Leacuri moțești

Redactia
Știm că oamenii din Munții Apuseni au perpetuat de-a lungul timpului medicina naturală, folosită de dacii liberi, remar­cându-se întotdeauna ca vindecători vestiți.

Răs­pân­diți și pierduți în sălbăticia munților, fără drumuri de acces și fără instituții medicale, moții nu s-au considerat niciodată părăsiți, pentru că n-au avut aș­teptări decât de la Bunul Dumnezeu. Să­nătatea și boa­la erau chestiuni serioase, care cereau o im­pli­care personală totală. Practicile lor de vin­decare îmbinau, în chip mistic, credința în forța Ceru­lui și a Pământului. Dumne­zeu le deschidea ochii celor care-L căutau, vindecându-le bolile cu remedii și practici simple, aflate la îndemâna lor.
Acum, când drumurile s-au deschis, iar televi­zorul ne învață cum se trăiește într-o societate glo­bală, în care etaloanele reali­zării sunt frigiderul, casa, mașina și banii din bancă, practicile vechi de vindecare sunt considerate po­vești de adormit copiii. Nu mai folosesc la nimic, pentru că, în locul lor au apărut medicamente și terapii sofisticate, cu nume greu de pronunțat. Fructele de pădure, ciupercile și plantele medicinale sunt culese doar pentru alții, în scop comercial, iar binecuvântata apă de izvor este înlocuită cu sucuri chimizate și acidulate.
Nu vreau să-i supăr pe moții mei cu aceste cuvinte și nici nu vreau să-mi confer un aer de supe­rioritate. Îmi iubesc neamul, fac parte din el, cu bune și cu rele, dar simt nevoia să-i scutur pe cei care s-au modernizat forțat, și să-i trezesc din acest somn ne­să­nătos, indus de un curent străin, fără tradiții și fără valori autentice.
Mi s-au întipărit în minte practicile și remediile naturale folosite de bunica mea, Rafila Neag a lui Pititeu, din Poiana Horea, județul Cluj. Rămasă vă­duvă, cu șapte copii minori, și-a dus crucea cu dem­nitate și credință, până la vârsta de 84 de ani. S-a stins din viață în anul 1976, senină și convinsă că Domnul o va primi în brațele Sale. Doftoriile bunicii erau întotdeauna precedate de rugăciune, iar după însănătoșire, toți aduceam laudă și mul­țumire Dom­nului.
Voi face referire, în continuare, doar la câteva din practicile vechi de vin­decare, folosite de moți. Ele fac parte din zestrea nescrisă, lă­sată de înaintașii noștri, care se bucurau să trăiască în armonie cu natura și care nu se rușinau să se roage pentru sănă­tatea lor.
* Aburariul era folosit în toate bolile respiratorii (gripă, bronșite, ră­celi, nas înfundat etc.). Se punea o pia­tră de cremene pe jarul din sobă și se ținea acolo cel puțin o oră. În paralel, într-o gă­leată meta­lică de 5 litri se pu­neau 3 litri de apă rece de izvor și 1 kg de flori de fân mărunțite. Se a­mes­tecau bine florile de fân cu apa, se scotea cu grijă piatra din sobă (folosind un cioc și un făraș metalic) și se punea în găleata pre­gătită dinainte. Imediat, bolna­vul se așeza pe un scaun, în față găleții, aco­perit cu o pătură, cu capul aplecat peste găleată. Abu­rul in­tens care se degaja din găleată trebuia inhalat până la limita suportabilității, după care bolnavul se așe­za în pat, la căldură, acoperit cu haine groase. Se transpira abundent, iar după o noapte petrecută în pat, la căldură, boala dispărea ca prin minune.
* Muguri de brad cu piatră verzuie - se fo­lo­seau pentru durerile reu­­matismale și pentru întă­rirea organismului. Se cu­legeau muguri de brad, foar­te mici (sub 1 cm), de pe brazii din Hoanca Întu­ne­coa­să, unde se știa că pă­mântul este dăruit de Dum­ne­zeu cu o putere neobiș­nuită. Separat, se lua piatră verzuie și se pisa foarte fin. Se amesteca pul­berea de piatră verzuie cu mu­gurii de brad zdrobiți și se consuma, în stare proas­pătă, câte o lingură, de trei ori pe zi. Tratamentul dura cam două săptămâni, adică atâta timp cât se puteau cu­lege muguri mici. Efectele erau specta­culoase. Du­rerile de spate, de umăr sau de picioare încetau, iar bolnavii prindeau putere și curaj.
* Îngroparea parțială în pământ se folosea pen­tru mușcătura de viperă, pentru picioare dure­roase și umflate, pentru dureri de cap, pentru boli de inimă, pentru neputință și pentru bolile dobândite prin blestem.
