Dacă mai toate starurile internaţionale ale muzicii pop-rock, ce concertează în România, se opresc la Bucureşti, în ceea ce priveşte jazz-ul, Vestul ţării propune o concurenţă îndârjită. Timişoara îşi doreşte titlul de Capitală Culturală Europeană în anul 2021. Mai este mult de muncă până atunci, însă în perioada 9-13 iulie 2014, Banatul a devenit capitala europeană a jazz-ului. Tradiţionalului festival de la Gărâna, din Munţii Semenicului, ajuns la a 18-a ediţie, i s-a alăturat un festival nou, desfăşurat în centrul Timişoarei, amplasat chiar în faţa clădirii simbol a oraşului, cea a Operei şi a Teatrului Naţional. Poate unul dintre puţinele, dacă nu singurul loc din centru, ce nu este "bombardat" de interminabile şantiere în lucru. Însă acel spaţiu s-a dovedit a fi perfect pentru un eveniment cultural de anvergură, având ca decor clădiri superbe, palate ridicate la începutul secolului XX, precum Palatul Weiss, Palatul Lloyd, Merbi sau Hilt. Am apreciat grija pentru amănunte, care dă girul unui festival bine organizat. Artiştii au intrat la orele stabilite, ceea ce a însemnat un record pentru tehnicienii ce au instalat instrumentele, sunetul a fost bun, filmările prezentate pe cele două ecrane, de calitate, chiar şi luminile de scenă s-au ridicat la înălţime.
Terry Lyne, "toboşara-minune"
Prima seară, cea de 9 iulie, a debutat cât se poate de inspirat, cu formaţia locală Jazzy BIT, ce a adus o muzică accesibilă, luminoasă şi foarte ritmată. Trioul s-a format în Timişoara, în 2011, iar în iarna acestui an şi-a lansat albumul de debut, "Touch the Sky". A urmat Andreya Triana, o vocalistă de pe scena londoneză, cu o muzică lentă, fără zvâc, care însă a avut parte de numeroase aplauze la Timişoara. Recitalul său a fost întrerupt de o ploaie torenţială de vară, însă imediat ce aceasta a încetat, artista şi publicul şi-au reluat locurile pentru a doua repriză. Tot o muzică blândă, suavă, a urmat şi în recitalul-vedetă al serii, însă de această dată, a fost rodul unui concept elaborat, al rafinamentului şi al virtuozităţii discrete. Nu vedem prea des o trupă fondată şi condusă de un toboşar, cu atât mai puţin de o femeie-toboşar. Însă Terry Lyne Carrington nu este o bateristă oarecare, ci o artistă cu o carieră explozivă, de altfel singura femeie ce a câştigat, anul trecut, prestigiosul premiu Grammy la categoria cel mai bun album instrumental de jazz, "Money Jungle". Terry Lyne s-a născut în august 1965, într-o familie muzicală din statul american Massachusetts. Mama sa avea ca hobby pianul, iar tatăl ei era saxofonist profesionist. La şapte ani, au încăput pe mâinile ei tobele cu care bunicul cântase alături de legende ale jazz-ului american interbelic. Terry a fost un copil-minune, a cântat trei ani singură la tobe, apoi a primit o bursă la cea mai prestigioasă academie americană de muzică, Berklee. La 18 ani s-a mutat la New York, iar lista personalităţilor de jazz cu care a colaborat este mai mult decât impresionantă. Primul său album, din 1989, i-a avut ca invitaţi pe Carlos Santana, Diane Reeves şi Wayne Shorter. La Timişoara şi-a prezentat cel mai recent album, "Mosaic Project". Având alături pe vocalista Lizz Wright şi câţiva instrumentişti de calibru, şi-a dovedit talentul de compozitor, de şef de trupă şi de baterist, într-un solo deloc electrizant, însă plin de culoare, de eleganţă, cu care s-a încheiat prima seară de festival.
