- Faci parte dintre actorii pe care timpul pare să nu-i atingă şi pe care publicul îi iubeşte constant. Dăruit deopotrivă cu talent artistic şi voce, mai ai şi-un "ceva" care le taie femeilor (mai ales) respiraţia. Moşteneşti pe linie de familie calităţile astea?
- În ce priveşte actoria, n-am avut înaintaşi cu astfel de înzestrări. Au fost, mai degrabă, oameni normali. (râde). Talentul muzical, în schimb, cred că l-am moştenit de la tata, care avea o ureche muzicală fără cusur. Îi sunt recunoscător pentru asta, fiindcă gena transmisă de el mi-a fost de mare folos.
- Şi cu actoria cum ai început?
- Cu actoria povestea e ceva mai lungă. Eu m-am născut în Adjud, printre pavilioanele CFR-ului. Tata era din Călăraşi, mama din Feteşti, dar, datorită profesiei tatei, care lucra la Serviciul de Mişcare, ca impiegat, amândoi şi-au schimbat domiciliul. Am avut o familie mare: eram nouă copii în casă (eu fiind penultimul), plus "mărunţişul" - că tata, în calitate de CFR-ist, prin fiecare gară pe unde a fost detaşat, a mai făcut câte-un copil. (râde) Dar eu mă voi referi numai la cei legitimi, care mi-au fost tovarăşi de joacă printre liniile de cale ferată. Ţin minte că, pe vremea aceea, era o mare ispită printre copii: cine aduna trei mii de bilete de tren le preda Statului şi primea o bicicletă. Îţi dai seama cu ce frenezie alergam cât era ziua de lungă ca să adunăm biletele abandonate de călători! Eu izbutisem să adun o mie, dar a venit războiul şi visul cu bicicleta mi s-a năruit. Până atunci, am avut însă parte de o copilărie minunată: aveam o casă frumoasă, cu o curte mare, aveam o gospodărie îndestulată, mare parte din hrană o cumpăram de la oltenii care veneau cu cobiliţele la poartă (de la ei luam fructe şi legume, în vreme ce laptele, brânza şi smântâna ni le aduceau Lucreţia şi Ortansa, două ţărănci care locuiau în apropierea Adjudului - parcă le văd şi acum în faţa ochilor)... Ei, şi în curtea asta a casei, aveam şi un cuptor de pâine mărişor, care funcţiona pe bază de lemne şi unde mamei îi plăcea să coacă pâine proaspătă, iar nouă, copiilor, să ne închipuim... actori! Venise Radu Beligan în turneu prin Adjud şi-l văzusem jucând în sala de festivităţi a depoului, într-un spectacol care ne înflăcărase imaginaţia! Aşa că, din dorinţa de a imita splendoarea aceea dereprezentaţie, ne suiam pe cuptor, întindeam un cearşaf pe o sârmă, pe post de cortină, şi jucam... nu mai ţin minte exact ce anume, dar e clar că personajele noastre erau nişte borţoşi, căci ne îndesam fiecare câte o pernă pe sub haine. După care ne invitam părinţii, fraţii mai mari, vecinii şi pe cine se mai nimerea pe-acolo, să asiste la spectacolul nostru. Bineînţeles că noi, "actorii", eram mândri nevoie mare de isprava noastră! Dar prima experienţă pe o scenă adevărată am avut-o la 8 ani. Era Ziua Eroilor şi, în oraşul nostru, s-a organizat un fel de serbare, iar eu am recitat poezia "Soldat Necunoscut". Pe care o mai ştiu şi acum! Am spus-o copilăreşte, desigur, dar oamenii m-au aplaudat şi asta m-a făcut să-mi crească aripi. Apoi a venit războiul, am fost deportaţi, am ajuns în lagărul nazist din Salzburg... Am trecut prin nişte clipe groaznice, nici nu vreau să-mi mai amintesc! Din fericire, ne-au eliberat americanii şi am revenit în România. Fraţii şi surorile mai mari s-au căsătorit şi s-au răspândit prin ţară, la scurt timp părinţii au murit, iar eu am ajuns la