Mânăstirea cu rândunele
Sunt deja 18 ani de când se organizează această tabără. Ea a fost pornită ca urmare a unui vicleşug duhovnicesc. Obştea îl îndrăgea foarte tare pe Părintele Teofil şi dorea să-l aibă din când în când, pentru câteva zile, în mijlocul ei. Ca să-l convingă mai lesne să vină şi, totodată, ca să profite cât mai multă lume de venirea lui acolo, a fost inventată această tabără. După moartea Părintelui, în anul 2009, monahii de la Oaşa au stat în cumpănă dacă să continue sau nu, considerând că atracţia taberei o constituia marele duhovnic. Până la urmă, au decis să meargă mai departe şi au asistat la producerea unui mic miracol. De unde, până atunci, numărul participanţilor era de circa 50, în primul an după moartea Părintelui, în 2010, el a crescut, brusc, la 150. Şi a continuat să crească, încât în prezent trebuie să se facă o anumită selecţie, deoarece capacitatea de găzduire a mânăstirii este limitată. Anul acesta, de pildă, au fost aproximativ 250 de participanţi.
Tema stabilită pentru ediţia din acest an a fost "Părintele Galeriu, astăzi", datorită faptului că s-au împlinit zece ani de la mutarea la Domnul a bunului părinte de la biserica Silvestru din Bucureşti. Frumoasă această întâlnire a celor doi părinţi emblematici ai Bisericii noastre, Părintele Părăian şi Părintele Galeriu, unul monah şi altul de mir, prin intermediul taberei de la Oaşa. Totodată, trebuie observat că strângerea în jurul Părintelui Galeriu, într-o mânăstire, a fost cât se poate de potrivită, pentru că fiinţarea lui avea o vădită componentă monahală. În plus, pe lângă tema principală, organizatorii au dorit să dea şi un caracter combativ prelegerilor şi dezbaterilor aferente, având în vedere avalanşa de provocări pe care societatea contemporană descreştinată şi secularizată le pune în faţa creştinilor, dar poate mai cu osebire în faţa tinerilor: homosexualitatea, avortul, pornografia, asaltul mediatic, poluarea de toate felurile, inclusiv cea spirituală, CIP-urile de tot felul, jocurile electronice, hrănirea nesănătoasă, însingurarea, incomunicabilitatea şi altele, şi altele.
Am fost şi eu chemat acolo, pentru că-l cunoscusem, cât de cât, pe cu totul şi cu totul minunatul Părinte Constantin Galeriu, ca să dau mărturie în legătură cu el. Aşa sunt oamenii care au bineplăcut lui Dumnezeu, te ajută şi te ţin în preajmă şi după moarte.
Eram acum, pentru a doua oară la Mânăstirea Oaşa. Este un loc frumos, pe malul unui lac de acumulare, la poalele Muntelui Frumuşica. Clima este însă una specifică de munte, ca atare, destul de aspră. Vara nu durează mai mult de două luni. "Toamna începe la Sfântul Ilie", îmi spunea părintele stareţ, Iustin.
Înainte de ajungerea mea, acum un an, în ograda mânăstirii nu era decât groapa pentru fundaţia noii biserici. Probabil că peste un an va fi terminată şi zidirea ei. Deja, zidurile au ajuns la o înălţime de circa trei metri. Sunt toate premisele ca să fie o biserică frumoasă. Tot locul va fi şi mai frumos, atunci când urmele şantierului vor dispărea. Arhitectura subsolului noii biserici este izbutită, plăcută. Pereţii sunt cu cărămidă aparentă, decupările spaţiului şi ferestrele sunt bine proporţionate, denotând bun gust. Două foarte izbutite mari icoane împărăteşti te fixează cu gândul la Iisus Hristos şi la Maica Lui. Ca atare, locul te adună, te îndeamnă la concentrare în rugăciune.
