Înainte de a vorbi de spectacol, se cuvine să reamintim cine a fost Casanova, italianul care a pus la încercare atâtea minţi geniale din lumea artei. În Enciclopedia Universală Britannica scrie astfel: "Giovanni Giacomo Casanova, 1725-1798. Cleric, scriitor, soldat, spion şi diplomat italian. Exmatriculat de la seminarul teologic, pentru comportament scandalos. A avut o carieră tumultuoasă, care l-a purtat prin întreaga Europă." Valurile înalte şi spumoase, adesea foarte tulburi ale vieţii, îl duc de la Veneţia la Paris, unde-şi schimbă numele şi, implicit, identitatea. Spionează în slujba inchizitorilor, apoi devine bibliotecar în castelul unui conte din Boemia. Tot acolo îl va ajunge din urmă şi moartea, la respectabila vârstă de 73 de ani.
Textul piesei îi aparţine lui Dragoş Galgoţiu. L-a conceput, inspirat de memoriile lui Casanova, scrise de el însuşi. Regizor de linia întâi, lui Galgoţiu îi datorăm multe şi strălucite spectacole teatrale. Şi-a început cariera de foarte tânăr. În primăvara anului 1980, uluia lumea teatrală cu un spectacol de mare îndrăzneală: "Copiii lui Kennedy" de Robert Patrick, în premieră la Teatrul Foarte Mic. În fruntea distribuţiei: Ştefan Iordache. În jurul lui, în spectacol, stele de primă mărime: Rodica Tapalagă, Dinu Manolache, Ioana Pavelescu, Tatiana Iekel, Valentin Popescu, Papil Panduru, dându-şi întreaga măsură a talentului lor. De la acest început, cam tot ce a pus în scenă Galgoţiu a însemnat câte un succes. Cam 48 în total... între care amintesc numai două, care m-au marcat prin valoarea lor: "Hamletmachine" de Heiner Müller, la Teatrul Odeon, şi, tot la Odeon, "Portretul lui Dorian Grey", după Oscar Wilde.
DRAGOŞ GALGOŢIU
"Într-o dimineaţă, m-am trezit cu Casanova în minte"
- De ce tocmai Casanova, dragă Dragoş Galgoţiu?
- Iată o întrebare, şi simplă, şi dificilă. Aş putea să vă răspund aşa cum începe şi Kafka - în "Metamorfoza" ori în "Procesul". Aşadar: într-o dimineaţă, m-am trezit punând în scenă imaginar... "Casanova". Memoriile lui fac parte din biblioteca subiectivă pe care o port cu mine. M-a interesat dintotdeauna acest personaj. Aşa cum m-a interesat Dom Juan al lui Molière, ca şi Don Giovanni al lui Mozart... Casanova reprezintă un final de lume. El a apucat şi Revoluţia Americană, şi Revoluţia Franceză, cu toate grozăviile ei. Casanova e un om liber, care a încercat să privească lumea într-un mod foarte personal. E un tip ludic, are umor, cu o sexualitate obsedantă...
- Am admirat faptul că în toată înşiruirea de aventuri amoroase ale lui Casanova, în spectacol nu apare nicio secundă vreo notă obscenă. Nimic vulgar, nimic trivial. Şi nici în lungile monologuri ale lui Casanova n-am simţit nimic deranjant. Actorii, la rândul lor, ţin perfect măsura. Ca şi dansatorii, mai tot timpul pe scenă, într-un iureş ameţitor de ritmuri pe care le datorăm unor mari compozitori, şi care sunt alese şi mixate de dvs., după cum reiese din elegantul program de sală. Aveţi studii muzicale?
- Am urmat cursuri de "Teorie muzicală" încă din vremea când aveam vreo 11 ani. Şi-apoi, mama mea, Elena Galgoţiu, cânta la Opera din Cluj, încât eram "condamnat" să merg, cam de trei ori pe săptămână, la Operă. Da, îmi place muzica dodecafonică, îmi place muzica de jazz, saxofonistul John Coltrane, ca şi unica, inegalabila, Billie Holliday.
- Din programul de sală mai aflu că tot dvs. sunteţi şi autorul decorului...
- Am şi în acest domeniu ceva studii de specialitate. Mă pasionează sculptura, am realizat chiar câteva statui. Cât priveşte decorul, am colaborat în zona aceasta la mai multe spectacole din Bucureşti şi din provincie...
*
Spirit renascentist, Dragoş Galgoţiu a realizat cu acest "Casanova" o operă de artă ce i-ar fi plăcut, sunt sigură, şi lui Federico Fellini, marele regizor italian care l-a abordat, şi el, pe Casanova, într-o cheie, aş zice, tragică. Autor a peste 40 de spectacole, Galgoţiu are, şi el, o marcă teatrală distinctă, creaţii strălucite ce pot fi reprezentate pe marile scene ale lumii.
