Prim-ministru în grădină
- Maestre Virgil Ogăşanu, ce vedeţi dimineaţa, când deschideţi fereastra dormitorului dvs.?
- Când deschid fereastra la Bucureşti, în cartierul Bucur Obor unde locuiesc, văd un bloc care se anvelopează. În schimb, aici, la Cornu, unde sunt acum şi unde este "reşedinţa mea de vară de la ţară", când stagiunea la teatru e închisă, văd o alee lungă de trandafiri de toate culorile, cu adieri de parfumuri minunate. Eu însumi i-am plantat şi îi îngrijesc, pentru că trandafirul este împărat peste toate florile din grădină. Îi tai, îi curăţ, îi ud, vorbesc cu ei... şi ei îmi dăruiesc dimineaţa mireasma, prospeţimea şi culorile lor minunate, cu petalele împovărate de rouă. Asta îmi aduce o mare bucurie în suflet, pentru că, decât să stau să mă uit la televizor cu orele, schimbând canalele de pe un post de ştiri pe altul, mai bine stau ore în şir în grădină. Şi aşa am propria mea televiziune, propria mea politică, propriile mele ministere pe care le conduc, ca un premier bun gospodar al micului meu univers, pe care l-am încropit în mica mea ţară... de la ţară! În afara trandafirilor, am foarte multe hortensii, în toate nuanţele, de la alb-roz la mov intens, o plantă specială, foarte iubitoare de apă, iar până acum au fost, slavă Domnului, ploi multe... Dar îmi place şi ploaia, pentru că spală aerul, îl purifică, adapă pământul şi toate plantele se înviorează şi cresc ca nebunele!... Culorile se intensifică, par mai strălucitoare, iar cerul după ploaie e minunat de albastru şi de curat. După ploaie, ies şi melcii la păscut, cu căsuţele în spate, pe unii îi cunosc, mă întâlnesc cu ei în fiecare dimineaţă, pe poteca din grădină, aşa că merg pe vârfuri printre ei, merg în "poante" şi încet... ca melcul!.. Şi când văd melcii, îmi aduc aminte mereu de marea actriţă Ileana Predescu, Dumnezeu s-o odihnească, care a purtat cu ea într-un turneu prin ţară un melc micuţ, alb, pe care-l luase de pe o frunză. Îl ţinea în poşetă şi, când şi când, îl scotea, punea o picătură de apă pe deget, şi melcul ieşea, se adăpa, iar Ileana vorbea cu el.
Vara patriarhului
- Cum este o zi de vară până-n seară acolo, la dvs., la Cornu?
- Să vă povestesc!... Spectacolul zilei începe de dimineaţă, în zori, cu cântecul mierlelor, în ale căror triluri mă trezesc şi îmi umplu sufletul de viersul lor! Mă ridic plin de entuziasm din aşternut, îmi fac toaleta de dimineaţă şi plec la plimbare desculţ prin grădină, după ce abia s-a ridicat soarele... Desculţ prin rouă, prin iarba pe care, atunci când o tund, miroase înnebunitor! Şi inspectez toate florile să văd cât au mai crescut, câţi boboci s-au mai deschis, câte s-au trecut, care a dat lujeri noi, adulmec toate ierburile mirositoare, menta, salvia şi busuiocul, mă uit la arbuştii mei - alunul, smochinul, dafinul. Aşadar, mă plimb printre ele, trec "trupele" mele verzi în revistă, grădina de flori şi de legume, mica livadă (meri, peri, pruni) şi copăcei ornamentali, văd care trebuieudate de îndată şi apoi chiar fac asta - pe unele le ud cu furtunul, pe altele cu stropitoarea, le curăţ, le ating şi le alint. Uite, în "Formula AS", am citit că florile, pe care eu le iubesc atât de mult, comunică între ele, îşi trimit semnale de panică atunci când cineva vine să le taie, ori de bucurie, atunci când vorbeşti cu ele, le alinţi sau le pui muzică frumoasă, armonioasă, şi că e o comunicare permanentă în tot universul, la nivel macro şi microscopic. După ce le ud, mulţumit, îmi beau cafeaua cu motănelul meu în braţe, şi stau de vorbă despre treburile zilnice, eu şi soţia mea, actriţa Valeria Ogăşanu. Uneori vine de la Bucureşti şi fiul nostru, Mihai Ogăşanu, actor, muzician şi compozitor, şi stă şi el cu noi. Pe masa noastră din