Constantin Beldie (1887-1953) a fost un personaj special al gazetăriei şi boemei bucureştene din prima jumătate a secolului trecut, un om care şi-a pus toată energia şi pasiunea şi în alcătuirea unor reviste, şi în satisfacerea plăcerilor lumeşti. Poate n-ar fi vorbit despre el azi decât istoricii presei, dacă prin 1950, scos din joc de noua putere comunistă, pensionarul sărac n-ar fi fost îndemnat de prieteni, fermecaţi de talentul lui de povestitor, să-şi scrie amintirile. La moartea lui erau gata două manuscrise imposibil de publicat în plin proletcultism: "Lume şi întâmplări dintr-o jumătate de veac" şi "Oameni văzuţi de aproape". Nici mai târziu, în anii de relativă deschidere, dar cu multiplă cenzură, eforturile fiului său de a le vedea tipărite n-au dat rezultat. Abia în 2000, primul volum, sub titlul neutru Memorii, a fost publicat la Editura "Albatros", iar în 2005, la editura lui Dan Zamfirescu, Roza Vânturilor, a apărut şi cel de al doilea. Oana Bârna, îngrijitoarea volumului de azi, reia ediţia princeps, dar operează o sumă de tăieturi, "croşetând" textul nu din motive ideologice cum opera cenzura, ci pur şi simplu pentru cititorul din sec. XXI care nu mai are răbdare cu digresiuni plicticoase. Căci Constantin Beldie, o persoană excesivă în toate, şi în muncă, şi în distracţii, are un soi de fugă de idei care-l depărtează de firul povestirii, cu incursiuni bibliografice, citate lungi şi paradă de cultură, proprii amatorismului literar. Spre deosebire de alţi comentatori, eu cred că, nefiind vorba de o ediţie critică, ci de una pentru marele public, bine a făcut Oana Bârna că a suprimat "burţile" fastidioase. Însuşi memoralistul se întreba, la începutul anilor '50, când o lume se sfârşea sub ochii lui, ce se va alege din această scriere pentru judecata sau simpla curiozitate a cititorilor din viitor. Oana Bârna a ales amintirile despre Bucureştii şi bucureştenii dintre 1900 şi 1950, aşa cum au fost trăite de un participant la viaţa culturală şi boema artistică, un "moralist fără moralitate", martor cu limbă ascuţită, apropiat prin profesie de o mulţime de personalităţi. Multe din acestea, intrate pe podiumuri înalte ale istoriei noastre literare, sunt tratate fără menajamente de contemporanul lor cel maliţios. Savoarea cărţii, pe lângă evocarea unui Bucureşti demult dispărut, stă tocmai în anecdotica suculentă şi picantă, cu amănunte prea omeneşti, necruţătoare, despre Nae Ionescu, Mihail Dragomirescu, Emil Isac, Urmuz, Ion Trivale, Mihail Sorbul, Emanoil Bucuţa, Ion Minulescu, Adrian Maniu, Iorga, Arghezi, Blaga, Felix Aderca şi mulţi alţii. Pe majoritatea i-a cunoscut în "bucătăria" redacţiilor în care a fost secretar general ("Noua Revistă Română", între 1910-16 şi "Ideea Europeană", 1918-28), dar şi în localurile în care socializau scriitorii şi gazetarii epocii (nu scapă de verva lui bârfitoare decât C. Rădulescu-Motru, mentorul şi şeful căruia îi datorează slujba). Capitole întregi sunt dedicate acestor localuri şi felurilor de mâncare ce se găseau în fiecare, de la cârciumioare periferice la restaurante faimoase. Mare mâncău, Costică Beldie trasează o adevărată hartă culinară a Bucureştiului interbelic: pe vreo 9 pagini descrie delicii gastronomice într-un mod de-ţi lasă gura apă, aşa cum probabil i se întâmpla şi memorialistului în anii de mare sărăcie, când se hrănea doar cu amintiri. O bună parte din fiecare capitol, dar şi două capitole separate sunt dedicate erosului şi variatelor experienţe cu care se făleşte sexagenarul, impenitent admirator al farmecelor feminine. Bărbat chipeş, cu mare trecere la femei, stârnea numeroase pasiuni, cărora nu ezita să le dea curs, deşi era căsătorit cu o bună gospodină şi avea un fiu. (Între altele, se laudă şi că două amante s-au sinucis din cauza lui. Una dintre ele e Cora Irineu, singura publicistă acceptată în redacţia "Ideii Europene", care s-a împuşcat în 1924, la 36 de ani. Portretul ei din "Caleidoscop", în care se recunoaşte şi relaţia amoroasă, are unele note cinice.) C. Beldie se laudă cam prea mult cu succesele şi performanţele sale sexuale - o fanfaronadă erotică proprie senilităţii, care poate fi subiect de cercetare în studiile de gen. Oricum, însă, memoriile vivacelui gazetar rămân un colorat document de epocă.
Selecţia "Formula AS"
Constantin Beldie, "Caleidoscopul unei jumătăţi de veac în Bucureşti (1900-1950) şi alte pagini memorialistice", ediţie îngrijită de Oana Bârna, postfaţă de Nicolae P. Leonăchescu, Editura -umanitas, 360 p.
