Dintotdeauna, Crăciunul şi-a lăsat asupra noastră o pecete curată şi luminoasă, greu de explicat. Poate că se întâmplă astfel şi pentru că atunci când am fost copii, trăiam toţi, cu o bucurie fără de margini, magia sfântă a Naşterii lui Iisus. Ne bucuram dezlănţuiţi şi curaţi, pentru că atunci chiar simţeam, cu sufletele noastre naive, răsuflarea cea blândă a sărbătorii, copii pentru care adevărul poveştilor şi adevărul credinţei erau mereu pe pământ, lângă noi. Aşa că noi îl vedeam aievea pe Moş Crăciun, pe când cobora pentru câteva clipe în casă, strecurându-se printre crengile bradului. Moşul pe care îl vedeam cu ochii larg deschişi, cum ne zâmbeşte dintre globurile şi beteala bradului ce străluceau cu o lumină care nouă ni se părea orbitoare, fără seamăn... Dar poate că toată această stare de graţie a Crăciunului se petrece şi pentru că în seara cea sfântă, Dumnezeu cel Bun deschide Cerurile şi varsă pe pământ cetele lui de îngeri, curăţindu-ne sufletul. Desigur, fiecare dintre noi trăieşte altfel Crăciunul, dar toţi avem amintiri intense şi experienţe speciale legate de el. La fel se întâmplă şi cu creatorii de artă, "meseriaşi" ai frumosului. Pe trei dintre ei, artişti de marcă ai ţării, care s-au apropiat prin opera lor de tainele Scripturii şi ale Naşterii Domnului, i-am rugat să se întoarcă în amintiri, pentru a evoca magia, neuitată vreodată, a sărbătorii Crăciunului.
Marian Zidaru
Bradul alb
"Generaţia mea a copilărit în plin comunism. În acele timpuri, starea Crăciunului era, aşa cum îl simţeam eu, mai aproape de suferinţă, decât de bucurie şi de exuberanţă. Crăciunul este o sărbătoare de obşte, nu una individuală, dar în comunism, Crăciunul nu avea voie să iasă afară din case, ca oamenii să se bucure împreună. În schimb, ni se servea drept înlocuitor Moş Gerilă. Noi, copiii, nu-l puteam defini prea clar. De aceea, Crăciunul comunist nu mi-a plăcut niciodată, la fel cum nu-mi place nici cel comercial de acum. În schimb, Crăciunul ca amintire, Crăciunul ca sărbătoare ce are în centrul atenţiei copilul, este extraordinar de emoţionant. Doar acum ai sentimentul întoarcerii la copilărie. Crăciunul a fost totdeauna un mister. Când eram eu mic, Moş Crăciun nu se lăsa văzut când venea. Şi asta se întâmpla în multe familii româneşti. Nu-l vedeam pe Moş, vedeam numai cadoul care era la uşă. «A trecut Moş Crăciun pe aici şi ţi l-a lăsat» - spuneau părinţii. Moş Crăciun rămânea ascuns în taină. Pe când Moş Crăciunul de azi, cu barbă albă din plastic, şi care îl pune pe copilaş să spună o poezie, ca apoi să îi dea un cadou, este un Moş Crăciun comercial. Un surogat. Ţin minte că, prima oară când am luat contact cu un asemenea personaj, am plâns. I-am observat imediat barba uşor murdară şi o faţă care ascundea ceva, un costum roşu care era parcă draperia aceea de PCR, ba chiar am recunoscut pânza predilectă a partidului. Mi-a fost foarte antipatic. Sau nu ştiu, poate sunt eu construit altfel..."
- Ce întâmplări şi amintiri te leagă de Crăciunul copilăriei?
