Caravana TIFF a pornit către 13 destinaţii din ţară: Buzău, Timişoara, Oradea, Bistriţa, Suceava, Fălticeni, Iaşi, Roman, Bacău, Galaţi, Focşani, Braşov şi Deva. Aveţi o vară întreagă să o întâlniţi, pentru că drumul ei se opreşte abia în septembrie, când pe cer apar stelele echinocţiului de toamnă. Veţi avea parte de o selecţie de filme prezentate la Festivalul Internaţional de Film Transilvania, printre care "Prince Avalanche" (regia David Gordon Green), distins cu Ursul de Argint pentru Cel mai bun regizor la Festivalul de Film de la Berlin 2013, "Blancanieves/ Albă ca Zăpada" (regia Pablo Berger), câştigător a zece premii Goya, şi propunerea oficială a Spaniei la Oscarul pentru Cel mai bun film străin, sau An Episode in the Life of an Iron Picker/ Un episod din viaţa unui culegător de fier vechi (r. Danis Tanovic), o dramă emoţionantă, premiată la Berlin 2013, cu Premiul special al juriului şi Ursul de Argint pentru Cel mai bun actor. "Poziţia copilului" (r. Călin Peter Netzer), "Şi caii sunt verzi pe pereţi", al treilea lungmetraj regizat de Dan Chişu, şi comedia "Funeralii fericite" (r. Horaţiu Mălăele) sunt câteva dintre titlurile româneşti incluse în programul Caravanei. Iar dacă sunteţi dintre cei mai curajoşi, n-ar strica să faceţi o cură de Lună Plină, tradiţionalul tratament anti-frici, deochi şi năravuri rele, care răsare între 14-17 august, pe cerul Biertanului (jud. Sibiu), la Festivalul de Film Horror şi Fantasy. În mijlocul tuturor celor mai sus amintite, regizorul Tudor Giurgiu a avut amabilitatea de a ne împărtăşi gândurile lui despre evenimentele marca TIFF ale verii şi despre cultura descentralizată, la 12 ani de când el şi echipa lui de temerari au creat la Cluj cel mai iubit eveniment de cinema din ţară şi unul dintre cele mai semnificative din estul Europei. "Caravana TIFF", "Festivalul Lună Plină" şi "Festivalul de Muzică şi Film" de la Alba Iulia stau toate sub semnătura acestei echipe de neîmblânziţi care îndrăznesc să vă propună să stingeţi pentru o vreme televizoarele şi să vedeţi altceva, altcumva.
"Ne-am gândit că am putea genera un pui de TIFF"
Ce-i îndeamnă pe tiff-işti către locurile neumblate cultural din România? Aceasta a fost întrebarea cu care am pornit reportofonul.
Tudor Giurgiu: România e printre ţările europene cu cel mai mare consum tv, ca număr de ore pe cap de locuitor. Anul trecut, când am fost cu caravana "Despre oameni şi melci", am avut ocazia să văd multe comunităţi în oraşele mici. În anii `70 sau `80 se făceau caravane de genul ăsta prin ţară: filmele ajungeau şi în sate şi nu erau doar filmele acelea de propagandă sătească, arătau şi filme europene, americane. Dar între timp, chestia asta a dispărut cu desăvârşire, casele de cultură sunt fie pustii, fie au alte activităţi, şi ne mirăm de ce există dorinţa asta majoră a tinerilor de a pleca de la sat. Păi, e simplu: experienţa şi viaţa în satele şi oraşele mici e foarte grea. Cel mai adesea nu le oferă tinerilor nicio perspectivă de a-şi lărgi orizontul, aşteptările, nu au de unde primi idei noi, alternative, alte exemple de conduită, alte modele de trai, alte tipologii umane, alte soluţii. De multe ori, singura cale de a ieşi din cotidianul vieţii este televizorul, dar, oricât ai fi de optimist, nu poţi rămâne imun la sentimentul de frustrare pe care îl induce acest "cine-ce a zis?" continuu de pe micul ecran, tabloidizare excesivă şi ieftină. Odată cu caravana "Despre oameni şi melci", am întâlnit în drumul nostru oameni care ar dori să consume cultură. Dar lumea culturală pare să uite de ei: nimeni nu vine să le propună evenimente. Atunci am zis: bun, hai să încercăm cel puţin cu genul ăsta de evenimente, de tip caravană sau festival, să deschidem ochii şi să arătăm că se poate. Părerea mea e că acest consum excesiv de televiziune e în scădere, mai ales la o categorie de tineri educaţi, dar efectul acestui tip de refuz va fi vizibil abia peste 20 de ani, când oamenii vor prefera să-şi aloce timpul unui consum de calitate: că e film, că e teatru, că e un eveniment, vor prefera să lase televizorul.