bucătărie sau de pe terasă e întotdeauna o fructieră plină, acum cu pere văratice de la noi, din livadă. Pe care le culeg eu însumi şi de care mă bucur ca un copil, de fiecare dată când le rup de pe creangă şi simt cum îmi rămân în căuşul palmei. Simt că sunt ale mele, sunt fructele bucuriei de viaţă cu care m-a învrednicit Cel de Sus! Apoi, după ce fac şi asta, culeg fructele, adică şi vorbesc cu pomii care le rodesc, îmi fac de drum. Ori la prăvălia din comună, ori, dacă e nevoie, dau o fugă la Câmpina, la un supermarket de unde cumpăr cele necesare pentru hrană sau pentru alte nevoi ale casei sau ale grădinii - noi seminţe de flori, soluţii pentru plante sau alte lucruri. Apoi, spre prânz, pregătesc grătarul şi frigem carne de vită, peşte, sau doar legume, brânză. Orice putem face. Am învăţat nişte tehnici uluitoare de a face o mulţime de feluri la grătar, de la emisiunile de artă culinară pe care îmi place să le urmăresc la televizor şi mi-am cumpărat o mulţime de ustensile speciale. Îmi place îndeosebi bucătăria mediteraneană, pe care am şi cunoscut-o bine, pentru că Teatrul "Bulandra" este un invitat constant, an de an, la Festivalul Internaţional de Teatru de la Marsilia. Când mergeam acolo, dimineaţa, la şapte, pentru mine era o mare bucurie să cobor în "vieil port", portul pescăresc. Acolo era un spectacol fascinant de culori şi de mirosuri de peşte proaspăt şi de fructe de mare! Luam un kilogram de midii, cumpăram şi lămâi proaspete şi mergeam la pensiunea unde stăteam, care avea o chicinetă bine utilată, spălam bine scoicile şi le puneam la microunde, la puterea maximă, pentru fix trei minute. Ele se deschideau, puneam piper, sare şi lămâie deasupra, şi erau extraordinare! Alături, puteai să pui un pahar de vin, ori de "pastice". Şi eu sunt mare pescar, născut şi crescut fiind pe Dunăre, la Drobeta Turnu Severin. Aşadar, revenind la programul meu, după ce luăm masa, deschid un pic calculatorul, doar ca să-mi urmăresc corespondenţa pe e-mail şi să răspund mesajelor primite, pentru că, altfel, nu-mi place să petrec prea mult timp în faţa ecranului. Ne relaxăm o oră, apoi ne întâlnim cu prietenii din Cornu, ne vedem când la ei, când la noi, stăm pe terasă şi purtăm conversaţii minunate, până târziu, în răcoarea serii. Sau, dacă nu ne vedem cu ei, eu cu Vali, soţia mea, suntem mari amatori de drumeţii şi mergem câte trei kilometri pe jos. Suntem aici, la Cornu, ca pe un platou al lumii, de pe care vezi până departe, până la Breaza şi în jur, locuri de o frumuseţe tulburătoare. Am avut casă la Snagov, dar când am văzut că se aglomerează şi că lumea e prost educată şi nu respectă liniştea celuilalt, am vândut acolo şi ne-am luat aici. În jurul comunei sunt locuri minunate şi asta e plăcerea: să ne plimbăm, să vorbim cu oamenii pe care-i întâlnim în cale, şi e minunat să descoperi continuu ceva: natura sau natura umană. Îmi găsesc uşor potecile la capătul cărora găsesc tot felul de locuri minunate, oameni interesanţi, e altă Românie decât cea pe care o vedem la Bucureşti... Aici, la Cornu, sunt oameni serioşi, muncitori, respectuoşi, în comparaţie cu alte locuri pe unde am fost eu... Seara ne întoarcem şi luăm o cină frugală, apoi stăm pe terasă şi privim până departe. Se aprinde şi crucea de la Breaza care parcă veghează în zare, se aud concertele greierilor, foşnetul vântului prin frunze, aerul e curat şi, când îl inspiri, parcă te hrăneşte până la ultima celulă a corpului. Avem un prieten arici, care iese la vânătoare cum se lasă seara, şi îl urmărim cu emoţie cum vânează melci! Înainte de a adormi, nu pot decât să-i mulţumesc lui Dumnezeu şi să-L rog să îmi dea sănătate, mie şi familiei mele, celor dragi... Nici nu-mi trebuie mai mult!...
