Fiindcă e vremea vacanţelor, vă reamintesc ce vehicol extraordinar sunt cărţile pentru călătorii în spaţii şi timpuri mai mult sau mai puţin îndepărtate. Cum te ajută ele să-ţi iei lumea în cap, lumea largă şi populată cu tot felul de personaje ce merită întâlnite.
Vă mai amintesc şi câtă gratitudine le datorăm acelor scriitori care ştiu cum să absoarbă în pagini suculenţa vieţii, dându-ne-o mură-n gură şi nutrind cu ea trăiri, transformări interioare, viziuni, înţelesuri la care altfel n-am fi ajuns. Azi vă propun un asemenea voiaj de plăcere prin România de acum mai bine de un veac, în compania unui om de spirit, jovial şi comunicativ, care îşi pune în scenă pentru noi copilăria şi tinereţea de la sfârşitul sec. XIX şi din primele două decenii ale veacului trecut. Amintirile lui Ion Valjan se deosebesc de alte cărţi de memorialistică fiindcă abundă scenele cu decor, atmosferă, dialoguri, pline de anecdote, peripeţii şi personaje - o adevărată reprezentaţie de un hedonism molipsitor. Pe numele lui adevărat Ion (Jean) Al. Vasilescu, cel ce ne vorbeşte "cu glasul timpului" şi-a descoperit devreme pasiunea pentru teatru, dar familia l-a îndreptat spre o carieră "serioasă", cea de jurist. Odată ajuns magistrat, n-a vrut să renunţe nici la vocaţia de dramaturg şi şi-a prezentat piesele directorilor de teatru. Cum cele două identităţi publice păreau în ochii societăţii de atunci incompatibile, la sugestia lui Alexandru Davila şi-a contras numele Vasiliu Al. Jean în pseudonimul Valjan, transformat în renume printre contemporani şi înregistrat în istoria literaturii române.
Într-o vreme în care aşii baroului concurau în celebritate cu vedetele scenei, iar publicul umplea sălile de tribunal ca pe cele de teatru pentru a le asculta pledoariile, Ion Valjan (1881-1960) a cunoscut succesul şi ca jurist, şi ca autor dramatic, şi ca publicist. Ca politician, a fost un membru de vază în Partidul Naţional Liberal (1922-32), apoi al Partidului Naţional Agrar, de care s-a dezis în 1935, împotrivindu-se fuziunii cu Liga lui A.C. Cuza. Memoriile lui, scrise în timpul celui de al doilea război, se opresc însă în 1918. Le-ar fi continuat dacă n-ar fi venit peste el vremuri crude: în 1947, unul din cei şase copii ai săi, Corneliu Valjan, e arestat, iar doi ani mai târziu el însuşi e acuzat de spionaj în favoarea englezilor şi condamnat printr-un fals proces la 15 ani de temniţă grea la Aiud, Ocnele Mari, Piteşti, Jilava. A murit în închisoare, după zece ani de umilinţe şi suferinţe, în 1960, la 79 de ani. Noua ediţie a amintirilor lui Ion Valjan e mai completă şi mai profesionist îngrijită de nepoata sa, Micaela Gulea, soţia regizorului Stere Gulea. Ea însăşi o bună filoloagă, a restructurat firul logic şi cronologic al textelor, a refăcut notele, a scris un epilog impresionant cu amintiri despre bunic şi nedreptul lui chin, şi a adăugat un fascicol cu fotografii de familie. Excursia prin lumea românească din urmă cu un veac e o încântare fiindcă "ghidul" e simpatic, sociabil şi cu o bună ştiinţă a reconstituirii însufleţite a amintirilor lui de elev, student, tânăr jurist. Fiindcă tatăl lui era funcţionar vamal, iar natura slujbei nu-i permitea să se stabilească prea mult timp într-un loc, viitorul dramaturg a urmat şcoala