"Gonit de clipele stării pe loc"
- Aţi părăsit România în 1979, în plin apogeu al carierei. Pentru mai vârstnicii iubitori de film sunteţi o legendă, tinerii de azi vă cunosc însă prea puţin. Ne puteţi povesti în ce împrejurări aţi plecat din ţară?
- Fusesem plecat în turneu la New York, cu câţiva ani înainte, cu Liviu Ciulei. Dar n-am rămas atunci, fiindcă iubeam o fată. Nimeni nu se aştepta să mă întorc în ţară, îmi amintesc că m-am suit în avion şi am fost aplaudat că mă întorc. Însă ideea de a pleca m-a urmărit. Şi în 1979, am prins altă ieşire cu Liviu Ciulei, la Berlin. Nici atunci n-am avut un plan precis. Radu Gabrea făcea un film în Portugalia, mi-a propus un rol exact când eram eu la Berlin şi m-am agăţat de asta, ca să-mi fac drum.
- În definitiv, de ce aţi plecat din ţară?
- E o întrebare care mi se tot pune constant, de fiecare dată când dau câte un interviu. Şi am epuizat toate răspunsurile posibile, de la plictiseală până la curiozitate. Am căzut odată pe un vers al lui Eminescu: "Orice noroc şi-ntinde aripele, gonit de clipele stării pe loc". M-a frapat, e un sentiment pe care l-am avut de foarte multe ori în viaţă. N-am plecat din motive politice, ci fiindcă totul devenise rutină în viaţa mea şi asta mă speria. Mă speria teribil statul pe loc. În film, aveam acelaşi rol veşnic de UTC-ist rebel, iar în teatru, deşi jucam într-un spectacol bun, la Bulandra, cu o distribuţie extraordinară, care aduna toţi greii momentului, de la Ion Caramitru, Virgil Ogăşanu până la Toma Caragiu, Gina Patrichi şi Clody Bertola, apăruse o plictiseală insuportabilă. După şase luni de la premieră, în care nu ai voie să improvizezi niciun pic, simţi cum totul e mort pe scenă. Se diluase totul în viaţa mea. Aveam nevoie de ceva nou şi n-am stat prea mult să mă gândesc.
- Din Germania aţi ajuns într-un final în Statele Unite, unde însă aţi renunţat la actorie. Un gest surprinzător din partea unui mare actor.
- N-am mai făcut actorie pentru că aveam 35 de ani, într-o lume nouă, cu reguli noi. Nu mai eram la prima tinereţe, să alerg de la un casting la altul şi să stau cu bagajul pregătit mereu ca să joc în fiecare sezon în alt teatru, în alt oraş. În America, până devii cât de cât o starletă, viaţa de actor înseamnă sacrificiu şi alergătură permanentă. Nu-ţi poţi permite să ai şi o familie. Or, eu foarte repede după ce am ajuns în America, am cunoscut o femeie cu care m-am căsătorit şi cu care am făcut doi copii. Aşa că nu aveam forţă şi nici chef să o iau de la capăt. Cunoscusem deja partea frumoasă a actoriei: şi succesul, şi aplauzele, şi festivalurile. Îmi câştigam banii făcând taximetrie şi, când mă mai recunoştea câte-un român pe stradă, chiar nu-mi mai păsa. Nu mi s-a părut strigător la cer că nu mai fac actorie. Nu mai aveam elan s-o iau de la capăt.
- Aţi simţit că dăduserăţi deja totul?
- Nu cred că am dat totul în actorie. Ce e frumos în meseria asta e că păstrezi mereu semnul îndoielii, al mirării, nesiguranţa permanentă şi curiozitatea care te fac să devii mai bun. Cum devii conştient de statutul pe care-l ai, cum te pierzi pe tine şi-ţi pierzi şi harul. Actoria poate fi foarte înşelătoare, pentru că mergi din truc în truc şi ştii că la un moment dat, invariabil, cazi pe ceva care dă bine. Încet, încet, dacă nu ai grijă, te plafonezi, te manierizezi. Foarte mulţi actori ajung să joace veşnic acelaşi rol. Din fericire, am plecat la timp.