Sârmă ghimpată, teatru şi tobe
- Vorbind de bucuria cu care savuraţi zilele acestea de vară, aş vrea să vă întreb ce amintiri aveţi din verile copilăriei petrecute pe malul Dunării, la Drobeta Turnu Severin?
- Era perioada grea, de război şi de după război, eu fiind născut în 1940. Tatăl meu atunci a plecat pe front, nu a apucat să mă vadă venind pe lume, şi a venit înapoi în 1944. Mama cu mine ne refugiaserăm din oraş la casa părintească a tatei, la Poroina Mare, în judeţul Mehedinţi, care era la marginea unei păduri. O amintire pregnantă de atunci este că eu mă jucam pe pajişte şi, deasupra mea, pe cer, au început să se mitralieze două avioane, unul nemţesc şi unul american. Mama a văzut din casă, a venit în fugă şi s-a aruncat deasupra mea, pe pământ, să mă protejeze. O altă imagine este că eram în bucătărie, acolo, la ţară, în nişte oale de pământ fierbea mâncarea pe plită, iar eu curăţam boabe de porumb ca să le dau găinilor. S-a auzit poarta scârţâind, mama a ieşit în prag să vadă cine e. La poartă oprise o căruţă, din ea se dăduse jos un bărbat în uniformă, care venea hotărât spre uşa casei. Mama a scos un ţipăt şi l-a îmbrăţişat, pe urmă mi-a spus mie: "Ăsta-i tatăl tău!" I-am sărit de gât şi aşa l-am cunoscut pe tata! Pe urmă, un alt episod interesant... Aveam, în anii de început ai comunismului, relaţii foarte tensionate cu Iugoslavia, din cauza certurilor dintre Iosip Broz Tito şi Stalin. Aşa că graniţa pe apă cu Serbia s-a închis la Turnu Severin şi am devenit oraşul cu o "fâşie de frontieră interzisă", iar locuitorii aveau notat asta în buletin. Erau razii prin oraş şi nu aveam voie să ne apropiem de Dunăre şi să ne scăldăm, că ne arestau soldaţii. După o vreme, însă, s-au mai destins un pic relaţiile şi s-a deschis primul ştrand la Dunăre. Intrarea pe plajă era printr-un culoar de sârmă ghimpată, apoi te dezbrăcai într-o cabină de scânduri, în care-ţi lăsai mingea, colacul de baie, camera de bicicletă orice alt lucru care ar fi putut pluti şi te-ar fi dus pe Dunăre până în Serbia. Plaja însăşi era îngrădită cu sârmă ghimpată, eram acolo ca oile într-un ţarc. Mai mult de doi-trei metri nu puteai să mergi mai departe în apă, erau geamanduri şi, dacă treceai de ele, soldaţii te luau la ochi. Dacă stăteai pe plajă, printre noi treceau la scurte intervale grăniceri cu câini lupi şi ne verificau... Iar pe partea cealaltă (şi acum vine tabloul cel mai amuzant!) sârbii, de fapt români trăitori în satele de pe malul celălalt, scriau cu var pe faleza de piatră: "Băă, vă mănâncă ruşii, bă!" Tot amuzant era că, dacă le scăpa un porc în apă, care venea înot spre malul nostru, apărea cu zgomot mare o vedetă torpiloare românească, lua porcul sau gâsca, le ducea până la mijlocul Dunării, unde venea ţăranul sârb cu bărcuţa şi şi le lua înapoi! Era de râsul lumii! Viaţa acolo, în sudul Olteniei, era cumva asemănătoare ce cea descrisă de Marin Sorescu în cărţile sale, cu situaţii amuzante şi paradoxale... Îmi amintesc că teatrul de la Craiova a plecat cu piesa "La lilieci", a lui Marin Sorescu, în turneu, şi a prezentat-o şi la Bulzeşti, satul lui natal. Acolo n-a râs nimeni.Toţi dădeau din cap şi spuneau: "Aşa e, dom'le! Chiar aşa a fost!"
