"Pedala bunicii"
- La începutul verii acestui an, ai realizat o performanţă de excepţie în domeniul modei, într-o competiţie la care au participat 450 de candidaţi: premiul "Cel mai talentat tânăr designer din Europa", acordat la Berlin, în cadrul concursului "Designer for Tomorrow". Un rezultat fantastic, având în vedere super-producţia mondială de haine, care inundă magazinele pentru femei. Cum te poţi distinge printre miile de tendinţe din modă?
- Ca în orice domeniu, se aplică reţeta clasică, adică ai un pic de talent, munceşti mult, te concentrezi pe ceea ce faci şi îţi stabileşti un ţel. Iar la asta se adaugă o mică doză de mister, reprezentată de noroc. Şi eu mă simt foarte norocoasă! (râde) În plus, contează foarte mult să ai bani ca să te dezvolţi, deci să se investească în tine. Fără sprijin financiar e aproape imposibil să te valorifici la potenţialul tău real: fie nici nu poţi să porneşti pe drumul pe care ţi-l doreşti, fie mergi până într-un punct şi acolo te opreşti. Pe lângă elementele astea, important este şi mediul. De pildă, când mai eram încă în România, chiar mă gândeam că la noi există doar o mână de oameni care pot vorbi despre modă, la nivel internaţional, în cunoştinţă de cauză, deşi sunt mulţi care au pretenţii de experţi. Apoi am ajuns la Londra şi am descoperit o sumedenie de oameni incredibil de faini, cu care pot să stau de vorbă aplicat, cu care pot să mă sfătuiesc... Aşadar, mi-am acoperit şi golul ăsta, din pricina căruia înainte sufeream foarte mult. Şi, nu în ultimul rând, relevant e şi ingredientul inovaţie, adică să faci ceva diferit de ceilalţi, să-ţi creezi acea amprentă creativă, să munceşti pentru brand-ul tău şi să pui brand-ul în lumină, nu pe tine, ca persoană. Eu cred că esenţial este ceea ce faci, nu cine eşti tu. Vizibilitatea ca persoană poate interveni la un moment dat, ca rezultat a ceea ce ai realizat din punct de vedere creativ.
- Când s-a născut pasiunea ta pentru modă? În copilărie le croiai rochii păpuşilor ori dădeai iama prin garderoba mamei? Sau poate ai avut un înaintaş, în acest sens, în familie?
- Eu fac parte din generaţia cu o maşină de cusut în casă, la care "pedala" o mamă ori o bunică. La mine, coseau şi mama, şi bunica! (râde) Aşa că, plăcându-mi dintotdeauna să lucrez cu mâinile şi fiind fascinată de sunetul maşinii de cusut cu pedală, am învăţat de foarte devreme s-o manevrez. Şi, încetul cu încetul, tot ajutându-le pe mama şi pe bunica, am ajuns ca în liceu să-mi fac singură hainele. Însă, la vremea respectivă, nici măcar nu mi-a trecut prin minte să transform această abilitate într-o profesie. Părinţii mei sunt ambii arhitecţi, iar în capul meu era ideea că trebuie să urmez linia familiei. Deşi nici mama, nici tata, nu mi-au impus treaba asta. În orice caz, după bacalaureat, mi-am făcut
bagajul şi am părăsit Iaşiul natal, pentru Facultatea de Arhitectură din Bucureşti. M-am instalat în Capitală şi mi-am văzut de şcoală... Până în anul V, când am realizat că, de fapt, eu nu vreau să fac arhitectură toată viaţa, că profesia asta nu mi se potriveşte chiar deloc. Pentru că ea implică mult prea puţină creaţie. "Dar ce să fac?", m-am întrebat. După ce-am analizat posibilităţile, mi-am dat seama că aveam două opţiuni: scenografia sau moda. Iar decizia finală am luat-o - oarecum stupid - "la plesneală": m-am uitat pe hartă să văd care şcoală era mai aproape de Sala Palatului, unde locuiam atunci. Şi cum facultatea unde aş fi putut studia moda era la cinci minute distanţă, am ales... moda! (râde) Şi-aşa, fără să renunţ la Arhitectură (am dus-o până la capăt), am cotit-o!