- Nu v-a părut rău? Oricât de modest aţi fi, în ţară eraţi totuşi cineva: "marea speranţă a filmului românesc", cum scria presa vremii. Nu v-a tentat să vă întoarceţi?
- Deloc. Aflasem din ţară că situaţia se înrăutăţise cumplit în România, în anii care au urmat. Nici după revoluţie nu m-am întors imediat, am venit abia în 1991, şi doar pentru că mi se îmbolnăvise mama, iar gândul că sunt atât de departe de ea când îşi trăia ultimele zile a fost greu de suportat. Mai ales că am fost singurul ei fiu şi am fost foarte legaţi. Nostalgia nu e bună, e o frână care nu te lasă să mergi înainte şi nici să te bucuri de prezent. Am amici români care locuiesc în Occident şi încă li se pare că în România era mai bine, dar nici să se întoarcă nu pot. Pe mine, condiţia emigrantului mă îmbogăţeşte cu o perspectivă mult mai largă. În fond, fiecare individ e diferit. Poţi să nu te simţi acasă nici în America, nici în România, sau poţi să te simţi acasă peste tot.
Frumuseţea limbii române
- După o pauză uriaşă, de câteva decenii, când nimeni nu se mai aştepta, v-am putut vedea în filmul "Puzzle", regizat de Andrei Zincă. Aţi hotărât să vă întoarceţi la film, la prima iubire?
- Nu am hotărât nimic, a fost o întâmplare. Mi s-a propus acest rol, al lui Sabin Vianu, un scriitor bătrân şi orb, care trăieşte izolat în casa lui părintească şi riscă să fie evacuat. M-a incitat povestea şi am acceptat, pentru că personajul avea vârsta mea. Sigur, dacă o să mi se mai propună ceva la 70 sau 80 de ani, chiar mi-ar plăcea să fac un rol de compoziţie extraordinar. N-o să spun nu.
- În ultimii ani pare totuşi că v-aţi luat revanşa. Actor, producător de film documentar, îndrumător, scenarist - care din rolurile astea vă e mai aproape de suflet?
- M-a pasionat cu adevărat munca de scenarist. A început în momentul în care actuala mea soţie, Cristina Hoffman (directorul ICR Berlin n.r.) a citit o carte superbă, "Rădăcina de bucsău", a lui Ovidiu Nimigean şi, deşi n-a mai apucat să o termine, mi-a pus-o în poală, zicându-mi: "Ăsta e un rol pentru tine". Nu era chiar un rol pentru mine, fiindcă personajul e mai tânăr, are 50 de ani. Dar cartea e absolut extraordinară şi m-a incitat să iau textul şi să-l editez. Sunt bucuros, fiindcă scenariul pe care l-am scris e bunicel şi a obţinut deja finanţare. Am continuat pe drumul ăsta, în momentul în care l-am citit şi pe Filip Florian. "Toate bufniţele" e o carte care m-a năucit, sper să pot să o transform în scenariu. M-a atins ceva din ea, dincolo de intelect, ceva greu de definit, ce am trăit cândva eu însumi. Cuvântul lui e foarte aproape de expresia mea. Până şi gesturile lui m-au atins, atunci când l-am cunoscut. Mă uitam, de pildă, cum rupe plicul de zahăr, cum îl goleşte, pune în interior partea ruptă, îl împachetează de patru ori şi apoi îl aruncă în scrumieră. Eu fac asta de când mă ştiu, dar n-am mai văzut-o la nimeni.
- Veniţi rar în ţară. Cum de sunteţi atât de apropiat de literatura română?
