Cu gena actoriei în sânge
- Deși aveți o carieră de actriță încununată cu două prezențe la Festivalul de film de la Cannes (în 1995, cu "Senatorul melcilor", în regia lui Mircea Daneliuc, și în 1996, cu "Prea târziu", în regia lui Lucian Pintilie), sunteți de o discreție tot mai rar întâlnită în societatea trompetistă de azi, atât de avidă de publicitate zgomotoasă. Modestia și bunul simț se moștenesc pe linie de familie?
- Așa îmi place să cred, căci și părinții, și bunicii din partea tatei, care m-au crescut până la șapte ani, au fost niște oameni modești, cu bun simț și de o incredibilă generozitate, care și-ar fi dat și cămașa de pe ei ca să ajute pe cineva aflat în nevoie. Din fericire, Dumnezeu și familia m-au hăruit cu o copilărie și o adolescență cu-adevărat de poveste, ambele petrecute pe malul câte unui întins de apă. M-am născut în Crivina, un sat aflat la vreo douăzeci de kilometri de Turnu Severin. De acolo provin și părinții mei, care s-au căsătorit de foarte tineri, dintr-o mare iubire. Mama m-a născut când avea șaptesprezece ani, iar pe fratele meu l-a avut patru ani mai târziu. După terminarea studiilor, tata, proaspăt ofițer, a fost repartizat la secția de pașapoarte din punctul de frontieră Vama Veche, așa că a fost nevoit să se stabilească la Mangalia, iar mama, îndrăgostită până peste cap, l-a urmat. Eu am rămas cu bunicii, așa că, până la șapte ani, am zburdat liberă prin grădina lor, un adevărat rai cu flori, sau printre salcâmii parfumați care îmbrățișau Dunărea. Am fost un copil destul de zvăpăiat, cu o personalitate bine marcată, care nu o recunoștea ca autoritate decât pe "Mamare". Apoi, când a venit vremea să merg la școală, m-am mutat la Mangalia, alături de părinți. Acolo am descoperit marea și poezia ei misterioasă, care îmi răscolea emoționalitatea, deja aplecată către versuri.
- Și talentul artistic a făcut parte tot din zestrea familiei?
- Cam așa s-ar zice. Pe când era gravidă cu mine, mama, neavând televizor, cât era ziua de lungă, asculta piese de teatru la radio. Când am aflat povestea asta, i-am spus mamei că m-a contaminat cu virusul actoriei încă din viața intrauterină. (râde) Pentru că - vedeți! - eu niciodată nu m-am închipuit făcând altceva! Nici o secundă nu mi-a trecut prin minte că aș putea să mă îndrept către o altă profesie! Apoi, un alt "vinovat" ar fi bunicul: dragul de el iubea versurile cu atâta patimă încât, în orice ceas de răgaz pe care-l prindea, îmi recita poeziile care-l emoționaseră și pe care le învățase pe de rost. Așa se face că primul rol l-am dobândit chiar în clasa întâi, unde, la o serbare, am jucat Vulpea. Țin minte că mama, care se pricepea la croitorie, mi-a făcut o salopetă dintr-o stofă maron, pe care, stricându-și o căciulă și un guler din vulpe roșie, mi-a garnisit-o cu o coadă de toată frumusețea, un pieptăraș și un fel de tocă, pe care mi-o îndesam pe cap. Ce mândră am mai fost! (râde) Văzând că fetița lor are înclinări artistice, părinții, niște oameni cu o perspectivă de viață foarte largă și mari iubitori de frumos, m-au încurajat. Îmi amintesc cât de mult se zbătea mama ca să-mi alimenteze biblioteca de la Mangalia cu cele mai noi apariții editoriale, de la volume de poezie, la romane, dramaturgie ori albume de artă. Cât a vânat, săraca, și prin ce intervenții a izbutit, de pildă, să-mi facă rost de "Cel mai iubit dintre pământeni", romanul lui Marin Preda! Sau cât de triumfător a descins tata acasă, în ziua în care a reușit să-mi procure un casetofon, care avea și funcție de înregistrare... Din clipa aceea, suprema mea fericire a fost aceea de a avea toată casa la dispoziție și de a mă înregistra recitând diverse poezii, interpretând piesele de teatru care îmi plăceau (și-n care "jucam" toate personajele) sau, pur și simplu, consemnându-mi, pe bandă, impresiile despre teatru și film. Mai am și acum, de exemplu, o casetă înregistrată pe la 14-15 ani, în care interpretez toată "Scrisoarea pierdută" a lui Caragiale! (râde) În afară de asta, la școală, îmi mituiam colegele mai puțin entuziaste, ca să accepte să joace în montările mele. În plus, participam într-o mare frenezie la concursurile "Cântarea României" - unde am câștigat toate premiile posibile la secțiunea de recitat. Așa au trecut anii de liceu și, după bacalaureat, cu binecuvântarea părinților, m-am mutat la București, în ideea de a da admitere la
Institutul de Teatru.
