TIMISOARA JAZZ FESTIVAL

Iulian Ignat
- Repetiție generală pentru Capitala Culturală Europeană -

Dacă mai toate starurile internaționale ale muzicii pop-rock, ce concertează în Ro­mâ­nia, se opresc la București, în ceea ce privește jazz-ul, Vestul țării propune o concurență îndârjită. Timișoara își dorește titlul de Capitală Culturală Europeană în anul 2021. Mai este mult de muncă până atunci, însă în perioada 9-13 iulie 2014, Banatul a devenit capitala europeană a jazz-ului. Tra­diționalului festival de la Gărâna, din Munții Se­me­nicului, ajuns la a 18-a edi­ție, i s-a alăturat un fes­tival nou, desfășurat în cen­trul Timișoarei, amplasat chiar în fața clădirii simbol a ora­șului, cea a Operei și a Tea­trului Național. Poate unul dintre puținele, dacă nu singurul loc din centru, ce nu este "bombardat" de in­terminabile șantiere în lu­cru. Însă acel spațiu s-a do­vedit a fi perfect pentru un eveniment cultural de an­ver­gură, având ca decor clă­diri superbe, palate ridi­cate la începutul secolului XX, pre­cum Palatul Weiss, Pala­tul Lloyd, Merbi sau Hilt. Am apreciat grija pen­tru amă­nunte, care dă girul unui fes­ti­val bine organi­zat. Artiștii au intrat la ore­le stabilite, ceea ce a în­sem­­nat un record pentru teh­nicienii ce au in­stalat in­strumentele, sunetul a fost bun, filmările prezen­tate pe cele două ecrane, de cali­ta­te, chiar și luminile de sce­nă s-au ridicat la înăl­țime.

Terry Lyne, "toboșara-minune"

Prima seară, cea de 9 iulie, a debutat cât se poate de inspirat, cu formația lo­cală Jazzy BIT, ce a adus o muzică accesibilă, lumi­noa­să și foarte ritmată. Trioul s-a format în Timi­șoara, în 2011, iar în iarna acestui an și-a lansat albu­mul de debut, "Touch the Sky". A urmat Andreya Triana, o voca­listă de pe scena londoneză, cu o muzică lentă, fără zvâc, care însă a avut parte de nume­roase aplauze la Timișoara. Recitalul său a fost în­trerupt de o ploaie torențială de vară, însă imediat ce aceasta a încetat, artista și pu­blicul și-au reluat lo­curile pentru a doua repriză. Tot o muzică blândă, suavă, a urmat și în reci­talul-vedetă al serii, însă de această dată, a fost rodul unui concept elaborat, al rafinamentului și al virtuo­zității discrete. Nu vedem prea des o trupă fon­dată și condusă de un toboșar, cu atât mai puțin de o femeie-toboșar. Însă Terry Lyne Carrington nu este o bateristă oare­ca­re, ci o artistă cu o carieră explozivă, de altfel singura fe­meie ce a câști­gat, anul trecut, prestigiosul pre­miu Grammy la categoria cel mai bun album instru­men­tal de jazz, "Money Jun­gle". Terry Lyne s-a năs­cut în august 1965, într-o fami­lie muzicală din statul american Mas­sa­chu­setts. Ma­ma sa avea ca hobby pia­nul, iar tatăl ei era saxofonist profesio­nist. La șapte ani, au încăput pe mâinile ei tobele cu care bu­nicul cântase alături de legende ale jazz-ului american inter­belic. Terry a fost un copil-minune, a cân­tat trei ani sin­gură la tobe, apoi a primit o bursă la cea mai presti­gioa­să aca­demie ameri­cană de muzică, Berklee. La 18 ani s-a mutat la New York, iar lista per­sonalităților de jazz cu care a co­la­borat este mai mult decât impresio­nan­tă. Primul său al­bum, din 1989, i-a avut ca invitați pe Carlos Santana, Dia­ne Reeves și Wayne Shorter. La Timi­șoara și-a prezentat cel mai recent album, "Mo­saic Project". Având alături pe vo­calista Lizz Wright și câțiva in­strumentiști de calibru, și-a dovedit ta­lentul de compozitor, de șef de trupă și de baterist, într-un solo deloc elec­trizant, însă plin de cu­loare, de ele­ganță, cu care s-a în­che­iat prima seară de fes­ti­val.

Al Jarreau: "Timișoara, te iubesc! Vreau să mă mut aici"