Al Jarreau: "Timişoara, te iubesc! Vreau să mă mut aici"
Jazz TM a durat trei seri, şi fiecare dintre ele a cuprins trei recitaluri. Formaţia timişoreană Blazzaj a deschis balul în cea de-a doua şi cea mai reuşită seară a festivalului. Având în componenţă instrumentişti excelenţi şi un solist vocal ce ştie să comunice cu publicul, Blazzaj este o trupă timişoreană ce îşi impune ritmul şi creează o atmosferă faină, indiferent dacă are concert într-un club de 100 de locuri sau în faţa câtorva mii de spectatori. La capitolul discuri, Blazzaj îşi tot lasă fanii să aştepte cel de-al treilea album, în 15 ani de carieră, însă în concerte, aceştia sunt mult mai activi, sar şi dansează, aşa cum s-a întâmplat şi la Timişoara. Revelaţia festivalului a fost recitalul trioului britanic Neil Cowley. Asta, deşi elogiile presei engleze şi titlul de cel mai bun grup britanic de jazz din 2013 trebuiau să ne prevină cu cine avem de-a face. Un pianist guraliv, care se ridică şi glumeşte cu publicul între piese, un toboşar exact, Evan Jenkins, un contrabasist, Rex Horan, cu o lungă barbă roşie, care uneori se mişcă de parcă ar face parte dintr-o trupă de heavy metal, o muzică directă, dinamică, compactă, fără pasaje introvertite, fără solouri până în pânzele albe, o energie grozavă. La fiecare concert, îşi pune pe pian un dinozaur din plastic, un T Rex, pe care i-l ascunde în bagaje fiul său de opt ani, cu dorinţa de a se gândi la el, oricât de departe de casă l-ar duce concertele. "Mulţumim frumos, timişoreni, ne-aţi făcut să ne simţim mai mult decât bineveniţi la primul nostru concert în România! A fost o experienţăminunată". Acesta este un leit motiv al prezenţei unor mari artişti de jazz în România, cei mai mulţi dintre ei dovedindu-se încântaţi de ospitalitatea cu care sunt primiţi. "Timişoara, te iubesc, vreau să mă mut aici!", şi-a început concertul Al Jarreau, marele Al Jarreau. "Sunt atât de fericit, atât de fericit!" striga bătrânul în microfon şi, privindu-l ce face pe scenă, nu ai cum, nu-i chip să ai vreo îndoială că spune purul adevăr. Vocea cu care se adresează publicului între piese pare a fi a unui băieţel de 10 ani, iar mersul - al unui om de 90. Este anchilozat, ai impresia că în orice secundă se poate sparge în bucăţi, din când în când se agaţă de câte un scaun înalt de pe scenă, îşi mişcă spasmodic mâinile, precum Joe Cocker, însă ceea ce face cu vocea timp de o oră şi jumătate este fabulos. Nimic din ce am ascultat până acum nu m-a pregătit pentru aşa ceva. Al Jarreau este unic. Şi nu-i vorba doar de tehnica să vocală uluitoare, sau de larga paletă stilistică abordată, ci, mai ales, de ceea ce transmite. De felul în care toată trupa se strânge ca un tot în jurul său şi oferă căldură publicului, creează o seară irepetabilă, ce nu va semăna cu nici un alt concert de-al său şi care le va aduce peste ani un zâmbet larg spectatorilor, la gândul că au fost acolo. "Nu există nimic mai bun în lume decât să fiu aici, acum, cu voi", spune americanul, ce are la activ toate distincţiile muzicale posibile şi a cântat alături de monştri sacri ai jazz-ului. "Ceea ce vrea muzica asta de la tine este să te simţi bine în pielea ta, să fii tu însuţi, să faci ce îţi vine, să savurezi acest moment unic." Iar când vezi cum din public se ridică un cuplu trecut de şaizeci de ani ca să danseze în faţa scenei, urmat de spectatorii ce au stat cuminţi pe scaune două seri, înţelegi puterea muzicii acestui gigant.
Prinţesa indiană
Bănăţeanul Teo Milea a fost singurul artist ce a urcat singur pe scena festivalului. Compoziţiile sale interpretate la pian, de pe albumul "On White... and Black Keys", i-au încântat pe spectatorii veniţi la debutul celei de-a treia seri a festivalului. Următorul act al serii a avut prea puţine în comun cu jazz-ul şi s-a desfăşurat sub prelungi rafale de ploaie. Trupa australiană The Cat Empire a scăzut media de vârstă, atât de pe scenă, cât şi în public. Mulţi tineri de 17-20 de ani, unii veniţi special în oraş pentru acest concert, au creat o atmosferă de spectacol rock, cântând alături de artişti piese pe care le ştiau prea bine şi dansând în ploaie timp de o oră.
Primul lucru care te acaparează atunci când Anoushka Shankar apare pe scenă este frumuseţea ei, trăsăturile orientale, graţia cu care se aşează, îşi aruncă părul într-o parte şi ia în braţe un sitar alb, uriaş. Apoi, pe măsură ce ritmurile curg, eşti fascinat de degetele sale ce alunecă cu repeziciune peste corzi, de armonia cu care intră în echilibru cu celelalte instrumente. Este primul concert în România al fiicei maestrului muzicii indiene, Ravi Shankar, inspiratorul Beatleşilor, ce a părăsit această lume la vârsta de 92 de ani, în 2012. Tatăl său a construit o punte între muzica indiană şi cea occidentală, iar Anoushka a păşit cu convingere pe aceasta. S-a născut în 1981 la Londra, şi-a împărţit copilăria între capitala Angliei şi cea a Indiei, însă a făcut liceul în California. A fost mereu în preajma tatălui ei, a învăţat să cânte la sitar la vârsta de şapte ani, iar de la 14 ani a colindat lumea alături de Ravi, în turnee. Primul album i-a apărut la 17 ani, iar în 2003, a concurat la premiile Grammy, cu sora sa vitregă, NorahJones. Spre deosebire de aceasta, ce a devenit faimoasă pe scena pop-folk-jazz, Anoushka a rămas fidelă muzicii tradiţionale indiene. A cântat alături de Sting, de Joshua Bell, de Herbie Hancock, de Eric Clapton, a căutat diferite forme de exprimări muzicale, de fuziuni de genuri, însă muzica indiană este în continuare filonul principal de inspiraţie. Nu s-a oprit însă numai la muzică, a gustat din experienţa actoriei, a scris o carte biografică despre tatăl ei şi a susţinut o rubrică săptămânală în cel mai citit ziar al Indiei. Concertul ei a fost una dintre rarele ocazii pentru publicul român să asculte aşa o muzică, şi faptul că sute de spectatori au îndurat ploaia torenţială fără a pleca, va rămâne probabil una din amintirile frumoase ale artistei.