Galaţi, unde am stat doi ani la Şcoala de Ucenici. Apoi am plecat la Bucureşti, la sora mea cea mare, care era măritată şi care mi-a devenit, practic, mamă. Aici am continuat şcoala la Uzinele 23 August, tot ca ucenic. Dar numai un an. Pentru că, după un an, am avut o revelaţie. Am realizat că o apucasem pe un drum greşit, că eu urma să ies de-acolo un muncitor, în vreme ce părinţii mei - sărăcuţii! - visaseră să mă vadă inginer. Şi gândul ăsta a început să mă obsedeze. Aşa că, după ce am dat diferenţele de rigoare, m-am mutat la Şcoala de Tehnică Metalurgică de pe Dudeşti. Acolo am mai stat doi ani, în care am învăţat pe brânci. Nu ştiam ce era distracţia, nu ieşeam în oraş, nu mergeam nicăieri... Mai ales că eram şi sărăcuţ, stăteam prost cu banii. După care iar am mai dat nişte diferenţe şi m-am transferat la Liceul Dimitrie Cantemir, unde am şi dat bacalaureatul. Şi aşa, finalmente, am ajuns să-mi încerc norocul la Politehnică. Şi am intrat! Ce fericire pe capul meu! În sfârşit, mă vedeam aproape împlinind visul părinţilor. La sfârşitul anului I însă, profesorul de chimie organică, academicianul Neniţescu, m-a trântit. Acum, drept e că eu şi chimia organică nu ne prea aveam bine... De amărăciune, în vara respectivă, am tot ieşit cu un grup de prieteni, cu care împărţeamun mare drag de cântece. Ne adunam într-un părculeţ de pe Calea Victoriei (care, între timp, a dispărut) şi cântam până în miez de noapte. Sau ne strângeam la o terasă mică, tot de pe Calea Victoriei, şi puneam fiecare câte un leu, ca să comandăm o singură friptură cu muuuuulţi cartofi prăjiţi. După care trăgeam la sorţi cine urma să mănânce friptura şi cine urma să se "ghiftuiască" numai cu cartofi. (râde) Ei, într-o astfel de seară, o prietenă din grup, Cristina, care era balerină, dar şi nepoata lui George Vraca, îmi spune: "Dichi, tot timpul te văd la subsuoară cu Shakespeare, cu Dostoievski, cu Eminescu... Ce-ar fi să dai tu la Teatru? Uite, vorbesc eu cu nea Gicu (deci cu Vraca) să te primească la el într-o zi. Să vedem ce părere are". Mie mi-era cam frică, eram şi teribil de timid, dar peste două zile, m-am dus la Vraca acasă. M-a primit la birou, unde îşi bea cafeaua. "Intră, dragul meu", mi-a spus cu vocea aia a lui, care pe de-o parte te mângâia şi, pe de altă parte, te înfiora. "Ia spune, dragul meu. Ce-ai învăţat tu? Zi-mi ceva!" Eu venisem pregătit cu monologul final din Othello şi, topit cum eram de emoţie, m-am pus pe turuit. Vraca s-a oprit din degustarea cafelei şi, la final, mi-a spus: "Şi zici că tu eşti student la Politehnică? E, nu-i nimic! Fac eu acum o scrisoare şi i-o duci lui Antoniu, rectorul de la Teatru. Să te primească în examen fără acte. Pe urmă, dacă intri, îţi aduci şi hârtiile. Da' eu cred că intri..." Şi aşa am făcut. Antoniu m-a primit fără acte, am dat examenul şi-am intrat al doilea pe listă. Fuseserăm 300 de candidaţi, pe 12 locuri. Când m-am văzut intrat, am simţit că plutesc în al nouălea cer. Atunci am conştientizat că mi-am găsit drumul în viaţă! Adevăratul drum! M-am dus acasă, la sora mea, şi m-am mărturisit. Biata de ea a rămas ca trăsnită, dar apoi, probabil văzându-mă aşa de beat de fericire, n-a mai zis nimic şi de-atunci a devenit cea mai mare susţinătoare a mea.
"Ce ţi-e scris în frunte ţi-e pus"
- În perioada aceea era la fel de dificil ca şi azi pentru un tânăr cu talent să-şi construiască o carieră în actorie?