- Care a fost primul gând care v-a îndreptat atenţia către evenimente în afara Bucureştiului?
- Cred că totul a pornit de la momentul în care ne-am dat seama că TIFF-ul a generat pasiune şi interes pentru film. Toate ecourile pozitive la adresa TIFF-ului ne-au făcut să ne gândim că ar fi bine să iradiem prin ţară, în special gândindu-ne că sunt multe oraşe fără cinematograf. Ne-am gândit că am putea genera nişte embrioni, nişte pui de TIFF, care ar oferi publicului un sâmbure din experienţa de a vedea film pe un ecran mare, împreună cu prietenii şi familia. Şi-apoi, ne-am gândit la nişte evenimente care să răspundă unor dorinţe şi gusturi mai larg răspândite în rândul românilor. Aşa a apărut ideea organizării festivalului "Lună Plină" de la Biertan. Sunt multe festivaluri de film horror şi fantastic în lume. Mi se părea bizar că la noi nu e niciunul.
- Dar "Dracula" şi tot ce înseamnă asocierea cu acest mit inventat pe seama Transilvaniei e mai degrabă o imagine de care încercăm să ne îndepărtăm.
- Sigur că în Transilvania îl ai pe Dracula, dar ai şi un patrimoniu cultural încă nedescoperit: noroc cu prinţul Charles, care a convins media britanică de acest lucru, aşa încât în fiecare lună apare ceva de bine despre Transilvania. Am simţit nevoia să organizăm un astfel de festival special, cu un specific aparte, într-o zonă plină de semnificaţii istorice şi de situri de patrimoniu. Plus că, hai să nu ne ascundem după deget: România are o foarte veche şi foarte interesantă mitologie a ritualurilor nocturne. De ce să ne ferim de ea? A existat întotdeauna, ca un soi de leac împotriva fricilor. E parte din credinţa arhaică românească şi, în plus, e o zonă a imaginarului care la noi încă pulsează şi care oferă multe posibile subiecte de film. Un alt argument - la fel de important - e faptul că foarte mulţi români habar nu au de Biertan, un sat săsesc cu totul şi cu totul special. Hai să descoperim aceste locuri! Avem o ţară mult mai frumoasă decât o vedem la tv. Iar de acest adevăr te poţi foarte uşor convinge, închizând televizorul pentru un weekend şi alegându-ţi o destinaţie cum e Biertanul, de exemplu. Anul trecut, la prima ediţie, au venit mulţi oameni cu cortul: pur şi simplu au vizitat Biertanul, satele din zonă, iar seara s-au uitat la filme. A fost minunat. 4-5 zile în zona Biertan-Sighişoara-Mediaş e o idee de mini-vacanţă de familie, "de buget", care îţi oferă mult mai mult decât alte locuri din ţară. Pentru mine, asta s-ar chema turism cultural: să vezi nişte monumente şi cetăţi fortificate care sunt absolut fabuloase, să cunoşti istoria locurilor şi - dacă tot se poate - să vezi filme pe care le guşti nu oricum, ci na, sub lumina lunii şi la poalele cetăţii. (râde).
