Cu gena actoriei în sânge
- Deşi aveţi o carieră de actriţă încununată cu două prezenţe la Festivalul de film de la Cannes (în 1995, cu "Senatorul melcilor", în regia lui Mircea Daneliuc, şi în 1996, cu "Prea târziu", în regia lui Lucian Pintilie), sunteţi de o discreţie tot mai rar întâlnită în societatea trompetistă de azi, atât de avidă de publicitate zgomotoasă. Modestia şi bunul simţ se moştenesc pe linie de familie?
- Aşa îmi place să cred, căci şi părinţii, şi bunicii din partea tatei, care m-au crescut până la şapte ani, au fost nişte oameni modeşti, cu bun simţ şi de o incredibilă generozitate, care şi-ar fi dat şi cămaşa de pe ei ca să ajute pe cineva aflat în nevoie. Din fericire, Dumnezeu şi familia m-au hăruit cu o copilărie şi o adolescenţă cu-adevărat de poveste, ambele petrecute pe malul câte unui întins de apă. M-am născut în Crivina, un sat aflat la vreo douăzeci de kilometri de Turnu Severin. De acolo provin şi părinţii mei, care s-au căsătorit de foarte tineri, dintr-o mare iubire. Mama m-a născut când avea şaptesprezece ani, iar pe fratele meu l-a avut patru ani mai târziu. După terminarea studiilor, tata, proaspăt ofiţer, a fost repartizat la secţia de paşapoarte din punctul de frontieră Vama Veche, aşa că a fost nevoit să se stabilească la Mangalia, iar mama, îndrăgostită până peste cap, l-a urmat. Eu am rămas cu bunicii, aşa că, până la şapte ani, am zburdat liberă prin grădina lor, un adevărat rai cu flori, sau printre salcâmii parfumaţi care îmbrăţişau Dunărea. Am fost un copil destul de zvăpăiat, cu o personalitate bine marcată, care nu o recunoştea ca autoritate decât pe "Mamare". Apoi, când a venit vremea să merg la şcoală, m-am mutat la Mangalia, alături de părinţi. Acolo am descoperit marea şi poezia ei misterioasă, care îmi răscolea emoţionalitatea, deja aplecată către versuri.
- Şi talentul artistic a făcut parte tot din zestrea familiei?
- Cam aşa s-ar zice. Pe când era gravidă cu mine, mama, neavând televizor, cât era ziua de lungă, asculta piese de teatru la radio. Când am aflat povestea asta, i-am spus mamei că m-a contaminat cu virusul actoriei încă din viaţa intrauterină. (râde) Pentru că - vedeţi! - eu niciodată nu m-am închipuit făcând altceva! Nici o secundă nu mi-a trecut prin minte că aş putea să mă îndrept către o altă profesie! Apoi, un alt "vinovat" ar fi bunicul: dragul de el iubea versurile cu atâta patimă încât, în orice ceas de răgaz pe care-l prindea, îmi recita poeziile care-l emoţionaseră şi pe care le învăţase pe de rost. Aşa se face că primul rol l-am dobândit chiar în clasa întâi, unde, la o serbare, am jucat Vulpea. Ţin minte că mama, care se pricepea la croitorie,mi-a făcut o salopetă dintr-o stofă maron, pe care, stricându-şi o căciulă şi un guler din vulpe roşie, mi-a garnisit-o cu o coadă de toată frumuseţea, un pieptăraş şi un fel de tocă, pe care mi-o îndesam pe cap. Ce mândră am mai fost! (râde) Văzând că fetiţa lor are înclinări artistice, părinţii, nişte oameni cu o perspectivă de viaţă foarte largă şi mari iubitori de frumos, m-au încurajat. Îmi amintesc cât de mult se zbătea mama ca să-mi alimenteze biblioteca de la Mangalia cu cele mai noi apariţii editoriale, de la volume de poezie, la romane, dramaturgie ori albume de artă. Cât a vânat, săraca, şi prin ce intervenţii a izbutit, de pildă, să-mi facă rost de "Cel mai iubit dintre pământeni", romanul lui Marin Preda! Sau cât de triumfător a descins tata acasă, în ziua în care a reuşit să-mi procure un casetofon, care avea şi funcţie de înregistrare... Din clipa aceea, suprema mea fericire a fost aceea de a avea toată casa la dispoziţie şi de a mă înregistra recitând diverse poezii, interpretând piesele de teatru care îmi plăceau (şi-n care "jucam" toate personajele) sau, pur şi simplu, consemnându-mi, pe bandă, impresiile despre teatru şi film. Mai am şi acum, de exemplu, o casetă înregistrată pe la 14-15 ani, în care interpretez toată "Scrisoarea pierdută" a lui Caragiale! (râde) În afară de asta, la şcoală, îmi mituiam colegele mai puţin entuziaste, ca să accepte să joace în montările mele. În plus, participam într-o mare frenezie la concursurile "Cântarea României" - unde am câştigat toate premiile posibile la secţiunea de recitat. Aşa au trecut anii de liceu şi, după bacalaureat, cu binecuvântarea părinţilor, m-am mutat la Bucureşti, în ideea de a da admitere la
Institutul de Teatru.
