"Cum poate spune cineva că blocul ăsta nu e blestemat?! Cinci oameni s-au sinucis aici, sărind de la etaj, şi asta numai pe acest tronson. Şi toţi ca împinşi de diavol! Primii doi erau foarte tineri, copii de liceu fără minte. Mereu îi vedeam împreună. S-au luat de mână şi s-au aruncat amândoi de la etajul opt. Şi asta pentru că părinţii nu le dădeau voie să se căsătorească. A treia a fost Marcela, femeie veselă, plină de viaţă, n-ai fi zis că are vreo suferinţă. Nimeni nu ştie de ce a făcut un asemenea gest necugetat. Lumea a fost tare şocată atunci. Apoi, a urmat cel de la nouă, Mitică. Cu el a fost şi mai ciudat. Vecinul lui de palier, cu care mai stătea de vorbă, spunea că Mitică, înainte de a se sinucide, se tot plânsese că pe timpul nopţii la el în casă apar fantome. Tocmai aceste spirite ale unor oameni demult morţi l-au împins pe Mitică să sară de la etaj. Şi acum... Fane, băiat înalt, voinic, tânăr. N-avea niciun motiv să facă aşa ceva! Vă spun clar, aici e un blestem!" - povesteşte cu o voce resemnată un ins mărunţel şi nebărbierit. Dând cu mâna a lehamite, se îndreptă cu paşi târşiţi, înspre casa scărilor blocului.
Auzisem demult poveştile cu iz de romane de groază ale imobilului cu zece etaje, construit după cutremurul cel mare din 1977, situat la intersecţia străzilor Postăvarului, cu 1 Decembrie 1918, din cartierul bucureştean Balta Albă. De-a lungul vremii, zvonurile referitoare la blestemul acestor locuri erau transmise din generaţie în generaţie. Se spune că în anii '70, când în această zonă s-a început construcţia masivă a blocurilor, bătrânii care au apucat să mai trăiască i-ar fi avertizat pe muncitori că acest pământ este "ciumat" şi că viaţa aici va fi mereu curmată.
Istoria începe în timpul domniei lui Alexandru Moruzi, la finele veacului al XVIII-lea, când din poruncă domnească, pe aceste locuri a fost construit un spital pentru bolnavii de ciumă, teribila epidemie care a secerat Bucureştiul de câteva ori. Morţii erau îngropaţi în imediata vecinătate a lazaretului, iar cadavrele lor, stropite cu var nestins, nu au mai fost nicicând reînhumate.
Câteva decenii mai târziu, în 1813, molima devastatoare a lovit din nou capitala Valahiei, de data aceasta cu mult mai cumplit. Se spune că "ciuma lui Caragea" fusese adusă chiar de domnitor, din capitala Imperiului Otoman. Aşa cum menţionează cronicile, la sosirea Principelui Ioan Gheorghe Caragea în ţară, în 1812, în alaiul care îl însoţea pentru a-l înscăuna domnitor al Ţării Româneşti, un slujitor s-a îmbolnăvit brusc şi în scurtă vreme a decedat. Fiind vorba despre un om de rând, moartea năprasnică a acestuia a fost trecută cu vederea şi degrabă uitată, însă la scurt timp, ciuma a început să secere locuitorii urbei. Boala fusese adusă de la Constantinopol, unde deja făcuse adevărate ravagii. Porţile oraşului Bucureşti au fost zăvorâte şi în Capitală s-a instituit starea de carantină. Vătafii, funcţionari ai administraţiei oraşului, au fost trimişi la curţile oamenilor, să bată din poartă în poartă ca să le explice cum să se ferească de molimă. Tulumbagiii, cei însărcinaţi cu stingerea incendiilor, umblau cu tulumbele lor, dezinfectând toate cotloanele tunelurilor întortocheate de sub Capitală, acolo unde mişunau adevărate hoarde de şobolani.