primară la Giurgiu şi Ploieşti, iar cea secundară şi liceul la Călăraşi, Turnu Severin şi Brăila (unde a fost coleg de bancă şi bun prieten cu Panait Cerna). Toate aceste oraşe de provincie, aşa cum erau ele la sfârşitul secolului XIX, cu profesorii, colegii şi notabilităţile lor, sunt văzute în lumină bucuroasă, prin ochii băiatului năzbâtios şi ai adolescentului prietenos care-şi descoperă precoce atracţia pentru lumea spectacolului şi îşi doreşte, spre stupefacţia părinţilor, să devină actor. Presiunea mediului social îl împinge însă spre studii de Drept (în paralel, urmează totuşi şi cursuri de Artă Dramatică, cred că nu fără folos atât în prestaţiile lui din sala de tribunal, cât mai ales în cariera de comediograf). Zilele însorite de demult, evocarea lumii Baroului cu stelele ei - Delavrancea, Take Ionescu, Toma Stelian, Danielopol ş.a. pledând în procese răsunătoare, viaţa teatrală cu portrete de mari actori - Aristizza Romanescu, Nottara, Petre Liciu, Maria Giurgea - nu sunt decât câteva din centrele de interes pentru care vă recomand să ascultaţi "Glasul..." lui Ion Valjan.
Dagmar Dusil, "Privind înapoi prin fereastra bucătăriei", traducere şi note de Michael Astner, postfaţă de Flori Bălănescu, Editura Curtea Veche (tel. 021/222.25.36), 318 p.
O lectură plăcută şi folositoare, utile dulci, este acest volum dintr-un gen hibrid, pe care l-aş numi memorialistică gastronomică, amestec de amintiri şi carte de bucate. Gen pe care l-a practicat, cu subtilă artă, şi Sanda Niţescu, plasticiana şi scriitoarea stabilită din anii '60 la Paris şi ale cărei cărţi "Un fir de mărar şi cerul albastru" şi "Café" vi le-am recomandat aici în urmă cu peste un deceniu (am aflat cu tristeţe că luna trecută ea a murit). Dacă, din exilul parizian, Sanda Niţescu îşi regăsea copilăria şi tinereţea bucureşteană în savorile unor mâncăruri de acasă şi îşi exprima de minune beatitudinea acestei regăsiri, Dagmar Dusil, autoare germană care s-a născut şi a trăit până la 37 de ani în Sibiu, a avut o intenţie mai pragmatică, scriind "Privind înapoi...". Şi anume să-i transmită fiicei sale, ca dar de nuntă, reţete ardeleneşti de familie, încărcate emoţional cu întâmplări trăite în Sibiul anilor 1950-1980. Oraşul multietnic este personajul principal, cu străzile, pieţele, obiceiurile locale ce păstrau încă amprenta civilizaţiei imperiale, inclusiv în gospodărie. Oamenii trăiau tihnit, în ritmul anotimpurilor şi al meselor zilnice, ţineau ritualul sărbătorilor şi al vizitelor reciproce, făceau în casă dulceţuri, conserve pentru iarnă, nenumărate feluri de prăjituri pentru care gospodinele săsoaice, românce, unguroaice îşi împărtăşeau reţete şi secrete de preparare. Identitatea culinară ardelenească, alimentată din mai multe izvoare etnice, e deosebit de bogată. Aşa se face că în bucătăria bunicii şi mamei lui Dagmar se găteau mititei, mămăligă, chiftele (numite şi laberl, faschiertes, frikadellen sau buletten), salată de vinete, varză à la Cluj, gulaş secuiesc, Supa Regelui, Paradeissuppe, ciorbă de perişoare, plus alte specialităţi cum numai în Transivania se pot mânca. Între care multe feluri de prăjituri. Mărturisesc că, având socri sibieni, numele şi gustul acestor prăjituri nu-mi sunt străine şi m-am bucurat să le găsesc