Miracolul "Odeon": succes nebun şi bilete epuizate
- N-am mai vorbit demult, Alexandre. Ce mai faci? Cum te simţi?
- Sunt cât se poate de bine. După o pauză foarte lungă, joc iarăşi teatru. Am două spectacole la "Odeon". Chiar aseară am jucat în "Titanic vals", în regia lui Alexandru Dabija, cu casa închisă şi aplauze nesfârşite la final. Mai joc (din februarie, anul trecut) în "Linişte! Sărut. Acţiune!", în regia lui Peter Kerek, tot la "Odeon". Nu mă laud, dar sunt nişte spectacole foarte reuşite şi foarte cerute de public. Când un spectacol de teatru place, funcţionează perfect reclama "din gură în gură". Merge cineva, îi place, recomandă spectacolul altcuiva, şi uite aşa, ai luni de zile reprezentaţii cu casa închisă, iar bucurie mai mare pentru un actor nu există. Ba şi mai mult, Teatrul Odeon mai face şi azi turnee prin ţară, un obicei în mare măsură abandonat. Şi la fel jucăm şi în ţară: cu un succes nebun şi bilete epuizate.
- O veste bună! Teatrul e viu, iar actorii au succes la public, fără să fie legitimaţi pe micul ecran...
- Absolut, deşi e adevărat că televiziunea este cea care îţi conferă cea mai mare popularitate. Chiar şi în anii '70, marii actori la care ne raportam noi, fie că sunt români sau străini, erau populari datorită televiziunii. Eu cred că popularitatea adusă de televiziune nu este un lucru rău, doar că trebuie să ştii ce să faci cu ea şi, mai important, trebuie să ai capacitatea să o îmbini cu lucruri care îţi permit să te exprimi cu adevărat: teatrul sau filmul. Dacă faci numai televiziune, atunci e o problemă. Evident, vorbesc din punctul de vedere al unui actor. Dem Rădulescu, Toma Caragiu, Amza Pellea, Cotescu, toţi făceau televiziune, dar seara aveau spectacole la "Naţional", la "Bulandra"...
O nouă "lovitură": "Love Building"
- Deşi ai terminat Institutul de Teatru cu coroniţă, primul din generaţia ta, deşi ai jucat în filme încă din anul întâi, după absolvire ai refuzat statutul de angajat la vreun teatru. De ce?
- Da, aşa este. Nu m-am angajat în niciun teatru după absolvire, şi chiar şi acum sunt doar colaborator la "Odeon". Evident, atâta timp cât munceşti şi o faci cu o bucurie infinită, aşa cum o fac eu, nu contează unde ai cartea de muncă. Am mai spus-o şi o repet: meseria asta ţine enorm de mult de noroc. Dacă după facultate ar fi venit cineva la mine să-mi ofere un rol important în vreo piesă de teatru, m-aş fi dus imediat. Dar nu a fost aşa. Televiziunea mi-a întins prima mâna. Iar eu cred foarte mult în destin. Totul în cariera mea s-a întâmplat atunci când trebuia să se întâmple, fără ca eu să fac vreun efort. Pe bune! Am făcut televiziune timp de zece ani, şi fix în momentul în care am încetat colaborarea au început să mi se deschidă toate uşile. Am fost chemat de Peter Kerek să joc la "Odeon", am fost acceptat de Alexandru Dabija pentru "Titanic vals", apoi m-a chemat Andrei Cohn să joc în filmul "Acasă la tata" şi între timp am făcut şi filmul "Love Building".
- "Love Building" este un film produs şi jucat de tine, deci acolo destinul ţi l-ai cam făcut singur...