- Mă iau pe mine drept reper. Eu, când eram elev la liceu, şi venea teatrul din Bucureşti la Cluj, pentru mine era Marele Eveniment. Cumpăram bilete să văd actorii din Capitală. Mi se părea un lucru fabulos că mi se oferea ocazia asta. Acum, în România a dispărut cu totul acest tip de experienţă. Singurele satisfacţii, mai mult sau mai puţin culturale, ale acestor comunităţi din oraşele mici sunt reduse la faptul că, probabil cu puţin noroc, vine Tudor Gheorghe o dată pe an în concert acolo. În rest, se mai fac mici festivaluri locale cu muzică populară. Ideea de a-i întâlni pe creatorii de filme, pe actorii din filme, lipseşte total. Iar pasiunea, pofta de viaţă pe care ţi-o trezesc aceste întâlniri, discuţiile din jurul filmelor sunt toate experienţe care te încarcă pozitiv. Cel mai mult cred că au de câştigat copiii şi cei tineri. Cred foarte mult în generaţia tânără şi în abilitatea lor de a avea, peste ani, mult mai multă grijă de film, de sălile de cinema, şi de această formă de întâlnire şi de cunoaştere.
- Dar Alba Iulia? Ce e special în felul în care aţi gândit festivalul de muzică şi film de acolo?
- Ce e foarte special în Alba Iulia e, evident, Cetatea Carolina. Eu n-am mai văzut în România un loc unde istoria să te copleşească în aşa fel precum ţi se întâmplă la Alba. Am mai simţit vibraţia asta poate doar la Sarmizegetusa, în munţi. Odată ajuns acolo şi văzând dimensiunea Cetăţii, cum a fost restaurată şi ce propune la nivel turistic, am rămas paf! M-am îndrăgostit instant de locul ăsta şi mi-am propus să fac, în măsura puterilor, tot ce pot ca să împărtăşesc acest sentiment şi altora. Asocierea muzică-film a venit firesc pentru noi: acel spaţiu îţi dă posibilitatea să faci şi proiecţii în aer liber, şi concerte, să legi în mod creativ muzica de film. Conceptul s-a dovedit a avea succes la prima ediţie, aşa că l-am păstrat şi-l dezvoltăm. Dar dacă vii în Alba, vino şi stai două-trei zile, ieşi un pic şi spre Ţara Moţilor, spre Câmpeni, unde sunt iarăşi nişte locuri foarte speciale. Eu cred că Alba va fi, în timp, o bijuterie şi-un loc care va genera un turism cultural foarte serios.
- Cu toate evenimentele acestea noi, puse sub marca TIFF, pari că devii un "avocat al oraşelor de provincie". Cum s-a petrecut această devenire?
- Eu chiar sunt un băiat de provincie - născut, crescut, educat la Cluj. Iar când eram copil, Bucureştiul avea pentru mine o aură foarte interesantă: îmi doream foarte tare să ajung în Bucureşti. Dar primii ani au fost îngrozitori. M-am acomodat foarte greu: e un oraş care te cucereşte treptat şi greu. Pe de altă parte, România este o ţară de 22 de milioane de locuitori, cu o suprafaţă printre cele mai mari din Europa. Să ne imaginăm că Bucureştiul e singurul centru în care se adună talente şi energii. E cam mult. Mi se pare firesc şi normal să existe şi alte centre puternice. Iar noi, când am creat TIFF, trecând peste argumentul emoţional, foarte clar şi foarte precis, am mai avut un argument important: marele avantaj al Clujului era existenţa unei comunităţi de cinefili şi existenţa unei infrastructuri bune. Şi cred că succesul în timp al festivalului a condus la faptul că, pentru prima dată în istoria ţării, în strategia pe următorii şase ani de dezvoltare a Clujului, se bate monedă pe faptul că filmul, media - investiţia nu doar înevenimente, ci şi în educaţia în acest domeniu, film şi arte vizuale - trebuie să fie unul din principalele două axe de dezvoltare locală. S-ar putea ca acest fapt să nască un pilon foarte puternic în ţară, apropo de ce înseamnă educaţie cinematografică, producţie de conţinut audiovizual. Clujul cred că are şanse să devină, în următorii 20 de ani, probabil, un centru important pe harta ţării, apropo de film şi media.