reţetele: cremşnit cu cafea, Zi şi noapte, pupici Sarah Bernhard, Şnit Greta Garbo, Malibrant, diverse dulciuri cu foi Lica şi mult altele de-mi lasă gura apă doar ce le înşir. N-au nici o legătură cu ce cumpărăm noi din cofetării şi nici nu sunt greu de făcut. Asta este o mare calitate a reţetelor doamnei Dusil: fiindcă n-a avut, până la căsătorie şi naşterea copilului, nici o aplecare spre cele bucătăreşti şi apoi, de nevoie şi de drag de propria familie, a învăţat să gătească, reţetele ei sunt majoritatea destul de simplu de preparat de către oricine. De aceea volumul poate fi de mare folos gospodinelor începătoare, dar şi celor care vor să diversifice meniul familiei cu feluri gustoase sau să-şi uimească musafirii. Totuşi "Privind înapoi..." nu e doar o carte de bucate. Printre reţetele asezonate cu întâmplări legate de ele, mai nostime sau mai triste, se conturează şi un roman de familie pe trei generaţii: bunicii îngăduitori şi cu tabieturi, o mamă austeră, rece, incapabilă să comunice cu fata ei, un tată muzician, adorat pentru umorul şi bucuria lui de viaţă, prietene de etnii diferite, vecini - o lume în care răzbat ecouri ale vieţii în comunism, cu greutăţile şi mizeriile ei morale. Autoarea a emigrat cu întreaga familie în RFG abia în 1985, aşa că putem găsi în cartea ei şi "reţete de criză", datorate ingeniozităţii cu înlocuitori. Am citit că această carte semnată de Dagmar Dusil a avut un succes remarcabil în Germania, nu doar printre nemţii nostalgici, originari din România, ci şi la publicul larg care a apreciat atât latura ei utilă, cât şi cea literară.
Ecaterina Oproiu, "Jurnal I. Piguleli", Editura Semne (tel. 021/311.49.36), 314 p.
Pe vremea când tipul oficial feminin era femeia-comisar cu taior-uniformă, coc, picioare groase şi limboi de lemn, ea era atrăgătoare, suplă şi dezinvoltă, inclusiv în scris. Atunci când gazetăria avea şi ea uniformă cenuşie, Ecaterina Oproiu ieşea de "pe linie" prin vioiciune colorată, inteligenţă asociativă, umor, naturaleţe. Cronicile ei de film făceau o breşă în comandamentele de "sus", aduceau o vibraţie autentică pe aceeaşi lungime de undă cu a cititorilor sastisiţi de "idei primite de-a gata", falsuri propagandistice şi automatisme de limbaj. În lipsa altor divertismente, pe atunci sălile de cinema erau mereu pline, iar oamenii se orientau după, sau îşi confruntau impresiile cu ceea ce scrisese Catrinel, numită cu simpatie astfel şi de cei care n-o cunoşteau personal, dar pentru care ajunsese un personaj-reper. La revista "Cinema", pe care a condus-o din 1965 şi până la sfârşitul lui 1989, adunase oameni deştepţi şi talentaţi cărora le dăduse posibilitatea, în limitele cenzurii, să se exprime mai liber. Cei tineri o imitau, uneori până la pastişă, sau învăţau de la ea tehnica asocierilor insolite, ritmul alert, captarea expresivităţii involuntare a străzii, sarea şi piperul oralităţilor savuroase. Revista ilustrată cu semnăturile lui Radu Cosaşu, N. C. Munteanu, Adina Darian, Alice Mănoiu, Eva Sârbu, Eugenia Vodă ş.a. ajunsese la un tiraj mare faţă de publicaţiile de azi, dar tot se vindea pe sub mână. Şi ca dramaturg Ecaterina Oproiu avea mare succes, piesele ei "Nu sunt Turnul Eiffel" şi "Interviu" jucându-se stagiuni întregi cu casa închisă. Căci oriunde