Cu mama, la gura sobei
- Doamnă Nora Iuga, dacă închideţi ochii şi vă gândiţi la iarnă, ce vă vine prima oară în minte?
- O să râdeţi, dar eu, când mă gândesc la ceva, primul lucru care îmi vine în minte e chiar cuvântul scris. Abia pe urmă cuvântul îşi îmbracă imaginea. Ciudat, de cuvântul "IARNĂ" nu se lipeşte niciodată nimic. E doar o mare de alb. Nu văd altceva decât alb. Sunt multe locuri din lume care m-au impresionat prin stranietatea lor, dar singurul loc în care am întâlnit într-o iarnă albul absolut a fost capitala Suediei, unde am ajuns într-o noapte, pe un ger de -25°C. Când am ieşit din gară, m-am lovit de un alb compact şi dur. Cerul era alb, marea era albă, drumurile erau albe, vapoarele din port erau albe şi ele. Deasupra, pluteau pescăruşi albi. Şi peste toate, o ceaţă foarte albă. Eram prinsă sub o lespede albă.
- De iernile copilăriei vă mai amintiţi?
- Iernile copilăriei erau încărcate de nămeţi, aveau un aer fantomatic, de poveste. Îmi amintesc ferestrele din casa bunicilor, acoperite toate de flori de gheaţă. Mi se părea foarte frumos, puteam să stau minute în şir să le privesc. Pe străduţe treceau foarte multe trăsuri, aveau tălpici de sănii, de fapt erau "troici", iar birjarii - majoritatea erau ruşi, le ziceam muscali - erau îmbrăcaţi ca popii, într-o rasă lungă de catifea neagră, sub care nu li se vedeau pantalonii. Bunicii locuiau pe atunci cu chirie, în casa domnului Poenaru, pe strada Dionisie Lupu din Bucureşti, şi eu stăteam mai mult la ei, fiindcă părinţii erau plecaţi în turnee. Tata studiase vioara la Conservator şi intrase la Filarmonică, iar mama era solistă în baletul Operei Române. Mai târziu, când am mai crescut un pic, au început să mă ia cu ei în lungile călătorii cu trenul. De atunci, destinul m-a luat în antrepriză. În Belgia, Olanda şi Germania, tata şi mama aveau angajamente de câte o lună la cele mai selecte restaurante. N-am să uit niciodată serile de iarnă din Amsterdam sau Rotterdam. Mamei îi plăcea să mergem în port când se aprindeau luminile, să vedem vapoarele şi să ascultăm sirenele. Le simţeai în viscere, aveau o nostalgie şi o durere sfâşietoare în ele, parcă era ţipătul unui om care are nevoie de tine.
- Locuiaţi la diverse gazde, în străinătate?
- Nuuu, stăteam numai în hoteluri. Ani de zile am trăit numai în hoteluri, şi dacă mă uit prin unele cărţi pe care le-am scris, văd că amănuntul ăsta revine ca un leitmotiv. Mi-ar fi plăcut să trăiesc toată viaţa numai în hoteluri, pentru că nicăieri nu mă simt mai bine ca în hoteluri, în tren şi pe scenă. Acolo, în acele interioare impersonale pe care mi le amintesc bine, petreceam mult timp pe lângă mama, care împletea. Îmi făcea căciuliţe, pulovere, mănuşi cu un deget şi-mi cânta arii din opere. Ea, balerina, şi-a dorit toată viaţa să fie cântăreaţă, soprană de coloratură. De la ea am învăţat şi poezia aceea cu "Afară ninge liniştit şi-n casă arde focul/ iar noi, pe lângă mama stând, de mult uitarăm jocul". Uneori, naivitatea e răscolitoare. Teribil cât de mult ne marchează amintirile din copilărie. Uite de ce îmi place iarna mai mult în casă, cu scrisul şi cu o carte, decât afară.
"Şi imaginaţia e autobiografie"
- Ninsoarea, liniştea iernii nu v-au sedus în niciun fel? Nu vă place să vă plimbaţi prin zăpadă?
- Nu-mi place frigul, cum nu-mi place nici întunericul. Sunt o fiinţă solară. Nu-mi place să mă plimb iarna decât atunci când nu e nicio pală de vânt, când nu se clinteşte nicio creangă, când liniştea e deplină şi aerul complet static, când ninge cu fulgi foarte mari şi scârţâie zăpada sub picior. Sau când e soare, totul e încremenit, iar albul devine orbitor, încât ai senzaţia că te mişti într-o supralume. Atunci m-aş putea plimba ore în şir.
- Totuşi, sunteţi născută iarna, chiar după Anul Nou. Nu vă regăsiţi în anotimpul acesta?
