- Sunteţi absolvent a două facultăţi (Matematică şi Electronică), cu două doctorate în ştiinţe exacte. Între ele, pasiunea pentru jurnalism pare ceva aproape inexplicabil. Cum s-a născut dorinţa aceasta de a da seamă de lumea din jur?
- Tipul ăsta de cunoaştere ştiinţifică e învăluitor şi fascinant, dar de fiecare dată când pătrund adânc în sferele lui, îmi dau seama că nu e suficient, că acolo e numai o faţă a lucrurilor. Ceea ce m-a atras pe mine la presă în vremea studenţiei a fost, pe de-o parte, promisiunea ei de a-mi oferi şi un alt mod de cunoaştere a lumii, pe de alta, nevoia mea enormă de a povesti. Cele mai bune lucruri pe care le-am scris în ştiinţă, le-am scris când m-am dedicat, în paralel, şi jurnalismului. E fabulos să pendulezi între una şi alta. Îţi oferă o perspectivă asupra vieţii mult mai vastă şi nuanţată.
- Vă mai amintiţi începuturile?
- Da, aveam 19 ani, eram student în anul I şi scriam, la o maşină cu clape, primul număr, de 12 pagini, din Opinia Studenţească. E chiar prima imagine pe care mi-o amintesc. Făceam parte din echipa redacţională. Mai târziu, prin 1985, când eram deja tânăr cadru didactic la Universitate, am revenit şi am început să coordonez revista. De atunci, am fost nedespărţit de ea. A fost şi a rămas mereu o revistă studenţească, scrisă numai de studenţi. Aici e de găsit secretul prospeţimii ei. Generaţiile s-au tot rulat, şi-au încercat stilurile, iar asta a făcut ca ea să fie mereu nouă.
- "Opinia Studenţească" din Iaşi e considerată o adevărată şcoală de presă, care a dat nume mari în jurnalismul românesc. Aţi gândit-o aşa de la bun început sau a fost o întâmplare?
- Nu, n-a fost o întâmplare, a fost totul premeditat. Am avut întotdeauna grijă ca cei care pleacă de la Opinia să ştie foarte clar ce este o anchetă, o ştire, un reportaj, să ştie cum se construieşte şi cum se structurează o revistă. E delicat, pentru că cei aproximativ patru ani pe care îi pot petrece studenţii aici coincid cu anii de formare, anii în care ei sunt cruzi şi mlădioşi, când lucrurile sunt încă necoapte în ei. Avem, în mod tradiţional, două întâlniri pe săptămână. Întâlnirea de sumar, de luni, şi întâlnirea de analiză a numărului, de miercuri. Asta, a doua, e cea mai grea. Chiar sângeroasă, de multe ori. E prima ciocnire între cel care scrie şi cel de alături, care-l citeşte. Modul ăsta de convieţuireintelectuală, cu conflicte fireşti şi dezirabile, face ca cei care pleacă de aici să aibă ceva în comun în voce şi să aibă acelaşi set de valori. E extraordinar să vezi cum, deşi aproape nu promit la început, în fiecare generaţie se distilează doi, trei oameni de primă mână. Sunt nenumărate nume mari care au trecut pe la noi: Silviu Lupescu, directorul editurii Polirom (a tehnoredactat Opinia, cu rigla tipografică, vreo patru ani), Cristi Mungiu, regizorul (aici a scris primul lui text), sora lui, Alina Mungiu-Pippidi, gemenii Liviu şi Sorin Avram, dramaturgul Cornel George Popa, scriitorii Liviu Antonesei şi Valeriu Gherghel, jurnaliştii Radu Eugeniu Stan, Răzvan Chiruţă, Liviu Iolu şi Cătălin Chirilă, colegul vostru, Bogdan Lupescu, şi mulţi alţii, pe care nu îi uit. Marele avantaj al acestui experiment studenţesc e că ei au deplină libertate. Nu li se dă peste mână, ci sunt lăsaţi să-şi găsească singuri vocea. Prin confruntări repetate, ajung inevitabil să funcţioneze ca un întreg. Uneori, sunt chiar la extrema cealaltă, din dragoste şi admiraţie unul pentru altul, ajung să scrie atât de asemănător, că nu-i mai poţi deosebi. Dar trebuie să ai înţelepciunea de a accepta că cei dintr-o generaţie seamănă între ei. Pentru mine e tulburător, sunt un spectator permanent la o piesă cu multiple reprezentaţii.
