Ica şi Iuca - surori pentru eternitate
Buna Iuca şi Nana Ica se ţin de mână, şezând una lângă alta pe laviţă. Au mâinile aspre, cu degete îngroşate de muncă, dar care se strâng cu atâta afecţiune, de parcă femeile s-ar susţine una pe alta, s-ar încuraja, s-ar ţine de mână în viaţă, zicând că totul e încă frumos. Buna Iuca are 86 de ani, Nana Ica 80 şi sunt "soaţe" de când erau amândouă copile. Un legământ pe viaţă, făcut cândva, într-o anumită zi, într-o anume clipă dintr-o primăvară de demult, dăinuind nestricat până azi. Căci surorile de cruce se fac doar într-o singură zi şi numai în faţa unei rădăcini magice, pe care-o găseşti greu sub pământ. Şi planta are putere numai acum, de Sântoader, în cea dintâi vineri de la Lăsata Secului. Numai în ziua asta, când începe Postul cel greu...
***
Şi anul ăsta, femeile din Lelese au urcat împreună pe Coastă, să culeagă "bolbota", sau Iarba Soaţelor. Puţine o mai găsesc, fiindcă-i tot mai rară. Cele tinere nici n-o mai cunosc. Niciunele nu s-au mai făcut "soaţe" în ultimii ani. Sunt tot mai puţine surori de cruce în sat, toate bătrâne. S-a terminat cu legămintele, iubirea de celălalt, prietenia pe viaţă... Buna Iuca şi Nana Ica ar fi vrut mult să meargă şi ele după Iarbă. E o rădăcină vrăjită, ce foloseşte nu doar la "însoţirea" oamenilor, dar şi ocroteşte casa de boli, de farmece, de singurătate. Ar fi vrut să se ducă s-o caute, împreună cu celelalte femei, fiindcă e superbă ziua aceea a Sântoaderului, când sunt toate pădurencele laolaltă, îmbrăcate în veşmintele lor străvechi... Le-ar fi arătat şi celor tinere unde s-o caute, cum arată, fiindcă-s deosebiri mici, de alte buruieni, şi n-o afli. S-ar fi dus, dar ele nu mai pot. Ica se mişcă foarte greu, rezemată-n baston, Iuca abia se ridică din pat, beteagă de picioare şi şale. Din uşa casei, bătrâna vede biserica "păstă drum", la vreo şaptezeci de paşi de picioarele sale. Dumnezeu nu i-a dat niciodată copii. Aşa a fost, nu se plânge. Dar i-e atât de amar că nu poate, că n-are cine s-o ajute să mai ajungă până acolo, măcar puţin, la altar...
Se bagă-n foc una pentru alta
Acum sunt iarăşi împreună. Am adus-o greu pe Nana Viorica, cea mai tânără, până la soaţa sa. Abia a putut să se urce în maşină, iar apoi nu mai putea coborî. Se află amândouă în casa Bunei Iuca, iarăşi mândre şi semeţe la bucuria reîntâlnirii, cu năframele lor albe-albe, legate sub bărbie în nişte noduri grozovane, uitându-se una la alta zâmbind. Împreună au vrajă, au putere, parcă au şi întinerit. "Noi n-avem voie pân jurământ nici să gândim rău una despre alta. Nici să gândim! Suntem mai ceva ca surorile de sânje! Tainele noastre nimeni nu le ştie. Asta-i lejea veche a soaţelor: să-şi dea şi viaţa una păntru ailaltă. N-avem dreptul să ne certăm, să clevetim una de alta, orice s-ar întâmpla. Eu am avut încă o soaţă aicea, care l-o smintit pe fratele meu, tocma' înainte de nunta lui. I-o stricat nunta. Vaaai, o fo' ceartă mare, mânie, între familiile noastre!... Da' noi n-am putut să ne certăm. N-am putut, c-am fo' soaţe. No, asta-i puterea legământului. De când m-am pomenit eu, n-am cunoscut niciodată două soaţe să-şi zică o vorbă urâtă. Se bagă şi-n foc şi-n apă una păntru ailaltă. Asta-i. Până la moarte! Aşa cum îs eu cu fârtata mea!", râde Nana Viorica şi-o cuprinde încet, pe după spate, pe blânda Buna Iuca.