Se spune că "ciuma lui Caragea" a fost atât de înspăimântătoare, încât zilnic, în Bucureşti mureau peste o sută de oameni. Morţii erau duşi la marginea moşiei Dudeşti-Cioplea, ce aparţinea uneia dintre cele mai vestite familii boiereşti din Ţara Românească. Acolo, într-o groapă uriaşă, cadavrele erau "îngropate" în var, în încercarea oficialităţilor de a stinge focarul. Se pare că de aici provine şi numele actualului cartier: Balta Albă. Ploile care spălau varul formau bălţi imense, albe. Nimeni nu călca pe aceste pământuri înţesate cu schelete umane şi oamenii vorbeau că de pe maidanul unde erau aruncate de-a valma cadavrele celor năpăstuiţi, în timpul nopţii, se aud strigăte stranii, ca nişte gemete de durere.
Anii au trecut şi, în perioada comunistă, pe terenul ce forma un adevărat cimitir, s-au turnat betoane şi s-a început construcţia a zeci de blocuri de locuinţe. Acest loc de care odinioară oamenii nu îndrăzneau nici să se apropie a devenit un imens cartier. La temelia caselor, în fundaţiile de beton armat, sub străzile şi trotuarele peste care păşim zilnic zac încă osemintele oamenilor morţi de ciumă, în urmă cu două secole. Şi poate că lanţul sinuciderilor din blocul construit peste acele rămăşiţe nu este decât o simplă coincidenţă, însă nu putem totuşi să nu ne întrebăm dacă, nu cumva, acest pământ chiar este blestemat.
Sufletele blocului
"Am locuit în acel bloc timp de 12 ani", îmi povesteşte Angela, în vârstă de 63 de ani, prietena mamei mele. "Nu sunt deloc superstiţioasă, nu cred în paranormal, însă acolo, cu siguranţă, se petrece ceva straniu, ceva necurat. Şi spun asta pentru că am simţit totul pe propria-mi piele. Dacă aş fi auzit de la alţii, nu aş fi crezut o iotă, dar totul mi s-a întâmplat mie şi parcă nici aşa nu-mi vine să cred. Numai când te gândeşti că toţi care s-au sinucis locuiau pe acelaşi tronson de etaje, te înfiori! E mult prea mult ca să fie doar o simplă coincidenţă! În grădiniţa împrejmuită din faţa blocului, acolo unde au şi căzut cei ce s-au aruncat, nu creşte absolut nimic, terenul este mereu uscat şi crăpat. Vecinii s-au tot străduit să planteze flori şi copăcei, dar
nimic verde nu rezistă. Creşte ce creşte şi, în câteva luni, moare. Totul a început când s-a sinucis Marcela. Locuia la etajul opt. Era o femeie durdulie, mereu roşie la faţă, cu poftă de viaţă. Mereu mă oprea şi mă întreba ce mănânc eu de sunt atât de slabă. Chiar cu o zi înainte de tragedie, am stat de vorbă. În noaptea în care s-a sinucis, în jurul orei 2, m-am trezit transpirată şi îngrozitor de speriată. O visasem pe Marcela care mă ruga să nu îi dau de pomană nimic. Dimineaţă, am aflat că se aruncase de la etaj, pe la ora 1. M-am înfiorat toată, dar mi-am spus că nu a fost decât o coincidenţă. Apoi s-a aruncat de la etaj Mitică. Tot noaptea s-a sinucis. În jurul orei morţii lui, l-am visat. Am simţit cum cineva mă veghează în somn. Deşi dormeam, i-am auzit paşii, apoi i-am simţit respiraţia. M-a luat în braţe şi m-a strâns atât de tare, că mi-au trosnit oasele. Parcă se agăţa de mine să nu plece. «Nu am vrut să mor», mi-a şoptit. «Sufletele m-au luat. Sunt zeci de suflete acolo, jos, care ne cheamă». Apoi, mi-a dat drumul şi m-am trezit. A fost cea mai terifiantă experienţă din viaţa mea! Mă tot întreb de ce mi s-au arătat tocmai mie aceste suflete. Nu sunt nici credincioasă şi nici nu cred în fenomene paranormale, însă toate aceste evenimente şocante şi, totodată, atât de stranii, m-au determinat să mă mut din acel bloc. Şi iată, sunt cinci ani de când am plecat de acolo şi nimic ciudat nu mi s-a mai întâmplat. Mi-este foarte clar că e ceva legat de acel teren. Poate că, într-adevăr, sufletele celor care au murit de ciumă şi au fost zăvorâte în Balta Albă sunt neliniştite şi îşi cer tributul, pentru sacrilegiul de a nu fi fost înmormântaţi creştineşte".