- Unde erau sute de candidaţi pe un loc...
- Într-adevăr! De altfel, la prima încercare la Institut, am picat. Prima sub linie! Ceea ce a reprezentat un adevărat dezastru pentru mine: pur şi simplu, nu înţelegeam de ce nu fusesem admisă, chit că existaseră numai trei locuri şi patru sute de candidate! Eram însă atât de înverşunată, încât mi-am promis că "dau până când intru, indiferent cât ar dura". Am început să mă pregătesc cu domnul Ion Cojar şi, în anul următor, după ce mă şi lămurisem ce-mi lipsise, artistic vorbind, de nu intrasem, am fost admisă. Apoi, în toamnă, am început şcoala. Acel prim an de Institut a fost foarte dificil. Oricât de ciudat ar suna, eu abia atunci începeam să descopăr Bucureştiul şi societatea capitalei. În anul precedent, acela de pregătire, trăisem ca închisă într-o bulă: parcurgeam drumul până la domnul Cojar şi înapoi, până la gazda unde locuiam, în rest, stăteam încuiată în casă şi repetam sau citeam. Am citit enorm în acea perioadă, de la Estetica lui Tudor Vianu până la Heidegger... Numai serile mai scoteam nasul la aer, dar şi atunci, doar ca să merg la teatru, după care dădeam fuga la loc, în cămăruţa mea. Intrând în Institut, m-am lovit, aşadar, în mod aproape brutal, de o lume care mi se părea foarte dură şi pragmatică. În inocenţa mea, eu mă aşteptasem să găsesc acolo oameni asemenea mie - liniştiţi, oarecum timizi, modeşti, deschişi la suflet şi comunicativi, în sensul de frăţietate întru artă. Dar n-a fost tocmai aşa. M-am trezit cumva năucită şi incapabilă să găsesc din prima poarta către această lume nouă. Din sperietura şi năuceala aceea, am adoptat o atitudine extrem de rezervată - îmi era greu chiar şi la cursuri, fiindcă şi acolo stăteam ca un arici - motiv pentru care colegii şi ceilalţi cunoscuţi spuneau: "Cici e ca o stană de piatră, ca un zid de cetate! Las-o, că de ea nu poţi să te apropii!". Treptat însă, observându-i pe cei din jur, am început să mă mai relaxez şi, pornind să şi lucrez, am avut norocul să întâlnesc nişte oameni din branşă care nu doar că m-au învăţat enorm la nivel profesional, dar mi-au şi deschis ochii, mi-au limpezit felul în care funcţiona această lume şi astfel mi-au înlesnit şi accesul, m-au ajutat să găsesc şi să deschid poarta aceea grea care duce la meseria de artist.
Porţi deschise
- Şi ce-aţi găsit după ce aţi intrat?
- Exact ceea ce am visat: am izbutit să devin actriţă. Iar după absolvirea Institutului, am fost repartizată (cum se întâmpla pe vremea aceea) la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ, aflat pe atunci într-o mare efervescenţă, după care am ajuns la Teatrul Naţional din Bucureşti, pe scena căruia joc şi azi.
- Norocul v-a urmat şi în viaţa personală?