- Înainte de toate, ţin minte amprenta sărăciei. În preajma Crăciunului, mergeam în oraş şi îmi turteam nasul de vitrinele pline cu bunătăţi, la care nu aveam acces. Noi nu am fost o familie bogată, dar ne iubeam unii pe alţii. Fratele şi mama şi tata erau mai importanţi decât banii. Cele mai frumoase Crăciunuri ţin minte că le-am trăit la bunicii din partea mamei. Şi nu era brad în casa lor. Bunicii mei erau dintr-un sat din Teleorman, Purani se chema. Crăciunurile la bunici au fost mereu pline de mister şi într-o atmosferă veche, dintr-o altă lume. Bunica a refuzat, de pildă, până a murit, să-şi bage curent electric în casă. Şi ţin minte că lampa de Crăciun era, tocmai de aceea, şi mai plină de taine. Lumina ei crea atâtea văluri de umbre care pe noi, copiii, ne fermecau... După care îl aşteptam toţi, cuminţi, pe Moş Crăciun. Bunicii ne spuneau că Moşul tocmai e pe drum, şi fiecare mişcare, fiecare zgomot, fiecare umbră mai deosebită pentru noi însemna venirea lui iminentă. Ce ne aducea Moş Crăciun? Şosete de lână croşetate de bunica, un flaneluţ. Lucruri practice. Ele îşi păstrau amprenta Crăciunului tot anul. Erau cadouri mai puternice decât toate maşinuţele. Ţin minte că într-o iarnă, tata ne-a făcut cadou o lădiţă de mandarine care miroseau extraordinar, nu ca astea de azi! Nu ştiu de unde făcuse
rost de lădiţa aia cu mandarinele, cum erau toate, pe atunci, învelite în hârtie fină. Ăsta-i adevăratul Crăciun! Acasă, ai mei ne făceau şi ei brad, şi globuleţele lui erau fascinante, strălucind între lumânări adevărate. Încât mama aproape că nu mai simţea Crăciunul, tot stând cu ochii pe noi, ca să nu dăm foc casei. Şi îmi mai amintesc că într-o iarnă mi-am făcut singur un brăduţ, pentru că părinţii n-au mai avut bani să cumpere unul. Mi-am făcut un brad alb. L-am făcut din polistiren şi am înfipt în el tot felul de obiecte mici, preţioase şi colorate. A fost cel mai frumos brad pe care l-am făcut vreodată. Ar fi arătat foarte bine şi azi dacă l-aş fi expus într-o expoziţie de-a mea. Aşa că eu cred că, mai ales în familiile sărmane, Crăciunul e foarte puternic, nu-l uiţi niciodată. Poate că săracul simte mai bine taina Crăciunului. Hristos s-a născut în iesle, şi cred că e mai greu să Îl sărbătorim în palate. Dar, pentru toţi creştinii, Crăciunul are o frumuseţe şi un mister pe care nu le regăseşti în tot anul. Atunci, un înger se apropie de copii şi de familie şi bate din aripă, neştiut.
VICTORIA ZIDARU
Drumul cu aghiasmă
"Crăciunul îmi stârneşte multe amintiri, toate foarte frumoase. Dar vreau mai întâi să povestesc o întâmplare ciudată, pe care am trăit-o în preajma Crăciunului din 1989, Crăciunul Revoluţiei. Şi este prima dată când vorbesc despre ea. Poate că atunci au suflat un pic şi peste mine îngerii, de am trăit ce am trăit. S-a întâmplat pe 20 decembrie, chiar în seara dinaintea declanşării revoluţiei în Bucureşti. Întâmplarea a făcut ca eu şi Marian (Zidaru) să fim în Bucureşti, cu copilul nostru, Simeon. Pe atunci lucram deja la biserica din Ghelari, aşa că în Bucureşti veneam rar. Şi de fiecare dată, dormeam la prieteni sau în atelier. În noaptea aceea, fiind şi foarte frig, Marian a propus să dormim la Hotelul Continental, vizavi de Casa Armatei. Eu