îşi punea semnătura exista garanţia originalităţii plăcute, a feminităţii jucăuşe, a înţelesurilor multiple ţintind adevăruri. După 1989, prezenţa ei publică s-a diminuat treptat, până la retragerea completă (ştiu că a fost, cu discreţie, vreme de un deceniu, membră în CNA din partea PSD-ului, sau cum se chema el pe atunci). Fiindcă numele ei mi-a rămas asociat în memorie cu plăcerea din anii când îi citeam cronicile de cinema, atunci când am auzit că şi-a publicat, la o editură mai puţin vizibilă, un prim volum memorialistic, m-am grăbit să îl cumpăr. În prefaţă, diarista jurnalistă spune că are aproape o sută de caiete cu însemnări de pe parcursul vieţii, şi recitirea lor la senectute i-a dat, în primul rând, gustul deşertăciunii: "Prietenii veşnice dar evaporate, întâlniri de neuitat pe care le-am uitat 99%, confruntări ucigătoare, dar uite că, încă, nu m-au ucis (...) Îngurgitatul caietelor, respectiv chiolhanul cu hălci şi fărâmiţe din propriul trecut, m-a cam pus la pământ". Pentru acest prim volum, a "pigulit" din jurnale ale unor ani diferiţi, din 1958 până în 1987, întâmplări cu oameni despre care crede că "merită cu adevărat veşnica pomenire": Niculae Bellu, căruia îi datorează intrarea în presă, Iorgu Iordan - atât de afectuos cu mai tânăra prietenă, Liviu Ciulei, genialul regizor obligat să o distribuie pe antitalentul Lica Gheorghiu în "Erupţia", Imre Toth - strălucitul matematician, Petru Dumitriu, Tita şi Alexandru Ivasiuc, Octavian Paler, Crohmălniceanu, doctorul Setlacec (şi alţi doctori vestiţi pe care i-a frecventat, căci am impresia că autoarea jurnalului e cam ipohondră). Premeditat, secvenţele ce-i au ca protagonişti sunt soft, mai curând cu valoare de memento decât de clipă de viaţă pulsatilă. Un loc considerabil în volum îl ocupă fragmentele de jurnal din călătorii de serviciu (într-o vreme când prea puţini primeau paşaport pentru Franţa, Anglia, Spania, Italia), interesante documentar pentru atmosfera de la marile festivaluri internaţionale de film din epocă, dar şi pentru privirea celui venit din lagărul comunist asupra Occidentului îndestulat. Primul volum din memorialistica Ecaterinei Oproiu înşeală însă aşteptările prin răceală şi o anumită perimare stilistică. După 23 de ani de libertate de exprimare a talentului scriitoricesc, de colorare intensă şi ludic dezlănţuit, mai ales în gazetăria şi literatura tinerilor, felul de a scrie al Ecaterinei Oproiu şi-a pierdut din prospeţime, pare oarecum datat. Dar, fiind vorba de un jurnal, datarea are semnificaţia ei.
22.08.2013, 17:08Moni V
Tocmai am terminat-o de citit. este "delicioasa".. nici nu stiu acum unde sa o pastrez: in biblioteca sau in cutia cu carti si caiete de retete... Ca si "Intelectuali la cratita", am citit-o pe nerasuflate, nu as fi vrut sa se mai termine... Si cea pe care o voi incepe astazi este " Carte de bucate, ospitalitate si povesti minunate", toate trei fiindu-mi cunoscute din aceasta minunata revista. Si voi cauta in librarii si "Gustul, mirosul si amintirea", cred ca si aceasta este asemanatoare primelor trei. Ce bine ca cineva s-a gandit sa pastreze si sa imparta aceste retete, pe care - altfel - nu stiu unde le-am mai putea gasi.. Sunt norocoasa ca am aflat de ele, multumesc doamna Adriana Bittel.