Constantin Beldie (1887-1953) a fost un personaj special al gazetăriei şi boemei bucureştene din prima jumătate a secolului trecut, un om care şi-a pus toată energia şi pasiunea şi în alcătuirea unor reviste, şi în satisfacerea plăcerilor lumeşti. Poate n-ar fi vorbit despre el azi decât istoricii presei, dacă prin 1950, scos din joc de noua putere comunistă, pensionarul sărac n-ar fi fost îndemnat de prieteni, fermecaţi de talentul lui de povestitor, să-şi scrie amintirile. La moartea lui erau gata două manuscrise imposibil de publicat în plin proletcultism: "Lume şi întâmplări dintr-o jumătate de veac" şi "Oameni văzuţi de aproape". Nici mai târziu, în anii de relativă deschidere, dar cu multiplă cenzură, eforturile fiului său de a le vedea tipărite n-au dat rezultat. Abia în 2000, primul volum, sub titlul neutru Memorii, a fost publicat la Editura "Albatros", iar în 2005, la editura lui Dan Zamfirescu, Roza Vânturilor, a apărut şi cel de al doilea. Oana Bârna, îngrijitoarea volumului de azi, reia ediţia princeps, dar operează o sumă de tăieturi, "croşetând" textul nu din motive ideologice cum opera cenzura, ci pur şi simplu pentru cititorul din sec. XXI care nu mai are răbdare cu digresiuni plicticoase. Căci Constantin Beldie, o persoană excesivă în toate, şi în muncă, şi în distracţii, are un soi de fugă de idei care-l depărtează de firul povestirii, cu incursiuni bibliografice, citate lungi şi paradă de cultură, proprii amatorismului literar. Spre deosebire de alţi comentatori, eu cred că, nefiind vorba de o ediţie critică, ci de una pentru marele public, bine a făcut Oana Bârna că a suprimat "burţile" fastidioase. Însuşi memoralistul se întreba, la începutul anilor '50, când o lume se sfârşea sub ochii lui, ce se va alege din această scriere pentru judecata sau simpla curiozitate a cititorilor din viitor. Oana Bârna a ales amintirile despre Bucureştii şi bucureştenii dintre 1900 şi 1950, aşa cum au fost trăite de un participant la viaţa culturală şi boema artistică, un "moralist fără moralitate", martor cu limbă ascuţită, apropiat prin profesie de o mulţime de personalităţi. Multe din acestea, intrate pe podiumuri înalte ale istoriei noastre literare, sunt tratate fără menajamente de contemporanul lor cel maliţios. Savoarea cărţii, pe lângă evocarea unui Bucureşti demult dispărut, stă tocmai în anecdotica suculentă şi picantă, cu amănunte prea omeneşti, necruţătoare, despre Nae Ionescu, Mihail Dragomirescu, Emil Isac, Urmuz, Ion Trivale, Mihail Sorbul, Emanoil Bucuţa, Ion Minulescu, Adrian Maniu, Iorga, Arghezi, Blaga, Felix Aderca şi mulţi alţii. Pe majoritatea i-a cunoscut în "bucătăria" redacţiilor în care a fost secretar general ("Noua Revistă Română", între 1910-16 şi "Ideea Europeană", 1918-28), dar şi în localurile în care socializau scriitorii şi gazetarii epocii (nu scapă de verva lui bârfitoare decât C. Rădulescu-Motru, mentorul şi şeful căruia îi datorează slujba). Capitole întregi sunt dedicate acestor localuri şi felurilor de mâncare ce se găseau în fiecare, de la cârciumioare periferice la restaurante faimoase. Mare mâncău, Costică Beldie trasează o adevărată hartă culinară a Bucureştiului interbelic: pe vreo 9 pagini descrie delicii gastronomice într-un mod de-ţi lasă gura apă, aşa cum probabil i se întâmpla şi memorialistului în anii de mare sărăcie, când se hrănea doar cu amintiri. O bună parte din fiecare capitol, dar şi două capitole separate sunt dedicate erosului şi variatelor experienţe cu care se făleşte sexagenarul, impenitent admirator al farmecelor feminine. Bărbat chipeş, cu mare trecere la femei, stârnea numeroase pasiuni, cărora nu ezita să le dea curs, deşi era căsătorit cu o bună gospodină şi avea un fiu. (Între altele, se laudă şi că două amante s-au sinucis din cauza lui. Una dintre ele e Cora Irineu, singura publicistă acceptată în redacţia "Ideii Europene", care s-a împuşcat în 1924, la 36 de ani. Portretul ei din "Caleidoscop", în care se recunoaşte şi relaţia amoroasă, are unele note cinice.) C. Beldie se laudă cam prea mult cu succesele şi performanţele sale sexuale - o fanfaronadă erotică proprie senilităţii, care poate fi subiect de cercetare în studiile de gen. Oricum, însă, memoriile vivacelui gazetar rămân un colorat document de epocă.