- Ei, dar mie nu mi se pare c-am fost talentat! Eu am avut noroc, ăsta mi-a fost destinul! Cred cu toată fiinţa în ideea asta de destin, în zicala: "Ce ţi-e scris în frunte ţi-e pus!". Azi, într-adevăr, să faci carieră în actorie e o loterie. Mai ales că în fiecare an ies actori cu diplomă cu sutele. Dar nici atunci, când am absolvit eu, nu era uşor, nu te trezeai actor recunoscut aşa cum te trezeşti plimbându-te prin parc. Repet însă: eu am avut şansă. Când am terminat Institutul, am fost repartizat, împreună cu toţi colegii mei, in corpore, la Teatrul din Botoşani. Care tocmai atunci se înfiinţase şi nu avea actori. N-am avut ce să fac şi m-am dus acolo, deşi eu aş fi vrut să rămân în Bucureşti, căci aici palpita viaţa, aici se deschidea cel mai larg orizontul, iar eu mereu am căutat orizonturile largi. Între timp, începusem să cânt, dădeam spectacole, deci mutarea asta, în provincie, mă încurca şi din punct de vedere profesional. Însă n-am avut ce să fac. Am început să joc la Botoşani. Şi-am tot ţinut-o aşa, într-o mare depresie, până într-o zi, când Ion Şahighian, marele regizor, cu care lucrasem şi spectacolul "Femeia îndărătnică", spectacol cu care mi-am dat examenul de absolvire a Institutului şi cu care lucram şi atunci, la Botoşani, îmi spune: "Măi, puştiule, următoarea reprezentaţie o să fie la Galaţi (noi eram într-un turneu în perioada aceea). Vraca ajunge şi el la Galaţi, că joacă în «Vlaicu Vodă». O să-i zic să vină să te vadă". Şahighian mă iubea mult, căeram muncitor, ascultător şi la locul meu. Pe scurt, am ajuns la Galaţi, eu am jucat toată prima parte a piesei tremurând de emoţie şi, la pauză, mă trezesc cu Vraca la cabină, spunându-mi: "Te-aştept la restaurantul Olimpic". După căderea cortinei, m-am dus glonţ la masa maestrului. Scaunul de lângă Vraca stătea liber. Îţi dai seama ce onoare?! M-am aşezat şi, după câteva minute, maestrul mi-a pus o mână pe umăr şi mi-a zis: "Dragul meu, te-am văzut... Şi uite ce-am eu de gând: vreau să pun «Antoniu şi Cleopatra». Te iau la mine, la teatru. Ai să fii dublura mea". Când am auzit asta, mi-a căzut paharul cu apă din mână. Mi se părea că visez. Eu crezusem că o să-mi ofere, acolo, vreun rolişor, să ies şi eu o dată din culise. (râde) La câteva zile după ce-am terminat turneul, eram deja la Bucureşti şi-am început descifrarea textului, iar la începutul lui septembrie am avut prima repetiţie. Când să-i vină rândul lui Vraca, cineva l-a chemat pentru nu ştiu ce problemă, că maestrul era şi directorul teatrului, şi-atunci l-am auzit zicând: "Citeşte băiatu', Dichisitu'". La a doua repetiţie, "Citeşte băiatu'", la a treia, "Citeşte băiatu'" şi tot aşa, până când Vraca s-a retras cu totul şi Dichisitu' a ajuns să scoată premiera, împreună cu Olga Tudorache! Îţi închipui?! Eu, ăla micu', să joc rolul lui Vraca şi încă în compania unor nume ilustre, că întreaga distribuţie era alcătuită numai din unu' şi unu'! Ei, şi cu acest "Antoniu şi Cleopatra", am avut peste 400 de reprezentaţii! A fost un succes fulminant şi marele meu noroc.
- Aşadar, reţeta succesului conţine o doză zdravănă de noroc...
- Da, noroc cu carul! Iar apoi, trebuie adăugate şi doze sănătoase de disciplină, seriozitate şi respect (faţă de parteneri, faţă de text, faţă de public). Şi, sub nicio formă, în reţeta asta nu trebuie să ajungă nici măcar un vârf de cuţit de meschinărie. Meschinăria umană, care se poate manifesta în diverse feluri, ucide orice atinge.
- Cum arăta lumea artistică în perioada anilor '60, pe care tocmai ai evocat-o? Lumea teatrului era mai solidară decât acum?
- Din păcate, nu pot să-ţi pictez un tablou doar în culori trandafirii. Invidii, mâncătorii, frecuşuri au existat dintotdeauna şi vor exista întotdeauna. Numai că parcă pe vremea aia nu erau chiar aşa de violente, chiar aşa de adânci şi de nimicitoare ca astăzi. Sau poate că nu le vedeam eu prea bine, luându-mă cu munca?! Nu-mi dau seama exact. Mai ales că eu, de când mă ştiu, m-am ferit de oamenii mici, la caracter şi la suflet,m-am ferit să intru în cercuri din astea în care bârfa şi trasul de sfori sunt la ordinea zilei. Nici de beţii nu m-am ţinut, nici de alte prostii... Întotdeauna am căutat compania oamenilor de la care simţeam că am ce învăţa. În profesie şi în viaţă, în general. Şi niciodată nu mi-a plăcut să-mi pierd timpul. N-am zăcut cu orele prin vreo cârciumă, forfecându-i pe unii şi pe alţii sau săpând pe careva. Dumnezeu m-a înzestrat cu o intuiţie bună, aşa că, în majoritatea cazurilor, am fost în stare să-i depistez pe oamenii cu suflete mici de foarte devreme şi să-i ocolesc.