- Am avut un profesor de limbă română extraordinar, care iubea teatrul, monta mici piese cu noi, elevii, şi el m-a distribuit şi pe mine într-o piesă a lui Baranga, "Mielul turbat". De acolo mi se trage, apropiaţii au început să mă încredinţeze că am talent şi că ar trebui să dau la teatru! Tata era avocat, se aştepta să-l urmez în profesie sau, măcar, să fiu medic veterinar, ca să nu zică lumea că fiu-său s-a făcut circar!... Nu aveam teatru în Turnu Severin, mai veneau spectacole în turnee de la teatrele din Reşiţa ori de la Craiova, dar am continuat să joc la trupa de amatori din oraş şi am cochetat chiar cu muzica: eram toboşar într-o trupă din oraş, cu care cântam la baluri şi la Clubul Marinarilor din port, ba chiar şi la nunţile din satele dimprejur, hit-urile momentului sau valsuri şi polci. Am rămas cu pasiunea aceasta pentru muzică, iar fiul meu, Mihai Ogăşanu, se pare că mi-o moşteneşte, pentru că e un foarte talentat compozitor, a compus multe dintre piesele celebre şi jucăuşe ale Loredanei Groza: "Zig Zagaa", "Lele" etc.
Teatrul "Bulandra": amintiri şi anecdote
- Sunteţi de 50 de ani în Teatrul "Bulandra", cu care aveţi o altă relaţie, în afara celei de căsătorie, extrem de solidă. Cum aţi intrat în acest teatru?
- După ce am terminat Institutul de Teatru, în 1964, am fost repartizat la Piatra Neamţ. Acolo nu cunoşteam pe nimeni, nici iubite nu aveam, că le lăsasem pe toate în Bucureşti, dar am petrecut clipe minunate, pentru că veneau să monteze toţi marii regizori ai momentului. Aşa a venit Ion Cojar, care a montat "Nu sunt Turnul Eiffel", piesa lui Catrinel Oproiu, şi cu acest spectacol am venit în Bucureşti, la "Decada dramaturgiei originale", care se ţinea la Teatrul Mic. Liviu Ciulei a văzut piesa, i-a plăcut mult cum am jucat şi m-a chemat să dau concurs la Teatrul "Bulandra". În mintea mea era atunci o fascinaţie deosebită pentru Teatrul de Comedie, unde era director Radu Beligan, unde se monta în epocă Eugène Ionesco şi era o atmosferă foarte avangardistă. Dar, am venit la "Bulandra", după un concurs destul de greu, la care însă am reuşit (până şi Toma Caragiu dădea concurs atunci să intre în "Bulandra", şi Gina Patrichi, şi Cornel Coman, şi Ion Caramitru...). Acolo era actriţă şi profesoara la a cărei clasă absolvisem, Beate Fredanov, şi din toată generaţia care am terminat la clasa ei, toţi suntem actori mari şi valoroşi. Poate şi pentru că am avut şansa să lucrăm cu mari regizori: Ion Cojar, Lucian Pintilie, Liviu Ciulei, Valeriu Moisescu, Cătălina Buzoianu... şi alţii ca ei. Au fost întâlniri scânteietoare, lucruri rare, de care ne amintim ca de nişte comete strălucitoare care ne-au traversat vieţile de actori şi de oameni, deopotrivă. Îmi aduc aminte, odată eram în faţă la Teatrul Odeon, (înainte era fostul Teatru Naţional), eram student, mă uitam la el şi ziceam: "Doamne, voi ajunge vreodată măcar să pun mâna pe scena aia, să merg în culisele de acolo când oi termina facultatea?..." Era cam pe la cinci ceasuri după amiază şi din pasajul care e în dreapta Teatrului Odeon au început să se audă nişte paşi grei, puternici, care se apropiau, amplificaţi, probabil, şi de ecoul din gangul acela... Am stat cu inima cât un purice, întrerupt din visarea mea, să văd cine apare. În lumina care scălda ieşirea din pasaj era un monstru sacru, maestrul George Calboreanu. Venea la teatru de la ora cinci, pentru că la opt seara avea spectacolul "Apus de soare"! A urcat treptele spre cabinele actorilor care erau acolo unde e acum Hotel Metropol, dar atunci erau acolo locuinţe şi cabine pentru actori, acolo stătea şi Bibanu', şi mai mulţi actori stăteau acolo, la tinereţe. Dar imaginea aceea n-am să o uit niciodată, pentru că şi eu vin la teatru cu cel puţin o oră înainte, dar sunt singurul care mai vin aşa, pentru că văd că actorii tineri vin cu trei minute înainte de începerea spectacolului: sar din tramvai direct în "Hamlet"!