- Nu prea, fiindcă mie nu mi-a plăcut iarna niciodată. Şi acum, la 83 de ani, de fiecare dată când mă gândesc că vine iarna, mă cuprinde frica, pentru că ştiu că va fi frig, vor fi nămeţi, nu voi putea ieşi din casă. Dar când văd primii fulgi de zăpadă, se declanşează în mine o bucurie frenetică. E o explozie de entuziasm pe care cred că o avem cu toţii de mici şi care se repetă an de an. Nu cred că există om căruia să nu-i vină să strige "Ninge!", cu exaltarea de atunci, când vede pe fereastră primii fulgi. Mie îmi place altceva la iarnă...
- Ce anume?
- Îmi place teribil de tare iarna aceea rusească, pe care o cunosc din lecturi. Acum îmi dau seama că eu asociez iarna cu ruşii, de fiecare dată. Pentru mine, iarna înseamnă frig aprig, înseamnă tundră, înseamnă marea lui Behring, înseamnă blănuri şi alcool. Şi dacă vine beţia, vine şi amorul. "Mi-e frig" poate să însemne şi "sunt singur". Frigul cheamă un alt trup fierbinte lângă tine. Ştiţi, toată viaţa mea am avut un vis de iarnă. Mi-am dorit să călătoresc într-o troică, îmbrăcată toată în blănuri, cu un bărbat pe care să-l iubesc. Caii să aibă clopoţei, ca-n Anna Karenina, şi să traversăm împreună o pădure îngheţată. M-a ţinut ani de zile dorinţa asta şi n-am ajuns niciodată la hanul visat. De altfel, cele mai frumoase întâmplări ale mele au fost visele, fiindcă nu s-au împlinit niciodată. M-a răscolit un lucru pe care l-a zis scriitoarea Aglaia Veteranyi, într-un interviu: că până şi imaginaţia este autobiografie. Mi se pare absolut extraordinar!
- Asta ar înseamna că şi literatura pe care o scrieţi spune despre dvs. mult mai multe decât propria viaţă...
- Oh, scrisul ne trădează mai mult decât credem. De câte ori, după încheierea unui roman, nu mi-a venit să exclam: "De scriitorul ăsta m-aş fi putut îndrăgosti!". Omul se ascunde mult mai mult şi-şi ia mult mai multe măsuri de precauţie în viaţa de toate zilele decât în cărţile pe care le scrie, fiind - naivul de el - convins că cititorul nu-l va recunoaşte în personajul său. Autorul este complet gol. Doar în limba lui şi numai un traducător care are şperaclul potrivit să-i descuie cuvintele îl găseşte cu adevărat. E periculos cum se expun scriitorii fără teamă în faţa noastră, fiind convinşi că limbajul e doar o convenţie de comunicare. Nu vor să recunoască în limbă sensul întregului nostru parcurs, care ne-a fost stabilit dinainte, când în cartea neagră era un singur cuvânt infinit curgător.
Iarna care-aduce scrisul
- Vă prieşte iarna, când e vorba de scris?
- Da, am scris mult iarna, e anotimpul propice pentru creaţie. E ceva cu anotimpul ăsta, are o dimensiune metafizică, o tragere la somn, la visare, la imaginaţie. Iarna are o linişte a ei, greutatea zăpezii încetineşte ritmurile exterioare şi le stârneşte pe cele interioare. Parcă se coace ceva în fiecare om, la căldură, în spatele perdelelor trase. Mulţi prieteni de-ai mei mi-au mărturisit că nu pot scrie decât iarna. Gândiţi-vă, de pildă, la stratul de ninsoare care acoperă pământul şi-i ţine de cald, ca dedesubt să poată încolţi sămânţa. Cine a spus că iarna e anotimpul de final? Doar iarna e mult mai vie decât octombrie sau noiembrie. Sub pătura de zăpadă e viaţa, e "nunta, începutul", vorba lui Ion Barbu, e germinaţia. E pruncul din pântecul mamei înainte să iasă la lumină, când se întâmplă, de fapt, lucrurile cele mai misterioase. Iarna e coconul acela alb şi strălucitor în care doarme viermele de mătase înainte să se prefacă într-un fluture sublim şi liber. Toată pledoaria mea interminabilă pentru ascunzătorile cu care ne ademeneşte iarna chemându-ne la somn e ecoul unui foarte vechi dor de moarte. Poate şi moartea e o gestaţie, pentru o altă înviere. Nu ştim nimic. Un lucru e sigur: iarna, cu sedentarismul şi cu refugiile, cu izolarea, cu monologurile interminabile şi cu gândul extincţiei, ne împinge să ne spunem total în cărţile noastre. Naşte în noi dorul nemuririi. Că, în fond, ce altceva e scrisul decât dorul acesta?
- Cum luptaţi cu negurile şi spaimele ei, cu angoasele şi melancolia iernii? Le alungaţi sau le asumaţi?