- Unde erau sute de candidați pe un loc...
- Într-adevăr! De altfel, la prima încercare la Institut, am picat. Prima sub linie! Ceea ce a reprezentat un adevărat dezastru pentru mine: pur și simplu, nu înțelegeam de ce nu fusesem admisă, chit că existaseră numai trei locuri și patru sute de candidate! Eram însă atât de înverșunată, încât mi-am promis că "dau până când intru, indiferent cât ar dura". Am început să mă pregătesc cu domnul Ion Cojar și, în anul următor, după ce mă și lămurisem ce-mi lipsise, artistic vorbind, de nu intrasem, am fost admisă. Apoi, în toamnă, am început școala. Acel prim an de Institut a fost foarte dificil. Oricât de ciudat ar suna, eu abia atunci începeam să descopăr Bucureștiul și societatea capitalei. În anul precedent, acela de pregătire, trăisem ca închisă într-o bulă: parcurgeam drumul până la domnul Cojar și înapoi, până la gazda unde locuiam, în rest, stăteam încuiată în casă și repetam sau citeam. Am citit enorm în acea perioadă, de la Estetica lui Tudor Vianu până la Heidegger... Numai serile mai scoteam nasul la aer, dar și atunci, doar ca să merg la teatru, după care dădeam fuga la loc, în cămăruța mea. Intrând în Institut, m-am lovit, așadar, în mod aproape brutal, de o lume care mi se părea foarte dură și pragmatică. În inocența mea, eu mă așteptasem să găsesc acolo oameni asemenea mie - liniștiți, oarecum timizi, modești, deschiși la suflet și comunicativi, în sensul de frățietate întru artă. Dar n-a fost tocmai așa. M-am trezit cumva năucită și incapabilă să găsesc din prima poarta către această lume nouă. Din sperietura și năuceala aceea, am adoptat o atitudine extrem de rezervată - îmi era greu chiar și la cursuri, fiindcă și acolo stăteam ca un arici - motiv pentru care colegii și ceilalți cunoscuți spuneau: "Cici e ca o stană de piatră, ca un zid de cetate! Las-o, că de ea nu poți să te apropii!". Treptat însă, observându-i pe cei din jur, am început să mă mai relaxez și, pornind să și lucrez, am avut norocul să întâlnesc niște oameni din branșă care nu doar că m-au învățat enorm la nivel profesional, dar mi-au și deschis ochii, mi-au limpezit felul în care funcționa această lume și astfel mi-au înlesnit și accesul, m-au ajutat să găsesc și să deschid poarta aceea grea care duce la meseria de artist.
Porți deschise
- Și ce-ați găsit după ce ați intrat?
- Exact ceea ce am visat: am izbutit să devin actriță. Iar după absolvirea Institutului, am fost repartizată (cum se întâmpla pe vremea aceea) la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț, aflat pe atunci într-o mare efervescență, după care am ajuns la Teatrul Național din București, pe scena căruia joc și azi.
- Norocul v-a urmat și în viața personală?