Blestemul de foc al Teatrului Balşoi
Asemenea clădiri, cu o faimă nefastă, ridicate pe locuri în care cândva s-au săvârşit crime odioase ori s-au aflat cimitire nestrămutate, există în multe colţuri ale lumii. Teatrul Balşoi (Mare) din Moscova, una dintre cele mai renumite instituţii de cultură din lume, o clădire cu o arhitectură impresionantă, are o istorie bogată, învăluită în legende. Însă cea mai misterioasă este legenda denumită de către moscoviţi "Blestemul de foc".
De-a lungul veacurilor, de la inaugurarea teatrului, în 1776, şi până astăzi, clădirea a suferit nenumărate incendii. Se spune că totul a început încă din secolul al XVII-lea când, asupra acestui loc, s-a aruncat blestemul focului. În 1605, Moscova se afla şi ea sub teroarea ciumei, cea mai devastatoare molimă care a afectat vreodată omenirea. După ce "moartea neagră" deja secerase Orientul Apropiat şi apoi întreaga Europă, acum venise rândul marelui Cnezat de la Răsărit. Din porunca ţarului Fiodor al II-lea al Rusiei s-au instituit măsuri de prevenţie: toate mărfurile care intrau în ţară erau "dezinfectate " cu oţet, la fiecare răscruce de drumuri se înălţau ruguri "purificatoare", clădirile erau curăţate cu pucioasă, iar cele în care se suspecta că există oameni atinşi de maladie erau sigilate şi locatarilor li se interzicea cu desăvârşire să iasă afară. Pe uliţe, oamenii umblau purtând pe cap o mască în formă de cap de pasăre, cu cioc, în care introduceau plante parfumate, pentru a domoli mirosul pestilenţial, de cadavru, ce se instalase în oraş. În acea perioadă, încă nu se cunoşteau cauzele reale ale răspândirii epidemiei şi medicii bănuiau că ciuma este transmisă de păsări. Tocmai de aceea, oamenii se camuflau astfel, crezând că aşa vor fi feriţi de boală.
"medicamentul" era, de fapt, otravă. Singurul supravieţuitor a fost fiul cel mic, care, speriat de înfăţişarea bărbatului îmbrăcat în negru, a vărsat poţiunea şi s-a ascuns sub pat. Crezând că în casă nu mai este nimeni în viaţă, bărbatul, care nu era decât un tâlhar la drumul mare, şi-a dat jos gluga de pe cap şi, în grabă, a început să adune toate bunurile de preţ. Pe neobservate, băieţelul a ieşit din ascunzătoarea sa şi, tiptil, s-a strecurat afară. A dat fuga la vecini şi, plângând, le-a povestit întreaga întâmplare. Îngroziţi de soarta cumplită a familiei Dviniatin, oamenii au dat năvală în casa boierului şi, prinzându-l pe escroc, l-au forţat să-şi bea "miraculosul leac". Doar că acesta, înainte să ducă la gură poţiunea, a aruncat un blestem asupra casei, invocând urgiile focului: "Fie ca acest loc să sufere mereu, aşa cum sufăr eu acum! Focul să îl cuprindă neîncetat, aşa cum otrava îmi arde acum măruntaiele!". De teama pedepsei autorităţilor, oamenii i-au aruncat cadavrul în subsolurile întunecate ale casei, acolo unde nimeni nu pătrundea, de frica şobolanilor. Legenda spune că osemintele "vindecătorului" au rămas acolo până astăzi, iar spiritul său continuă să se răzbune, provocând periodic incendii.
Fantoma de la Teatrul Mare
În 1770, când din ordinul Împărătesei Ecaterina cea Mare s-a început ridicarea Teatrului Mare, centrul Moscovei, străbătut de râul Neglinka, avea un teren mlăştinos, ce greu suporta construcţia unei clădiri impozante. De aceea, fundaţia teatrului a fost întărită cu trunchiuri masive de stejar. Se spune că înainte de finalizarea construcţiei, pe timpul nopţii, din subsolurile teatrului răzbătea un vaier prelung şi dureros. Nu a trecut mult şi, într-o noapte, clădirea a luat foc. Autorităţile nu au reuşit să depisteze cauza incendiului şi lucrările au fost continuate.