- Dar prieteni cine ţi-au fost? Ce calităţi trebuie să aibă o persoană ca să se numere printre prietenii tăi?
"Mereu, după ploaie, răsare soarele"
- Hai să vorbim despre dragoste. "Ceva"-ul acela despre care vorbeam la început ţi-a adus mult succes şi în iubire, ai avut alături femei superbe...
- Aşa este, cu toate că niciodată n-am căutat dragostea, ea a venit către mine. Uneori mi-a lăsat amintiri frumoase, cu un gust dulce pe buze şi o prietenie trainică, alteori mi-a lăsat dureri clocotitoare, gustul amar al dezamăgirii şi o relaţie civilizată. Însă mereu am fost recunoscător pentru experienţele mele. Fiindcă ele fac parte din viaţă şi numai aşa, trăind viaţa deplin, poţi să creşti interior. Fireşte, prefer să-mi amintesc mai curând episoadele însorite... De pildă, cum Sarita Montiel, una din cele mai "celebre" iubiri ale mele, în turneul pe care l-a făcut în România, cânta în fiecare seară cu trandafirul adus de mine înainte de spectacol prins la piept. Câtă delicateţe, ce gest emoţionant... Iubirea înseamnă atât de mult şi cuvinte care s-o cuprindă întru totul nu s-au inventat. Iar eu, unul, dacă nu iubesc, nu trăiesc. Şi când spun asta nu mă refer exclusiv la femei, ci mă refer la sentimentul de iubire în sensul lui deplin, mă refer la căldura şi liniştea şi aşezarea interioară pe care ţi-o dă iubirea, indiferent de la cine o primeşti. Uite, eu am doi câini acasă şi mă umplu de fericire când îi iau în braţe. Pentru că sufletele astea două mă iubesc sincer, aşa cum şi eu le iubesc pe ele. Iubirea adevărată transcende trupul, se înalţă către stele, cu inima şi cu spiritul. Iubirea adevărată poate să fie de multe feluri, dar casa ei e întotdeauna în suflet.
- Eşti un om care mereu a emanat energie, tonicitate, ai o poftă de viaţă absolut contagioasă, o iradiere care fascinează şi atrage. Şi pe astea le-ai moştenit?
- Aşa e structurată fiinţa mea. Am o mare deschidere sufletească. Nu sunt un om ascuns. Sunt un om sincer în trăiri, în vorbe şi în gesturi, sunt un pătimaş de viaţă. Şi ştii cum se spune: "Ce dai, aia primeşti". Iar o altă explicaţie s-ar putea să fie optimismul meu, căci sunt un optimist incurabil. Eu cred cu tărie în ziua de mâine, în tot acel frumos care te aşteaptă colea, chiar după colţ, de-ţi trebuie doar câţiva paşi ca să ajungi la el. Ei, eu cred că merită să faci acei câţiva paşi! Întotdeauna! Mereu după ploaie, răsare soarele. Dumnezeu şi viaţa mi-au dovedit asta în nenumărate rânduri, că nici eu n-am dus-o mereu numai pe roze.
- La câtă bucurie sălăşluieşte în tine, există, ascunse în vreun ungher, şi regrete, melancolii sau doruri? A existat vreun moment când să fi regretat că nu te-ai făcut inginer, aşa cum te-ar fi vrut părinţii?
- Doamne fereşte! Nicio clipă nu mi-a trecut aşa ceva prin minte! Întrebarea asta mi-o puneau şi rudele mele, când mă vedeau că mă chinuiesc cu vreun personaj, că nu dorm, că nu mai mănânc, că nu mai ies la nicio sindrofie... Îmi ziceau: "Munceşti prea mult, poate-ar fi fost mai bine să ai şi tu un serviciu normal, să te duci la un birou de la 8 la 4 şi dup-aceea gata! Să nu-ţi mai baţi capul!". Odată ce-am descoperit actoria, am fost vrăjit pentru veşnicie. Şi niciun efort nu mi s-a părut prea mare, nicio renunţare n-a fost prea dureroasă... Ştii, cineva îmi spunea, chiar zilele trecute, că-i mare păcat că n-am avut şansa să mă nasc în America, să ajung la Hollywood. Dar mie nu-mi pare rău. Nici că nu m-am născut în America, nici că n-am rămas în străinătate, deşi ocazii am avut destule. De ce? Pentru că publicul e viaţa mea, publicul de aici, din România, fără de care nimeni n-ar fi ştiut cine e Ion Dichiseanu.
