"Cum poate spune cineva că blocul ăsta nu e blestemat?! Cinci oameni s-au sinucis aici, sărind de la etaj, şi asta numai pe acest tronson. Şi toţi ca împinşi de diavol! Primii doi erau foarte tineri, copii de liceu fără minte. Mereu îi vedeam împreună. S-au luat de mână şi s-au aruncat amândoi de la etajul opt. Şi asta pentru că părinţii nu le dădeau voie să se căsătorească. A treia a fost Marcela, femeie veselă, plină de viaţă, n-ai fi zis că are vreo suferinţă. Nimeni nu ştie de ce a făcut un asemenea gest necugetat. Lumea a fost tare şocată atunci. Apoi, a urmat cel de la nouă, Mitică. Cu el a fost şi mai ciudat. Vecinul lui de palier, cu care mai stătea de vorbă, spunea că Mitică, înainte de a se sinucide, se tot plânsese că pe timpul nopţii la el în casă apar fantome. Tocmai aceste spirite ale unor oameni demult morţi l-au împins pe Mitică să sară de la etaj. Şi acum... Fane, băiat înalt, voinic, tânăr. N-avea niciun motiv să facă aşa ceva! Vă spun clar, aici e un blestem!" - povesteşte cu o voce resemnată un ins mărunţel şi nebărbierit. Dând cu mâna a lehamite, se îndreptă cu paşi târşiţi, înspre casa scărilor blocului.
Auzisem demult poveştile cu iz de romane de groază ale imobilului cu zece etaje, construit după cutremurul cel mare din 1977, situat la intersecţia străzilor Postăvarului, cu 1 Decembrie 1918, din cartierul bucureştean Balta Albă. De-a lungul vremii, zvonurile referitoare la blestemul acestor locuri erau transmise din generaţie în generaţie. Se spune că în anii '70, când în această zonă s-a început construcţia masivă a blocurilor, bătrânii care au apucat să mai trăiască i-ar fi avertizat pe muncitori că acest pământ este "ciumat" şi că viaţa aici va fi mereu curmată.
Istoria începe în timpul domniei lui Alexandru Moruzi, la finele veacului al XVIII-lea, când din poruncă domnească, pe aceste locuri a fost construit un spital pentru bolnavii de ciumă, teribila epidemie care a secerat Bucureştiul de câteva ori. Morţii erau îngropaţi în imediata vecinătate a lazaretului, iar cadavrele lor, stropite cu var nestins, nu au mai fost nicicând reînhumate.
Câteva decenii mai târziu, în 1813, molima devastatoare a lovit din nou capitala Valahiei, de data aceasta cu mult mai cumplit. Se spune că "ciuma lui Caragea" fusese adusă chiar de domnitor, din capitala Imperiului Otoman. Aşa cum menţionează cronicile, la sosirea Principelui Ioan Gheorghe Caragea în ţară, în 1812, în alaiul care îl însoţea pentru a-l înscăuna domnitor al Ţării Româneşti, un slujitor s-a îmbolnăvit brusc şi în scurtă vreme a decedat. Fiind vorba despre un om de rând, moartea năprasnică a acestuia a fost trecută cu vederea şi degrabă uitată, însă la scurt timp, ciuma a început să secere locuitorii urbei. Boala fusese adusă de la Constantinopol, unde deja făcuse adevărate ravagii. Porţile oraşului Bucureşti au fost zăvorâte şi în Capitală s-a instituit starea de carantină. Vătafii, funcţionari ai administraţiei oraşului, au fost trimişi la curţile oamenilor, să bată din poartă în poartă ca să le explice cum să se ferească de molimă. Tulumbagiii, cei însărcinaţi cu stingerea incendiilor, umblau cu tulumbele lor, dezinfectând toate cotloanele tunelurilor întortocheate de sub Capitală, acolo unde mişunau adevărate hoarde de şobolani.
Se spune că "ciuma lui Caragea" a fost atât de înspăimântătoare, încât zilnic, în Bucureşti mureau peste o sută de oameni. Morţii erau duşi la marginea moşiei Dudeşti-Cioplea, ce aparţinea uneia dintre cele mai vestite familii boiereşti din Ţara Românească. Acolo, într-o groapă uriaşă, cadavrele erau "îngropate" în var, în încercarea oficialităţilor de a stinge focarul. Se pare că de aici provine şi numele actualului cartier: Balta Albă. Ploile care spălau varul formau bălţi imense, albe. Nimeni nu călca pe aceste pământuri înţesate cu schelete umane şi oamenii vorbeau că de pe maidanul unde erau aruncate de-a valma cadavrele celor năpăstuiţi, în timpul nopţii, se aud strigăte stranii, ca nişte gemete de durere.

