- În Timişoara, într-un loc special, numit La Scârţ Loc Lejer, se joacă de câţiva ani cel mai liber teatru din România. Cu casa închisă. Tinerii actori din trupa Auăleu atrag spectatori din toată ţara şi trebuie să-ţi rezervi bilete cu multe săptămâni înainte, dacă vrei să îi vezi. OVIDIU MIHĂIŢĂ, iniţiatorul proiectului, ne-a povestit despre visul de-a fi liber, făcând ceea ce-ţi place -
La Scârţ
Stradă îngustă din cartierul Elisabetin al Timişoarei. O casă cu obloanele de lemn coborâte. Portiţa mică, deschisă larg. Câteva trepte. Deasupra uşii verzi, scrie mic, ca pentru cunoscători, "La Scârţ".
Gongul bate la orele şapte şi treizeci de minute fix. Toţi ştiu că aici nu se întârzie niciodată, nici măcar un minut. Lumea se ridică de la mesele cafenelei şi aşteaptă să treacă dincolo de draperiile roşii de catifea. În dreapta mea, cineva răspunde probabil la o întrebare. "Am auzit că este altceva decât ceea ce ştim despre teatru. Spectatorii poartă măşti, actorii vorbesc în timpul piesei cu publicul. Au fost nişte prieteni. De la ei ştiu de locul acesta. Au plecat foarte încântaţi". Cineva din spate îl corectează: "Nu e adevărat, o să vezi, se cântă. E un concert."
Aveau dreptate şi unul, şi altul, doar că la trupa Auăleu niciun spectacol nu seamănă cu celălalt, sunt total diferite ca stil, nu-ţi dai seama după titlu de ceea ce urmează să vezi.
Intrăm într-o cameră destul de spaţioasă, cu tavanul înalt şi ferestre mari care dau direct în stradă. Pe peretele din stânga, băncuţe improvizate din scânduri, la mijloc o masă lungă, înconjurată de scaune. O mobilă veche, o chiuvetă, câteva cămăşi, un tablou de familie şi lumina se stinge. Aşezat pe scaunul de lângă mine, Jupânul Dumitrache îşi începe pledoaria, onoarea sa de familist e în joc, iar de la celălalt capăt al mesei, Ipingescu îi ţine isonul.
"Teatru de garaj şi curte"
- Oameni din toată ţara vin până la Timişoara doar ca să vă vadă spectacolele. Cum a luat naştere fenomenul numit Auăleu Teatru?
- Unii dintre noi ne ştim din liceu şi de atunci facem teatru. Apoi am mers la facultatea de teatru, iar când eram în anul trei, Christine, eu şi Codi am început să jucăm în teatrele din Timişoara. Am jucat în săli mari şi am avut noroc de un regizor bun, dar nu-mi plăcea sistemul, constrângerea. La unul din teatrele unde jucam atunci, pe un perete de la intrarea în sală, atârna un tablou pe care era scris mare un Regulament de ordine interioară. Pe el era desenată ierarhia oamenilor angajaţi. Primul era trecut directorul general, apoi scenograful, şeful de producţie, contabila şi tot aşa, penultimul fiind actorul. Am zis atunci că teatrul este al actorilor, n-are cum să fie altfel. Ne-am strâns câţiva colegi, toţi actori, şi am găsit un punct comun în dorinţa de-a face un teatru liber. Am început să căutăm o locaţie unde să putem juca. Unul dintre prietenii noştri ne-a pus la dispoziţie casa părintească, un spaţiu total impropriu, undeva în spatele Gării de Nord, lângă stadionul CFR. Dar avea un garaj de 20 de locuri şi o curte mare, cu cărămidă pe jos, unde mai puteam face 200 de locuri. Aşa că ne-am folosit de ceea ce aveam. I-am spus "Teatru de garaj şi curte", am pus câteva afişe în oraş şi ăsta a fost începutul. Venea lumea cu bicicletele, cu taxiurile, pe jos. A fost un început fantastic! Se potriveşte foarte bine replica din Faust, "curiozitatea-i mână". Erau foarte mulţi tineri dornici să descopere oraşul, evenimentele, oamenii. În timp, ni s-au mai alăturat câţiva colegi, alţii au plecat, însă astăzi formula este stabilă.