- Părinţii tăi ce părere au avut despre această rocadă?
- Nu s-au împotrivit! Sunt singurul lor copil şi supremul lor "interes" este acela ca mie să-mi fie bine. Am noroc de nişte părinţi nu doar inteligenţi, dar şi extrem de grijulii şi de iubitori. Întotdeauna s-au ocupat de mine - m-au educat, mi-au pus la dispoziţie cărţi, mi-au hrănit talentul artistic, lăudându-mi "capodoperele" pe care le pictam sau desenam în copilărie, m-au sprijinit în vederea admiterii la facultate, ducându-mă în plimbări prin Iaşi, ca să discutăm diversele exemple de arhitectură... - şi mi-au fost aproape, cu infinită atenţie şi dragoste.
"Studiile de arhitectură mi-au fost foarte utile"
- Arhitectura ţi-a fost de vreun folos după ce ai schimbat macazul către modă sau a rămas doar un capitol definitiv încheiat?
- Când am început să lucrez în modă, am realizat că studiile de arhitectură îmi sunt foarte utile. În esenţă, eu aveam deja baza - şi încă o bază solidă - iar acum nu mai trebuia decât să ridic "pereţii". Dincolo de partea de documentare, procesele de "construcţie" sunt similare: desenezi, desfăşori, calculezi, analizezi, proiectezi în 3D, alegi materialele sau texturile, lucrezi pe calculator cu diverse programe - ceea ce m-a ajutat la tipare... Apoi intri în faza de producţie, ceea ce presupune interacţiunea cu oamenii cărora trebuie trebuie să le explici ce şi cum trebuie să facă, astfel încât rezultatul să fie acela pe care l-ai gândit tu - iar asta fie că e vorba de arhitectură, deci mergi pe şantier, fie că e vorba de modă, deci mergi în atelier. Singura diferenţă este că arhitectura e statică, iar moda e flexibilă, mobilă...
- Dar dulcea Moldovă ce ţi-a dat? Ţi-a fost în vreun fel de folos în drumul tău către tărâmul modei?
- Moldova...? Cred că mi-a dat o formă de naivitate, care, la nivel creativ, e utilă. Iar dincolo de acest aspect, probabil că mi-a imprimat acea bunătate, acel fel mai molcom, mai deschis şi mai empatic de a funcţiona în raport cu ceilalţi oameni.
- Revenind în prezent: urmezi cursurile unui program de masterat în Anglia, la "London College of Fashion", dar lucrezi şi la propriile colecţii... Eşti adânc cufundată în lumea modei, o lume care, din exterior, pare sclipitoare, spumoasă ca o şampanie fină. Aşa e şi în realitate?
- Este o lume în care se trăieşte foarte intens: se munceşte enorm, consumul emoţional e uriaş, dar ai parte şi de o formă de vizibilitate foarte marcată - unde intră şi sclipirea de care pomeneai. E cam ca o piesă de teatru: laboratorul de dinaintea ieşirii pe scenă implică strădanii aproape sisifice, după care cortina se ridică şi totul e frumos, lin, scăldat în lumină şi culori, iar, la final, izbucnesc uralele, aplauzele şi artificiile... Eu, una, de pildă, de câţiva ani încoace, nu prea mai ştiu ce înseamnă week-end-uri, nu prea mai ştiu când zilele se contopesc în nopţi şi nopţile în zile, n-am mai avut vacanţe în adevăratul sens al cuvântului, ci m-am lăsat absorbită în iureşul acesta al creaţiei născute din pasiune şi din credinţa că asta e menirea mea. După care, acum, la începutul verii, am desfăcut "şampania" pe care nici n-o aşteptasem: premiul "Designer for Tomorrow". De care m-am bucurat nu doar eu, ci şi colegii mei - lumea modei, atât cât am cunoscut-o eu până acum, implică şi multă competitivitate, dar fără conotaţii negative. Nu mi-a dat nimeni în cap ca să urce o treaptă înaintea mea. În mediul în care trăiesc eu acum, oamenii sunt conştienţi că fiecare are locul lui, iar competiţia vine întru îmbunătăţire, nu pentru a săpa groapa cuiva.