- Din păcate, după pensionare ai coborât de pe scenă...
- Într-adevăr, e foarte dureros pentru mine să mă văd separat de această mare dragoste a mea: actoria. Şi de contactul direct cu publicul. Mi-aş dori foarte mult ca mai marii ţării să înţeleagă, nu doar la nivel declarativ, că o naţiune fără cultură este pierdută şi, deci, să privească mai înţelegător zbaterile noastre şi să ne sprijine concret. Iată, eu, de exemplu, în acest moment, nu mai pot fi văzut pe scenă decât în spectacolul "Pluralul englezesc", într-o versiune care reprezintă un proiect privat şi care funcţionează în regim itinerant, adică se joacă în diverse spaţii şi nu la date fixe. Este sfâşietor să vrei să oferi în continuare bucurie şi să nu poţi. Totuşi, aşa cum ţi-am spus, eu cred în destin, deci cred că nu m-am născut aici, în România, dintr-o greşeală, cred că am fost "trimis" să-i bucur pe oamenii de aici, să le aduc o fărâmă de lumină, să le descreţesc frunţile, mai ales în zilele acelea negre de mai demult. Actoria n-a fost pentru mine doar o profesie, ci a fost... viaţă. Şi în viaţa asta mi-am investit toată energia şi tot sufletul. Eu n-am jucat teatru, eu am trăit teatrul.
- O bucurie pe care ai împărţit-o cu muzica. Mai cânţi?
- Şi în ceea ce priveşte muzica, situaţia este la fel de dramatică. Din nou, lipsa banilor împiedică manifestările de calitate ale acestei nobile arte. În plus, fiind realist, trebuie să spun că genul de muzică pe care îl cânt eu - melodios, cu versuri care chiar spun ceva, nu doar rimează - nu mai are atât de multă căutare. Gusturile s-au schimbat şi asta îmi restrânge mult publicul. S-au dus vremurile când susţineam concerte pe stadioane umplute ochi, care scandau "Di-chi-sea-nu! Di-chi-sea-nu!" de se auzea până-n Maramureş. Azi - sunt convins - aş putea să mai adun o sală de spectacol. Ceea ce nu e chiar atât de rău, dacă luăm în considerare calitatea persoanelor care ar veni la un astfel de concert. Selecţia s-ar face natural, ar fi vorba de persoane cu o sensibilitate pronunţată, cu o capacitate mai profundă de înţelegere a vieţii. E limpede că publicul meu nu e alcătuit din aceiaşi oameni care merg în Bamboo. Nu blamez pe nimeni, dar asta e realitatea.
- Să ne întoarcem la doruri. Primăvara e anotimpul lor...
- Ce întrebare grea. De ce mi-e dor, din păcate, nu mai există. Mi-e dor, de pildă, de vremurile acelea când distracţia nu însemna să te duci într-un club şi să ţopăi pe o muzică asurzitoare, care face să-ţi trepideze creierul, ci însemna să mergi într-un bar, unde să cânte un pian, unde să bei un pahar cu vin de calitate şi să porţi o discuţie despre o carte sau despre un film. Mi-e dor de vremurile când întâlnirile romantice chiar implicau romantism, de vremurile când oamenii mai preţuiau încă poeziile, manierele elegante, gesturile delicate, când un bărbat îşi mai amintea să-i ducă femeii cu care se întâlnea un buchet de flori, când o invitaţie la o plimbare mână în mână nu părea desuetă, când uniunea trupească dintre un bărbat şi o femeie nu însemna doar "să facem sex", ci simboliza mult mai mult... Mă doare să văd că societatea prezentului nu se deosebeşte cu nimic de aceea din romanul "Banii", al lui Émile Zola.
- În concluzie, care e starea ta sufletească de-acum?
- Fundamental, e optimistă, dar am şi momente de sastisire, momente în care mă închid în mine, momente în care am nevoie de recluziune, ca să mă spăl de urâtul cu care mă întâlnesc prea din belşug. Iar primăvara asta capricioasă nu mă ajută deloc. Eu iubesc soarele, mi-e dor de el, am nevoie de el organic... Să vină odată!