Vin vechi, în cantitate mică
- Sunteţi debranşati total de la finanţări sau subvenţii, nu primiţi bani nici de la primărie, nici de la minister. Nu e greu?
- Suntem un teatru independent şi ne asumăm asta cu bune şi cu rele. Colegi din alte teatre ne-au sfătuit să depunem proiecte pentru finanţare. Poate, într-adevăr, ar fi mai simplu, poate am câştiga ceva bănuţi în plus, dar eu nu pot. E ca şi cum aş fugi de acasă şi aş suna-o pe mama să-mi dea bani de pâine. Odată ce am fugit dintr-un sistem, nu mai pot cere nimic de la el. Mi-a rămas în cap ceea ce mi-a spus, la un moment dat, profesoara mea de istoria teatrului: "Arta e împotriva puterii". Chiar dacă sună pretenţios, ceea ce avem noi mai important este libertatea. Sunt şi spectacole mai grele ca temă, care vorbesc, de pildă, despre politică, sau ating subiecte sensibile din social. Nu-mi pot permite telefonul unui primar, care să-mi spună a doua zi dupăspectacol: "Nu-l mai joci". Vreau să fiu independent financiar de orice sistem şi îmi asum asta. Chiar dacă înseamnă austeritate şi atrage după sine multe inconveniente, avantajul libertăţii merită sacrificii. Pe lângă asta, artistul salariat mi se pare ceva forţat. Eu cred că un artist nu poate produce la comandă, nu poţi fi creativ de la opt dimineaţa. Teatrul e o profesie vocaţională, care are suişuri şi coborâşuri, nu poţi ţine de o normă - azi pot să fac bine un spectacol, dar poate mâine nu mai pot, nu trebuie înregimentat totul într-o cadenţă. Deci, nu cred că ar trebui să fii artist pentru un salariu. Noi ne-am asumat asta. Nu "mâncăm" banii publici, nu ne poate reproşa nimeni nimic. Dacă îţi place vii, dacă nu, nu... Sigur că e foarte greu, dar nici unul dintre noi nu trăieşte strict din asta. Mi se pare un pic ingrat să-ţi propui să trăieşti din arta ta. Poate tu o faci bună, dar poate vei fi recunoscut abia după moarte. Prefer să nu depind financiar de ceea ce fac ca artist şi astfel nu ajung la compromisuri. Îmi permit să spun şi să fac ceea ce vreau şi o pot face liber. Prefer vinul vechi, în cantitate mică, aşa că las să meargă povestea în ritmul ei.
- Cum reuşeşti să împaci viaţa din lumea concretă cu viaţa magică de actor?
- De ani de zile separ lucrurile. Dimineaţa mă trezesc la şapte, mă ocup de treburile pământeşti, muncesc serios până la prânz. Apoi, în mod cert îmi fac timp pentru mine. Ascult un disc vechi sau citesc, iar seara, de la şase, repet cu colegii. Nu pot fi actor la opt dimineaţa, toate au un timp al lor. E o veche teorie grecească - ziua se fac lucrurile lumeşti, iar când dă de apus, când se lasă seara, se schimbă ceva în sufletul omului, ai nevoie de un contact mult mai uman. Seara e pentru spirit.
- Ceea ce faceţi voi este teatru de stradă, teatru ambulant?... Care ar fi titulatura corectă?