"O vegetariană şi-n modă: Stella McCartney"
- Cea care ţi-a înmânat premiul la Berlin a fost celebra Stella McCartney, pe care o vei reîntâlni în toamnă, la Paris, în culisele show-ului ei din cadrul Săptămânii Modei. Ce ne poţi spune despre ea? Ce fel de persoană ţi s-a părut că e?
- Prima dată am întâlnit-o în mai, când am fost anunţată de către organizatorii concursului că am intrat în top 5 şi am fost invitată la o întâlnire cu Stella, care a fost "patroana" competiţiei din acest an. Am stat cu ea de vorbă aproape o oră: i-am arătat ce făcusem până atunci, am analizat o parte din colecţia mea, i-am cerut sfatul şi l-am primit... Mi s-a părut a fi o persoană foarte cu picioarele pe pământ, foarte firească, fără aere, care vorbeşte normal (discuţia cu ea a sunat la fel ca discuţia pe care o purtăm noi acum, a fost la fel de relaxată şi de prietenoasă), care e foarte atentă şi grijulie. Chiar ne-a spus, nouă, celor cinci designeri aspiranţi, că are impresia că suntem copiii ei şi că trebuie să aibă mare grijă de noi! Ceea ce mi s-a părut foarte frumos din partea ei, mai ales că am simţit-o sinceră. În plus, i-am admirat profesionalismul - e limpede că chiar ştie ce face - şi modul în care şi-a construit brand-ul. Aici mă refer la faptul că, fiind
vegetariană, dintr-o familie de vegetarieni şi de oameni care cred cu înfocare în ideea de a ocroti animalele, Stella a refuzat încă de la început, de când a intrat în modă, să lucreze cu blană şi cu piele. O decizie foarte importantă, dacă ţinem cont că, în acest domeniu, profitul cel mai consistent vine din accesorii, care - evident - sunt realizate din piele şi blană. Ei, ea s-a încăpăţânat să nu folosească aceste materiale şi iată că a reuşit! Uite, de exemplu, la încheierea întâlnirii, ne-a făcut cadou, fiecăruia dintre cei cinci finalişti, câte o pereche de ochelari al căror etui, în loc să fie din piele, aşa cum se obişnuieşte la casele de modă de lux, este din pânză. Şi, cu toate astea, arată splendid şi funcţionează perfect! Cum să nu apreciezi un astfel de om?!... Abia aştept întâlnirea cu ea de la Paris, mai ales că va avea loc cu puţin înainte de următoarea mea prezentare (la "Berlin Fashion Week", în ianuarie) - iar de data aceasta, nu trebuie să mai aduc opt ţinute, ci o colecţie întreagă!
- Ai cumva şi la Londra, unde locuieşti acum, un mentor, o persoană care să te susţină şi să te îndrume profesional?
- Din fericire, da! E vorba de profesorul meu de la şcoală, Nigel Luck, un om care m-a ajutat enorm, care se implică foarte mult în parcursul meu şi cu care, datorită atitudinii lui foarte relaxată, foarte deschisă şi foarte camaraderească, pot să discut absolut orice, inclusiv subiecte care ţin de viaţa personală. De altfel, toţi profesorii, nu doar Nigel, sunt conştienţi că pentru noi, studenţii veniţi din străinătate, care de cine ştie unde, mutarea în Londra şi noul regim de viaţă ne pot afecta profund, pot avea, realmente, efectul unui şoc, astfel că fac totul ca să ne ajute, ca să ne înlesnească adaptarea, pe scurt, ca să ne fie bine.
- Ţi-a fost greu să te acomodezi cu stilul de viaţă londonez?