MARIUS STĂNESCU
"Ştiam că nu va fi un spectacol obişnuit"
Este unul dintre actorii de frunte ai scenei româneşti. A studiat la Academia de Teatru şi Film, la Secţia de Actorie, clasa prof. univ. Alexandru Repan, un alt minunat artist al scenei şi filmului românesc. A jucat în nenumărate spectacole de referinţă la Teatrul Odeon (cele mai multe în regia lui Dragoş Galgoţiu) dar şi pe alte scene. A apărut în multe filme, pe marele ecran, cât şi la televiziune.
- Dragă Marius Stănescu, care e relaţia dvs. cu... Casanova? Personajul dvs. şi-al lui Galgoţiu nu urlă, nu se zbate, nu face gesturi largi... E un comentator, ca de pe margine, al vieţii sale trecute. Iar când se joacă pe sine, din ce în ce mai tânăr pe scenă, Casanova o face cu umor, cu autoironie. Cum a fost prima dvs. întâlnire cu acest personaj fabulos?
- L-am privit cu spaimă, încă de la început. Chiar din clipa în care am aflat că urmează să-l joc "de la bătrâneţe până la tinereţe". Ştiam că celebrele lui "Memorii" însumează vreo 6000 (şase mii!) de pagini. Ştiam că nu va fi un spectacol obişnuit. Eram curios ce va alege Galgoţiu pentru scrierea textului. Dar ştiam că va alege bine. Întâmplările aduse în lumină de regizor sunt cele legate de diversele faţete ale personalităţii lui Casanova. Casanova este un personaj cu care se încheie o mare epocă istorică. La moartea lui se deschid porţile spre epoca modernă... În monologurile sale, Casanova comentează, cu fină ironie, întâmplările istorice prin care a trecut. Sau la care a asistat. Nu-i uşor de stat pe scenă, timp de aproape 3 ore, cât durează spectacolul, să-ţi comentezi viaţa cu ochii unui muribund, dar să te mai şi vezi întinerind pe nesimţite, luat de vâltorile unei vieţi pline de tumult. Ce-i drept, în jurul meu, adică în jurul lui Casanova, se învârt, se rotesc, se sucesc toate acele personaje care-i marchează pe rând viaţa, într-o viforniţă de mişcări, de dansuri "nebune" închipuite de noi toţi şi dirijate, cu ochi de maestru, de Răzvan Mazilu. Dacă vreţi, punctul de plecare al spectacolului, cel găsit de Galgoţiu, stă în chiar cuvintele lui Casanova, cele de la sfârşitul "Memoriilor". Şi anume: "Cu sens sau fără sens, a fost de-ajuns! M-am amuzat!"...
DOINA LEVINTZA
"Am făcut vreo 70 de costume şi tot atâtea peruci"
- Unul din punctele forte ale spectacolului îl constituie costumele şi perucile, absolut fabuloase, pe care le-ai creat. A fost greu?
- Ce să-ţi spun? Am făcut vreo 70 de costume şi cam tot atâtea peruci. În spectacol, până şi perucile au personalitate. Niciuna nu seamănă cu cealaltă. Sunt mai toate albe, cu bucle mici, jucăuşe ori ţepene, în funcţie de personajul pe care-l completează. Cât despre costume... Ele sunt croite din material uni, satin alb sau de culoarea untului. Şi-apoi pictate de mână, de "mânuţa mea", ori a celor patru angajate ale mele. Ele fac mai tot: croiesc, cos, pictează, brodează, aşa cum le spun eu. Iar rezultatul...
- Rezultatul este năucitor, ca mai toate costumele semnate de tine. Artă pură, la cel mai înalt nivel...
*
Pentru finalul articolului am rezervat o întrebare pe care i-am adresat-o Dorinei Lazăr, marea actriţă, totodată şi directoare a Teatrului Odeon:
- Crezi că la Paris sau pe marile scene ale lumii, se mai pun astfel de spectacole luxuriante?
- Nu ştiu, poate că la "Comedia franceză"... Oricum, spectacolul nostru este unul competitiv. El arată nivelul teatrului care se practică astăzi în România...
*
Despre numeroasa distribuţie n-am pomenit nimic. Nu încape într-o biată pagină de ziar. Dar vă asigur că fiecare dintre actori, dintre dansatori, reprezintă câte o mică piatră preţioasă, bine şlefuită. Din care este alcătuit acest spectacol-bijuterie.