Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
Constantin Beldie, "Caleidoscopul unei ju­­mătăți de veac în București (1900-1950) și al­te pagini memorialistice", ediție îngrijită de Oa­na Bârna, post­față de Nicolae P. Leo­nă­ches­cu, Editura -umanitas, 360 p.

Constantin Beldie (1887-1953) a fost un per­sonaj special al gazetăriei și boemei bucureștene din prima jumătate a secolului trecut, un om care și-a pus toată energia și pasiunea și în alcătuirea unor reviste, și în satisfacerea plăcerilor lumești. Poate n-ar fi vorbit despre el azi decât istoricii presei, dacă prin 1950, scos din joc de noua putere comunistă, pen­sio­narul sărac n-ar fi fost îndemnat de prieteni, fermecați de talentul lui de povestitor, să-și scrie amintirile. La moartea lui erau gata două manuscrise imposibil de publicat în plin proletcultism: "Lume și întâmplări din­­tr-o jumătate de veac" și "Oameni văzuți de a­proa­pe". Nici mai târziu, în anii de relativă deschi­dere, dar cu multiplă cenzură, eforturile fiului său de a le vedea tipărite n-au dat rezultat. Abia în 2000, pri­mul volum, sub titlul neutru Memorii, a fost publicat la Editura "Albatros", iar în 2005, la editura lui Dan Zam­firescu, Roza Vânturilor, a apărut și cel de al doi­lea. Oana Bârna, îngrijitoarea volumului de azi, reia edi­ția princeps, dar operează o sumă de tăieturi, "cro­șetând" textul nu din motive ide­o­logice cum opera cenzura, ci pur și simplu pentru cititorul din sec. XXI care nu mai are răb­­dare cu digresiuni plic­ti­coa­se. Căci Cons­tantin Beldie, o persoană ex­ce­­si­vă în toate, și în muncă, și în dis­tracții, are un soi de fugă de idei care-l depărtează de firul po­vestirii, cu incursiuni bib­lio­­gra­fice, citate lungi și pa­ra­dă de cul­tură, proprii ama­to­rismului lite­rar. Spre deosebire de alți co­men­tatori, eu cred că, ne­fiind vorba de o ediție critică, ci de una pen­tru ma­rele public, bine a făcut Oana Bârna că a su­primat "bur­țile" fas­ti­dioa­se. În­suși memoralistul se în­treba, la în­cepu­tul anilor '50, când o lume se sfârșea sub ochii lui, ce se va alege din această scriere pentru judecata sau simpla curio­zi­tate a cititorilor din viitor. Oana Bâr­na a ales amin­tirile despre Bucureștii și bucu­reș­tenii dintre 1900 și 1950, așa cum au fost tră­ite de un participant la viața cul­turală și boema artis­tică, un "moralist fără mo­ra­litate", martor cu limbă as­cuțită, apropiat prin pro­fesie de o mulțime de per­sonalități. Multe din acestea, intrate pe podiumuri înalte ale is­toriei noastre literare, sunt tratate fără me­najamente de contemporanul lor cel malițios. Savoa­rea cărții, pe lângă evocarea unui Bucu­rești demult dispărut, stă tocmai în anecdotica suculentă și picantă, cu amă­nunte prea omenești, necruțătoare, despre Nae Io­nes­cu, Mihail Drago­mi­rescu, Emil Isac, Urmuz, Ion Tri­vale, Mihail Sorbul, Emanoil Bucuța, Ion Mi­nu­lescu, Adrian Maniu, Iorga, Arghezi, Blaga, Felix Ader­ca și mulți alții. Pe ma­jo­ri­tatea i-a cunoscut în "bucă­tăria" redacțiilor în care a fost secretar general ("Noua Revistă Română", între 1910-16 și "Ideea Euro­pea­nă", 1918-28), dar și în localurile în care so­cializau scriitorii și gazetarii epocii (nu scapă de verva lui bârfitoare decât C. Ră­dulescu-Motru, mentorul și șeful căruia îi da­to­rează slujba). Capitole întregi sunt dedicate acestor localuri și felurilor de mâncare ce se gă­seau în fiecare, de la cârciumioare periferice la res­tau­rante faimoase. Mare mâncău, Costică Beldie tra­sea­ză o adevărată hartă cu­li­nară a Bucureștiului in­terbelic: pe vreo 9 pagini descrie delicii gastro­no­mice într-un mod de-ți lasă gura apă, așa cum probabil i se întâmpla și me­mo­ria­listului în anii de mare să­răcie, când se hrănea doar cu amintiri. O bună parte din fie­care capitol, dar și două capitole separate sunt de­di­cate erosului și va­ria­telor experiențe cu care se fălește sexagenarul, im­pe­nitent admirator al farme­celor fe­minine. Bărbat chi­peș, cu mare trecere la fe­mei, stâr­­nea numeroase pa­siuni, cărora nu ezita să le dea curs, deși era căsă­torit cu o bună gospodină și avea un fiu. (Între altele, se la­udă și că două amante s-au si­nu­cis din cauza lui. Una dintre ele e Cora Iri­neu, singura publicistă ac­cep­tată în redacția "Ideii Eu­ropene", care s-a îm­pușcat în 1924, la 36 de ani. Por­tretul ei din "Caleidoscop", în care se recunoaște și re­lația amo­roa­să, are unele note cinice.) C. Beldie se la­udă cam prea mult cu succesele și per­for­manțele sale sexuale - o fanfaronadă erotică pro­prie se­­nilității, care poate fi subiect de cer­ce­tare în stu­diile de gen. Oricum, însă, me­mo­rii­le viva­ce­­lui gazetar rămân un colorat do­cument de epocă.