Procedura se aplică numai în lunile fără "R'', adică, mai, iunie, iulie și august. Îngroparea se făcea până la genunchi sau până la brâu, în poziție ver­ticală. Se alegea un loc cu pământ curat, fără pietre și se făcea o groapă cu o adâncime corespunzătoare părții din corp care se îngropa. Prielnice erau îngro­pările pe timp frumos, înainte de masă, în jurul orei 11, și după masă, în jurul orei 16. Bolnavul era ex­pus cu fața la Răsărit și trebuia să spună în gând, necontenit, o rugăciune versifi­cată:
"Dumnezeul meu cel sfânt,
Nu mă pogorî-n mormânt,
Ci mă vindecă-n pământ.
Varsă boala mea-n țărână,
Nici un pic să nu rămână,
Când va trece o săptămână".
Îngroparea dura minimum o oră și trebuia repe­tată cel puțin șapte zile la rând. Din păcate, nu ur­mau această procedură de vindecare decât oamenii motivați serios, deoarece erau luați peste picior de către cei care treceau prin preajmă: "Ce faci, te obiș­nuiești cu pământul, înainte să mori? Oare n-ar trebui să chemăm popa, să te îngropăm creștinește? Cu cât ai plătit groparul?'' etc. De multe ori, aceste spirite de glumă, specifice moților, îi descurajau pe cei care și-ar fi dorit să aplice această terapie.
Copil fiind, mi-aduc aminte că unchiul meu, care era un om educat și deschis la minte, a conchis, după ce s-a "îngropat'' de câteva ori, că nu există alt me­di­cament mai bun și mai ieftin. "După ce ieși din groa­pă, mi-a spus el, te simți atât de ușor și îți pătrunde o bucurie atât de intensă în inimă, încât îți vine să zbori. "
* Merișoarele erau con­­siderate medicamentul ideal pentru tot felul de in­fecții, începând cu in­fecțiile în gât, continuând cu infec­țiile intesti­nale și terminând cu piatra la rinichi și in­fec­țiile urinare. Femeile apre­ciau în mod deosebit meri­șoarele, pentru eficiența lor în bolile cu specific fe­minin (tulburări de ciclu, fibroame uterine, chisturi ova­riene, infecții, tulburări specifice menopauzei etc). Pe de altă parte, bărbații cu probleme de prostată știau că fructele de merișor fac adevărate minuni. Cel mai mult se con­su­mau merișoarele în stare cru­dă. Fiind fructe ex­trem de rezistente la degradare și la frig, merișoarele se cule­geau din august și până la căderea zăpezii. În timpul iernii, în toate casele mo­ților găseai oțet de meri­șoare, care se obținea prin turnarea apei de izvor peste merișoarele aflate într-un borcan. Pentru formarea oțetului, borcanul cu fructe și apă de izvor se ținea mi­nimum 30 de zile la întu­neric. Din oțetul de meri­șoare se lua câte-o lingură plină, de două ori pe zi.
* Slănina era numită "clisă'' de către moți și era folosită pentru vindecarea rănilor, pentru eczeme și pentru atenuarea ridurilor de bătrânețe. În fiecare caz în parte, se tăiau felii subțiri de slănină, cu o grosime de cca 4 mm, și se puneau pe răni, eczeme sau riduri, legându-se pe deasupra cu o cârpă. De obicei, slănina se schimba zilnic. Îmi aduc aminte că tata a fost lovit de un cal, iar cuiul potcoavei a intrat adânc în picior, lăsând o rană urâtă. Salvarea a venit de la slănină. Bunica i-a spălat bine rana, a pus peste ea din abundență sare grunjoasă, pentru oprirea sângelui, iar apoi a aplicat imediat o legătură cu o felie de slănină. A două zi, la schimbarea legă­turii, am constatat că rana era curată și albă, fără a fi inflamată. În câteva zile, s-a vindecat definitiv.
O femeie în vârstă, din sat, frumoasă și fără riduri, mi-a mărturisit, răspunzând curiozității mele insistente, că secretul absenței ridurilor se datorează feliilor de slănină pe care și le aplică în timpul nopții pe gât și pe față. Atunci am rămas nedumirit și neîncrezător, dar acum sunt convins că femeia avea dreptate. Trebuie, totuși, să fac deosebirea între slă­nina porcilor crescuți la munte și slănina porcilor de crescătorie. Porcii de la munte trăiau în libertate, erau hrăniți cu tot felul de buruieni, urzici, cartofi, lapte și foarte puține cereale.