De fapt, le cheamă Maria Pietriş şi Costa Viorica, dar cine le mai foloseşte azi numele adevărate?... Iuca şi Ica, aşa-s ştiute de toţi. Doar Vioricăi i se mai rosteşte uneori numele din buletin. Buna e o femeie mare, cu privirea fixă, ce vorbeşte nazal, cântat, mormăit, aşa cum legănau cuvintele odinioară pădurencele. Nana are o nobleţe în glas, un fel aristocratic de-a tăcea şi-a-ţi asculta întrebările pe îndelete, cu îngăduinţă, răspunzând apoi după pauze de cugetare şi privindu-te direct în ochi, precum o artistă ce-ţi face un favor că-i stai în preajmă. Amândouă poartă, în toate zilele, straiul nemaivăzut pe pământ al bătrânelor pădurence din Poiana Ruscă: cămăşi albe, cu pui şi ţesături negre, migălite, pe braţe, cămeşi la care lucrezi luni de zile. Iar Buna Iuca mai are încă vreo şapte rânduri întinse afară, la soare, în şoprul deschis, pe sfori pe care mai sunt atârnate şiruri de cepe roşii, galbene, salbe lungi de căţei de usturoi şi mănunchiuri de toate culorile de flori şi ierburi înmiresmate de leac. Aşa s-au îmbrăcat dintotdeauna cele două femei, niciodată altfel: în aceste cămeşi de cânepă ţesută-n nopţi lungi, în şezători, cărora le-au schimbat culorile ţesăturii de pe mâneci odată cu vârstele. Roşii în feciorie, precum obrazul lor iubărelnic, cenuşii, când s-au făcut femei măritate, cu griji şi prunci, apoi negre, aşa cum sunt acum, parcă anumit prin contrast cu broboadele şi chipurile albe, simple şi senine, de bătrâne la vremea înţelepciunii. Îşi amintesc amândouă de când purtau costumele roşii ale copilăriei, cu salbele de bani la gât şi mănunchiul de chei ale curăţiei la brâu, pe şold, cheile magice, moştenite, ale pădurencelor, ce clincăiau amplu, răsunând pe toată Coasta, în vreme ce tinerele femei urcau împreună să caute Iarba Soaţelor... 67 de ani au trecut de atunci. Şi totuşi, bătrânele îşi amintesc perfect dimineaţa aceea de martie, când pe dealuri mai erau încă petece de zăpezi, şi lor le era frig, dar erau atât de fericite şi îmbujorate că pornesc pe uliţă în rând cu celelalte femei, toate în straie roşii şi cu sape în mâini, mândre şi totodată ruşinate puţin, fiindcă toate celelalte ştiau că ele două plănuiseră să se facă soaţe. Un fel de ruşinare plăcută cumva, înţeleg, fiindcă asta le făcea să se ţină de mână, să se încurajezeuna pe alta,... De multă vreme aşteptaseră ziua asta, sperând împreună că vor găsi Iarba, visând la clipa-n care-o vor vedea în pământ şi se vor alege una pe alta surată. Vorbesc de o anumită "credinţă" cu care trebuie să porneşti să o cauţi, "tre' să crezi în ea şi-n puterea ei, să ştii dinainte că ţi-ai ales soaţa bună. Că nu oricare găseşte Iarba. Nu se arată la toată lumea. Îi ascunsă-n pământ pă trii sferturi, numa' aşa un vârfuţ, deasupra. Parcă se-ascunde de tine. Uneori am mărs până departe, dincolo de coasta Vârâţii şi-am ieşit în dealu' Cerului numa' ca să găsim un fir. Da, se ascunde de tine, în ziua aia!...Şi dacă n-o găseşti tu, laolaltă cu fata cu care te-ai dus, degeaba. Nu mai poţi fi soaţă cu ea. Aştepţi ăl'lalt an. Şi tre' s-o găseşti şi cu rădăcina plină, o musteaţă verde aşa, c-acolo-i toată puterea ei - în musteaţă! Să sapi pângă dânsa şi s-o scoţi întreagă. Cu rădăcini. Acolo-i puterea. În rădăcini, aşa cum ar fi rădăcinile dintre noi..."
