzău, într-o familie de lăutari, în care bunicul cânta la ţambal şi tata la vioară. La patru ani, Ionică a pus mâna pe acordeon şi s-a dovedit a fi cu adevărat un copil minune, mai întâi, uluindu-i pe cei din zonă cu virtuozitatea sa, apoi, încă din adolescenţă, ajungând să cânte alături de cei mai buni lăutari din ţară. A făcut o echipă grozavă cu Toni Iordache şi a cântat jazz, café-concert, folclor, pe mai multe continente, în companii onorante.
- Pe unde aţi mai umblat, de când nu am mai vorbit, în urmă cu un an şi jumătate?
- Germania, Italia, Franţa...am cântat jazz manouche. Ieri m-am întors de la Bruxelles, unde am cântat folclor românesc la un mare festival balcanic, şi am fost primiţi cu multă căldură. Şi aici mă cunoaşte lumea, dar nu ştiu dacă sunt atât de apreciat ca afară... Acolo am un public care mă apreciază şi mă iubeşte, însă, uşor, uşor, mă gândesc să-mi schimb modul de a face muzică. De ce nu aş urca şi în România pe scenă să cânt jazz? Am deja mai multe idei.
- Mă bucur că a ieşit acest disc şi puteţi fi, în sfârşit, ascultat.
- Şi eu sunt fericit. Vorbeam cu Petrică, un colos al pianului şi al jazz-ului, "hai, mă, să facem un disc". Am intrat noi în studio, dar nu ne-am luat foarte în serios, "hai să tragem două-trei piese, să vedem ce-o ieşi". Şi atât de bine ne-am simţit împreună, că discul a fost gata. L-am tras într-o zi, vreo zece ore, dar mai mult am vorbit în timpul ăsta. "Ce-ar fi să încercăm şi asta, dar să facem aşa?"
- Ar fi interesant de aflat cum aţi ales repertoriul pentru album.
- Sunt multe, foarte multe piese, compoziţii, interpretări de acordeon, cum să alegi? Am făcut aşa. Mă uitam la fiecare din băieţii din studio, "Mă, ce-l reprezintă pe ăsta?". Lui Costel, vioristului, îi place Django Reinhardt, am băgat două piese de ale lui; lui Petrică îi plac americanii, am băgat Sonny Rollins şi Dizzy Gillespie. Şi tot aşa.
- Se simte că-i un album făcut între prieteni, cum arată şi titlul, "Buni prieteni"...
- Pe Petrică îl ştiu de când era copil, un băiat cuminte, la locul lui, ştie ce vorbeşte, îl apreciez foarte mult. Pe ceilalţi îi ştiu de 25-30 de ani, suntem buni prieteni, iar eu pun mare bază pe prietenie. Suntem prieteni atunci când tu nu poţi să faci ceva şi eu vin să te ajut, sau invers. Nu contează în ce domeniu suntem, tu poţi să fi zidar şi eu acordeonist, dacă ai şapte ani de acasă, eşti sincer, ne înţelegem bine, suntem prieteni, prieteni. Şi mai sunt şi ceilalţi prieteni, câinii şi pisicile, alea de mă aşteaptă acasă, animalele mele. Cu alea îmi fac eu triumful, ăia sunt cei mai buni prieteni ai mei. În afară de Petrică şi de băieţi...
NOUTĂŢI DE LA CLEJANI
Taraful Haiducilor continuă să străbată Europa în lung şi în lat, de data aceasta, în turneu de promovare a noului lor album. "Of Lovers, Gamblers and Parachute Skirts", o întoarcere la rădăcini, care a primit recenzii elogioase de la cele mai respectate reviste muzicale occidentale. În acest timp, în satul lor, Clejani, talentele noi continuă să iasă la iveală, pentru că pe Strada Lăutarilor muzica este un mod de viaţă ce se transmite din generaţie în generaţie. Cel mai nou taraf din Clejani se numeşte Bahto Delo Delo şi tocmai şi-a lansat primul CD, ce are în prim-plan tot un acordeonist. "Ţagoi", porecla lui Marin Sandu, este totodată titlul albumului de debut al tarafului. Fiu al vestitului viorist Niculae Neacşu, unul dintre fondatorii Tarafului Haiducilor, Ţagoi are alături excelenţi instrumentişti tineri. Albumul i se datorează lui Eshan Goreishi, un muzician iranian ce trăieşte în Statele Unite, care a dorit să locuiască o vreme la Clejani, alături de lăutari, şi să înveţe cât mai multe de la aceştia. Impresionat de ce a găsit acolo, Eshan a adunat trupa şi le-a produs acest CD, care nu ar trebui să lipsească din colecţia iubitorilor muzicii lăutăreşti. El conţine 9 piese de joc, de jale, de dragoste, ce te cuceresc imediat prin spiritul lor viu, liber. "Ţagoi" aduce un sunet sălbatic, necizelat, primitiv aproape, care te poartă ca într-un carusel, în viteză, prin lumea plină de ritmuri a lăutarilor de la ţară.