1805. Era o seară frumoasă, de mai. La Teatrul Mare se ţinea o reprezentaţie de balet şi operă cu artişti sosiţi din Franţa. Sala teatrului era ticsită de spectatori. Toată protipendada Moscovei se afla acolo, căci evenimentul se anunţase unul cu totul inedit. Deodată, un urlet sfâşietor întrerupse spectacolul. Artiştii încremeniră pe scenă, iar spectatorii, complet uluiţi, se ridicară în picioare. Strigătul straniu se stinse treptat şi directorul artistic făcu semn ca reprezentaţia să continue. Dar nu trecură câteva minute, că un fum gros, înecăcios, invadă sala de teatru. De sub scenă, se iviră limbi mistuitoare de foc. În subsolurile teatrului izbucnise un incendiu. Lumea se buluci către ieşire, călcându-se în picioare. Din fericire, nu au existat victime, însă, nici de data aceasta, ancheta nu a putut scoate la iveală cauza incendiului izbucnit atât de pe neaşteptate.
1853. În clădirea Teatrului Balşoi izbucneşte din nou, la fel de brusc, un incendiu, de data aceasta devastator. Zeci de oameni au rămas captivi între zidurile în flăcări, pierind în chinuri cumplite. Zile în şir s-au luptat pompierii cu limbile uriaşe de flăcări. Văpaia era atât de puternică, încât a topit şi coloanele de fier care susţineau tavanul. Toate interioarele au fost distruse şi din clădire nu au mai rămas decât zidurile exterioare şi colonada de la intrarea principală. Ulterior, autorităţile au descoperit că focul izbucnise în atelierul de tâmplărie, aflat la demisol. Cauza însă a rămas la fel de suspectă ca şi în cazurile anterioare. Stranie a fost şi mărturia sufleorului teatrului, care scăpase cu viaţă, numai datorită intuiţiei sale. Acesta declarase că, în ziua incendiului, văzuse cum în subsolul teatrului se strecoară, ca o fantomă, silueta unui personaj ciudat: un bărbat ce purta o mantie neagră pe umeri, cu capul acoperit de o glugă lungă, ca şi cum nu ar fi vrut să fie deconspirat. Sufleorul, care cunoştea legenda "vraciului" şi a blestemului său, se sperie îngrozitor. Urcă treptele în goană şi se duse ţintă la directorul teatrului. Livid la faţă, cu răsuflarea întretăiată, îi povesti despre fantoma vraciului din subsol şi îl avertiză că pericolul unui incendiu îi pândeşte. Directorul îl privi lung şi îl sfătui ca altă dată să nu se mai cinstească cu votculiţă în timpul serviciului. Însă sufleorul ştia foarte bine că nu pusese picătură de alcool în gură şi că arătarea ce îi apăruse înaintea ochilor era chiar fantoma vraciului. Convins fiind că un dezastru avea să urmeze, se îmbrăcă şi părăsi în grabă clădirea, ce peste câteva ore fu cuprinsă de flăcări.
Recent, presa de la Moscova a vuit, povestind despre un scandal iscat în acelaşi Teatru Balşoi. În martie, anul curent, Serghei Filin, directorul artistic al celebrului teatru, a fost victima unei agresiuni ce pare desprinsă din romanele de aventuri: un bărbat necunoscut, mascat, i-a aruncat acid în ochi. Victima, care a suferit arsuri grave în zona ochilor şi a feţei, a fost dusă de urgenţă la spital. A fost supus unei intervenţii chirurgicale şi în prezent se află la un spital din Germania, pentru recuperare. La scurt timp, balerinul Teatrului Balşoi, Pavel Dmitricenko, a recunoscut că el este cel care a "comandat" agresiunea asupra directorului, fără să menţioneze însă şi motivele. Vedeta teatrului, cât şi autorul efectiv al atacului, au fost arestaţi şi autorităţile continuă ancheta pentru a stabili mobilul agresiunii.