- Ani de zile, cât timp am locuit în America, n-am citit aproape nimic în limba română. Plecasem din România anilor '70, care avea un vocabular realist-socialist limitat la maximum (1000 de cuvinte în ziare), am trecut pe la Europa Liberă, la München, unde am fost câteva luni angajat, unde vocabularul s-a redus la 725 de cuvinte, iar când am ajuns în America, singurele reviste de limba română erau cvasi-evreieşti şi aveau vreo 640 de cuvinte. (râde) Am redescoperit frumuseţea limbii române după 2005, prin scriitorii Dan Lungu, Filip şi Matei Florian, Ovidiu Nimigean şi alţii. Sunt bucuros şi năucit de cât talent e în România, şi în litere, şi în film, şi în muzică.
- Filmul românesc se vede, şi asta e cel mai important, cu bunele şi relele lui. România nu mai înseamnă doar Nadia Comăneci, Hagi sau Ţiriac, România există pe harta cinematografiei europene şi chiar şi în Statele Unite se vorbeşte mult de filmele româneşti. Apar mereu copii talentaţi, iar generaţia Noului Val, de care s-a tot vorbit, devine deja generaţia veche.
- Să vorbim puţin şi de "Aristoteles Workshop", atelierul de film documentar pe care-l coordonaţi de ani buni. Cred că a ajuns la a opta ediţie...
- În 2006, i-am convins pe reprezentanţii postului de televiziune Arte, de necesitatea unui curs de vară pentru tinerii documentarişti din Europa Centrală şi de Est. De atunci, în fiecare an, alegem un grup de tineri talentaţi (regizori, monteuri, scenarişti), le oferim masă şi cazare, într-un loc liniştit şi frumos (în ultimii ani am fost la Vama Suceava) şi posibilitatea de a se pregăti şi a discuta cu specialişti aduşi din alte ţări. Apoi trec la treabă, îşi caută subiecte în zonă şi încep să filmeze, iar la final, un mic juriu hotărăşte care este filmul câştigător. E o experienţă extraordinară să lucrez cu ei, fiindcă de-a lungul timpului am întâlnit tineri nu doar foarte talentaţi, ci şi de o calitate umană impresionantă. Filmele lor merg mai departe, intră în competiţii internaţionale şi se întorc cu premii. Satisfacţia acestui proiect e uriaşă.
- Aristoteles Workshop v-a obligat, într-un fel, să vă întoarceţi an de an în ţară. Ce vă place să faceţi când sunteţi în România?
- Îmi place să văd oameni dragi, să stau cu ei de poveşti. Sau mă plimb prin locuri pe care nu le-am mai văzut de mult. Îmi place să merg să mănânc ceva bun. Nu că aş fi mort după mititei sau ciorbă de burtă, dar când stai departe de ţară, chiar ţi se face dor. Numai în România poţi bea pelin. Băutura asta nu mai există nicăieri în lume. Azi, de pildă, a fost o zi superbă, am stat la soare la Terasa Verona şi am ascultat swing.
Să fii tată: o bucurie imensă
- Aveţi doi băieţi care au rămas în America. I-aţi adus vreodată în România?
- Băieţii mei chiar se bucură că sunt pe jumătate români, deşi ei nu cunosc limba, fiindcă am fost prost şi nu le-am vorbit deloc româneşte când erau mici. I-am adus în România, i-am plimbat prin Ardeal, pe la Sibiu, au fost şi în Bucovina. Le-a plăcut mâncarea, le-au plăcut oamenii.
- Moştenesc ceva de la dvs.?
- Nu ştiu ce să zic. Ăla mic, care are 23 de ani, cântă la chitară ca un Dumnezeu, ăla mare, care are 25, e o obrăznicătură. Sunt frumoşi amândoi şi au umor, slava Bogu! Rolul de tată e o bucurie imensă, pe care o doresc tuturor. Cât au fost mici, fiecare zi a fost o provocare, singurul lucru constant a fost că le-am gătit şi i-am dus la pescuit. E extraordinar să vezi cum trece timpul şi ceea ce ai sădit în ei începe să dea roade. Acum e mai greu pentru mine, fiindcă distanţa e mare şi îi văd mai rar.