Din primul moment, mi-au sărit în ochi miile de rândunele şi zecile lor de cuiburi lipite de clădirile mânăstirii. Pe vremea copilăriei mele, erau destule şi în Bucureşti, dar acum au dispărut cu totul.
În cameră, pe masă, o foaie de hârtie m-a pus rapid şi limpede în cunoştinţa exigenţelor şi programului mânăstirii: tăcere, cât mai multă tăcere, slujbe, ascultări, mesele...
Prietenul lui Dumnezeu
Nu mult timp după sosirea în mânăstire, după ce am fost cazaţi cu toţii, mi s-a transmis sugestia părintelui stareţ Iustin, de a avea întâlnirea mea cu tinerii, chiar în seara aceea, pentru că acum aş avea mai mult timp, pe când a doua zi, când era, de fapt, prevăzută începerea programului, vor fi mai mulţi vorbitori şi timp mai puţin de expunere. Am făcut bucuros această ascultare. Nu aveam prea clar în minte planul de expunere, dar m-am lăsat în voia Domnului şi bine am făcut. Într-adevăr, a fost o întâlnire realizată. Am reuşit să comunicăm. Lucrul acesta s-a văzut din faptul că, în zilele următoare, cei care au participat au venit să mă consulte în legătură cu diverse probleme spirituale ale lor, ba mulţi şi-au exprimat dorinţa de a mai avea o întâlnire. Din păcate, nu a mai fost timp pentru aşa ceva, şi am rămas, în continuare, un simplu observator atent.
Le-am vorbit tinerilor despre felul în care l-am cunoscut şi l-am receptat eu pe Părintele Galeriu. Un om pitoresc, părând uneori oarecum "aerian", dar, în fond, un bun cunoscător al tuturor tendinţelor spirituale din varii domenii, un mare "actor" liturgic, cu un excepţional dar al retoricii, un om fără timp, dar care-şi făcea totdeauna timp pentru a răspunde solicitărilor credincioşilor, un mare "risipitor", care era gata să dea tot ce avea (mai puţin cărţile), un om "enervant" pentru cei care nu suportau dojana implicită pe care le-o făcea statura lui duhovnicească, un om al iubirii neprecupeţite, un om al rugăciunii continue (rugăciune în mod evident ascultată de Dumnezeu), un părinte în sensul autentic al cuvântului şi al Cuvântului, ca atare, un prieten al lui Dumnezeu. Un om care ocupa deplin locul în care se afla, un om al bucuriei molipsitoare, un om cu care se putea comunica direct, fără ocolişuri. Părintele Galeriu îi îndemna mereu pe cei ce intrau în sfera sa duhovnicească să-şi "trăiască unicitatea", cu alte cuvinte, să-şi cunoască dăruirile şi să le rodească ca atare, fără crispare şi fără obsesia de a se compara mereu cu alţii. Spre acest fel de trăire i-am îndemnat pe tinerii participanţi.
Apoi am arătat pericolul pe care-l reprezintă invazia urâtului în lumea de astăzi. Ca atare, cum este nevoie de cultivarea frumosului pe toate căile posibile. Biserica Ortodoxă s-a propus lumii de-a lungul veacurilor, de la începuturile ei şi până târziu, prin frumuseţe. Frumuseţea arhitecturii, frumuseţea cântării, frumuseţea picturii, frumuseţea textelor liturgice, cel mai adesea poetice şi, nu în ultimul rând, frumuseţea relaţiilor... Abdicarea de la frumuseţe înseamnă abdicare de la suflul trăirii ortodoxe. I-am sfătuit pe cei de faţă să fie mereu în deprinderea, căutarea, aflarea şi promovarea frumosului, ca mijloc de tămăduire într-o lume tot mai bolnavă spiritual.
