Înainte de a fi loc de pelerinaj pentru milioanele de turişti veniţi din toate colţurile lumii şi înainte de a deveni monument UNESCO, superba clădire barocă din Piaţa Mare a Sibiului a aparţinut guvernatorului Transilvaniei, Samuel von Brukenthal. Un adevărat tezaur lăsat moştenire Transilvaniei, pe care a iubit-o nespus.
Pentru a afla mai în amănunt povestea palatului devenit muzeu, a operelor pe care acesta le găzduieşte, am stat de vorbă cu doamna Iulia Mesea, doctor în istoria artei, care de peste 20 de ani lucrează pentru această instituţie, faimoasă în întreaga Europă. Printre picturi celebre şi obiecte unicat, pe culoarele somptuoase ale vechiului palat, doamna Mesea mi-a vorbit despre o secţiune specială a muzeului: expoziţia permanentă a galeriei de artă românească.
- Muzeul Brukenthal a devenit celebru în lume, în primul rând datorită minunatei sale colecţii de artă europeană. În ultimii ani, saloanele lui s-au îmbogăţit însă cu o impresionantă secţiune de artă românească, care se bucură de un mare succes la public. Cum s-a născut această galerie?
- Istoria galeriei de artă românească este veche ca şi muzeul. Este adevărat că, iniţial, baronul Brukenthal nu şi-a propus o secţiune specială cu lucrări de artă locală, a preferat să se orienteze către arta europeană (peste o mie de tablouri) care reprezentau o investiţie mai sigură. Spre sfârşitul sec. al XIX-lea, în Transilvania au sosit profesori din străinătate, şi pentru că la Sibiu exista un mediu de limbă germană, a fost uşor pentru ei să predea aici. Aşa se face că tot mai mulţi pictori şi artişti s-au instalat la Sibiu sau în împrejurimi, străduindu-se să formeze o colecţie de artă transilvăneană. După un timp, ei chiar au văzut muzeul ca pe un tezaur al artei săseşti. Această colecţie de artă locală creşte până în perioada interbelică, atunci când, în paralel, se afirmă şi un valoros fond de artă românească. Datorită interesului pentru arta şi cultura poporului român, Societatea ASTRA va deschide un muzeu în care una dintre secţiuni va fi dedicată artei. Cele câteva sute de lucrări semnate de artişti români, ca Mişu Popp, Octavian Smigelschi, Sava Albescu, Ilie Chidu se vor uni în cele din urmă cu fondul muzeului Brukenthal. În anii '60, colecţia se va îmbogăţi mult, datorită politicii regimului din acea vreme, prin care se dorea ca toate muzeele importante din ţară să aibă şi un nucleu de artă românească. Este perioada în care în colecţie intră un număr mare de lucrări aparţinând clasicilor şi modernilor români: Theodor Aman, Gheorghe Petraşcu, Vasile Popescu, Ioan Grigorescu, Ştefan Luchian, Nicolae Grigorescu, cu toţii mari pictori români, autori ai câtorva sute de lucrări, care fac mândria colecţiei. Noi continuăm să achiziţionăm şi acum. Există o politică foarte bine gândită, lansată de actualul director general al muzeului, domnul Sabin Adrian Luca. Prin lansarea de expoziţii de artă contemporană, dorim îmbogăţirea colecţiei, care, în timp, să reprezinte un fond important pentru această perioadă de evoluţie a artei din România.
- Există la Brukenthal "lucrări-vedetă", picturi pe care iubitorii de artă le îndrăgesc în mod special?
- Când vorbim despre artă, indiferent despre ce fel de artă e vorba, este greu şi riscant să faci clasificări. Sigur că există o piaţă de artă care spune ceva despre nivelul atins la un moment dat de un artist. Dar există câteva "lucrări-vedetă", care sunt bine cotate de noi, specialiştii, şi sunt şi pe gustul publicului. Una dintre aceste picturi, care face logo-ul muzeului în momentul acesta, este Fata în albastru a lui Mişu Popp. El este unul dintre cei mai importanţi pictori români ai sec. al XIX-lea, şi a contribuit esenţial la dezvoltarea artei portretului, în special în acea perioadă. O altă emblemă a muzeului a fost, o perioadă bună, unul din portretele de copii ale lui Tonitza, unul dintre acele chipuri ingenue, cu ochi negri şi profunzi. Sunt lucrări care pot fi numite "vedete" nu doar pentru că publicul vine să le admire, dar şi pentru că au reprezentat România sau Muzeul Brukenthal, la expoziţii internaţionale celebre. Două lucrări din creaţia lui Grigorescu (dintre care un peisaj plin de poezie, la Vitré), au fost foarte apreciate de curând, la Washington. Nici Luchian nu lipseşte de la expoziţiile naţionale şi internaţionale. Este zona aceasta cu clasici şi moderni din pictura românească, în faţa căreia publicul respiră adânc când ajunge şi stă un timp mai îndelungat, pentru că o simte cel mai bine. Cu mare impact la public este şi segmentul de pictură săsească. Aceasta reprezintă un spaţiu de mare originalitate, de specificitate a colecţiei, fiind şi cea mai bogată colecţie de pictură săsească din România. Sunt nume reprezentative aici, ca Johann Martin Stock, care a lucrat în Imperiul Habsburgic, a stat câţiva ani la Bratislava, arta lui fiind foarte apreciată. El a pictat şi în Transilvania, stând în preajma baronului Brukenthal. Poate nu întâmplător, mulţi dintre artişti români prezenţi la Brukenthal au fost elevii unor pictori europeni, prezenţi, şi ei, în expoziţie. O vecinătate ideală. Între români, sunt nume mari, cunoscute de toată lumea, dar mai ales de iubitorii de artă: Theodor Pallady, Gheorghe Petraşcu, urmaţi de Alexandru Ciucurencu, Corneliu Baba sau Ion Ţuculescu. Cele două galerii, de artă europeană si românească, se completează şi se susţin reciproc. Ceea ce face muzeul celebru în lume este, totuşi, fondul lăsat de Samuel von Brukenthal. Când vorbim de Tiţian sau van Eyck, Pieter Bruegel cel Bătrân, Antonelloda Messina, Hans Memling, înţelegem de ce publicul din ţară şi străinătate vine la Brukenthal. Pictorii români intră în dialog cu aceste nume mari şi se creează în felul acesta o armonie foarte specială. La aceste lucruri se adaugă atmosfera extaordinară pe care muzeul o are, energia specială pe care o degajă, rezultat al actului cultural al baronului von Brukenhtal, la care încercăm şi noi să contribuim. Numărul mare de vizitatori pe care îl avem, interesul tot mai crescut pentru această galerie ne spun că am reuşit ceea ce ne-am propus şi am dus mai departe moştenirea lăsată de Samuel von Brukenthal.