Răspândiţi şi pierduţi în sălbăticia munţilor, fără drumuri de acces şi fără instituţii medicale, moţii nu s-au considerat niciodată părăsiţi, pentru că n-au avut aşteptări decât de la Bunul Dumnezeu. Sănătatea şi boala erau chestiuni serioase, care cereau o implicare personală totală. Practicile lor de vindecare îmbinau, în chip mistic, credinţa în forţa Cerului şi a Pământului. Dumnezeu le deschidea ochii celor care-L căutau, vindecându-le bolile cu remedii şi practici simple, aflate la îndemâna lor.
Acum, când drumurile s-au deschis, iar televizorul ne învaţă cum se trăieşte într-o societate globală, în care etaloanele realizării sunt frigiderul, casa, maşina şi banii din bancă, practicile vechi de vindecare sunt considerate poveşti de adormit copiii. Nu mai folosesc la nimic, pentru că, în locul lor au apărut medicamente şi terapii sofisticate, cu nume greu de pronunţat. Fructele de pădure, ciupercile şi plantele medicinale sunt culese doar pentru alţii, în scop comercial, iar binecuvântata apă de izvor este înlocuită cu sucuri chimizate şi acidulate.
Nu vreau să-i supăr pe moţii mei cu aceste cuvinte şi nici nu vreau să-mi confer un aer de superioritate. Îmi iubesc neamul, fac parte din el, cu bune şi cu rele, dar simt nevoia să-i scutur pe cei care s-au modernizat forţat, şi să-i trezesc din acest somn nesănătos, indus de un curent străin, fără tradiţii şi fără valori autentice.
Mi s-au întipărit în minte practicile şi remediile naturale folosite de bunica mea, Rafila Neag a lui Pititeu, din Poiana Horea, judeţul Cluj. Rămasă văduvă, cu şapte copii minori, şi-a dus crucea cu demnitate şi credinţă, până la vârsta de 84 de ani. S-a stins din viaţă în anul 1976, senină şi convinsă că Domnul o va primi în braţele Sale. Doftoriile bunicii erau întotdeauna precedate de rugăciune, iar după însănătoşire, toţi aduceam laudă şi mulţumire Domnului.

* Aburariul era folosit în toate bolile respiratorii (gripă, bronşite, răceli, nas înfundat etc.). Se punea o piatră de cremene pe jarul din sobă şi se ţinea acolo cel puţin o oră. În paralel, într-o găleată metalică de 5 litri se puneau 3 litri de apă rece de izvor şi 1 kg de flori de fân mărunţite. Se amestecau bine florile de fân cu apa, se scotea cu grijă piatra din sobă (folosind un cioc şi un făraş metalic) şi se punea în găleata pregătită dinainte. Imediat, bolnavul se aşeza pe un scaun, în faţă găleţii, acoperit cu o pătură, cu capul aplecat peste găleată. Aburul intens care se degaja din găleată trebuia inhalat până la limita suportabilităţii, după care bolnavul se aşeza în pat, la căldură, acoperit cu haine groase. Se transpira abundent, iar după o noapte petrecută în pat, la căldură, boala dispărea ca prin minune.
* Muguri de brad cu piatră verzuie

* Îngroparea parţială în pământ se folosea pentru muşcătura de viperă, pentru picioare dureroase şi umflate, pentru dureri de cap, pentru boli de inimă, pentru neputinţă şi pentru bolile dobândite prin blestem.
Procedura se aplică numai în lunile fără "R'', adică, mai, iunie, iulie şi august. Îngroparea se făcea până la genunchi sau până la brâu, în poziţie verticală. Se alegea un loc cu pământ curat, fără pietre şi se făcea o groapă cu o adâncime corespunzătoare părţii din corp care se îngropa. Prielnice erau îngropările pe timp frumos, înainte de masă, în jurul orei 11, şi după masă, în jurul orei 16. Bolnavul era expus cu faţa la Răsărit şi trebuia să spună în gând, necontenit, o rugăciune versificată:
"Dumnezeul meu cel sfânt,
Nu mă pogorî-n mormânt,
Ci mă vindecă-n pământ.
Varsă boala mea-n ţărână,
Nici un pic să nu rămână,
Când va trece o săptămână".

Copil fiind, mi-aduc aminte că unchiul meu, care era un om educat şi deschis la minte, a conchis, după ce s-a "îngropat'' de câteva ori, că nu există alt medicament mai bun şi mai ieftin. "După ce ieşi din groapă, mi-a spus el, te simţi atât de uşor şi îţi pătrunde o bucurie atât de intensă în inimă, încât îţi vine să zbori. "
* Merişoarele