- Am şi eu spaimele mele. Am să vă mărturisesc ceva: mi-e o frică îngrozitoare de luna noiembrie. Mă apucă frica, o frică de moarte. Poate şi pentru că bărbatul meu, poetul George Almosnino, a făcut primul accident vascular în noiembrie şi tot într-un noiembrie a şi murit. O grămadă de nenorociri mi s-au întâmplat în noiembrie. Când ajung la ultima zi din noiembrie, respir uşurată că a trecut şi am scăpat şi de data asta. Dar unele lucruri trebuie pur şi simplu acceptate. Suferinţa şi singurătatea te potenţează interior. E foarte la modă azi să găseşti vindecare pentru orice. Urmezi câţiva paşi simpli şi ţi se promit fericirea şi satisfacţia imediată. Asta e limita omului modern, care-şi refuză suferinţa, fiindcă vrea o viaţă confortabilă, o iubire confortabilă, chiar şi o moarte confortabilă. Dar asta înseamnă distrugerea individului, înseamnă moarte spirituală. Dumnezeule, cât de săraci, cât de goi vor fi urmaşii noştri, când vor naşte copii în eprubetă, când degetele lor vor uita cum se ţine un creion, când dragostea va fi trecută în agendă de la 5 la 8, iar copiii vor fi uitat feeria poveştilor în faţa unei vetre cu jăratic. Dacă ne alungăm suferinţa, singurătatea, melancolia, acea monotonie ritmică a picăturii din robinetul defect, din ce se va mai naşte poezia?
"Centura de castitate"
- Aveţi ritualuri de iarnă? Ceva ce vă place să faceţi când staţi atât de mult acasă?
- Mie în general nu mi-a plăcut să fac nimic în casă. Artiştii, în general, au tendinţa de a-şi face un ambient cât mai estetic, încărcat de obiecte frumoase, excentrice, în care să se regăsească şi cu care să-şi epateze vizitatorii. Eu nu mi-am dorit niciodată o casă muzeu, nu mă interesează locul în care îmi duc traiul zilnic, mă interesează casa dinlăuntrul meu. Casa legată de mine printr-un cordon ombilical, cum e casa melcului, care şi-o cară cu el peste tot. Când eram tânără, visam să-mi fac concediile într-o căruţă trasă de cai. Mai târziu, am început să visez o rulotă. De vină trebuie să fie gena mea de nomad. Şi totuşi, în mine a existat şi tentaţia ieşirii din carapace. Pentru că iarna e plină de neprevăzut. Iarna prind viaţă măştile, balurile, carnavalul, iarna se fac vrăji, magia e în largul ei. Iarna e vremea să mergi la teatru, la concerte, la cinematograf. Histrionică şi cabotină cum sunt, lumea mă chema fiindcă ador "costumul". La spectacole, puteai să-ţi etalezi toaletele mai speciale. Iarna te îmbraci mai pretenţios decât vara, e un fapt evident. Iarna are stil, are o măreţie care te face să te simţi doamnă, chiar când bei Rom şi fumezi Mărăşeşti, cum am cunoscut eu demult o boieroaică pur sânge, de la care m-am ales cu câte ceva. Da, da, iarna e un anotimp de salon!
- Au trecut sărbătorile, viaţa parcă şi-a recâştigat calmul. V-aţi pus o dorinţă în noaptea de Revelion?
- Pentru mine, care m-am născut sub zodia erosului, toată viaţa dorinţele mele au fost marcate de configuraţia asta. De altfel, convingerea mea e că orice dorinţă are ca bază de pornire o formă de erotism. Am spus-o şi mă repet: chemarea aceasta rămâne în noi până la 100 de ani. Doar că acum, la mine nemaifiind posibilă manifestarea ei, singura mea iubire a rămas scrisul. Acolo pot să-mi trăiesc erotismul din plin. Am purtat până foarte târziu corespondenţe cu doi bărbaţi, un francez şi un neamţ.
Era bucuria mea cea mai mare. În fiecare zi, după ora zece, alergam la cutia poştală să văd dacă am primit ceva. Aceste scrisori s-au prelungit ani de zile şi mi-au hrănit iluzia că un bărbat se gândeşte la mine. Mai mult nu-mi trebuia. Am şi declarat public că sunt o scriitoare de scrisori şi că toată literatura mea e o corespondenţă interminabilă. Doar că acum, de vreo trei luni şi jumătate, am început lucrul la un roman nou, un roman cum nu am mai scris încă, pentru că e o carte foarte serioasă, cu o structură bine gândită şi cu o acţiune care traversează mai multe epoci şi mai multe locuri. E foarte diferit de tot ceea ce am scris până acum. Se numeşte "Centura de castitate" şi în el se regăsesc multe din reflecţiile pe care le-am avut în interviurile mele de-a lungul timpului. Deci, ca să revin la întrebarea voastră, dorinţa mea de anul acesta e legată de cartea aceasta. Nu-mi doresc decât să o pot duce la bun sfârşit.