- Înseamnă că Teatrul "Bulandra" este un loc cu adevărat magic... Cum aţi traduce magia acestui loc? Cum o simţeaţi atunci, la începuturi, şi cum o percepeţi acum, când faceţi parte din ea?
- Cu Teatrul "Bulandra", Teatrul Municipal pe atunci, eram familiar ca student, cursurile se ţineau tot acolo, pe Schitu Măgureanu. Doamna Bulandra, la opt dimineaţa era la intrarea actorilor, să vadă dacă întârzie cineva. Acum, dacă dai telefon la teatru la ora opt dimineaţa, nu-ţi răspunde nimeni, pentru că secretara vine de la zece. Doamna Bulandra era un animator extraordinar. Odată, i-a spus cineva că la Teatrul de la Petroşani e un actor bun: s-a urcat în Volgă, s-a dus acolo, l-a văzut şi a venit cu el la Bucureşti. O mică anecdotă: Octavian Cotescu repeta pentru o premieră şi trebuia să plece în armată. Şi atunci, ea s-a dus la Gheorghiu-Dej, cu pălăria aia a ei mare pe cap, a intrat peste el în şedinţa cu miniştrii şi i-a spus: "Ghiţă, să-mi laşi pe Cotescu pentru spectacole, să nu mi-l iei în armată!" "Da, doamna Bulandra!", a zis şeful de stat de atunci! Şi nu l-a luat! Când doamna Bulandra se supăra pe cineva şi-l pedepsea, pe urmă îi părea rău şi zicea: "Ei, te-am certat, acum, ia să-ţi dau eu o primă!" Şi te premia, tot ca să te oblige la mai mult! Dar erai al ei pe vecie, devotat ca un soldăţel! Era minunat cum ştia să lucreze cu oamenii! Toţi actorii şi regizorii o iubeau şi o venerau, nu mai există astăzi o aşa personalitate! Marii animatori s-au dus, şi aici vorbesc de "anima", de cei care ştiu să umble cu sufletele oamenilor, care polarizează în jurul lor o lume întreagă! Acum sunt doar manageri, funcţionari... Teatrul are nevoie şi de o rigoare interioară, pentru pregătire, pentru încălzirea vocii... Nu se poate fără disciplină, chiar fără niţică dictatură! Acum, văd în filmele româneşti, că se pronunţă neglijent, chipurile modern, nu se mai rosteşte clar, se vorbeşte în barbă, nu se înţelege nimic, parcă n-ar vorbi limba română!... Or, cuvântul e energie, zideşte, transformă! Actorul e în slujba limbii române. Ca şi în Franţa: cea mai curată limbă franceză se vorbeşte pe scena Teatrului "Comedia Franceză"! Ca profesor la Facultatea de Teatru "Hyperion", lucrez mult cu studenţii piesele lui Marin Sorescu. E accesibil, îţi dă multă libertate de expresie şi eu îl iubesc foarte mult. Iar poeziile lui trebuie gândite şi rostite, nu turuite... Iar primul meu contact cu Teatrul "Bulandra", ca actor, a fost când am intrat la cabine, iar actorul Petrică Gheorghiu mi-a făcut onoarea să mă invite să stau în cabină cu el: vaaai, păi asta a fost ceva extraordinar! Pe urmă a venit Florian Pittiş să stea şi el cu noi în cabină, pe urmă Mircea Diaconu, pe urmă Cornel Coman, pe urmă Valentin Uritescu... era o cabină celebră... Cu renovarea teatrului, acum, cabina aceea e a pompierilor... Jucam "Răceala", piesa lui Sorescu, în seara de 4 martie 1977, când ne-a prins cutremurul pe scenă. Am ieşit buluc cu toţii, public şi actori, şi am fugit în Piaţa Kogălniceanu. Lumea se uita la costumele noastre, eu şi Caramitru jucam turci, aveam turbane şi şalvari, iar personajele bizantine, ca Ileana Predescu şi alţii, îmbrăcaţi ca în epoca renascentistă, dar desculţi, că se juca episodul căderii Bizanţului. Ileana, desculţă, s-a dus la un domn şi i-a spus: "Domnule, nu vă supăraţi, pot să stau şi eu cu picioarele pe pantofii dvs?" "Sigur că da, doamnă", a zis acela, "staţi, că doar e cutremur, dar ce nu pricep eu este: ce mai caută şi turcii peste noi?!"