Constantin Beldie (1887-1953) a fost un personaj special al gazetăriei şi boemei bucureştene din prima jumătate a secolului trecut, un om care şi-a pus toată energia şi pasiunea şi în alcătuirea unor reviste, şi în satisfacerea plăcerilor lumeşti. Poate n-ar fi vorbit despre el azi decât istoricii presei, dacă prin 1950, scos din joc de noua putere comunistă, pensionarul sărac n-ar fi fost îndemnat de prieteni, fermecaţi de talentul lui de povestitor, să-şi scrie amintirile. La moartea lui erau gata două manuscrise imposibil de publicat în plin proletcultism: "Lume şi întâmplări dintr-o jumătate de veac" şi "Oameni văzuţi de aproape". Nici mai târziu, în anii de relativă deschidere, dar cu multiplă cenzură, eforturile fiului său de a le vedea tipărite n-au dat rezultat. Abia în 2000, primul volum, sub titlul neutru Memorii, a fost publicat la Editura "Albatros", iar în 2005, la editura lui Dan Zamfirescu, Roza Vânturilor, a apărut şi cel de al doilea. Oana Bârna, îngrijitoarea volumului de azi, reia ediţia princeps, dar operează o sumă de tăieturi, "croşetând" textul nu din motive ideologice cum opera cenzura, ci pur şi simplu pentru cititorul din sec. XXI care nu mai are răbdare cu digresiuni plicticoase. Căci Constantin Beldie, o persoană excesivă în toate, şi în muncă, şi în distracţii, are un soi de fugă de idei care-l depărtează de firul povestirii, cu incursiuni bibliografice, citate lungi şi paradă de cultură, proprii amatorismului literar. Spre deosebire de alţi comentatori, eu cred că, nefiind vorba de o ediţie critică, ci de una pentru marele public, bine a făcut Oana Bârna că a suprimat "burţile" fastidioase. Însuşi memoralistul se întreba, la începutul anilor '50, când o lume se sfârşea sub ochii lui, ce se va alege din această scriere pentru judecata sau simpla curiozitate a cititorilor din viitor. Oana Bârna a ales amintirile despre Bucureştii şi bucureştenii dintre 1900 şi 1950, aşa cum au fost trăite de un participant la viaţa culturală şi boema artistică, un "moralist fără moralitate", martor cu limbă ascuţită, apropiat prin profesie de o mulţime de personalităţi. Multe din acestea, intrate pe podiumuri înalte ale istoriei noastre literare, sunt tratate fără menajamente de contemporanul lor cel maliţios. Savoarea cărţii, pe lângă evocarea unui Bucureşti demult dispărut, stă tocmai în anecdotica suculentă şi picantă, cu amănunte prea omeneşti, necruţătoare, despre Nae Ionescu, Mihail Dragomirescu, Emil Isac, Urmuz, Ion Trivale, Mihail Sorbul, Emanoil Bucuţa, Ion Minulescu, Adrian Maniu, Iorga, Arghezi, Blaga, Felix Aderca şi mulţi alţii. Pe majoritatea i-a cunoscut în "bucătăria" redacţiilor în care a fost secretar general ("Noua Revistă Română", între 1910-16 şi "Ideea Europeană", 1918-28), dar şi în localurile în care socializau scriitorii şi gazetarii epocii (nu scapă de verva lui bârfitoare decât C. Rădulescu-Motru, mentorul şi şeful căruia îi datorează slujba). Capitole întregi sunt dedicate acestor localuri şi felurilor de mâncare ce se găseau în fiecare, de la cârciumioare periferice la restaurante faimoase. Mare mâncău, Costică Beldie trasează o adevărată hartă culinară a Bucureştiului interbelic: pe vreo 9 pagini descrie delicii gastronomice într-un mod de-ţi lasă gura apă, aşa cum probabil i se întâmpla şi memorialistului în anii de mare sărăcie, când se hrănea doar cu amintiri. O bună parte din fiecare capitol, dar şi două capitole separate sunt dedicate erosului şi variatelor experienţe cu care se făleşte sexagenarul, impenitent admirator al farmecelor feminine. Bărbat chipeş, cu mare trecere la femei, stârnea numeroase pasiuni, cărora nu ezita să le dea curs, deşi era căsătorit cu o bună gospodină şi avea un fiu. (Între altele, se laudă şi că două amante s-au sinucis din cauza lui. Una dintre ele e Cora Irineu, singura publicistă acceptată în redacţia "Ideii Europene", care s-a împuşcat în 1924, la 36 de ani. Portretul ei din "Caleidoscop", în care se recunoaşte şi relaţia amoroasă, are unele note cinice.) C. Beldie se laudă cam prea mult cu succesele şi performanţele sale sexuale - o fanfaronadă erotică proprie senilităţii, care poate fi subiect de cercetare în studiile de gen. Oricum, însă, memoriile vivacelui gazetar rămân un colorat document de epocă.
Alte articole din acest numar
- ZODIAC SENTIMENTAL 2015
- Răspuns pentru d-na MARIANA - Piteşti, F. AS nr. 1126 - "Sufăr de constipaţie, chist ovarian, meningiom"
- Un aliat împotriva cancerului: AGARICUS (BLAZEI MURILL)