- Da, dar şi acolo am avut parte de colaborarea şi prietenia a doi oameni minunaţi: Dragoş Bucur şi Dorian Boguţă, doi colegi cu care am înfiinţat şi o şcoală de actorie de film. Şi aici am fost ajutat de divinitate, de marele meu noroc. Pe bune, tare norocos mai sunt!... "Love Building" este un film de succes. Un succes total neaşteptat pentru noi, pentru că e un film independent, făcut fără niciun ban de la stat, ci doar prin propriile noastre mijloace. Nu am ştiut dacă îl puteam termina, dacă îl puteam distribui, şi iată că acum umple sălile, este pe primele locuri în box office la noi. E un film colorat, viu, cu oameni tineri, frumoşi, cu probleme în care se recunosc, un film care iese din zona asta neguroasă a majorităţii producţiilor contemporane de la noi. Nu moare nimeni, nu e nimeni împuşcat, nu se sinucide nimeni. În şcoala noastră de actorie, produsesem vreo douăsprezece scurtmetraje şi am vrut să încercăm şi un lungmetraj. Am vrut să facem unul aşa cum ne-ar plăcea nouă şi atât. Nici pomeneală să ne gândim la un asemenea succes...
Actorii buni se fac cu regizori mari
- Să vorbim despre şcoala voastră de actorie de film. De ce era nevoie de ea? Şomajul în rândul actorilor creşte constant...
- De ce mai târziu? Mi se pare un moment tocmai bun...
- Bine, atunci. "Acasă la tata" este un film de care sunt foarte, foarte, foarte mândru şi bucuros. Eu am văzut deja o variantă aproape de cea finală şi pot spune că este un film extraordinar. Joc alături de Andi Vasluianu şi Ioana Flora. Publicul român va avea parte de un film foarte bun.
- Nu ridici prea sus mingea?
- Nu. Deloc. Eu îmi spun părerea obiectiv, pentru că am văzut filmul. Nu contează că joc eu în el, nu e vorba de mine. Eu vorbesc despre filmul "Acasă la tata": un film extraordinar, regizat de un regizor de excepţie, un film care va face valuri în cinematografia românească.
Fetiţa şi mama ei
- Ai un ton extraordinar, vesel, optimist, lucru destul de rar în ziua de azi. Ţi-a pus Dumnezeu mâna în cap?
- Chiar că mi-a pus-o, deşi eu nu prea am avut momente rele niciodată. E adevărat că viaţa mea este mai luminoasă acum şi pentru că m-am întors la teatru, cred că de aceea detectezi o bucurie aparte în tonul meu. Realmente, e ca o terapie pentru mine. Pentru un actor să joace într-o piesă bună un rol care-i place e ceva de nedescris. Mai ales că eu am jucat foarte mult în studenţie, am crezut fără dubiu că scena e menirea mea. Jucam mult de tot la "Casandra". Apoi, din varii motive, totul s-a oprit. M-am apucat de televiziune şi nu am mai jucat zece ani. Îţi dai seama!? Zece ani! Mă întorc ca la o minune pe care o abandonasem. Sunt fascinat. Acum, ziua în care am spectacol este o zi de o importanţă cu totul aparte în viaţa mea.
- Într-o existenţă aşa de plină de evenimente, mai ai timp şi pentru Ruxandra, fetiţa ta, şi pentru Ioana, frumoasa ta soţie?
- Am timp, am. Nu sunt chiar atât de ocupat. Tocmai vin de la săniuş, cu Ruxi. Merge la o grădiniţă în limba germană, şi suntem foarte mulţumiţi de ce învaţă acolo. Ioana (Ioana Ginghină, actriţă n.red.) are o firmă de evenimente şi o şcoală de actorie pentru copii. Face tot felul de ateliere de teatru pentru cei mici, lecţii de învăţare prin teatru. E foarte frumos. Adevărat că e foarte ocupată, dar îi place, e dedicată şi face foarte bine ce face. Ne merge bine, Doamne ajută!
- Care e secretul acestei armonii în care trăiţi voi trei, departe de bârfe, de mediul acesta "ticăloşit" care a devenit mass-media?
- Să nu exagerăm. Nu ştiu dacă suntem într-o chiar aşa de mare armonie. Am şi eu zbaterile mele, temerile mele. Dar suntem bine, pentru că muncim, suntem ocupaţi cu lucruri care ne plac, iar când avem timp liber, îl umplem la maximum cu noi. Cu noi trei. În rest, citim, vedem filme. Cred că de aceea avem un oarecare echilibru sufletesc.
