"O familie cât un Parlament al României"
- Domnule Constantin Chiriac, în dvs. coexistă două personalităţi total diferite: sunteţi actor, dar şi unul dintre cei mai buni manageri de teatru din Europa, creatorul excepţionalului Festival Internaţional de Teatru de la Sibiu. De unde aţi pornit în aventura vieţii? Unde se află Paradisul pierdut al copilăriei dumneavoastră?
- Din fericire, cred că eu nu am pierdut acel Paradis, nu am ieşit din copilărie. Cine pierde copilăria pierde locul acela unde se duce desculţ, cu picioarele pe pământ şi mângâie cu palmele cerul... Când nu mai ai acest loc sublim, nu mai ai centrul Pământului, eşti pierdut. Toţi trebuie să înţelegem acest lucru, că suntem legaţi cu fire nevăzute de pământul şi de locul în care ne-am născut. Eu am copilărit în apropiere de Iaşi, la Prisăcari, pe malul Prutului. Era o familie incredibilă, cât un Parlament al României. Tata a avut 17 fraţi, mama avea 16. Am avut doi bunici minunaţi, dintre care unul a fost preot şi a trăit 105 ani. A făcut ultimul copil la 78 de ani. Bunicului i-a explodat inima când au intrat ruşii în ţară. I-au luat pământul, a fost forţat să semneze că donează totul statului. Când a scris hârtia aia, sufletul lui a murit. A zis: "Nu vorbeşte ruseşte neamul meu". Eu am respectat ceea ce a zis bunicul. Am făcut un liceu celebru în Iaşi, "Constantin Negruzzi", pe vremea când era doar şcoală de băieţi şi avea un regim drastic, mai serios decât o şcoală militară. Avea o bibliotecă foarte mare şi se făcea sport de performanţă. După aceea, am venit să concurez pe locurile de la teatru, în Sibiu. Ceauşescu a vrut doar Cântarea României şi tăiase viaţa artistică, erau doar opt locuri la teatru. 580 de concurenţi pe un loc. Am avut şansa să fiu admis şi am început să mă adaptez la Sibiu, un loc în care era o cu totul altă mentalitate decât cea din Moldova. În primul rând, oamenii erau mult mai calculaţi, mai ordonaţi şi mi se păreau mai reci. În oraş, la ora 9 seara, toate porţile erau închise. Sibiul a fost întotdeauna un loc special. Pe la 1543, aveau deja aici scenă de teatru, cu scripeţi şi cu decor. Nu degeaba Liszt dădea concerte fie la Viena, fie la Sibiu. Lucruri extraordinare s-au întâmplat în oraşul ăsta. Şi trebuie respectat spiritul acestui loc.
Primul rol
- Când aţi ştiut că veţi fi actor? A fost o dorinţă sau v-aţi dat seama că acesta este talentul pe care l-aţi primit şi aveţi datoria de a-l respecta?
- Cred că am descoperit ideea de a deveni actor când am zis prima oară o rugăciune în biserică, cu voce tare. Aveam trei ani. Bunica de pe mamă era o fiinţă fantastică, crescuse singură 16 copii şi era un om educat. Am stat o vară la ea. Îmi citea basme şi poezii, urmărind cu degetul rândurile. Până toamna, alături de ea, ştiam să citesc şi să scriu. În noiembrie, la hramul bisericii, am spus Crezul cu voce tare. Este unul dintre cele mai înălţătoaremomente pe care le-am trăit. Un glas curat, de copil, în biserică. Bătrânii mă băteau pe umăr şi... îmi puneau câte un bănuţ în buzunar. Aşa mi-am cumpărat prima pereche de pantofi şi au fost probabil cei mai curaţi bani pe care i-am câştigat. După aceea, am învăţat sute de poezii, cred că acum aş putea să recit două săptămâni încontinuu. Momentul acela rămâne însă unul special. Probabil, acela a fost începutul, chiar dacă eu nu realizam la acea vârstă.
- Aţi visat să fiţi actor şi aţi ajuns un mare manager de teatru. Nu vi se pare o trădare? Cum împăcaţi managementul cu visul tinereţii?