am refuzat de la început. Cât am locuit la Bucureşti, mai ales în centru, mi-a fost frică mereu de cutremur, dar în seara aceea, în Bucureşti pulsa ceva şi mai apăsător, era o stare de mare tensiune în legătură cu revoluţia care simţeam toţi că se apropie. Iar frica mea era tot mai mare, aşa că ne-am tot certat, nu voiam sub niciun chip să stăm la Continental. Era ceva care refuza din toată fiinţa mea să dormim noi acolo. Şi atunci, fără să înţeleg de ce făceam asta, i-am spus lui Marian că, înainte să ne cazăm la hotel, vreau să ne plimbăm. Şi am luat din atelierul nostru o pungă cu aghiasmă, şi în vreme ce ne plimbam amândoi de la Ateneu până la Arhitectură, eu am ţinut punga aia din care picura aghiasmă. Şi toată plimbarea asta am plâns. Iar când s-a terminat aghiasma, înainte de a intra în hotel, în conştiinţa mea au înmugurit aceste cuvinte: «Lacrimile pe care le-ai vărsat acum sunt pentru cei care vor muri mâine, aici». Asta m-a înfricoşat şi mai tare, şi panica mea a devenit şi mai exasperantă, dar nu i-am spus nimic lui Marian. Refuzam, pur şi simplu, să intru în hotel. Pe urmă, m-am stăpânit un pic şi am fost cazaţi pe undeva, pe la etajul patru, într-o mansardă mai mică. Toată noaptea am dormit pe un fotoliu la uşă, cu copilul în braţe. Îmi era teamă că se va întâmpla ceva. Mă gândeam la cutremur, dar a fost altceva. Au urmat mitingul fatal al lui Ceauşescu şi toată vărsarea de sânge. Mai târziu, mai mulţi cunoscuţi mi-au povestit că au avut şi ei vise şi tot felul de semne care îi avertizau că vor urma întâmplări grozave. Poate aşa lucrează cu noi îngerii. Prin vise, semne şi stări pe care ni le trimit. Iar atunci, în 1989, se apropia şi Crăciunul, şi îngerii coborâseră şi mai aproape de noi."
Un Crăciun fără margini
- De Sărbători, mergeţi mereu la Liteni, satul tău din Bucovina. Cum trăiai în copilărie apropierea Crăciunului?
- Când eram copil, noi trăiam Crăciunul foarte intens. Era singura trăire cu totul specială, pe care o aveam în tot timpul anului. Cea mai puternică. Şi asta nu pentru că venea Moşul sau pentru că înălţam bradul. Ce simţeam noi ţinea de partea nevăzută a lucrurilor. Era o emoţie pe care o simţeam timp de câteva zile. Şi mai ales cu două-trei zile înainte de Crăciun. O emoţie ce ne-o transmitea toată firea care se pregătea să întâmpine Naşterea Mântuitorului. Pentru că la ţară, copiii aveau un contact mult mai direct cu florile, cu pomii, cu animalele, cu toate fiinţele create de Dumnezeu şi care se pregăteau, din timp, să slăvească Naşterea Mântuitorului. Trăiam o emoţie până la extaz în aceste zile. Trăiam bucuria Crăciunului aproape la nivel cosmic. Copiii simt ceva din ceea ce transmite firea. În noaptea de Crăciun, la ora 12, natura şi tot ce a creat Dumnezeu sărbătoreşte Naşterea Mântuitorului printr-o încremenire. Se opreşte totul. Se opreşte timpul, se opresc toate ca să adore coborârea lui Hristos printre oameni. S-a făcut Prunc, "să se nască, să crească şi să ne mântuiască". Dumnezeu care S-a făcut om, a coborât din cer şi S-a jertfit, ca să ne salveze. Şi eu cred că numai la ţară, în sălbăticie, aşa cum şi Hristos S-a născut în sălbăticie, într-o peşteră, poţi trăi pe deplin Crăciunul.
- Cu colindul mergeaţi?