În fânul de curând cosit
Tinerii
Când am ajuns eu la Oaşa, tocmai descindea din autocarul care îi adusese de la gara din Sebeş, un grup de participanţi. Atrăgeau atenţia îndeosebi fetele, cam toate cu fusta lungă, până în pământ, şi îmbrobodite mai serios sau mai simbolic. Asta este ţinuta de mânăstire, dar multe dintre ele o folosesc şi în lume. Un uşor aer sectar părea a se insinua, dar, odată intrat în mijlocul lor, vedeai că nu este deloc aşa. Îmi părea că cei mai mulţi dintre ei au adevărate chipuri de îngeri, pe care, de altfel, cu diferite prilejuri, le-am fotografiat cu o plăcere nesfârşită. Cum scriam undeva, chipurile sunt precum catapetesmele. Nu ascund, ci dezvăluie întru o mai bună intuire a tainei fiinţei. Erau atât studenţi, cât şi elevi, dar şi unii tineri care au absolvit facultatea, care au rămas prieteni apropiaţi ai mânăstirii. Mulţi dintre ei, după cum aveam să constat, cu rezultate foarte bune la învăţătură, premianţi sau chiar şefi de promoţie, unii cu două facultăţi, cu mastere sau în curs de a-şi face doctoratul. Aveam sentimentul clar că ei se constituie, cu adevărat, într-o speranţă validă privind viitorul spiritual şi moral al acestei ţări. (De bună seamă credincioşi, participau cu râvnă la rânduiala liturgică a mânăstirii, destul de solicitantă, care se desfăşoară după model athonit. Adică, în zilele obişnuite, cu slujbe de noapte, de la ora 3 la ora 8, iar în ajun de duminici sau de mari sărbători, cu privegheri, de la 7 seara la 12 noaptea. Frumuseţea şi dulceaţa slujbelor de noapte este neînchipuită! La început, îţi vine puţin greu, dar după ce intri în ritm, nu te-ai mai sătura de ele!) Îi aflai cu multă voioşie la drumeţii, dar cu aceeaşi voioşie binefăcătoare şi molipsitoare şi la ascultări. Poate deveneau uşor obosiţi, numai când conferinţele se prelungeau prea mult, într-o sală care nu avea destul aer pentru numărul mare de participanţi. Nu lipseau glumele, numai că ele rămâneau totdeauna decente şi cu un umor de bună calitate. Sigur, inevitabil şi firesc, se mai şi cocheta, dar totdeauna, într-un anumit duh bun şi frumos, aparte, cu o vădită delicateţe. Mi s-au părut atât de frumoşi! Chiar şi cei nu atât de chipeşi erau frumoşi... Apoi, strălucirea aceea înrourată din ochii lor... Trăiau bucuria de a fi împreună, de a se întâlni cu oameni din alte părţi, din alte centre universitare, de a convorbi între ei mai aprins sau mai calm, de a lega prietenii, de a deschide noi orizonturi. Pentru câteva zile, la Oaşa, tinerii intră cu toată fiinţa într-o rânduială ascetică, de o nesfârşită frumuseţe. Deprind un fel mai înalt de trăire, care nu este deloc constrângător, ci liberator de energii spirituale şi nu numai. Cei care se pricep, îndeosebi cei de la Teologie, sunt integraţi, pe cât posibil, şi în programul de slujire liturgică.
