De undeva, din munte, vine năvalnic un râu. Cerul e acoperit de nori, dar apa e albastră şi grăbită. Şi curge, curge la vale în bulboane mici, albe ca zăpada ce începe să cadă pe cale. La o cotitură de drum, un peisaj bizar ni se aşterne-n faţă: un deal înalt şi lung, creionat de pădure în partea de sus, iar de la jumătate în jos, rupt în fâşii. Fâşii de pământ galben, aproape identice, aşezate soldăţeşte, una lângă alta, ca la o paradă organizată atent, până în cele mai mici detalii. O fostă carieră de piatră. Acum nu mai lucrează nimeni aici...
Şi iarăşi pădure şi drum urcând. Fulguie uşor şi am dintr-o dată senzaţia că n-o să mai ajung nicăieri, niciodată. Că nu există nici un capăt de drum, că nici drumul acesta nu există, de fapt. Tac. Nu vreau să tulbur liniştea celor din autobuz. Şi-aşa, acesta urcă departe, la Lelese, doar de două ori pe săptămână. Tac. Şi bine fac. Dintr-o dată, am senzaţia că am ajuns în cer. Nu mai sunt nici nori negri, nici teamă. Doar lumină. Străvezie, tremurată, atingând lucitor primii fulgi de nea din această iarnă. E ca într-o poveste. Una străveche şi plină de-nţelesuri, venind de departe şi mergând spre nu se ştie unde. Asemeni unui colind îngânat uşor, la gura sobei.
Maşina opreşte în mijlocul satului. Cobor. Mă pregătesc să-ntreb unde e Căminul Cultural. N-apuc s-o fac. Un colind se-aude de foarte aproape, îmbrăţişând aşezarea cu zvon de sărbătoare. Mă apropii. Şi chiar dacă pare metaforă, văd roşu în faţa ochilor. Roşu! Costumul mândru al pădurenilor, purtat cu fală, de un grup de colindători.
"Dubele-s mândru-nflorate, ca la pădureni gătate..."
"D-asară, d-asară/, Cam d-alaltăsară/, Cocoşii cântară/, Cetele plecară/, Cete de fecioriu/, Juni colindătoriu...". Sunt colindătorii din comuna Lelese şi oaspeţii lor, tot pădureni şi ei, dubaşii din satul Feregi. Încerc să aflu povestea, taina ce face ca aici, în sălbăticiile astea uitate, să se mai adune om cu om, tineri şi bătrâni, pentru a duce mai departe tradiţia sărbătorii. "Nimeni nu ştie cât e de vechi obiceiul acesta de a colinda cu duba. Eu îmi amintesc că şi tata mergea, şi bunicul meu... O fi având peste o sută de ani. Şi nu s-o întâmplat niciodată să-l întrerupem. Încă de mici, copiii vin lângă cei mari şi învaţă ce şi cum trebuie să facă, pentru ca datina să continue. Când se apropie sărbătorile de iarnă, toată suflarea satului se pregăteşte pentru colindatul cu duba. Fiecare ştie ce are de făcut. La începutul postului, unul din săteni, îmbrăcat în costum popular, merge cu duba din casă-n casă, chemându-i pe bărbaţi la repetiţii. Ceata se adună la casa unei gazde, de unde, în ziua de Crăciun, vor pleca cu colinda şi unde se vor întoarce tot atunci, seara, la masa dubaşilor", povesteşte Ioan Pădurean, cel care conduce ceata de dubaşi din Feregi. "Iarna, pe la noi prin sat,/ Se pleacă la colindat./ Dubele-s mândru-nflorate/ Ca la pădureni gătate"...
Ascult povestea colindatului, a cetei de dubaşi şi a colacului de răsplată pentru ei. Colindătorii din Lelese nu s-au oprit, în tot acest timp, din cântat. Sunt tineri cei mai mulţi dintre ei, dar parcă nu au, de fapt, nici o vârstă. Poate costumele populare şi dăruirea colindei îi fac să pară deopotrivă cu părinţii, bunicii, străbunicii şi tot neamul de strămoşi pe care îl moştenesc. O poveste legată de veşnicie pe care mi-o spune Viorica Costa, una dintre bunicuţele satului, pe care o găsesc stând lângă soba caldă, în căsuţa sa aflată nu departe de căminul cultural.