- Da. Mi-am dorit să trăiesc lângă un om de la care să am ce să învăţ şi pe care să am pentru ce să-l respect şi, într-adevăr, un astfel de om "mi-a tăiat calea" pe când aveam douăzeci şi doi de ani. Ne-am căsătorit şi, de douăzeci şi opt de ani încoace, învăţ de la el necontenit, iar respectul faţă de el îmi e neştirbit. Întâlnirea mea cu Mircea mi-a împlinit, aşadar, şi viaţa de femeie. Dacă e să vorbim despre vreun regret, atunci acela ar fi că n-am copii. Gândesc însă că aşa a fost să fie, că Dumnezeu a ştiut de ce a aranjat lucrurile aşa şi nu în alt fel...
- După o perioadă de strălucire, în care aţi fost celebrată ca o mare actriţă, steaua dvs. a părut să mai pălească. De ce?
- Într-adevăr, până în 1997, trecusem printr-o epocă fantastică: făcusem foarte mult film, mersesem la Cannes în doi ani consecutivi, în 1996 fusesem declarată "Vedeta Anului", luasem tot felul de premii... Tot în acea perioadă, începuseră să apară televiziunile particulare şi am primit mai multe propuneri de a deveni moderatorul unei emisiuni sau al alteia, eu însă am refuzat categoric, pe principiul că "nu-mi trădez profesia", sunt actriţă şi trebuie să fac teatru şi film... Ei, poate că n-ar fi fost chiar atât de rău să fi acceptat una dintre propunerile respective. Însă, sincer, gândul ăsta chiar nu-l trec în categoria regretelor. Nu mi s-a întâmplat să nu mai dorm nopţile de amărăciune. Cert este însă că între 1997 si 2000, când în teatru a fost un moment de răscruce şi s-au schimbat generaţiile, ar fi trebuit să fiu mai activă, să fiu ceva mai vizibilă profesional. Să mă agit mai mult. Dar din timiditate şi modestie am stat cuminte.
- Vorbiţi despre schimbarea de generaţii. Cum vi se pare lumea actoricească de azi, prin comparaţie cu aceea de dinainte de 1989, când actorii erau mai puţini, dar parcă mai celebri?
- Din păcate, la început mai încet, apoi, în ultimii 7-10 ani, din ce în ce mai accelerat, societatea românească s-a îndepărtat de ideea de valoare, până când aproape că a înlocuit-o cu vedetele "de carton". Or, asta este foarte grav, fiindcă în lipsa unor modele reale, fundamentate pe valoare, societatea intră în derivă. Sunt foarte mulţi tineri care ies din facultate cu diplomă de actori şi n-au văzut filmele acelea care constituie baza cinematografiei, nici pe la teatru n-au prea dat, cu lecturile sunt la pământ, habar nu au de nişte actori care au făcut istorie... Nu poţi să pretinzi că lumea începe cu tine, să anulezi, să ştergi cu buretele ceea ce a fost până la tine în teatru, în cinema sau în artă şi cultură, în general. Eu ţin minte că atunci când spuneam că "vreau să fiu actriţă", explicam imediat: "Vreau să fiu actriţă ca Florina Cercel, Carmen Stănescu, Draga Olteanu-Matei, Ileana Stana Ionescu, Dina Cocea ori doamna Bulandra". Aveam, aşadar, nişte repere din trecut, care ulterior m-au ajutat să ridic ştacheta în meserie.
- Privind în urmă, există în profesia dvs. modele în faţa cărora să faceţi şi o reverenţă?
- Privind în urmă, mă gândesc la primul meu profesor, domnul Ion Cojar, datorită căruia am intrat la Institut, apoi la profesorii mei "de şcoală", Olga Tudorache şi Florin Zamfirescu, dar şi la Dem Rădulescu, la ale cărui cursuri mă duceam, dornică să-i fur din meşteşug, apoi mă gândesc la marea întâlnire a vieţii mele, aceea cu Mircea Daneliuc, care avea să-mi devină şi soţ, după care au urmat întâlnirile cu Lucian Pintilie, cu Andrei Şerban, cu Şerban Marinescu şi, chiar de curând, aceea cu Ion Caramitru, în calitatea lui de regizor. Ca să nu-i mai pomenesc pe partenerii excepţionali cu care am avut norocul să lucrez pe scândura de teatru sau pe platourile de filmare!