- N-am încercat niciodată să-l cataloghez. Patalamaua, imediat după anii '90, era de teatru alternativ. Dar scopul meu nu este să ofer o alternativă, eu fac ceva în sine, nu mă interesează o etichetă. Se poate spune teatru independent, însă şi asta mi se pare nepotrivit, făcându-se referire doar la partea financiară. Nici teatru de stradă nu e. Scopul teatrului de stradă este de a permite oamenilor care nu merg la teatru să vadă un spectacol. Am mai jucat şi noi pentru proteste, avem deschiderea asta, însă nu ne-am limitat la stradă. Am jucat în multe alte locuri, încât mi se pare că se poate oriunde: sub poduri, în corturi militare, în cantina minerului, la Petrila. Aş putea să îţi spun mai degrabă ce nu suntem. Cu siguranţă nu suntem artă instituţionalizată, ce se adresează unor elite care vin cu jder la gât şi o găină pe cap, pentru că participă la un eveniment exclusivist. La sat, de exemplu, oamenii nu au acces la artă, că e "pentru elite", şi se face în locuri speciale, pentru "cei ce înţeleg". Dar România este o ţară eminamente rurală şi dacă ministerul culturii investeşte banii doar în centrele mari, iar pe oamenii de la sat nu-i educă nimeni, degeaba se răcneşte pe la diferite emisiuni că sunt analfabeţi şi îşi dau cu toporul în cap. Noi am jucat mult la sat, unde am descoperit un public extraordinar de viu. Este un public care vrea să cunoască, este curios şi deschis. Fugeau copiii după maşină, ca în filmele lui Fellini: "Când mai veniţi?". E clar că teatrul nu e pentru toată lumea, dar ca artist nu poţi fi ingrat faţă de spectatori, urmărind doar publicul bun receptor, care te laudă, care îţi elogiază arta. Dacă scormonim în sensurile şi scopurile adânci ale culturii, ea are un rol social foarte fain, care nu mai e valabil când te adresezi elitelor, pentru că ele deja ştiu ce vrei să le spui. Dar să joci pentru o femeie de la ţară, care-şi ţine strâns pruncul în braţe, valorează mai mult decât orice apreciere emisă de o cucoană în blană. Când am făcut "Spălătorul de creier", Matei Vişniec ne-a spus că e foarte frumos să jucăm într-un garaj: "Demonstraţi că orice spaţiu poate deveni un spaţiu teatral". În concluzie, mi-ar plăcea să cred că suntem un teatru popular. E teatrul care uzează de toate "artificiile" teatrului, e pentru toată lumea şi include, evident, şi teatrul de stradă.
Gică-contra, cetăţean al planetei
- Cum alegeţi ceea ce jucaţi? Vreţi să transmiteţi prin piesele voastre un mesaj anume?
- Alegem foarte greu piesele, pentru că spectacolele nu seamănă unul cu altul. "Ferma animalelor", de exemplu, e un concert. "Dragă Elena" e un spectacol ultra-naturalist, care are loc în casa unei profesoare. Lumea vine şi spune: "E ca şi-n viaţa reală". Acum doi ani am făcut "Circus Mundi", un spectacol care copiază tipicul unei reprezentaţii de circ, doar că nu cu animale, ci cu oameni: e dresură de bărbaţi, îmblânzire de femei, apar politicieni, miliţieni, tot ce vezi la televizor. Când vin actorii, Hamlet spune: "Să aveţi grijă de actori, că ei sunt oglinda vie a vremurilor noastre". Noi nu avem un mesaj anume, reflectăm la ce se întâmplă în lumea de azi. Dacă nu vorbim despre vremurile astea, vorbim degeaba, vorbim în pungă. Cred că nu poţi face teatru doar pentru spectacol, trebuie să spui ceva. Şi când spui ceva, se întâmplă să spui şi împotriva cuiva. Nu trebuie să fii mereu Gică-contra, dar nici nu-ţi este permis să rămâi indiferent, mai ales într-o ţară ca România, care oferă un material uriaş artiştilor. Noi trebuie să avem libertatea de a spune lucrurilor pe nume, în felul nostru. Suntem o cronică filtrată a timpurilor, relatăm evenimentul şi-l comentăm în felul nostru. Românii nu mai stau de mult doar în graniţele ţării, trebuie să deschizi ochii larg, mai departe. De ce să nu fim cetăţeni ai planetei?
- Ce fel de oameni vin la spectacolele voastre? Lipsa scenei propriu-zise fură din emoţia teatrului?