* Afinele reprezentau mândria moților nu doar pen­tru celebra "afinată'', dar mai ales pentru virtu­țile lor me­dicinale. Se făceau buchete din tufe de afin cu fructe, care se atârnau la us­cat, într-un loc adăpostit. Din aceste bu­chete se fă­cea, la ne­vo­ie, ceai sub formă de decoct. Bunica mea spu­nea că fructele de afin, uscate la soare, sunt leacul cel mai potrivit pentru dureri de burtă, dia­ree, dureri de piept, dureri de cap, gripă, varice și hemoroizi. Mai târ­ziu, oamenii din sat au aflat că afi­nele sunt bune pentru îmbunătățirea vederii, indi­­ferent de vârstă. Usca­rea afinelor la soare se făcea în strat subțire și dura cel puțin o lună. Afi­nele uscate se puneau apoi în să­culeți din pânză de in și se păstrau bine, până primă­vara. Gustul afine­lor uscate era diferit de cel al afine­lor crude. Prin uscare, afinele devin mai acri­șoare și mai astringente, dar sunt, totuși, plăcute la gust. Când eram copil, știam că dacă mă­nânc afine uscate, n-o să se atingă de mine gripa și răceala, n-o să mă doară burta și n-o să port nicio­dată ochelari.
* Vinarsul de sâlhă prilejuia, de fiecare dată, povești misterioase, fiind considerat o băutură alcoolică prețioasă, cu virtuți magice. Sâlhă, în lim­bajul moților, înseamnă un brad mare, iar vinarsul, o băutură alcoolică. Iată cum se proceda pentru obți­nerea vinarsului de sâlhă! În data de 6 august, când se sărbătorea "Schimbarea la față", se lua, în taină, un litru de alcool dublu rafinat și se căuta în pădure un brad sănătos și falnic. Se săpa la rădăcina bra­dului și se alegea un fir de rădăcină potrivit să intre în sticla de alcool, fără să fie tăiat. Se curăța bine de pământ, fără să fie rănită, iar apoi se introducea în sticla cu alcool, astel încât să funcționeze ca un dop. În continuare, se lega bine, cu o cârpă curată, jonc­țiunea dintre sticlă și rădăcină, pentru protecție. Sti­cla, cu rădăcina introdusă în ea, se punea în poziție verticală și se acoperea cu pământ. Cel care iniția vinarsul de sâlhă se punea în genunchi, cu fața către brad și rostea o rugăciune-legământ:
"Doamne, sfânt și îndurat,
Întărește acest lăsat,
Să se-adune-n el putere,
Să-mi aducă mângâiere...
...Peste-un an voi fi aici,
Și-o să fac așa cum zici!"
Se fixa în minte bradul și locul unde era îngro­pată sticla, iar peste un an, se revenea, pentru a pro­ceda la dezgroparea ei. Cel care îngropa sticla tre­buia ca timp de un an să respecte cu strictețe Cele Zece Porunci și să-i ierte pe toți cei care de-a lungul tim­pului i-au făcut rău. Se spunea că, timp de un an, puterea bradului se scurgea în sticlă și transforma alcoolul într-o tinctură care vindeca orice boală, dacă ascultai poruncile Domnului și iertai, sau te omora pe loc, dacă încălcai poruncile sau erai neier­tător. De aceea, nu mulți se încumetau să facă vinar­sul de sâlhă. În schimb, cei care-l făceau, reușind să respecte condițiile, erau răsplătiți printr-o reabilitare miraculoasă a sănătății.
* Dumbravnicul (Me­littis melissophyllum) era și mai este considerat floa­rea cea mai de preț a mun­telui. Deși, în sine, este o plantă modestă, valoarea dum­brav­­nicului rezidă în miro­sul lui paradisiac, în virtu­țile terapeutice și în cali­tă­țile mistice. Din dum­brav­nic se făceau cununi care se uscau la umbră și se puneau în casă, la locuri de cinste: în jurul icoanelor, în dulapurile cu haine și în hainele de sărbătoare, cu care se mergea la bise­rică. Se știa că dumbravnicul alungă duhurile rele și atrage bine­cuvântările Dom­nului. Într-adevăr, cine miroase dum­bravnicul de munte este învăluit într-un fuior de dragoste și fru­musețe, care anticipează raiul ceresc. Când mă aflam în străinătate și-mi era dor de casă, era sufi­cient să-mi umplu nările cu miros de dum­bravnic, pentru a redeveni puternic și fericit. Ceaiul de dumbravnic era folosit pentru întărirea nervilor și alungarea depresiei și insomniei, pentru tratarea paraliziilor și parezelor, pentru dureri de cap, pentru boli de ficat și pentru boli de inimă. Pe bună drep­tate, dumbravnicul era considerat plantă magică a Munților Apu­seni, fiind dăruită de Dum­nezeu ca balsam binecuvântat pentru suflet și trup.