- Da. Mi-am dorit să trăiesc lângă un om de la care să am ce să învăț și pe care să am pentru ce să-l respect și, într-adevăr, un astfel de om "mi-a tăiat calea" pe când aveam douăzeci și doi de ani. Ne-am căsătorit și, de douăzeci și opt de ani încoace, învăț de la el necontenit, iar respectul față de el îmi e neștirbit. Întâlnirea mea cu Mircea mi-a împlinit, așadar, și viața de femeie. Dacă e să vorbim despre vreun regret, atunci acela ar fi că n-am copii. Gândesc însă că așa a fost să fie, că Dumnezeu a știut de ce a aranjat lucrurile așa și nu în alt fel...
- După o perioadă de strălucire, în care ați fost celebrată ca o mare actriță, steaua dvs. a părut să mai pălească. De ce?
- Într-adevăr, până în 1997, trecusem printr-o epocă fantastică: făcusem foarte mult film, mersesem la Cannes în doi ani consecutivi, în 1996 fusesem declarată "Vedeta Anului", luasem tot felul de premii... Tot în acea perioadă, începuseră să apară televiziunile particulare și am primit mai multe propuneri de a deveni moderatorul unei emisiuni sau al alteia, eu însă am refuzat categoric, pe principiul că "nu-mi trădez profesia", sunt actriță și trebuie să fac teatru și film... Ei, poate că n-ar fi fost chiar atât de rău să fi acceptat una dintre propunerile respective. Însă, sincer, gândul ăsta chiar nu-l trec în categoria regretelor. Nu mi s-a întâmplat să nu mai dorm nopțile de amărăciune. Cert este însă că între 1997 si 2000, când în teatru a fost un moment de răscruce și s-au schimbat generațiile, ar fi trebuit să fiu mai activă, să fiu ceva mai vizibilă profesional. Să mă agit mai mult. Dar din timiditate și modestie am stat cuminte.
- Vorbiți despre schimbarea de generații. Cum vi se pare lumea actoricească de azi, prin comparație cu aceea de dinainte de 1989, când actorii erau mai puțini, dar parcă mai celebri?
- Din păcate, la început mai încet, apoi, în ultimii 7-10 ani, din ce în ce mai accelerat, societatea românească s-a îndepărtat de ideea de valoare, până când aproape că a înlocuit-o cu vedetele "de carton". Or, asta este foarte grav, fiindcă în lipsa unor modele reale, fundamentate pe valoare, societatea intră în derivă. Sunt foarte mulți tineri care ies din facultate cu diplomă de actori și n-au văzut filmele acelea care constituie baza cinematografiei, nici pe la teatru n-au prea dat, cu lecturile sunt la pământ, habar nu au de niște actori care au făcut istorie... Nu poți să pretinzi că lumea începe cu tine, să anulezi, să ștergi cu buretele ceea ce a fost până la tine în teatru, în cinema sau în artă și cultură, în general. Eu țin minte că atunci când spuneam că "vreau să fiu actriță", explicam imediat: "Vreau să fiu actriță ca Florina Cercel, Carmen Stănescu, Draga Olteanu-Matei, Ileana Stana Ionescu, Dina Cocea ori doamna Bulandra". Aveam, așadar, niște repere din trecut, care ulterior m-au ajutat să ridic ștacheta în meserie.
- Privind în urmă, există în profesia dvs. modele în fața cărora să faceți și o reverență?
- Privind în urmă, mă gândesc la primul meu profesor, domnul Ion Cojar, datorită căruia am intrat la Institut, apoi la profesorii mei "de școală", Olga Tudorache și Florin Zamfirescu, dar și la Dem Rădulescu, la ale cărui cursuri mă duceam, dornică să-i fur din meșteșug, apoi mă gândesc la marea întâlnire a vieții mele, aceea cu Mircea Daneliuc, care avea să-mi devină și soț, după care au urmat întâlnirile cu Lucian Pintilie, cu Andrei Șerban, cu Șerban Marinescu și, chiar de curând, aceea cu Ion Caramitru, în calitatea lui de regizor. Ca să nu-i mai pomenesc pe partenerii excepționali cu care am avut norocul să lucrez pe scândura de teatru sau pe platourile de filmare!