- Avem un public foarte viu şi lui îi datorăm de fapt totul. Astăzi a fost în sală un băiat care vine de 8 ani la spectacolele noastre şi ne-a văzut una dintre piese de 11 ori. Mulţi tineri îşi aduc părinţii, e un lucru senzaţional. Înainte aveam doar tineri, acum vin şi pensionari, oameni care-şi aduc copiii. Vin oameni de la Arad sau de la Lugoj, Buziaş, Recaş, Sibiu, Bucureşti, cu maşina, trenul sau autobuzul, special pentru un spectacol. Mi se pare extraordinar! După rezervări, am putut concluziona că 90% dintre oamenii care vin prima dată la un spectacol vin la toate. Nu am mai lipit de mult afişe, nu avem, practic, reclamă, şi cu toate astea, locurile se ocupă foarte repede. Avem spectacole care se joacă de şase ani, e foarte mult pentru un spectacol. Am vrut un teatru mic, în care să existe scena sus şi publicul să aplaude de la distanţă. Şi oamenilor le place această apropiere. Am renunţat la înălţimea scenei şi am câştigat intimitate cu publicul. Aş vrea ca teatrul să ajungă un bun de larg consum, cum e pâinea. Să fie o necesitate.
Raiul pe care nu îl vedem
- Ai spus că în teatru e necesar să visezi. Cum ai pune un vis în scenă?
- Chiar am avut un spectacol care începea cu un vis. E greu, dar cred că e foarte fain să materializezi visele şi, mai ales, gândurile. Asta e minunat în teatru, că poţi trece într-a cincea dimensiune, poţi să vezi în faţa ta materializându-se vise. E sublim. E foarte multă muncă, iar momentele când faci teatru pur sunt, de fapt, doar câteva secunde. Pentru ele însă merită toată osteneala.
- E bine să faci ce-ţi place?
- Este cel mai important! Eu cred într-o singură viaţă, extrem de scurtă. Cum să nu faci ce îţi place? Dacă nu aş face ce-mi place, nu înţeleg de ce m-aş trezi dimineaţa. Iniţial, am vrut să fiu jurnalist, dar în cele din urmă mi-am dat seama că teatrul îmi oferă mai multă libertate. Cel mai greu este să îţi găseşti un reper. Bunăoară, sunt foarte mulţi corporatişti care lucrează până la epuizare, câştigă bine, îşi permit vacanţe scumpe, o dată pe an, dar se plâng că sunt neo-iobagi. Aud de cinci sute de ori pe zi: "Cât de mult aş vrea să fac ce-mi place şi să trăiesc din asta". Am citit recent un articol despre un tip din Rusia, numai că nu era un tip oarecare, ci contracandidatul lui Putin. Multi-miliardar. A pierdut alegerile, dar povestea are ceva fabulos în ea. Şi-a dat seama că nu are de fapt ce să facă cu averea lui enormă, că dacă ar fi devenit preşedinte şi-ar fi pierdut definitiv libertatea şi n-ar fi fost niciodată fericit. Aşa că şi-a împărţit averea, şi-a luat cei şapte copii şi nevasta şi s-a mutat într-un sat. S-au prins că a dispărut din peisaj şi l-au căutat, aşa a apărut articolul de care vorbesc. Au găsit un om care vorbea foarte frumos despre fericirea din lucrurile simple. Despre Raiul de lângă noi pe care nu îl vedem.
- Anul abia a început. V-aţi făcut planuri de viitor?
- Avem pentru anul acesta foarte multe invitaţii în ţară şi mai departe. Cred că vom merge peste tot, teatrul e bine să circule. Cu toate astea, mi se pare, totuşi, că noi aparţinem acestui loc. Dacă plecăm un weekend, sună lumea şi ne întreabă dezamăgită: "Cum, nu jucaţi?". Noi nu ne aparţinem, suntem ai lor. Ne străduim să cumpărăm un spaţiu, ca să nu mai plătim chirie şi poate să câştigăm câteva locuri în plus. Dar visul meu utopic este să jucăm gratuit. Când am jucat gratuit, lumea a fost mult mai relaxată, dispare pretenţia de a primi ceva în schimbul preţului unui bilet. Mi-ar plăcea să fie un schimb de emoţii de dragul emoţiilor. Sunt foarte mulţi care ar veni şi nu-şi permit, nu pot să nu mă gândesc şi la ei.
Jupân Dumitrache: Somn uşor!
Ipingescu: Şi vise plăcute, onorabile!
MARIA BUDA
Rezervări bilete: 0751/892.340 sau 0724/592.379.