* Slănina era numită "clisă'' de către moţi şi era folosită pentru vindecarea rănilor, pentru eczeme şi pentru atenuarea ridurilor de bătrâneţe. În fiecare caz în parte, se tăiau felii subţiri de slănină, cu o grosime de cca 4 mm, şi se puneau pe răni, eczeme sau riduri, legându-se pe deasupra cu o cârpă. De obicei, slănina se schimba zilnic. Îmi aduc aminte că tata a fost lovit de un cal, iar cuiul potcoavei a intrat adânc în picior, lăsând o rană urâtă. Salvarea a venit de la slănină. Bunica i-a spălat bine rana, a pus peste ea din abundenţă sare grunjoasă, pentru oprirea sângelui, iar apoi a aplicat imediat o legătură cu o felie de slănină. A două zi, la schimbarea legăturii, am constatat că rana era curată şi albă, fără a fi inflamată. În câteva zile, s-a vindecat definitiv.
O femeie în vârstă, din sat, frumoasă şi fără riduri, mi-a mărturisit, răspunzând curiozităţii mele insistente, că secretul absenţei ridurilor se datorează feliilor de slănină pe care şi le aplică în timpul nopţii pe gât şi pe faţă. Atunci am rămas nedumirit şi neîncrezător, dar acum sunt convins că femeia avea dreptate. Trebuie, totuşi, să fac deosebirea între slănina porcilor crescuţi la munte şi slănina porcilor de crescătorie. Porcii de la munte trăiau în libertate, erau hrăniţi cu tot felul de buruieni, urzici, cartofi, lapte şi foarte puţine cereale.
* Afinele

* Vinarsul de sâlhă prilejuia, de fiecare dată, poveşti misterioase, fiind considerat o băutură alcoolică preţioasă, cu virtuţi magice. Sâlhă, în limbajul moţilor, înseamnă un brad mare, iar vinarsul, o băutură alcoolică. Iată cum se proceda pentru obţinerea vinarsului de sâlhă! În data de 6 august, când se sărbătorea "Schimbarea la faţă", se lua, în taină, un litru de alcool dublu rafinat şi se căuta în pădure un brad sănătos şi falnic. Se săpa la rădăcina bradului şi se alegea un fir de rădăcină potrivit să intre în sticla de alcool, fără să fie tăiat. Se curăţa bine de pământ, fără să fie rănită, iar apoi se introducea în sticla cu alcool, astel încât să funcţioneze ca un dop. În continuare, se lega bine, cu o cârpă curată, joncţiunea dintre sticlă şi rădăcină, pentru protecţie. Sticla, cu rădăcina introdusă în ea, se punea în poziţie verticală şi se acoperea cu pământ. Cel care iniţia vinarsul de sâlhă se punea în genunchi, cu faţa către brad şi rostea o rugăciune-legământ:
"Doamne, sfânt şi îndurat,
Întăreşte acest lăsat,
Să se-adune-n el putere,
Să-mi aducă mângâiere...
...Peste-un an voi fi aici,
Şi-o să fac aşa cum zici!"
Se fixa în minte bradul şi locul unde era îngropată sticla, iar peste un an, se revenea, pentru a proceda la dezgroparea ei. Cel care îngropa sticla trebuia ca timp de un an să respecte cu stricteţe Cele Zece Porunci şi să-i ierte pe toţi cei care de-a lungul timpului i-au făcut rău. Se spunea că, timp de un an, puterea bradului se scurgea în sticlă şi transforma alcoolul într-o tinctură care vindeca orice boală, dacă ascultai poruncile Domnului şi iertai, sau te omora pe loc, dacă încălcai poruncile sau erai neiertător. De aceea, nu mulţi se încumetau să facă vinarsul de sâlhă. În schimb, cei care-l făceau, reuşind să respecte condiţiile, erau răsplătiţi printr-o reabilitare miraculoasă a sănătăţii.
* Dumbravnicul (Melittis melissophyllum)

* Molhaşul de piatră

Molhaşul de piatră era renumit nu numai pentru bolile grave, ci şi pentru răceli, gripe, bronşite şi tuse rebelă. Mulţi aveau tendinţa să îndulcească cu zahăr sau cu miere ceaiul de molhaş. Bunica le spunea ferm că ceaiul îşi pierde efectul prin îndulcire. Cu cât e mai amar, cu atât ceaiul îşi sporeşte puterea tămăduitoare.
* Negruşul (iarba-neagră, Calluna vulgaris)

* Postul Sfântului Anton se ţinea 9 sau 13 zile consecutive de marţi şi era folositor pentru sănătate, în primul rând, dar şi pentru rezolvarea altor necazuri ale vieţii. Nu era foarte clar pentru moţii ortodocşi cine a fost Sfântul Anton şi, adesea, era confundat cu Sfântul Antonie cel Mare... Nu se lăuda nimeni cu postul, ci doar se şoptea misterios despre puterea lui de a vindeca bolile. În fiecare zi de marţi, nu se mânca nimic, ci doar se bea apă curată de izvor. Postul era însoţit de rugăciune. Se citeau, în genunchi, psalmi şi alte rugăciuni folositoare. Am ţinut şi eu acest post şi Dumnezeu mi-a deschis larg porţile binecuvântării.
Izolaţi în munte, fără să poată apela la un medic sau la un serviciu de salvare, moţii şi-au valorificat cu înţelepciune zestrea medicală ancestrală. Au folosit tot ceea ce aveau la îndemână, pentru a-şi redobândi sănătatea. Tehnicile lor de vindecare au fost şi sunt eficiente, chiar dacă unii le consideră ridicole, primitive şi oculte. Eu le preţuiesc, fără prejudecăţi, şi mă înclin cu respect în faţa celor care le-au recomandat, cu dragoste şi compasiune pentru semenii lor aflaţi în suferinţă.

Dr. ing. GHEORGHE NEAG, fitoterapeut,
e-mail: info@alimente-geriatrice.ro
w.w.w.alimente-geriatrice.ro
Tel. 0729/66.81.08