- Da, dar nu mai colindam în costum naţional. Doar trăistuţa o mai păstram. Iar în trăistuţă puneam merele, nucile şi hulubaşii. Hulubaşul era un aluat în formă de hulub, de porumbel, copt în cuptor pe vatră, şi care se dădea copiilor de Crăciun şi de Paşti. Colăceii aceia îl reprezentau pe Sfântul Duh. Şi când eram copil, noi cântam una dintre cele mai frumoase colinde din România, "Noi umblăm şi colindăm". Colinda pe care o cântam noi la Liteni era o variantă străveche, pe care o ştiam din bătrâni. Pe vremea copilăriei mele, de Crăciun, ea răsuna în tot satul acela izolat de lume. O cântau bărbaţii, cu glasuri profunde şi grave, şi deopotrivă femeile, feciorii şi copilaşii, cu vocile lor subţiri şi dulci. Azi, colinda copilăriei mele e uitată, înlocuită fiind cu diverse variante moderne, care au şi ele frumuseţea lor, dar ceea ce am ascultat eu în Bucovina nu se aseamănă cu nimic, de nicăieri. Eu aveam voie să umblu prin sat până la zece seara, atât îmi permitea mama. După aceea trebuia să vin acasă. Şi îmi amintesc cum stăteam în gang, în faţa casei, şi ascultam tot satul înflorind sub colinde. Lătratul câinilor şi sunetele săniilor care treceau dintr-o parte în alta a satului întregeau veselia noastră. În timpul iernii, zăpada era atât de mare, încât o măsuram cu metrul de croitorie al mamei. De maşini, nici vorbă pe atunci, trecea una pe lună. În această izolare, Crăciunul nostru era aproape fără margini.
Acad. MIRCIA DUMITRESCU
Ilustratele doamnei mareşal
"Când eram copil, în satul Căscioarele, de la Dunăre, toate iernile erau magnifice. Zăpada era aşa de multă, că ajungea cât casele, încât noi, copiii, credeam că primăvara nu va mai veni niciodată, pentru că nimic nu va mai topi imensitatea aceea albă. Ca să facă drum, oamenii treceau cu nişte care trase de boi, prin mijlocul uliţei mari a satului. De cum se apropia Crăciunul, se dezlănţuiau tot felul de jocuri de iarnă, cu măşti. Protagoniştii se numeau olelei. Iar mie, copil mic, îmi era frică de oleleii aceia, care mergeau peste tot prin sat, erau îmbrăcaţi în cojoace întoarse pe dos şi mascaţi cu măşti colorate puternic. Oleleii mai aveau nişte funii de ceapă, cu care le pocneau mai ales pe fete, după ce mai întâi le alergau şi le băgau prin zăpadă. Ei, pe atunci Crăciunul era trăit cu totul altfel! În sat, Moş Crăciun nu era aşa cum îl ştim astăzi, cu căciulă roşie şi cu barbă. Venea un vecin care era înfofolit. Acuma, când mă uit în jurul meu, Moş Crăciunii au uniformă toţi. Atunci, Moş Crăciun era doar un moş care venea şi bătea la uşa casei. Şi sigur că te întreba dacă ai fost cuminte, iar tu trebuia să-i spui nesmintit adevărul, ca la spovedanie. Eu eram mic şi nu prea apucasem să fac drăcii. Pe când cei doi veri ai mei mai mari făcuseră destule năzdrăvănii. Iar Moşul le ştia pe toate! Că au spart geamul mătuşii Tudora, că n-au venit la masă, că s-au bătut, tot ştia Moş Crăciun. Şi asta pe noi ne fascina. Şi tot cu verii mei mergeam la colindat prin sat. Că eu eram, pe lângă ei, prichindel, ei pregăteau şi manevrau buhaiul, iar asta era o mare ştiinţă! Trăgeau de sfoară uite aşa, binişor, şi mergeau cu steaua. Şi toate se întâmplau prin zăpada aceea uluitor de mare şi de albă. La noi, în Bucureşti, nu mai avem zăpadă, sau dacă apare, se murdăreşte repede. Dar acolo, în satul meu, totul era alb şi frumos, întrerupt de nişte pete mişcătoare: noi, copiii care purtam steaua aia frumoasă. Până şi hainele ne erau şi ele albe, cum erau şi urmele de bocanci, numai căciulile pe care le purtam erau negre. Poate ca să nu ne pierdem în zăpadă... Că eu nu am fost niciodată înalt, dar închipuie-ţi cum trebuie să fi fost la trei-patru ani, pe când mă străduiam să mă ţin de verii mei. Iar când