- Şi cum se oglindesc schimbările de care a avut parte România, în toate aceste generaţii? Ce am pierdut, ce am câştigat?
- Nicio generaţie nu merge în ritm cu cealaltă, merg în ritmul muzicii pe care o ascultă, au alte gesturi, alte obsesii, alte peisaje interioare, care se reflectă în texte. S-ar putea face o istorie a societăţii doar din ceea ce se scrie în presă, şi n-ar fi deloc departe de adevăr. S-ar vedea atunci mult mai clar şi ce a pierdut presa în toţi aceşti ani. A pierdut o tabelă de valori, care imediat după revoluţie încă exista, era fermă. Odată cu ea, s-au pierdut şi reperele.
- La ce vă referiţi când vorbiţi de valori?
- Presa trebuie să reflecte în aşa fel realitatea, încât în procesul acesta să nu deformeze lucrurile, nici în bine, nici în rău. Să fie o oglindă sinceră a vremurilor în care trăim. Ăsta ar trebui să fie crezul oricărui jurnalist. Apoi, visez la o presă în care să nu se uite că scriem despre oameni, nu despre lucruri. Şi, nu în ultimul rând, scriem pentru oameni. Presa trebuie să funcţioneze după regulile unui produs capitalist, adică, pentru a supravieţui, trebuie să răspundă nevoilor fundamentale ale publicului. Nu cred în gesturile filantropice sau în revistele subvenţionate. Înseamnă că nu şi-au găsit cititorii. Şi ar mai trebui să se ferească de orice imersiune politică sau economică. Marea degradare a presei a început când ea s-a transformat într-un canal de influenţă. Jurnalişti mari, foarte talentaţi, n-au rezistat tentaţiei de a deveni actori într-un film în care se juca pe foarte mulţi bani.
- "Opinia studenţească" şi-a câştigat notorietatea ca una din puţinele publicaţii româneşti ce au privilegiat în ultimele decenii reportajul. De ce aţi preferat să cultivaţi acest gen?
- Când am început să mă ocup de publicistică, fiindcă nu aveam acces la presa liberă, occidentală, dar trebuia totuşi să mă raportez la ceva, am preferat să mă îndrept spre bibliotecă. Am găsit acolo colecţii din ziarele interbelice, care cultivau o scriitură foarte apropiată de ceea ce azi numim marele reportaj francez. Aşa, în timp şi la modul autodidact, s-a conturat în revistă un tip de reportaj care nu e doar povestit cu talent, ci şi bine porţionat şi structurat. În 1989, presa a devenit liberă, iar noi ne-am dat pur şi simplu seama că, aproape fără să vrem, eram gata formaţi în genul acesta de jurnalism. Opinia dăduse deja câteva voci foarte bune în reportaj. Dar am supraaccentuat de-a lungul timpului reportajul şi pentru că am vrut să nu se uite că esenţială în meseria asta e nevoia de a povesti. Reportajul operează cu un filtru, care este cel al povestitorului. Tocmai de aceea, nu se poate reportaj fără talent. Harul cu care jurnalistul e înzestrat e cel care imprimă mesajul afectiv, trăirea care transformă un simplu text de presă într-o bijuterie.
- Un celebru institut de studii media din SUA, Poynter Institute, a făcut publice în 2013 rezultatele unui sondaj care ierarhiza meseriile în funcţie de gradul de solicitare, de salarizare, de timpul liber rămas. Ei bine, reporterul era pe locul 200 din 200. O poziţie foarte ingrată. Mai merită să te dedici azi jurnalismului, când cere asemenea sacrificii?