- Sigur că am venit aici cu nişte aşteptări, cu o anume imagine întipărită în minte, dar, în faza iniţială, nici n-am avut vreme să verific dacă imaginea respectivă concordă cu realitatea. Asta pentru că imediat am intrat într-un ritm foarte alert la şcoală şi, o destul de lungă perioadă de timp, n-am făcut decât atât: mă trezeam dimineaţa, mergeam la şcoală, seara, târziu, mă întorceam acasă, dormeam şi o luam de la capăt. Abia după ce m-am integrat la şcoală, mi-am permis să mă mai relaxez puţin şi-atunci, în week-end-uri, am început să descopăr şi eu Londra. Singurul lucru care m-a deranjat şi care încă mă mai sâcâie e vremea: mă aşteptam ca într-o ţară în care iarna temperaturile nu au obiceiul să coboare sub zero grade, să-mi fie bine, numai că am uitat de vânt! Şi de umiditatea mereu prezentă, chiar şi atunci când nu plouă. Ceea ce pot să-ţi spun acum, când am atins punctul în care mă simt aici "de-a casei", este că Londra e un oraş splendid, nu doar ca spaţiu concret, cât mai ales din punctul de vedere al societăţii: oamenii nu sunt încordaţi, ca în România, au un fel destins de a trăi, care e contagios, sistemul funcţionează foarte bine, pe orice faţă l-ai întoarce, iar asta se reflectă în calitatea vieţii... Aici utilul se îmbină cu plăcutul în mod firesc, or asta netezeşte orice fel de disonanţe sau asperităţi.
Cu Alex, la cinema
- Din ce altceva mai este alcătuită viaţa ta la Londra, în afara profesiei, în general, şi a şcolii, în particular?
- Când nu sunt la şcoală şi nu lucrez, încerc să fac lucruri care să-mi inducă sentimentul de acasă. Iar, la capitolul ăsta, esenţială este prezenţa prietenului meu, Alex, care locuieşte cu mine. De-altfel, dacă el n-ar fi venit cu mine, nu cred c-aş mai fi făcut pasul ăsta, cu mutarea la Londra. Asta, fiindcă eu nu cred în relaţiile la distanţă sau, mai exact, nu cred că eu aş putea să susţin o astfel de relaţie. Mă uit, de pildă, la colege de-ale mele, care sunt căsătorite, iar soţii lor au rămas acasă, în Australia, Coreea sau Hong Kong, şi văd cât le este de greu, văd cum se frământă, îmi dau seama că au probleme de concentrare... Aşadar, când nu sunt la şcoală şi nu lucrez, îmi place să merg cu Alex la cinema - vedem împreună o groază de filme - vizităm muzee, cutreierăm străzile, plecăm în excursii de descoperire cu metroul... Aici totul e nou pentru noi şi, cum amândoi suntem naturi curioase, dornice de a şti, suntem într-o permanentă aventură! (râde)
- Ce urmează, în afara colecţiei despre care am vorbit deja? În ce fel plănuieşti să faci să crească brand-ul "Ioana Ciolacu"?
- Chiar mă gândeam zilele trecute şi-mi spuneam singură că sunt o mare norocoasă, fiindcă toate lucrurile la care am sperat se întâmplă. Şi parcă tot nu-mi vine să cred! (râde) Planul pentru viitorul previzibil este să-mi deschid un studio. Pentru asta, sunt sprijinită de cei de la "Peek & Cloppenburg", o firmă foarte puternică - cea mai puternică din Germania -, organizatoarea concursului "Designer for Tomorrow" - practic, sprijinul lor, inclusiv pe partea aceasta concretă, face parte din premiul pe care l-am câştigat, pe lângă revederea cu Stella şi prezentarea din ianuarie. Deocamdată, nu am decis locul precis unde voi deschide studioul: ar putea fi la Londra, dar eu tind, mai curând, către România. De ce spun că tind către România? Pentru că în România există mână de lucru calificată (provenită din fostele fabrici, care au fost privatizate şi revitalizate) mai ieftină decât în alte părţi ale Globului şi... pentru că sunt româncă! Oricum, ceea ce îmi doresc eu, momentan, este un studio mic, în care să pot controla totul şi în care să pot stabili cu angajaţii mei o relaţie umană, o relaţie apropiată. Să ne bucurăm cu toţii de ceea ce vom face împreună: o producţie, în serii mici, de haine purtabile, care, la rândul lor, să-i bucure pe clienţi!