Coasta cu pâini
Iarba care uneşte oameni
"Cresc cozile fetelor, cât cozile iepelor!..." Cu Iarba asta, în apă de izvor, şi-au spălat părul cel lung, a doua zi în zori. Doar apă neîncepută şi iarbă. Aşa fac toate fetele, în Sâmbăta Sântoaderului, crezând că astfel nu vor încărunţi niciodată. Şi ele două au fost convinse, atunci, de asta. Zice-se că demult, în satul Lelese - doar aici şi-n cătunele din jur (Cerişor, Sohodol, Runcu Mare) - femeile nu încărunţeau nici până la vârsta de optzeci de ani.
Nana Ica îmi arată iarba ei, pe care a adus-o cu sine în sân, de acasă. O biată sfoară de rădăcină cafenie, lungă cât un deget de bărbat, cu "musteaţa" aceea verzuie la capăt. Aspră, aţoasă, multe fire se încâlcesc prin ea, încă pline de pământ parcă. Foarte dură, e imposibil s-o rupi şi greu s-o tai cu cuţitul. Sincer, o buruiană destul de dizgraţioasă, una oarecare, aş zice. Şi totuşi, ţâncul ăsta de rădăcinuţă le-a ţinut pe ele împreună, ca surorile, vreme de 67 de ani, până astăzi. Ba chiar au credinţa că fără ea nu s-ar fi îndrăgit aşa îndelung. Buna Iuca o păstrează în beci, la talpa casei, ca să-i simtă puterea cum vine din pământ. Toate femeile o ţin undeva, în case. De ce? "Ajută...", răspund simplu, ridicând din umeri. Fără ea, se simt cam singure. Iar asta e boala cea mai mare a lumii. Primăvara, ele, bătrânele, care nu se mai "însoţesc" de mult, îşi afumă cu iarba asta casele şi grajdurile, spre bunăstare. Oile borţoase. Vacile, atunci când fată viţel... Au fost sute de vite care s-au vindecat, cărora le-a revenit laptele "furat" prin descântec, doar printr-o singură trecere a fumului binecuvântat pe sub ugerul lor. Iarba Soaţelor, pusă într-un vătrai cu jar preumblat pe sub ţâţe, le-a recăpătat miraculos mana, într-o singură clipă... Dar, mai ales, planta uneşte oameni. Asta e virtutea ei cea mai înaltă. Ţine satul strâns, cu rădăcinile ei pline de fire tari, încă asprite de pământ, să nu piară şi să nu se însingureze. Deşi locuiesc la nici 500 de metri una de cealaltă, uneori Nana Ica şi Buna Iuca nu se văd cu lunile. Nu mai au putere să meargă dincolo de porţile lor. Sunt bolnave, epuizate de muncă. Abia au reuşit, atâţia şi atâţia ani de bătrâneţe, să meargă şontâc-şontâc şi să deretice puţin odăile, să-şi îngrijească singure gospodăriile lor uriaşe şi pustii. Îi dau dreptate primarului din Lelese, Ciprian Achim, care are convingerea, bine argumentată, că în aceste ţinuturi ale Pădurenilor "au condus altădată femeile". Un matriarhat ancestral, erotic aproape, de stăpâne ale locului, răzbate din ritualul străvechi al "însoţirii" dintre femei. Urcarea Coastei, doar ele între ele, fără picior de bărbat... Costumele astea regale, pline de podoabă de fier şi argint, care te domină prin culoare şi opulenţă... Cheile! Cheile acelea ale castităţii, tot