Regal de primăvară la Odeon - "CASANOVA"!

Silvia Kerim
- Un spectacol-bijuterie, în regia lui Dragoș Galgoțiu. În rolul titular: Marius Stănescu. Coregrafia: Răzvan Mazilu. Costume: Doina Levintza -

Înainte de a vorbi de spectacol, se cuvine să re­amin­tim cine a fost Casanova, italianul care a pus la în­cercare atâtea minți geniale din lumea artei. În En­ciclopedia Universală Britannica scrie astfel: "Gio­vanni Giacomo Casanova, 1725-1798. Cle­ric, scrii­tor, sol­dat, spion și diplomat italian. Ex­ma­triculat de la se­minarul teologic, pentru com­por­tament scan­dalos. A avut o carieră tumultuoasă, care l-a purtat prin în­treaga Europă." Valurile înalte și spu­moase, adesea foarte tulburi ale vieții, îl duc de la Ve­neția la Paris, unde-și schim­bă numele și, implicit, iden­­ti­tatea. Spionează în slujba inchizitorilor, apoi devine biblio­tecar în castelul unui conte din Boemia. Tot aco­lo îl va ajunge din urmă și moartea, la respec­ta­bi­la vârstă de 73 de ani.
Textul piesei îi aparține lui Dragoș Galgoțiu. L-a conceput, inspirat de memoriile lui Casanova, scrise de el însuși. Regizor de linia întâi, lui Galgoțiu îi datorăm multe și strălucite spectacole teatrale. Și-a început cariera de foarte tânăr. În primăvara anului 1980, uluia lumea teatrală cu un spectacol de mare în­drăzneală: "Copiii lui Kennedy" de Robert Patrick, în premieră la Teatrul Foarte Mic. În fruntea distri­buției: Ștefan Iordache. În jurul lui, în spectacol, stele de primă mărime: Rodica Tapalagă, Dinu Manolache, Ioana Pavelescu, Tatiana Iekel, Valentin Popescu, Pa­pil Panduru, dându-și întreaga măsură a talentului lor. De la acest început, cam tot ce a pus în scenă Gal­go­țiu a însemnat câte un succes. Cam 48 în total... în­tre care amintesc numai două, care m-au marcat prin valoarea lor: "Hamletmachine" de Heiner Müller, la Teatrul Odeon, și, tot la Odeon, "Portretul lui Dorian Grey", după Oscar Wilde.

DRAGOȘ GALGOȚIU
"Într-o dimineață, m-am trezit cu Casanova în minte"


- De ce tocmai Casanova, dra­­­gă Dragoș Gal­goțiu?

- Iată o întrebare, și simplă, și dificilă. Aș putea să vă răspund așa cum începe și Kafka - în "Me­ta­morfoza" ori în "Pro­ce­sul". Așadar: în­tr-o dimineață, m-am trezit pu­nând în scenă ima­­gi­nar... "Casa­no­va". Memoriile lui fac parte din biblioteca su­biectivă pe care o port cu mine. M-a interesat dintotdeauna acest personaj. Așa cum m-a interesat Dom Juan al lui Molière, ca și Don Giovanni al lui Mozart... Casanova reprezintă un fi­nal de lume. El a apucat și Revoluția Americană, și Revoluția Franceză, cu toate grozăviile ei. Casanova e un om liber, care a încercat să privească lumea într-un mod foarte personal. E un tip ludic, are umor, cu o sexua­litate obse­dan­tă...

- Am admirat faptul că în toată înși­ruirea de aventuri amoroase ale lui Ca­sanova, în spectacol nu apare nicio se­cundă vreo notă obscenă. Nimic vulgar, nimic trivial. Și nici în lungile monologuri ale lui Ca­sanova n-am simțit nimic de­ran­jant. Actorii, la rândul lor, țin perfect mă­sura. Ca și dan­satorii, mai tot timpul pe scenă, într-un iu­reș amețitor de ritmuri pe care le datorăm unor mari com­pozitori, și care sunt alese și mixate de dvs., după cum reiese din ele­gantul program de sală. Aveți studii mu­zicale?

- Am urmat cursuri de "Teorie muzicală" încă din vremea când aveam vreo 11 ani. Și-apoi, mama mea, Elena Galgoțiu, cânta la Opera din Cluj, încât eram "condamnat" să merg, cam de trei ori pe săp­tămână, la Operă. Da, îmi place muzica do­de­­ca­fonică, îmi place muzica de jazz, saxofonistul John Coltrane, ca și unica, ine­galabila, Billie Holliday.

- Din programul de sală mai aflu că tot dvs. sunteți și autorul decorului...

- Am și în acest domeniu ceva studii de spe­cia­litate. Mă pasionează sculptura, am realizat chiar câ­teva statui. Cât privește decorul, am colaborat în zona aceasta la mai multe spectacole din București și din provincie...