"În dimineaţa de Crăciun, puţin înainte de amiază, primii care vin cu colinda sunt copiii. Pentru ei, coacem în cuptor nişte pupi mici, din aluat de pâine, ce se cheamă piţărăi. Şi-i omenim şi cu mere, nuci şi cozonac. Mai demult, îşi făceau fiecare câte o sabie lungă, din lemn, pe care adunau toţi piţărăii primiţi. Abia mai spre seară veneau la colindat cei mari. Nici o casă din sat nu rămâne neomenită de colinda cea sfântă. Colindătorii par să vină tocmai din Viflaimul Iudeei, ca să vestească Naşterea Pruncului Sfânt".
Colacul dubaşilor
"Doar bărbaţii merg la colindat", spune tanti Viorica. Dar asta nu înseamnă că femeile nu au şi ele rostul lor, în tot acest scenariu ce se repetă, cu rigurozitate, an de an. Vremurile se schimbă încet, încet. Oamenii pleacă şi vin. Neschimbat rămâne numai colindul. O moştenire pe care pădurenii o păstrează, de parcă de ea ar depinde viaţa lor.
Şi cum altfel, decât cu mâini harnice de femei, să fie pregătit cel mai de seamă dar dintre cele cu care dubaşii vor fi răsplătiţi: colacul dubaşilor? "Ca să-l frământe şi să-l coacă, în Ajun de Crăciun, pădurencele se-mbracă în straie alese, în costumul lor cel înflorat şi mândru ca nici un altul", spune lelea Viorică. "Se trezesc de dimineaţă şi-şi fac, întâi de toate, rânduiala rugăciunilor către Dumnezeu, pentru ca truda lor din ziua ce începe să fie binecuvântată, să fie primită de Fiul ce se naşte, iar şi iar, pentru mântuirea noastră. Apoi aşează în covată făina albă ca neaua şi-o-mpreună, cu mişcări domoale, cu sare şi cu apă, după cum e lăsat să fie când se coace pâinea noastră cea de toate zilele. Acelaşi e aluatul din care iau naştere colacii dubaşilor. Colaci mari şi frumos rumeniţi, în cuptoarele încinse şi încăpătoare".
Ca peste tot, şi în Ţinutul Pădurenilor sunt oameni mai săraci. Dar nu există casă să nu-i dăruiască cu ceva pe colindători, la fel cum nu există casă în sat care să rămână necolindată. Nu sunt ocolite nici familiile în care a murit recent cineva, pentru acestea existând nişte colinde mai triste, îndoliate. Şi nu s-a întâmplat să fie vreodată vreo casă în care dubaşii să nu fie primiţi şi omeniţi!
"Sara-i mare-a lui Ajun,/ Mâine-i zâua lui Crăciun"
Aflându-i împreună, la Lelese, pe colindătorii din sat şi pe dubaşii din Feregi, înţeleg că sărbătoarea Naşterii Domnului, care în alte părţi se prăznuieşte în familie, în Ţara Pădurenilor este o sărbătoare de neam, colectivă, un ritual al întregului sat.
Ciudat sau nu, printre colindele din această zonă nu se numără nici una bisericească. Există colindă pentru intrarea în casă, pentru cei înstăriţi, pentru fata de măritat, pentru fecior, pentru cei plecaţi, şi multe, multe altele. În fiecare din ele, Iisus Hristos e, parcă, pădurean de-al lor, pruncuţ născut într-o iesle din vecini, lângă vitele de pe urma cărora cei de aici trăiesc.
Cu ochi mari şi obraji rumeni şi sănătoşi, cu câte un zâmbet modest străluminându-le faţa, îţi vine-a crede că toţi feciorii şi toate fetele astea, îmbrăcate în cămăşile lor cu văpăi, din sala Căminului Cultural din Lelese, au coborât, acum, direct din colinde, pentru a dovedi cu propria lor prezenţă, că de Crăciun, între pământ şi cer nu există vămi: "Sara-i mare-a lui Ajun,/ Mâine-i zâua lui Crăciun./ Merg ficiori la colindare/ Şi pe Domnul l-or aflare".
CAMELIA STÂRCESCU