- Dar ce se întâmplă în jurul tău nu te-atinge? Pe stradă, în ţară? E atâta nelinişte în jur...
- Din păcate, m-atinge, şi cred că voi renunţa la televizor în viitorul apropiat. Am tendinţa de a mă uita la ştiri, de a face comparaţie între posturile tv. Şi, da, sunt îngrijorat. Mai nou, nici nu mai ştii de cine eşti manipulat. Sunt atâtea păreri, atâtea piste false care ţi se deschid seară de seară la televizor, încât îţi vine pur şi simplu să te retragi în carapacea ta. Dar apoi mă gândesc că un actor ar trebui să fie angajat social într-un mod serios, să fie un formator de opinii, şi iar mă implic emoţional, iar mă enervez. Apoi, din nou mă retrag, când îmi dau seama că nici eu şi niciunul dintre colegii mei nu avem anvergura de a influenţa prin opinia noastră. Nu suntem suficient de cunoscuţi pentru asta. Dem Rădulescu ne spunea că el, dacă apărea la televizor la unu noaptea, a doua zi îl saluta şi îl felicita lumea pe stradă. Efectiv, nu mai sunt vremurile acelea. Nu se mai poate face nici măcar comparaţie. Aşa că te zbaţi, te enervezi, te calmezi, iar te enervezi, apoi se face seară, ai spectacol şi, de-a dreptul paradoxal, sala e din nou arhiplină. Deci oamenii ştiu în continuare să aleagă. Asta mi se pare extraordinar! Că depinde de tine dacă vrei să fii manipulat de televizor sau să-ţi îngrijeşti mintea şi sufletul. Oferta culturală este foarte mare: sunt o mulţime de expoziţii, de vernisaje, de acţiuni culturale, de spectacole, cele mai bune filme din lume vin şi la noi, cinemateca funcţionează. Dacă vrei, efectiv, ai ce face. Ţine doar de puterea ta de a face alegerile potrivite.
- Crezi că în societatea românească de azi s-au cristalizat şi mentalităţi pozitive? Există semne de încredere pentru viitor?
- Deja văd lucrul acesta. O primă schimbare pe care o observ este în educaţia copiilor: există o disponibilitate mai mare către dialog în vremurile astea. Cel puţin, în comparaţie cu copilăria mea. Societatea se cizelează încet, încet. Au apărut tot felul de acţiuni prin care copiii sunt învăţaţi să doneze către orfelinate sau alte programe umanitare sau ecologice care aprind un beculeţ în sufletele copiilor. Părinţii nu mai sunt pasivi ca în trecut, încep să ia atitudine faţă de nedreptăţi, vezi cazul şpăgilor din şcoli. Pe mine mă bucură enorm orice luare de atitudine din partea românilor, care, tradiţional, tac şi înghit. Vezi reacţia de la Roşia Montană, de la Pungeşti, de la legea imunităţii
parlamentarilor. Formele de protest sunt occidentale - se ţin de mâini în jurul Guvernului, fac "lanţuri" vii, se cheamă prin intermediul Internetului... Nici nu mă interesează pentru ce se adună românii, atâta timp cât observ că au o atitudine civică. Eu chiar cred că mergem spre bine, cătinel, în ritm românesc, dar lucrurile chiar se schimbă. Pentru prima dată în ultima vreme se vede că politicienilor începe să le fie frică de popor - un ministru îşi dă demisia de onoare, la presiunea presei! Semne bune. Este clar că nu ne mai putem întoarce unde eram acum douăzeci şi cinci de ani. Nicio frână de la niciun politician nu ne mai poate întoarce, aşadar nu putem decât avansa, chiar dacă într-un ritm mai lent decât ni-l dorim. Pentru noi e cam târziu, dar, dacă nu vine vreun război, Doamne fereşte, copiii noştri au şanse mari să trăiască într-o societate cât de cât stabilă. Da, chiar cred asta. Pe bune!