Iubirea, o curgere lină
- Nu trăiți într-o lume prea prietenoasă, poate și din cauza expunerii ei. Să înțeleg că v-ați adaptat transformărilor sau sunteți, mai degrabă, afectată de un sentiment de neadaptare?
- Eu și soțul meu ne-am creat un univers al nostru și ne străduim, pe cât posibil, să ni-l ocrotim, să ne ecranăm, să nu lăsăm nocivitatea lumii să ne afecteze echilibrul interior. Vedem, auzim și gândim, dar încercăm să nu mai punem la suflet, să nu ne mai enervăm - asta e singura modalitate pe care am găsit-o ca să ne păstrăm mințile limpezi și sufletele curate și ca să nu depunem armele și "să devenim ca ei".
- Sunteți căsătorită de douăzeci și opt de ani cu domnul Daneliuc, așa că întrebarea mea e inevitabilă: într-o lume în care căsătoria pare că și-a pierdut sacralitatea, în care mariajele se fac și se desfac precum conservele, dumneavoastră cum ați reușit să vă ocrotiți dragostea? Care e rețeta unui cuplu cu perioadă de valabilitate "până la adânci bătrâneți"?
- Eu cred cu tărie în destin, așa că și în dragoste mi se pare că nu poți face cu-adevărat "casă bună" decât cu acela care ți-a fost hărăzit. Iar mie, n-am nici un dubiu, Mircea mi-a fost hărăzit, deși între noi există o diferență mare de vârstă. Însă, probabil că tocmai din acest motiv, ea nu s-a simțit niciodată. Apoi, cu certitudine, e nevoie de multă grijă, atenție, delicatețe și de acel soi de comunicare de mai presus de cuvinte care, din nou, nu se regăsește în toate cuplurile... Eu și Mircea ne-am ascultat și ne-am respectat întotdeauna: eu i-am respectat orele de solitudine, în care scrie închis în birou, el mi-a respectat orele dedicate studiului, documentării pentru un rol și repetițiilor. Niciodată nu am fost suspicioși. Și niciodată nu ne-am asumat atitudinea de "piatră tare". Vedeți, eu sunt Taur, iar el e Berbec, deci, oricine ar fi îndreptățit să exclame "Vai, Doamne, amândoi au coarne! Imposibil să nu iasă scântei!", însă noi întotdeauna am știut să ne întâlnim la jumătatea drumului, am știut când și cât să cedăm, astfel încât să ne fie bine amândurora. Niciodată n-am stat supărați mai mult de cinci minute. Mereu am găsit o soluție ca să fluidizăm situația, să netezim asperitățile și să regăsim dulceața traiului în comun. Am mers pe principiul că viața e mult prea scurtă și complicată ca să ne-o mai complicăm și înnegurăm și noi, acasă. Și, cu timpul, "sistemul" acesta, pe care l-am adoptat de comun acord, s-a cimentat până ne-a devenit firesc, astfel încât traiul împreună e o curgere fericită, o curgere lină, liniștitoare și care ne îmbată sufletele.
- Și pe "luciul" profesiei navigați la fel de lin?
- Da, și profesional am toate motivele să fiu fericită. Joc, la TNB, în "Bârfe, zvonuri și minciuni", un spectacol în regia lui Ion Caramitru, care a avut premiera în decembrie 2013 și de atunci tot adună ropote de aplauze, spre încântarea noastră, a actorilor, care jucăm cu o plăcere nebună. Și, de asemenea, aștept și premiera unui film în registrul comic-spumos, care se numește "Doar cu buletinul la Paris", a cărui regie este semnată de Șerban Marinescu și pentru care am făcut din nou echipă cu trei colegi foarte dragi mie: Dorel Vișan, Mircea Diaconu și Răzvan Vasilescu.