ele le poartă la brâu, nu bărbatul... Statistic vorbind, în Lelese, bărbaţii au trăit în general mai puţin decât femeile. Nu-i vorbă, sunt oameni puternici, vrednici, buni la inimă. Dar puţin mai "moi" ca fire decât ele. Cel al Iucăi, Miron, a murit acum 15 ani. (Ea este acum de departe veterana de vârstă a aşezării.) Bărbatul Nanei Ica e mort de 43 de ani, iar ele şi-au purtat văduvia în curăţie, fără săgândească măcar la alt om. La Ica mai vin uneori copiii şi nepoţii de la oraş, dar numai în trecere. La Iuca nu mai vine nimeni. Sunt singure, în casele goale. Ţintuite să nu se poată vizita, să nu poată "mere" nici măcar până la biserică. Şi totuşi, ceva le uneşte. A fost mereu undeva acolo, în pod, în beci, sau în odăi, la rama icoanelor. O rădăcină cafenie, cu o musteaţă verde. Doar atât le-a interesat, întotdeauna: să ştie că o au.
"Azi, nimic nu mai ţâne o viaţă-ntreagă..."
Anul trecut, de Sântoader, o vecină mai tânără, Maria Muşa, care a murit astă iarnă, i-a adus Bunei Iuca o găleată întreagă de rădăcini, toate culese în acea zi. A intrat şi i-a pus-o pe masă: "No, buno, poftim: Iarba Soaţelor! Ce tot ziceai matale că nu se arată la oricine?!...". Bătrâna a închis Ceaslovul şi s-a apropiat încet, cu ochelarii cu rame negre, groase, curioasă. A luat, pe rând, fir cu fir. Niciuna nu era rădăcina adevărată. I-a arătat detaliile, prin comparaţie cu iarba ei cea veche. Dar nu asta o intrigă pe Buna Iuca. Ba chiar a bucurat-o faptul că femeia aia măcar s-a străduit. O îndurerează că, de atâta timp, femeile din sat nu se mai fac soaţe, că ultimele rămase sunt ca ea, de la 80 de ani în sus. Că nu mai există pace între oameni. Că parcă s-a povârnit osia lumii... "Câţi din lumea asta mai îs azi pretini o viaţă întreagă, fără să se certe până la moarte? Poate unu' la o mie. Unu' la zăce mii! Se omoară frate cu frate, se duşmăneşte mamă cu fată... Azi, care bărbat şi femeie stau laolaltă mai mult de zece ani, ca soţi buni? Nici unu'. Câte femei îşi ţin văduvia cu cinste pân' la moarte? No. Astăzi, nimic nu mai ţâne o viaţă-ntreagă... Nimic!".
Coasta soaţelor e acum pustie, stearpă, cu pete prelungi de zăpezi. E chiar la marginea satului, deasupra "drumului nou", un dâmb chel, selenar, care n-ar pune pe nimeni pe gânduri.Nici nu-mi pot închipui că pe aici coborau mândrele fecioare pădurence, cântând, ţinând în mâini Iarba sfântă. Poate că atunci când va veni primăvara deplină, când toate zăpezile se vor topi, va fi puţin altfel. Sau poate că nu, cine ştie. Jos, la piciorul dealului, e pancarta de sfârşit a satului Lelese. Şi încă una mai mică, albastră, alături, pe care scrie "Drum bun". După cunoştinţele noastre, Lelese este ultimul sat din România în care s-a păstrat acest obicei străvechi, al înfrăţirii dintre femei.
Foto: Bogdan Lupescu şi Ciprian Achim