Două partide cu ideologii opuse şi programe clar diferite nu puteau continua mult timp împreună. Apa cu focul nu pot fi combinate. Asemenea alianţă se realizează doar în împrejurări deosebite, de cumpănă pentru destinul comunităţii pe care vor să o reprezinte. PSD şi PNL şi-au făurit "uniunea" pe opoziţia (transformată în ură înverşunată) împotriva preşedintelui Traian Băsescu. Ceea ce, trebuie recunoscut, este un pretext subţire în bătălia care angajează viitorul ţării. Evoluţia în timp a guvernării USL a arătat că, de fapt, ţinta adevărată a solidarizării lor transpartinice era, şi este, Justiţia independentă. PSD-ul se sprijină pe profitorii revoltei anticomuniste din 1989, transformaţi în baroni locali, adevăraţi stăpâni feudali ai zonelor administrative ale ţării; PNL-ul are "sponsori" bogaţi, proveniţi din afaceriştii care s-au "afirmat" după '89, sursa principală a averii lor fiind contractele cu statul. PNL-ul afirmă, desigur, că "baza" sa o constituie clasa mijlocie, nenumăraţii români care au înfiinţat IMM-uri, dar - la vârf - este influenţat de marii întreprinzători, capabili să-l susţină permanent cu fonduri.
Coaliţia PSD-PNL urmărea, aşadar, supunerea Justiţiei, a cărei independenţă - marcantă în ultimii ani - începea să stânjenească stăpânirea netulburată a bunurilor dobândite pe căi mai mult sau mai puţin oneste. Ponderea în contestarea Justiţiei o au, evident, baronii PSD-işti, ale căror averi, în genere imobiliare, s-au făcut pe baza privatizărilor frauduloase ale patrimoniului comun, moştenit de la comunişti. Justiţia are posibilitatea de a descoperi modul în care şi-au făurit "domeniile" şi, în plus, poate bloca "dezvoltarea" lor întrerupând contractele frauduloase cu statul. Această posibilitate este contestată şi de marii afacerişti liberali, care ar adopta încă un "capitalism sălbatic" pentru a-şi rotunji averile. Baronii PSD-işti ar fi preferat, cu certitudine, o Justiţie politizată, ca în vremea comuniştilor, sau supusă, ca în Rusia actuală, unde "colegii" lor - proveniţi din aceleaşi structuri politice şi poliţieneşti - domină totul. Din păcate pentru ei, România a fost admisă, din motive cunoscute, în NATO şi UE, aderarea presupunând aplicarea regulilor moderne ale democraţiei, în administraţie şi justiţie. "Afacerile cu statul", sursa acumulărilor de averi, sunt - din această perspectivă, mult mai dificile decât într-o "oligarhie independentă". USL-ul s-a născut tocmai din coincidenţa momentană a intereselor "feudalilor" PSD-işti cu cele ale afaceriştilor PNL-işti în "jupuirea" statului, înainte ca UE să impună un control strict (printr-o legislaţie ce asigură predictibilitate) al evoluţiei economiei ţării. În România, care a pierdut startul reformelor sociale produse în toate fostele ţări socialiste, respectivul control a contrariat "clasa politică", adică vârful icebergului alcătuit din oligarhii generaţi de căderea comunismului. Se explică astfel de ce, în încercările de răsturnare a preşedintelui Băsescu, perceput drept promotorul separării Justiţiei de structurile politice, s-au făcut auzite, în rândurile PSD-ului, dar şi ale PNL-ului, nenumărate imprecaţii antioccidentale, naţionalist-independentiste, ba chiar antidemocratice. Incapabili să asigure decolarea economiei, baronii PSD-işti au nostalgia "controlului" exercitat de colegii lor ruşi şi chinezi, într-o societate dominată autoritar. "Deschiderile" guvernării Ponta spre vecinii (apropiaţi sau îndepărtaţi) din Est au fost nu numai un mijloc de presiune împotriva "amestecului în treburile interne" din partea UE şi NATO, ci şi pregătirea unei "punţi politice" spre asocierea cu respectivii vecini. Evenimentele din Ucraina au arătat însă că "modelul social" al acestora nu este atât de sigur. Urgenţa PSD-ului (şi a asociaţilor lui) a devenit, în contextul eşuării "loviturii de stat" prin schimbarea arbitrară a legilor, salvarea baronilor săi, direct ameninţaţi de tenacitatea acţiunilor unei Justiţii eliberate de imixtiunea politicului. Noul cod penal şi Legea amnistiei au vizat, de la început, "albirea" civică a reprezentanţilor săi amendaţi (sau pe cale să fie) de Justiţie. "Sponsorii" liberalilor s-au declarat, desigur, entuziaşti de acţiune, mai ales pentru că mulţi dintre ei s-au asociat, între timp, în diverse afaceri (evident, cu Statul!) cu baronii PSD-işti.
PSD-ul, care domină "feudal" o masă de alegători dependenţi de stat, prost informaţi şi coruptibili, nu este însă un partid care să împartă multă vreme puterea cu alţii. Alianţa cu PNL-ul, care "dădea bine" în exterior şi i-a asigurat un bazin de 70% din voturile cetăţenilor, era necesară pentru "marele proiect" al capturării totale a Statului, al amendării pretenţiilor independentiste ale Justiţiei. PSD-ul corupe tot ce atinge şi, în consecinţă, "tovarăşii de drum" liberali trebuiau ori corupţi, ori eliminaţi. Baronii, care îl conduc pe V. Ponta, au îngăduit miniştrilor liberali (Fenechiu, Chiţoiu, Stroe, Câmpeanu) să-şi facă mendrele (economice) cu condiţia susţinerii totale a proiectelor vizate de ei. "Cel mai cinstit dintre guverne", cum îşi anunţa Ponta, la instalare, cabinetul, s-a făcut de râs prin nenumărate exemple de corupţie, apărate până la capăt de liderul său. Cazul ministrului Mariana Câmpeanu este revoltător. PSD-ul şi-a demonstrat "natura dublă" şi în "cazul ASF", unde l-a lăsat pe liberalul D.R. Ruşanu să împartă "salarii neruşinate" rudelor diverşilor demnitari, scopul fiind fidelizarea acestuia - ca şi a miniştrilor corupţi - într-o eventuală fracturare internă a PNL-ului, dacă acesta "va mişca în front". Propunerea lui Klaus Johannis ca vicepremier şi ministru de interne, în locul unui liberal "întors de PSD", a fost pretextul pentru despărţirea de "tovarăşii de drum", PSD-ul asigurându-şi la timp o altă majoritate parlamentară. "Maurul (Antonescu) şi-a făcut datoria, maurul poate să plece!". PSD-ul nu va renunţa niciodată la ideea partidului-stat, prin care să controleze totul.