La cules de afine
Cât de frumoasă a fost şi seara aceea, când ne-am dus, o ceată de vreo 20-25, cu fratele Simeon la mâncat şi la cules de afine! Fratele Simeon, care a stat doi ani la Muntele Athos, la mânăstirea românească Prodromu, este un om de o maximă simplitate şi delicateţe. Bun cunoscător al coclaurilor din împrejurimile mânăstirii, el se ocupă în mod curent de grădina acesteia. Ne-am suit cu el până la crucea pusă pe Vârful Fetiţa. Pe drum, la urcare şi la coborâre, îndelungi popasuri în tufişurile de afine, încărcate de roadă numai bună de mâncat. De sus, de pe culme, se putea vedea de-o parte lacul Oaşa, cu mânăstirea pe malul lui, precum şi dâra constituită de Valea Frumoasei, atât de măiestru descrisă de Mihail Sadoveanu. (Cât de bine le-ar face oamenilor de astăzi un contact, măcar din când în când, cu limba marelui romancier şi cu felul lui de a privi natura!) Am poposit la crucea de pe Vârful Fetiţa. Prin pajiştea de culme, ca şi prin fâneaţă, flori de o frumuseţe şi de o delicateţe paradiziace. De partea cealaltă se vedeau Vârful lui Pătru şi Şureanu, piscuri înalte de peste 2000 de metri, care chemau la drumeţie, ceea ce unii dintre studenţi şi-au propus să şi facă într-una din zilele următoare. Şi nu pot să uit, pur şi simplu, gestul, de o mare delicateţe şi de vădită tandreţe, făcut cu multă discreţie, dar destul de ferm, al unei fete care, la coborâre, mi-a întins, irezistibilă, câteva crenguţe de afin din buchetul ei. Le-am dus cu mine la Bucureşti şi le-am pus la uscat... După cum, cu o zi înainte, un băiat extrem de sensibil din Oradea, preocupat de dobândirea rugăciunii inimii, mi-a dăruit cu multă căldură sufletească o cruce din şnur, împletită de el însuşi. Aceste gesturi, ivite din senin, fac farmecul vieţii, te mişcă până în afundul sufletului, te îmbunătăţesc.
Obştea
Obştea de la Oaşa este una a simplităţii şi a firescului. Ea pare construită după chipul şi asemănarea stareţului ei, după cum şi părintele stareţ pare o oglindire a obştii pe care o conduce slujind-o. Membrii ei sunt caracterizaţi prin delicateţe, demnitate, slujire sinceră şi devotată a aproapelui şi a lui Dumnezeu. Ascultările se fac cu plăcere, cu bucurie, iar nu din teamă ierarhică.
Una dintre misiunile Mânăstirii Oaşa, dusă la dimensiuni neatinse în altă parte, este aceea de a-i aduna pe tineri în jurul ei şi de a-i zidi în duhul unei ortodoxii pure şi simple, implicate şi dezinhibate, lucrătoare în lume şi mărturisitoare, frumoasă, pe cât se poate, în toate tipurile ei de exprimare. Cei care ajung o dată acolo se îndrăgostesc de loc şi de duh şi caută să revină cât mai des.
Părintele stareţ Iustin, absolvent de Electrotehnică la Timişoara, fost preşedinte ASCOR din aceeaşi urbe, se impune celui care-i ajunge în preajmă şi prin simpla prezenţă. Are o spunere limpede, fără emfază. Sfătuieşte sau dojeneşte cu mare blândeţe, dar cu fermitate. Cuvintele-i cad grele de sens şi de trăire. Este în fruntea obştii, atât la slujire, cât şi la ascultări. Slujirea sa în biserică are o forţă duhovnicească ce te face să-l urmezi cu aceeaşi implicare şi aşezată bucurie în întâlnirea cu Dumnezeu. L-am văzut atunci când am fost la fân, lucrând neobosit, căutând să-i îndemne pe ceilalţi nu cu vorba, ci cu propriul exemplu. Într-un moment de pauză, s-a retras într-o parte şi s-a întins simplu, în iarbă. L-am privit de departe. Părea că se pierde cu privirea în albastrul infinit al cerului. Ce de gânduri şi purtări de grijă (nu îngrijorări!) se vor fi abătând asupra acestui om blajin şi hotărât, în acelaşi timp, care a reuşit să zidească această mânăstire, atât de lucrătoare şi atât de primitoare.
Un alt părinte minunat, venind tot de la Timişoara, unde a făcut pictură, este părintele Pantelimon. Multe dintre icoanele din mânăstire, îndeosebi cele împărăteşti şi de hram, sunt opera lui. Şi sunt icoane adevărate, de o reală frumuseţe.