Jazz TM a durat trei seri, și fiecare dintre ele a cu­prins trei recitaluri. For­mația timișoreană Blazzaj a des­chis balul în cea de-a doua și cea mai reușită sea­ră a festivalului. A­vând în componență in­stru­men­tiști excelenți și un solist vocal ce știe să comunice cu pu­blicul, Blazzaj este o tru­pă timi­șoreană ce își im­pu­ne rit­mul și creează o at­mo­sferă faină, indiferent da­că are concert într-un club de 100 de locuri sau în fața câ­torva mii de spec­­tatori. La capitolul discuri, Blazzaj își tot lasă fanii să aștepte cel de-al treilea album, în 15 ani de carieră, însă în con­certe, aceștia sunt mult mai activi, sar și dansează, așa cum s-a întâmplat și la Ti­mi­șoara. Revelația festi­va­lului a fost recitalul triou­lui britanic Neil Cowley. Asta, deși elo­giile presei engleze și titlul de cel mai bun grup britanic de jazz din 2013 tre­buiau să ne prevină cu cine avem de-a face. Un pia­­nist guraliv, care se ri­dică și glumește cu publicul între piese, un toboșar e­xact, Evan Jenkins, un con­trabasist, Rex Horan, cu o lun­gă barbă roșie, care une­ori se mișcă de parcă ar face parte dintr-o trupă de heavy metal, o muzică di­rectă, di­namică, compactă, fără pa­saje introvertite, fără so­louri până în pânzele albe, o ener­gie grozavă. La fiecare concert, își pune pe pian un dinozaur din plastic, un T Rex, pe care i-l ascunde în bagaje fiul său de opt ani, cu do­rința de a se gândi la el, oricât de departe de casă l-ar duce concertele. "Mul­țumim frumos, timișoreni, ne-ați făcut să ne simțim mai mult decât bineveniți la primul nostru concert în România! A fost o experiență minu­nată". Acesta este un leit motiv al prezenței unor mari artiști de jazz în Ro­mânia, cei mai mulți dintre ei do­ve­dindu-se încântați de ospitalitatea cu care sunt pri­miți. "Timișoara, te iubesc, vreau să mă mut aici!", și-a început concertul Al Jarreau, marele Al Jarreau. "Sunt atât de fericit, atât de fericit!" striga bătrânul în microfon și, pri­vindu-l ce face pe scenă, nu ai cum, nu-i chip să ai vreo îndoială că spune purul adevăr. Vocea cu care se adresează publicului între piese pare a fi a unui băiețel de 10 ani, iar mersul - al unui om de 90. Este anchi­lozat, ai impresia că în orice secundă se poate sparge în bucăți, din când în când se agață de câte un scaun înalt de pe scenă, își mișcă spasmodic mâinile, precum Joe Cocker, însă ceea ce face cu vo­cea timp de o oră și jumătate este fabulos. Nimic din ce am ascultat până acum nu m-a pregătit pentru așa ceva. Al Jarreau este unic. Și nu-i vorba doar de teh­ni­ca să vocală uluitoare, sau de larga paletă stilis­tică abordată, ci, mai ales, de ceea ce transmite. De felul în care toată trupa se strânge ca un tot în jurul său și oferă căldură pu­blicului, creează o seară irepeta­bi­lă, ce nu va se­mă­na cu nici un alt con­cert de-al său și care le va aduce pes­te ani un zâmbet larg specta­to­rilor, la gân­dul că au fost acolo. "Nu există nimic mai bun în lu­me de­cât să fiu aici, acum, cu voi", spune ame­­ricanul, ce are la activ toate dis­tincțiile muzicale posibile și a cântat alături de mon­ștri sacri ai jazz-ului. "Ceea ce vrea mu­zica asta de la tine este să te simți bine în pielea ta, să fii tu însuți, să faci ce îți vine, să savurezi acest mo­ment unic." Iar când vezi cum din public se ridică un cu­plu trecut de șaizeci de ani ca să danseze în fața sce­nei, urmat de spec­ta­torii ce au stat cuminți pe scaune două seri, înțe­legi puterea muzicii aces­tui gigant.

Prințesa indiană

Bănățeanul Teo Milea a fost singurul artist ce a urcat singur pe scena fes­ti­valului. Compozițiile sa­le interpretate la pian, de pe albumul "On White... and Black Keys", i-au în­cântat pe spectatorii veniți la de­butul celei de-a treia seri a festivalului. Urmă­to­rul act al serii a avut prea puține în comun cu jazz-ul și s-a desfășurat sub pre­lungi rafale de ploa­­ie. Trupa australiană The Cat Empire a scăzut me­dia de vârstă, atât de pe sce­nă, cât și în public. Mulți tineri de 17-20 de ani, unii ve­niți special în oraș pentru acest concert, au creat o atmosferă de spectacol rock, cântând ală­turi de artiști piese pe care le știau prea bine și dansând în ploaie timp de o oră.
Primul lucru care te aca­parează atunci când Anoushka Shankar apare pe scenă este frumusețea ei, trăsăturile orientale, gra­ția cu care se așează, își aruncă părul într-o parte și ia în brațe un sitar alb, uriaș. Apoi, pe măsură ce rit­murile curg, ești fascinat de degetele sale ce alu­necă cu repeziciune peste corzi, de armonia cu care intră în echilibru cu celelalte in­stru­mente. Este primul concert în România al fiicei maestrului muzicii in­diene, Ravi Shankar, inspi­ra­to­rul Beatleșilor, ce a părăsit această lume la vârsta de 92 de ani, în 2012. Tatăl său a construit o punte între muzica indiană și cea occidentală, iar Anoushka a pășit cu convingere pe aceasta. S-a născut în 1981 la Lon­dra, și-a împărțit copilăria între capitala An­gliei și cea a Indiei, însă a făcut liceul în California. A fost mereu în preajma tatălui ei, a învățat să cânte la sitar la vârsta de șapte ani, iar de la 14 ani a colin­dat lumea alături de Ravi, în turnee. Primul album i-a apărut la 17 ani, iar în 2003, a concurat la premiile Grammy, cu sora sa vi­tregă, Norah Jones. Spre deo­sebire de aceas­ta, ce a de­venit faimoasă pe scena pop-folk-jazz, Anoushka a rămas fidelă muzicii tra­diționale indiene. A cântat alături de Sting, de Joshua Bell, de Herbie Hancock, de Eric Clapton, a căutat diferite forme de exprimări muzicale, de fuziuni de genuri, însă muzica indiană este în continuare filonul prin­cipal de inspi­rație. Nu s-a oprit însă numai la muzică, a gustat din experiența actoriei, a scris o carte biogra­fică despre tatăl ei și a susținut o rubrică săptămânală în cel mai citit ziar al Indiei. Concertul ei a fost una dintre rarele ocazii pen­tru publicul român să asculte așa o muzică, și fap­tul că sute de spectatori au îndurat ploa­ia toren­țială fără a pleca, va rămâne probabil una din amin­tirile fru­moa­se ale artistei.

(Fotografiile autorului)