- La Berlin, unde locuiţi acum, vă simţiţi acasă?
- Nu, m-am simţit bine în România, m-am simţit bine la New York şi la Boston, dar în Germania nu mă simt foarte bine, cu germana mea de baltă. De aia nu am rămas nici prima oară în Germania, limba asta nu s-a lipit de mine şi nici oamenii nu-mi plac foarte tare. Şi parcă la Berlin văd prea mulţi români pentru gustul meu. Bisericuţele astea de români din diaspora te ţin pe loc, nu te lasă să te integrezi.
- Cu ce seamănă zilele dvs. berlineze?
- Sunt foarte liniştite, stau mult timp la biroul meu, în faţa computerului. Ascult muzică, îmi place la nebunie jazzul, gătesc cu foarte mare plăcere şi citesc. Când am timp, ies din Berlin să vizitez lacurile din împrejurimi. Berlinul nu e oraşul meu favorit. M-aş duce oricând să locuiesc în Estonia, la Tallin, sau în Umbria, în superbul orăşel Spoleto.
"Şi la 70 de ani poate fi bine, dacă nu-ţi doreşti să mai ai 44"
- Aţi trăit 35 de ani în România, apoi aţi trăit în SUA, schimbându-vă viaţa radical. Din 2005 sunteţi din nou în Europa. O viaţă făcută, parcă, din bucăţi. De unde vine forţa de a o lua de la zero de fiecare dată?
- S-o iei cu totul de la capăt e uneori semn de sănătate mintală. Am auzit de un studiu japonez care recomanda, în cazul tulburărilor psihice, ca pacienţii să înceapă fiecare zi într-un mod cu totul nou. E ca o curăţire pentru creier, care te ajută să te resetezi. M-a pus pe gânduri. Nu mi-a plăcut niciodată să-mi fac planuri. Totul a fost hazard în viaţa mea. Am învăţat să preţuiesc accidentul, fără de care n-ar fi avut loc marile întâlniri ale vieţii mele. Că e venit de sus sau e provocat de tine însuţi, fiecare accident te aruncă într-o lume nouă. E un motor care te propulsează înainte, e o provocare. It's a fucking challenge!
- Şi după toate aceste resetări, după toate drumurile şi rolurile pe care le-aţi încercat, care credeţi că a fost marele dvs. talent?
- Am fost toată viaţa un măscărici. Toată viaţa am vrut să pun un zâmbet pe chipul cuiva. Asta m-a făcut fericit şi asta m-a dus la actorie. Mi-a plăcut să mă pun în scenă. Eram derbedeu şi obraznic şi visam să mă arate lumea cu degetul şi să-mi văd chipul pe stâlpul de la Patria. N-am făcut altceva decât să alerg prin cadru de mai multe ori. N-am ales să joc într-un anumit fel, tot ce am făcut am făcut pentru că nu puteam să fac altfel. Dar dacă asta le-a plăcut oamenilor, eu am fost bucuros.
- Sunteţi fericit când priviţi înapoi? A mai rămas ceva de împlinit?
- Cineva spunea cândva, foarte frumos, că nu o nenorocire strică o fericire, ci o altă fericire. Mi-e greu să spun dacă suntfericit. Atunci când eşti, nu ştii că eşti. Eşti orb, năuc, abulic şi cu mintea-n nori. Şi ştii c-ai fost abia când nu mai eşti. Tot ce pot să spun e că şi la 70 de ani poate fi bine, dacă nu-ţi doreşti să mai ai 44. Ceva de împlinit? Da, a mai rămas o dorinţă. Aş vrea să construiesc o casă, una cu tot ce trebuie, cât încă mai pot. Mi-a plăcut dintotdeauna să lucrez în lemn, sunt tactil, sunt dibace. Iar satisfacţia lucrului ieşit din mâna ta nu se poate compara cu niciun val de aplauze.