Cu caracter anecdotic, să menţionăm că cele două hramuri ale Mânăstirii Oaşa sunt... Sfântul Pantelimon şi Sfântul Iustin Martirul şi Filosoful.
De un pitoresc aparte este părintele Sava, american, absolvent de Conservator, care conduce cu multă pricepere cântarea de la strană. Uscăţiv şi cu implicare entuziastă mereu, pare coborât din vechi fresce.
De o mare fineţe şi delicateţe mi s-a părut a fi părintele ecleziarh (paracliser) Vasile. Părintele stareţ mi-a spus că este un om de mare cultură, cunoscător a mai multor limbi străine, clasice şi moderne. Îl ţine oarecum ascuns şi nu-l face preot, tocmai pentru a-l păstra total implicat în lucrarea sa privind cele ale slujbelor, în care dovedeşte o mare pricepere. Îl vezi mereu rugător şi zâmbitor.
Unele dintre momentele de popas ale zilei, cu o importanţă aparte, se petrec neapărat la trapeză. Am putut constata ce dumnezeiesc de frumoasă este rânduiala Panaghiei, care se face la trapeză, după liturghie, în duminici şi în sărbători. Toata ceata slujitorilor vine în năvalnic alai din biserică, cu icoana, cu pâine sfinţită pe un disc, cu sfeşnicul... Slujba Panaghiei este simplă, scurtă, atât de frumoasă! La sfârşit, după ce au mâncat, toţi iau câte o fărâmă din acea pâine sfinţită. Iar alaiul pleacă spre biserică la fel de repejor, după ce mai întâi, tot ca la Athos, toată lumea a trecut, la ieşirea din trapeză, prin mijlocul lui, unde cei ce au pregătit masa pun metanie de iertare mesenilor, iar aceştia, metanie de mulţumire părintelui stareţ. Tot la trapeză se citesc acum, în fiecare zi, Ascultările, care se fac cu plăcere, cu bucurie, nu de teamă ierarhică.
Cântarea cântărilor
Luni, 22 iulie, când am plecat de acolo, tabăra se afla de abia spre sfârşitul primei jumătăţi a desfăşurării ei. În urma mea, în afara personalităţilor care participaseră până atunci, se preconiza să vină alte nume grele, printre care pictorul Sorin Dumitrescu şi Înaltpreasfinţitul Serafim din Germania. Apoi, urma să fie şi o după-amiază dedicată martirilor din închisorile comuniste. Totul avea să culmineze cu prăznuirea hramului mânăstirii, de Sfântul Pantelimon.
Văd tabăra de la Oaşa ca pe o întâlnire îngerească, a două cete de îngeri: cei încercaţi ai obştii şi cei strălucind de tinereţea lor şi aflaţi încă în frumos urcuş, tinerii participanţi. Au fost invitaţi la întâlnirea aceasta şi o serie de oameni de treabă, ca să spună participanţilor despre experienţele şi descoperirile lor pe drumul cunoaşterii şi al întâlnirii cu Dumnezeu.
Ce le spunem, pe fond, tinerilor odată aşternuţi pe calea întâlnirii şi însoţirii cu Dumnezeu? Din punctul meu de vedere, mesajul ar trebui să fie totdeauna pozitiv, încurajator. Mesajul meu către tineri acesta ar fi: "Citiţi Cântarea cântărilor! Încercaţi să fiţi ca acolo! Frumoşi, curaţi, liberi, mereu în mişcare şi mereu în căutare, mereu în aşteptare, arzând în iubirea voastră precum rugul aprins, fără să vă mistuiţi! Veţi ajunge astfel la încântarea încântărilor! Sunteţi frumoşi! Păstraţi, sporiţi şi cultivaţi-vă frumuseţea! Pe calea credinţei şi a culturii..."
Am petrecut patru zile în preajma unor Oameni. Am plecat fericit de la Oaşa. Cu gândul că mai nasc şi vieţuiesc la România destui creştini buni.