Sufletele blocului
"Am locuit în acel bloc timp de 12 ani", îmi povesteşte Angela, în vârstă de 63 de ani, prietena mamei mele. "Nu sunt deloc superstiţioasă, nu cred în paranormal, însă acolo, cu siguranţă, se petrece ceva straniu, ceva necurat. Şi spun asta pentru că am simţit totul pe propria-mi piele. Dacă aş fi auzit de la alţii, nu aş fi crezut o iotă, dar totul mi s-a întâmplat mie şi parcă nici aşa nu-mi vine să cred. Numai când te gândeşti că toţi care s-au sinucis locuiau pe acelaşi tronson de etaje, te înfiori! E mult prea mult ca să fie doar o simplă coincidenţă! În grădiniţa împrejmuită din faţa blocului, acolo unde au şi căzut cei ce s-au aruncat, nu creşte absolut nimic, terenul este mereu uscat şi crăpat. Vecinii s-au tot străduit să planteze flori şi copăcei, dar

Blestemul de foc al Teatrului Balşoi

De-a lungul veacurilor, de la inaugurarea teatrului, în 1776, şi până astăzi, clădirea a suferit nenumărate incendii. Se spune că totul a început încă din secolul al XVII-lea când, asupra acestui loc, s-a aruncat blestemul focului. În 1605, Moscova se afla şi ea sub teroarea ciumei, cea mai devastatoare molimă care a afectat vreodată omenirea. După ce "moartea neagră" deja secerase Orientul Apropiat şi apoi întreaga Europă, acum venise rândul marelui Cnezat de la Răsărit. Din porunca ţarului Fiodor al II-lea al Rusiei s-au instituit măsuri de prevenţie: toate mărfurile care intrau în ţară erau "dezinfectate " cu oţet, la fiecare răscruce de drumuri se înălţau ruguri "purificatoare", clădirile erau curăţate cu pucioasă, iar cele în care se suspecta că există oameni atinşi de maladie erau sigilate şi locatarilor li se interzicea cu desăvârşire să iasă afară. Pe uliţe, oamenii umblau purtând pe cap o mască în formă de cap de pasăre, cu cioc, în care introduceau plante parfumate, pentru a domoli mirosul pestilenţial, de cadavru, ce se instalase în oraş. În acea perioadă, încă nu se cunoşteau cauzele reale ale răspândirii epidemiei şi medicii bănuiau că ciuma este transmisă de păsări. Tocmai de aceea, oamenii se camuflau astfel, crezând că aşa vor fi feriţi de boală.

Fantoma de la Teatrul Mare
În 1770, când din ordinul Împărătesei Ecaterina cea Mare s-a început ridicarea Teatrului Mare, centrul Moscovei, străbătut de râul Neglinka, avea un teren mlăştinos, ce greu suporta construcţia unei clădiri impozante. De aceea, fundaţia teatrului a fost întărită cu trunchiuri masive de stejar. Se spune că înainte de finalizarea construcţiei, pe timpul nopţii, din subsolurile teatrului răzbătea un vaier prelung şi dureros. Nu a trecut mult şi, într-o noapte, clădirea a luat foc. Autorităţile nu au reuşit să depisteze cauza incendiului şi lucrările au fost continuate.
1805. Era o seară frumoasă, de mai. La Teatrul Mare se ţinea o reprezentaţie de balet şi operă cu artişti sosiţi din Franţa. Sala teatrului era ticsită de spectatori. Toată protipendada Moscovei se afla acolo, căci evenimentul se anunţase unul cu totul inedit. Deodată, un urlet sfâşietor întrerupse spectacolul. Artiştii încremeniră pe scenă, iar spectatorii, complet uluiţi, se ridicară în picioare. Strigătul straniu se stinse treptat şi directorul artistic făcu semn ca reprezentaţia să continue. Dar nu trecură câteva minute, că un fum gros, înecăcios, invadă sala de teatru. De sub scenă, se iviră limbi mistuitoare de foc. În subsolurile teatrului izbucnise un incendiu. Lumea se buluci către ieşire, călcându-se în picioare. Din fericire, nu au existat victime, însă, nici de data aceasta, ancheta nu a putut scoate la iveală cauza incendiului izbucnit atât de pe neaşteptate.
1853. În clădirea Teatrului Balşoi izbucneşte din nou, la fel de brusc, un incendiu, de data aceasta devastator. Zeci de oameni au rămas captivi între zidurile în flăcări, pierind în chinuri cumplite. Zile în şir s-au luptat pompierii cu limbile uriaşe de flăcări. Văpaia era atât de puternică, încât a topit şi coloanele de fier care susţineau tavanul. Toate interioarele au fost distruse şi din clădire nu au mai rămas decât zidurile exterioare şi colonada de la intrarea principală. Ulterior, autorităţile au descoperit că focul izbucnise în atelierul de tâmplărie, aflat la demisol. Cauza însă a rămas la fel de suspectă ca şi în cazurile anterioare. Stranie a fost şi mărturia sufleorului teatrului, care scăpase cu viaţă, numai datorită intuiţiei sale. Acesta declarase că, în ziua incendiului, văzuse cum în subsolul teatrului se strecoară, ca o fantomă, silueta unui personaj ciudat: un bărbat ce purta o mantie neagră pe umeri, cu capul acoperit de o glugă lungă, ca şi cum nu ar fi vrut să fie deconspirat. Sufleorul, care cunoştea legenda "vraciului" şi a blestemului său, se sperie îngrozitor. Urcă treptele în goană şi se duse ţintă la directorul teatrului. Livid la faţă, cu răsuflarea întretăiată, îi povesti despre fantoma vraciului din subsol şi îl avertiză că pericolul unui incendiu îi pândeşte. Directorul îl privi lung şi îl sfătui ca altă dată să nu se mai cinstească cu votculiţă în timpul serviciului. Însă sufleorul ştia foarte bine că nu pusese picătură de alcool în gură şi că arătarea ce îi apăruse înaintea ochilor era chiar fantoma vraciului. Convins fiind că un dezastru avea să urmeze, se îmbrăcă şi părăsi în grabă clădirea, ce peste câteva ore fu cuprinsă de flăcări.