Iubirea, o curgere lină
- Nu trăiţi într-o lume prea prietenoasă, poate şi din cauza expunerii ei. Să înţeleg că v-aţi adaptat transformărilor sau sunteţi, mai degrabă, afectată de un sentiment de neadaptare?
- Eu şi soţul meu ne-am creat un univers al nostru şi ne străduim, pe cât posibil, să ni-l ocrotim, să ne ecranăm, să nu lăsăm nocivitatea lumii să ne afecteze echilibrul interior. Vedem, auzim şi gândim, dar încercăm să nu mai punem la suflet, să nu ne mai enervăm - asta e singura modalitate pe care am găsit-o ca să ne păstrăm minţile limpezi şi sufletele curate şi ca să nu depunem armele şi "să devenim ca ei".
- Sunteţi căsătorită de douăzeci şi opt de ani cu domnul Daneliuc, aşa că întrebarea mea e inevitabilă: într-o lume în care căsătoria pare că şi-a pierdut sacralitatea, în care mariajele se fac şi se desfac precum conservele, dumneavoastră cum aţi reuşit să vă ocrotiţi dragostea? Care e reţeta unui cuplu cu perioadă de valabilitate "până la adânci bătrâneţi"?
- Eu cred cu tărie în destin, aşa că şi în dragoste mi se pare că nu poţi face cu-adevărat "casă bună" decât cu acela care ţi-a fost hărăzit. Iar mie, n-am nici un dubiu, Mircea mi-a fost hărăzit, deşi între noi există o diferenţă mare de vârstă. Însă, probabil că tocmai din acest motiv, ea nu s-a simţit niciodată. Apoi, cu certitudine, e nevoie de multă grijă, atenţie, delicateţe şi de acel soi de comunicare de mai presus de cuvinte care, din nou, nu se regăseşte în toate cuplurile... Eu şi Mircea ne-am ascultat şi ne-am respectat întotdeauna: eu i-am respectat orele de solitudine, în care scrie închis în birou, el mi-a respectat orele dedicate studiului, documentării pentru un rol şi repetiţiilor. Niciodată nu am fost suspicioşi. Şi niciodată nu ne-am asumat atitudinea de "piatră tare". Vedeţi, eu sunt Taur, iar el e Berbec, deci, oricine ar fi îndreptăţit să exclame "Vai, Doamne, amândoi au coarne! Imposibil să nu iasă scântei!", însă noi întotdeauna am ştiut să ne întâlnim la jumătatea drumului, am ştiut când şi cât să cedăm, astfel încât să ne fie bine amândurora. Niciodată n-am stat supăraţi mai mult de cinci minute. Mereu am găsit o soluţie ca să fluidizăm situaţia, să netezim asperităţile şi să regăsim dulceaţa traiului în comun. Am mers pe principiul că viaţa e mult prea scurtă şi complicată ca să ne-o mai complicăm şi înnegurăm şi noi, acasă. Şi, cu timpul, "sistemul" acesta, pe care l-am adoptat de comun acord, s-a cimentat până ne-a devenit firesc, astfel încât traiul împreună e o curgere fericită, o curgere lină, liniştitoare şi care ne îmbată sufletele.
- Şi pe "luciul" profesiei navigaţi la fel de lin?
- Da, şi profesional am toate motivele să fiu fericită. Joc, la TNB, în "Bârfe, zvonuri şi minciuni", un spectacol în regia lui Ion Caramitru, care a avut premiera în decembrie 2013 şi de atunci tot adună ropote de aplauze, spre încântarea noastră, a actorilor, care jucăm cu o plăcere nebună. Şi, de asemenea, aştept şi premiera unui film în registrul comic-spumos, care se numeşte "Doar cu buletinul la Paris", a cărui regie este semnată de Şerban Marinescu şi pentru care am făcut din nou echipă cu trei colegi foarte dragi mie: Dorel Vişan, Mircea Diaconu şi Răzvan Vasilescu.