*

Spirit renascentist, Dragoș Galgoțiu a realizat cu acest "Casanova" o operă de artă ce i-ar fi plăcut, sunt sigură, și lui Federico Fellini, marele regizor italian care l-a abordat, și el, pe Casanova, într-o cheie, aș zice, tragică. Autor a peste 40 de spectacole, Galgoțiu are, și el, o marcă teatrală distinctă, creații strălucite ce pot fi repre­zentate pe marile scene ale lumii.


MARIUS STĂNESCU
"Știam că nu va fi un spectacol obișnuit"


Este unul dintre actorii de frunte ai scenei româ­nești. A studiat la Academia de Teatru și Film, la Sec­ția de Actorie, clasa prof. univ. Alexandru Repan, un alt minunat artist al scenei și filmului românesc. A jucat în nenumărate spectacole de referință la Teatrul Odeon (cele mai multe în regia lui Dragoș Galgoțiu) dar și pe alte scene. A apărut în multe filme, pe marele ecran, cât și la televiziune.

- Dragă Marius Stănescu, care e relația dvs. cu... Casanova? Personajul dvs. și-al lui Galgoțiu nu urlă, nu se zbate, nu face gesturi largi... E un comentator, ca de pe margine, al vieții sale trecute. Iar când se joacă pe sine, din ce în ce mai tânăr pe scenă, Casanova o face cu umor, cu autoironie. Cum a fost prima dvs. întâlnire cu acest personaj fabu­los?

- L-am privit cu spaimă, încă de la început. Chiar din clipa în care am aflat că urmează să-l joc "de la bă­trânețe până la tinerețe". Știam că celebrele lui "Me­morii" însumează vreo 6000 (șase mii!) de pa­gini. Știam că nu va fi un spec­tacol obișnuit. Eram cu­rios ce va alege Galgoțiu pen­tru scrierea textului. Dar ști­am că va alege bine. Întâm­plările aduse în lu­mină de regizor sunt cele le­gate de di­versele fațete ale per­sonali­tății lui Casanova. Ca­sanova este un personaj cu care se în­cheie o mare epocă istorică. La moartea lui se deschid por­țile spre epoca mo­dernă... În monologurile sale, Casa­nova comentează, cu fină iro­nie, întâmplările is­torice prin care a trecut. Sau la care a asistat. Nu-i ușor de stat pe scenă, timp de aproape 3 ore, cât du­rează spec­tacolul, să-ți comen­tezi viața cu ochii unui muribund, dar să te mai și vezi întinerind pe nesim­țite, luat de vâltorile unei vieți pline de tumult. Ce-i drept, în jurul meu, adică în jurul lui Casanova, se învârt, se rotesc, se su­cesc toate acele personaje care-i marchează pe rând viața, într-o viforniță de mișcări, de dansuri "nebune" închipuite de noi toți și dirijate, cu ochi de maestru, de Răzvan Mazilu. Dacă vreți, punctul de plecare al spectacolului, cel găsit de Galgoțiu, stă în chiar cu­vintele lui Casa­nova, cele de la sfârșitul "Me­mo­rii­lor". Și anume: "Cu sens sau fără sens, a fost de-ajuns! M-am amuzat!"...

DOINA LEVINTZA
"Am făcut vreo 70 de costume și tot atâtea peruci"


- Unul din punctele forte ale spectacolului îl constituie costumele și perucile, absolut fabuloase, pe care le-ai creat. A fost greu?

- Ce să-ți spun? Am făcut vreo 70 de costume și cam tot atâtea pe­ruci. În spec­ta­col, până și pe­rucile au perso­na­litate. Niciuna nu sea­­mă­nă cu cealaltă. Sunt mai toa­te al­be, cu bucle mici, jucăușe ori țe­pene, în funcție de personajul pe ca­re-l com­pletează. Cât despre cos­­tu­me... Ele sunt croite din ma­te­rial uni, satin alb sau de culoarea untului. Și-apoi pictate de mână, de "mânuța mea", ori a celor patru angajate ale mele. Ele fac mai tot: croiesc, cos, pic­tează, brodează, așa cum le spun eu. Iar rezul­ta­tul...

- Rezultatul este năucitor, ca mai toate costumele semnate de tine. Artă pură, la cel mai înalt nivel...

*

Pentru finalul articolului am rezervat o întrebare pe care i-am adresat-o Dorinei Lazăr, marea ac­triță, totodată și directoare a Tea­­trului Odeon:

- Crezi că la Paris sau pe marile scene ale lumii, se mai pun astfel de spectacole luxu­ri­ante?

- Nu știu, poate că la "Co­me­dia franceză"... Ori­cum, spec­ta­co­lul nostru este unul competitiv. El arată nivelul teatrului care se prac­tică astăzi în România...
*
Despre numeroasa distri­buție n-am pomenit ni­mic. Nu în­cape într-o biată pagină de ziar. Dar vă asigur că fiecare dintre actori, din­tre dansatori, repre­zintă câte o mi­că piatră prețioasă, bine șlefu­ită. Din care este alcătuit acest spec­tacol-bijuterie.