În timp ce stânga pivotează constant în jurul unui nucleu dur - provenit, e drept, din grupul "moştenitorilor" regimului comunist - dreapta se dizolvă şi se coagulează continuu în jurul unor personalităţi ale momentului. Dacă stânga are un program susţinut ideologic clar, liderii săi fiind doar "purtătorii de cuvânt" ai intereselor grupului din spate, dreapta - cu o ideologie divizată între formula populară şi cea liberală - acţionează, cel mai adesea, în funcţie de interesele liderilor. Exemplul cel mai flagrant de sacrificare a programului şi doctrinei specifice în faţa aspiraţiilor liderului este PNL-ul. Liberalii au mers până la abandonarea identităţii politice de dreapta în cadrul alianţei lor cu socialiştii, USL-ul, în speranţa - strict controlată - că liderul lor, Crin Antonescu, va deveni, după viitoarele "prezidenţiale", şeful statului. Supunerea totală faţă de lider a presupus amendarea dură a oricărei diferenţe de opinie sau a oricărei dizidenţe. Cazul excluderii din partid a "grupului Chiliman" a fost relevant pentru nivelul de obedienţă faţă de lider, atins de o formaţiune consacrată cândva drept o grupare ferm definită doctrinar şi pragmatic. În "partidele pentru lider" totul depinde de voinţa şefului, supunerea fiind cu atât mai mare cu cât acesta satisface mai rapid interesele (materiale) ale susţinătorilor. La rândul lor, susţinătorii fac "sacrificii", acceptă arbitrariul conducerii, dacă "rezultatele" sunt întrevăzute. Eşecul, în cazul liderilor unor astfel de grupări este însă unul definitiv, ei fiind excluşi fără putinţă de întoarcere. "Încrâncenarea" lui Crin Antonescu este, din această perspectivă, explicabilă, dar "preţul" este accentuarea pierderii de identitate a PNL-ului.
Asemănătoare, în mod paradoxal, este şi situaţia din PDL, celălalt mare partid al dreptei româneşti. PDL-ului i-a convenit să fie "partid pentru lider" câtă vreme, şeful său, Traian Băsescu, pe care l-a propulsat în fotoliul de preşedinte al ţării, i-a asigurat accesul la palierele administraţiei. Înfrângerile electorale ale partidului - în condiţiile uzurii la guvernare şi ale proastei asumări a consecinţelor crizei economice - au tăiat însă "cordonul ombilical" ce-l lega de şeful statului, generând o tentativă de redefinire identitară de sine stătătoare. Vasile Blaga, liderul ales pentru relansarea formaţiunii este, spre deosebire de carismaticul C. Antonescu, mai degrabă un tehnician, un birocrat. V. Blaga nu poate aspira la transformarea PDL-ului într-un "partid pentru lider", fără riscul de a provoca împotrivirea "nucleului intelectual" al partidului, care caută tocmai ancorarea fermă a acestuia în "perimetrul popular" al Uniunii Europene. Pentru membrii nucleului în cauză, pragmatismul lui Vasile Blaga are o nuanţă blasfematorie, distanţarea lui de "părintele-tutelar", T. Băsescu, dar şi deschiderea spre o înţelegere cu PNL-ul reprezentând trădări ale idealurilor dreptei autentice. Grupul uită însă că şeful statului a acceptat el însuşi un pragmatic "pact de coabitare" cu premierul USL-ului, V. Ponta. PDL-ul trebuie, în consecinţă, să stingă conflictele interne - concretizate în "excluderi", etichetări abuzive, blocări ale dialogului, orientându-şi energiile spre confruntarea cu inamicul real, PSD-ul, reprezentantul proclamat al stângii.
Plasarea PDL-ului pe o poziţie asemănătoare partidului liberalilor se datorează totuşi (şi, cel puţin în parte) şi fostului său lider-tutelar, preşedintele Băsescu. D-l Băsescu şi-a reglat în trecut "datoria" faţă de partidul care i-a asigurat alegerea şi realegerea în funcţia supremă. Pierderea, în contextul ştiut, a majorităţii parlamentare, l-a silit la o slăbire a controlului pe care îl exercita asupra acestuia. Mulţi PDL-işti l-au şi învinuit în surdină (susţinând ascensiunea lui V. Blaga la şefia partidului) de provocarea eşecului electoral. "Pionii" politici pe care i-a avansat nu au dat rezultatele scontate. Preşedintele a constatat că, practic, marja sa de joc s-a îngustat, iar timpul pentru atingerea obiectivelor sale "istorice" s-a scurtat. Cu un PDL tot mai puţin docil, cu "urmaşi" fără mare ecou în conştiinţa electoratului, d-l Băsescu a realizat că "misiunea" sa nu s-a încheiat, clasa politică actuală fiind gata să revină la vechile-i obiceiuri, după închiderea parantezei reprezentate de cele două mandate ale sale. Apariţia Fundaţiei Mişcarea Populară avea, în consecinţă, menirea de a colecta şi forma viitori politicieni, diferiţi total de "tiparul" actorilor politici ai momentului. Cu o nouă clasă politică, printr-o nouă manieră de a răspunde aspiraţiilor electoratului, se speră că România ar putea încerca să recupereze decalajul ce o separă de ţările civilizate şi democratice ale UE.
Calculul preşedintelui ar putea fi optimist în exces. Fundaţia Mişcarea Populară nu a reuşit să precipite rapid nemulţumirile electoratului dezgustat de imoralitatea clasei politice în funcţiune. Forţarea transformării ei în partid (un partid de centru-dreapta, diferit nu numai de PNL, şi de PDL, dar şi de Alianţa Dreptate şi Adevăr (ADA), compusă din Forţa Civică - dirijată de M. R. Ungureanu - şi rămăşiţele PNŢCD-ului), poate accentua fărâmiţarea dreptei. Un PMP în care va domina gruparea Elenei Udrea, sau în care se vor "reuni" nemulţumiţii din PDL, nu va face diferenţa faţă de mamutul politic de stânga, care este PSD-ul. Refacerea dreptei este, actualmente, o urgenţă ce nu mai permite experimente, proiecte pe termen lung, manifestări de orgoliu exacerbat. Se ştie deja că, dacă USL-ul va impune noul său proiect de Constituţie, în viaţa politică a ţării vor conta doar marile partide. În momentul de faţă, mare - prin infrastructură şi baza de masă - este doar PSD-ul...