colindai, te bucurai că primeşti un covrig sau un măr sau ceva nuci. Ne adunam toţi şi trăiam bucuroşi, împreună, Crăciunul. Mai târziu, când eram mai mărişor şi ne-am mutat în Bucureşti, Crăciunurile noastre n-au fost prea bogate. Mă îmbolnăvisem rău de piept, aşa că mama dădea aproape toţi banii pe medicamente. Şi atunci nu a mai putut să-mi facă pom de Crăciun. Dar ce am primit totuşi, de un Crăciun, că asta mi-am dorit, a fost un penar cu cheie. Şi mai ţin minte un vis frumos, pe care l-am visat într-o noapte. Se făcea că primisem o cutie de culori. Era aşa de mare şi de frumoasă!... Şi când m-am sculat, am avut aşa o concretenţă a cutiei aceleia, că am dat să pun direct mâna pe ea. Dar cutia mea de culori nu mai era. Ţin minte că, pe atunci, mama avea o leafă foarte mică şi din ea plăteam chiria şi lemnele, dar eu niciodată n-am cerut. Mama îmi făcea pulovere, bunica îmi făcea ciorapi de lână, şi toate acestea erau o bucurie pentru mine. Azi, oamenii nu se mai bucură aşa. Vor prea mult. Şi totul e comerţ, chiar şi hainele sunt altele, şi pe toate copiii noştri le vor numai de firmă. În plus, sub comunism, s-a încercat să se sfâşie această sfinţenie a Crăciunului. Am început să trăim într-o vreme în care lucrurile astea erau schimbate, transferate. Crăciunul fusese transferat în 1 ianuarie. Şi, altă dedublare era Moş Gerilă. Toate acestea pot lăsa urme în conştiinţa unor oameni de vârsta mea, iar
întoarcerea bruscă, de după 1990, la fervoarea religioasă, poate că a prins generaţia mea cam din urmă. Credinţa noastră a fost zdruncinată şi abia acum noi începem să vrem să credem. Ne apropiem de sfârşitul vieţii, avem nevoie de un ajutor şi asta te trimite spre credinţă. Aşa că Naşterea lui Iisus şi Învierea Lui ne sunt alinare şi sprijin. Mai ales Crăciunul, cu poveştile lui atât de omeneşti şi de calde, te face să te gândeşti mai mult şi la tine. În schimb, pentru cei tineri, e altfel. Fiul meu chiar a crezut mult timp în Moş Crăciun şi îşi căuta pachetele. A crezut că există Moş Crăciun aşa cum a crezut că există Sfântul Nicolae, pentru care îşi pregătea de cu seară, cu grijă, pantofii. Eu, când eram mic, nici nu prea aveam pantofi ca să-i aştern în calea Moşului Niculae. În schimb, am un film cu fiul meu, în care l-am surprins când a pus la fereastră, de un Moş Niculae, absolut toţi pantofii din casă: şi pe ai lui, şi pe ai noştri, şi pe ai bunicii, toţi! A trebuit să punem în unii numai bomboane, şi a fost foarte dezamăgit.
- Aveţi vreo amintire aparte de Crăciun?
- Îmi amintesc foarte bine, şi aceasta e o amintire gravă, de nişte felicitări, nişte ilustrate de Crăciun. Mama, din puţinul pe care îl avea ea, tot făcea un efort şi le cumpăra de la o doamnă despre care aflasem că era foarte săracă. Pur şi simplu nu avea din ce trăi, şi atunci picta acele ilustrate de Crăciun, pe care le vindea numai cunoscuţilor. Şi ţin minte că iernile pictate din ilustratele ei, ierni pe care noi le vedem azi în ilustraţii pentru copii, ei bine, iernile acelea de pe felicitările pe care le cumpăra mama erau foarte muncite, lucrate cu minuţiozitate. Mi-a rămas în cap asta. Iar misterioasa doamnă care picta acele mici cărţi poştale, pentru a putea trăi la limita fizică a supravieţuirii, era, am aflat apoi, soţia mareşalului Antonescu. În jurul ei se crease o solidaritate clandestină şi tăcută, care se vădea cel mai bine de Crăciun. Atunci când oamenii, mai ales cei care erau în învăţământ, împrăştiau felicitările acelea pictate de Maria Antonescu: nişte ierni cu copii colindând fericiţi, cu sorcova şi cu buhaiul, cine ştie, poate chiar iernile din nişte Crăciunuri scăldate cu totul în lumină, iernile la care doamna mareşal visa cu ochii în lacrimi şi pensula în mână...