* Molhașul de piatră era numele dat de moți lichenului de piatră (Cetraria islandica), care putea fi găsit, cu străduință și pricepere, în zonele muntoase, reci și pietroase din Stur și Dur­deu. În jurul molhașului s-au țe­sut multe povești uimitoare, cu oameni aflați în pragul morții, din cauza "racului'' (cancerului) la plămâni. Decoctul neîndulcit, obținut prin fierberea mol­ha­șului timp de 5 minute, era remediul sigur pentru a învinge această boală galopantă și necruțătoare. Ba­dea Veselie poves­tea că a fost adus acasă din spital fără spe­ran­ță, iar doctorii i-au re­coman­dat soției să se pregă­tească de ce-i mai rău. Dumnezeu a rânduit în­să altfel lu­crurile. Bu­nica mea i-a trimis o desagă cu molhaș de piatră și i-a "poruncit" să bea câte trei căni de ceai pe zi, până se face bine. După prima cană de ceai, ba­dea Veselie s-a strâm­bat și s-a scu­turat de greață, pentru că ceaiul era nespus de amar. Îi venea să re­nunțe cu orice preț la această licoare amară, gân­dindu-se că poate nu e chiar atât de rău să mori. N-a scăpat însă de gura nevestei și a băut în fiecare zi ceaiul de molhaș. După un timp, el era cel care cerea ceaiul în care se revărsase întreaga fiere a pă­mân­tului. Tusea nu-l mai chinuia, putea să res­pire mai bine, iar durerile erau din ce în ce mai rare. Badea Veselie s-a făcut bine și povestea tuturor că a fost la un laț de deget de moarte. A scăpat cu ajutorul Bu­nului Dumnezeu, care i-a trimis, la timp, leacul po­trivit.
Molhașul de piatră era re­numit nu numai pentru bo­lile grave, ci și pentru răceli, gripe, bronșite și tuse rebelă. Mulți aveau tendința să îndulcească cu zahăr sau cu miere ceaiul de molhaș. Bunica le spunea ferm că ceaiul își pierde efectul prin îndulcire. Cu cât e mai amar, cu atât ceaiul își spo­rește puterea tămăduitoare.
* Negrușul (iarba-neagră, Calluna vulgaris) se bucură mult de aprecierea celor care doreau să scape de durerile chi­nuitoare de rinichi sau de co­loană vertebrală. Se spunea, de asemenea, că ceaiul de negruș e bun și pentru prostată, gută și obezitate. Se beau două-trei căni de decoct de negruș pe zi, cules ime­diat după înflorire. Efectul era liniștirea și calmarea incredi­bilă a durerii. Doar cei care elimină pie­trele la rinichi pot descrie supliciul la care sunt supuși în perioada crizei. Ar da orice și oricât pentru curmarea durerii. Ne­grușul sau iarba-nea­gră, această plantă montană modestă, care n-a fost niciodată la modă, func­ționa perfect. Cei doborâți de durere, care foloseau negrușul, măr­­turiseau că după o cană de ceai, simțeau efectiv cum du­rerea slă­bește în putere, fiind înlocuită trep­tat de neprețuita liniște. La mijloc mai era încă un secret: după fiecare cană de ceai de negruș, se beau în­cet, pe parcursul a trei ore, trei căni de apă curată de izvor. Astfel, se făcea o "spălare" co­rectă a sânge­lui și o eli­mi­nare eficientă a deșeu­rilor de­pozitate în organism.
* Postul Sfântului Anton se ținea 9 sau 13 zile consecutive de marți și era folositor pentru să­nătate, în primul rând, dar și pentru rezolvarea altor necazuri ale vieții. Nu era foarte clar pentru moții ortodocși cine a fost Sfântul Anton și, adesea, era confundat cu Sfântul Antonie cel Mare... Nu se lău­da nimeni cu postul, ci doar se șoptea misterios des­pre puterea lui de a vindeca bolile. În fiecare zi de marți, nu se mânca nimic, ci doar se bea apă curată de izvor. Postul era însoțit de rugă­ciune. Se citeau, în genunchi, psalmi și alte rugă­ciuni folo­sitoare. Am ținut și eu acest post și Dum­nezeu mi-a deschis larg porțile binecuvântării.
Izolați în munte, fără să poată apela la un medic sau la un serviciu de salvare, mo­ții și-au valorificat cu înțelepciune zestrea medicală ancestrală. Au folosit tot ceea ce aveau la înde­mână, pentru a-și redobândi sănă­tatea. Teh­ni­cile lor de vindecare au fost și sunt eficiente, chiar dacă unii le consideră ridicole, pri­mi­tive și oculte. Eu le pre­țuiesc, fără pre­judecăți, și mă înclin cu res­pect în fața celor care le-au reco­mandat, cu dra­goste și com­pasiu­ne pentru seme­nii lor aflați în suferință.

Dr. ing. GHEORGHE NEAG, fitoterapeut,
e-mail: info@alimente-geriatrice.ro
w.w.w.alimente-geriatrice.ro
Tel. 0729/66.81.08