- Aşa cum marii jurnalişti nu sunt nişte meseriaşi, ci nişte pasionaţi, nici jurnalismul nu e meserie, ci un mod de a fi în lume. Foarte multă vreme, am privit faptele din jurul meu numai prin prisma relevanţei lor jurnalistice. E, dacă vreţi, o deformare profesională. Dar ce fac eu nu e jurnalism propriu-zis, ci un soi de mentorat. Intervin în viaţa unor tineri într-un moment decisiv, ajutându-i să aleagă un drum în viaţă. Când văd halul în care a ajuns jurnalismul azi, mă întreb adesea dacă nu cumva am împins spre meseria asta de uzură oameni şi creiere strălucite, care ar fi putut face cu totul altceva. Dacă nu cumva am schilodit nişte destine. Jurnalismul cere mult şi dă înapoi foarte puţin. Îţi mănâncă timpul şi viaţa personală, dar nu-ţi dă nici glorie, nici vreo stabilitate financiară. Uitaţi-vă câţi oameni excepţionali din presă au rămas fără slujbă sau au salarii mizere. De aia spun, trebuie să fii ars de o mare pasiune, ca să i te dedici toată viaţa.
- S-a tot vorbit despre moartea presei, încât aproape a devenit un clişeu. Un lucru e însă cert, jurnalismul e într-o mare criză. Vedeţi vreo ieşire?
- Nu jurnalismul este în criză, ci afacerea de presă, industria, care în noile circumstanţe, ale agresivităţii internetului, nu reuşeşte încă să-şi găsească modelul economic viabil. Oamenii vor fi mereu interesaţi să citească un interviu sau o ştire. Doar că ele nu vor mai fi pe hârtie. Nu mai e mult şi industria de presă va arăta cu totul altcumva. Orice instituţie jurnalistică, dacă vrea să supravieţuiască, trebuie să viziteze noile tehnologii şi să-şi asigure platforme către generaţiile noi. România e în plină mutaţie, dar în lume sunt semne că lucrurile s-au reglat deja, natural. New York Times, de pildă, care are o ediţie online extraordinar de atractivă, are şi conţinut plătit, şi conţinut gratuit, iar anul acesta, pentru prima oară, încasările din online au egalat încasările din publicitatea tradiţională. Deci, se poate. Sunt optimist.
- Nu aveţi nostalgia ziarului răsfoit la cafea? A hârtiei proaspăt ieşite de sub tipar?
- Sigur că îmi rămâne o nostalgie, fiindcă toată viaţa mea m-am hrănit cu hârtie. Dar m-am adaptat, pur şi simplu. Sunt ziare pe care nu mai simt nevoia să le văd în print. Când, de pildă, Le Monde şi Le Figaro au ediţii pe care le poţi răsfoi online, exact ca în versiunea tipărită, la ce să-mi mai trebuiască exemplarul mototolit în căsuţa poştală? Nu te poţi opune internetului, deja majoritatea lumii îl are şi pe telefonul mobil. Infanteria americană poate accesa internetul prin mişcarea ochilor, de pe lentila ochelarilor. În cinci ani de zile, internetul va fi la orice purtător, şi ziarele tipărite vor fi o amintire.
- Ne putem aştepta ca dispariţia hârtiei să modifice şi felul în care se va face publicistică?
- Jurnalismul de mâine va şti alfabetul tuturor simţurilor. Se va scrie cu litera, cu sunetul, cu imaginea. Aceste produse multimedia, în care poţi, în acelaşi timp, să vezi, să asculţi, să citeşti, sunt fabuloase, fiindcă ne iau mai puţin timp şi ne oferă mai multă informaţie. Se tinde spre povestea totală, spusă cu toate mijloacele de care dispunem, dar mai ales cu cele vizuale, care sunt cele mai de impact. Dar nu trebuie să ne speriem, nu se vor schimba genurile jurnalistice. Ancheta va rămâne anchetă, reportajul va rămâne reportaj. Firea omenească va rămâne aceeaşi în orice timp.