Un exemplu de integritate familială
- Vorbind de relaţii lungi şi frumoase, vă întreb cum aţi reuşit să aveţi, şi în viaţa personală, o relaţie, de asemenea, lungă şi frumoasă de 37 de ani împreună cu actriţa Valeria Ogăşanu, soţia dvs.?
- N-am o reţetă pentru asta, ştiu doar că de la început, noi ne-am înţeles perfect, şi acasă, şi pe scenă, unde ne sfătuim, ne criticăm, dacă e cazul, dar nimeni nu se supără. Dacă soţia mea n-ar fi fost actriţă, ar fi trebuit să mă aştepte singură multe zile, poate luni la rând, când aveam turnee. Nu ştiu cum ar fi rezistat o asemenea relaţie, dar eu cu Vali am fost tot timpul împreună, ne-am respectat unul pe altul, aşa că nu a fost nimic care să rupă, să răcească relaţia noastră, am avut unul în altul o încredere totală. M-a surprins plăcut fiul meu când a declarat într-un interviu că vede în căsnicia noastră, a părinţilor săi, un model de integritate a familiei. Niciodată nu mi-am dorit bani mulţi sau să câştig la Loto, ci ne-am mulţumit cu ce am putut noi să facem, cu truda noastră. Şi fericirea a venit! Apoi, m-am mutat cu Vali într-un apartament de trei camere şi ne-am "luat cu acte" şi îmi aduc aminte că am venit de la ceremonia de căsătorie de la primărie şi nu aveam nimic în casă, decât patul, un aragaz şi un mic frigider "Fram". Dar ne-au sărit în ajutor vecinii, ne-au adus mese, scaune, farfurii şi tacâmuri. I-am invitat pe toţi la masă, alături de colegii din teatru şi cadoul din partea cuiva a fost că ne-a închiriat un chelner de la restaurantul "Athenée Palace", îmbrăcat ca un lord, cu maniere elegante, care ne-a servit cu mare protocol şi ne-a făcut să ne simţim ca la Regina Angliei la masă. Deosebit de onoraţi am fost că au acceptat să ne fie naşi poetul Marin Sorescu şi soţia sa.
Actorii nu îmbătrânesc niciodată!
- Domnule Ogăşanu, cum aţi defini fericirea acum?
- Sunt fericit să fiu sănătos, să mă pot mişca, să mă plimb, să pot gândi, să mă pot bucura de tot ce văd, de cei dragi, de tot ce mă înconjoară. La vârsta mea, 73 de ani, asta e prioritar, că dacă eşti sănătos şi te ţin balamalele şi te duce capul, restul ţi le mai faci şi singur! Îmi plac mult plimbările pe jos, în natură, mă bucur de ele cu toate simţurile, redescopăr lumea, de la gâze şifirul de iarbă, până la oamenii buni pe care-i întâlnesc în cale şi cu care ne dăm bineţe şi discutăm de câte-n lună şi în stele... Ceea ce în Bucureşti, cel puţin la mine, la Obor, acolo unde e o lume aşa de pestriţă, nu se întâmplă! Mi s-a întâmplat la Marsilia, unde o ţigancă cu un acordeon cânta manele într-o piaţă. M-a recunoscut când am trecut prin dreptul ei şi mi-a zis, uimită: "Haoleo, maistre, da' cu ce ocazie pe la noi?"... Lumea e minunată până la urmă, nu? Trebuie să ai doar ochii şi inima deschisă pentru ea!