- E un lucru pe care mi l-am asumat. Actorul ajută enorm ceea ce înseamnă toată această dimensiune uriaşă managerială, îi dă viziune. În acelaşi timp, managerul îl ajută pe actor să aleagă să nu se bage în atât de multe... E o tentaţie a puterii peste tot. Aproape toţi directorii de teatre care sunt actori sau regizori şi-au făcut instituţia după chipul şi asemănarea lor. Mi se pare aberant. Eu joc foarte puţin în teatrul pe care îl conduc. Purcărete pusese cinci spectacole pe scena de aici şi eu nu eram în nicio piesă. A venit într-o zi şi mi-a spus că, dacă eu nu vin să joc măcar într-o piesă de-a lui, el pleacă. "O să consider că nu ai încredere în mine şi nu vrei să joci în spectacolele mele şi mă foloseşti doar ca pe un mercenar", mi-a spus. Şi aşa am făcut un spectacol cu actorul Virgil Flonda, "Aşteptându-l pe Godot". Nu am abandonat actoria, nu am cum. Încerc să joc măcar un rol important pe an în teatru. În afară de asta, fac în fiecare an multe one-man-show-uri, în afara ţării.
- Lucraţi cu regizori excepţionali, de talie internaţională, şi cu actori de primă mână. Cum aţi reuşit să îi aduceţi şi cum reuşiţi să îi păstraţi la Sibiu, când ei ar putea cu uşurinţă să îşi găsească un loc bun oriunde în lume?
- E performanţa teatrului. Orice regizor vrea să aibă condiţii bune de lucru, o echipă capabilă şi un foarte bun sistem de promovare. Nu a fost simplu să îl conving pe Purcărete, de exemplu, să vină aici. L-am chemat la Festival, i-am arătat oamenii şi sistemul nostru de lucru. A văzut că vrem să facem performanţă şi probabil asta l-a convins. E ca în sport: noi ne antrenăm aici zi de zi, minimum opt ore pe zi. Altfel nu poţi avea campioni. Când pornesc un spectacol, eu ştiu exact ce festival avem partener şi ce e de făcut cu el, nu facem nimic pe genunchi. Ne-am străduit să oferim ceva la nivel înalt. În plus, ne dezvoltăm ca unul dintre centrele cele mai importante din lume, pe zona artelor şi spectacolelor. Nu spun asta cu lipsă de modestie. Este vorba atât despre Festivalul de Teatru, dar şi despre ceea ce gravitează în jurul său: o bursă de spectacole, o şcoală de management cultural şi o şcoală de teatru, legată direct de ceea ce se întâmplă pe scenă, pentru că promovăm foarte mult tinerii. Când ai aceste atuuri într-un oraş ca Sibiul, e mai uşor să convingi oamenii să îţi rămână alături.
"Patru sute de spectacole pe an, cu toate biletele vândute"
- Sibiul a fost Capitală Culturală Europeană. A contat acest lucru? A fost o oportunitate de care aţi profitat?
- A fost o şansă extraordinară! Când am vorbit în faţa comisiei, în încercarea de a-i convinge să ne declare Capitală Europeană, a fost o misiune grea. Noi aveam un concept artistic şi aveam forţă culturală, dar erau amănunte de ordin practic, pe care de obicei le trecem cu vederea când discutăm despre artă, însă fără de care nu poţi exista. Când am mers în faţa comisiei, nu aveam în Sibiu niciun hotel de 5 stele, niciunul de 4 stele, de trei stele aveam doar unul, Împăratul Romanilor. Asta era în 2004. Acum avem 3 hoteluri de 5 stele, 7 de 4 stele alte 3 în construcţie, alte 2 de 5 stele în construcţie, e cea mai bună infrastructură hotelieră din România. Noi am mers însă cu un proiect artistic, pentru el m-am bătut. Şi cea mai bună investiţie am făcut-o în oameni. Pentru că, dacă acum 10-15 ani, când aduceam primele companii de stradă şi, când babele vedeau trupele pe picioroange, îşi făceau cruce şi copiii o luau la fugă, acum strada pietonală, Piaţa Mare şi Piaţa Mică, au devenit zone de întâlnire, de bucurie, cum în puţine oraşe europene găseşti. Acum suntem într-o normalitate. Suntem un teatru cu peste 400 de spectacole pe an şi jucăm cu toate biletele vândute.
"Teatrul Naţional din Sibiu în Liga Campionilor"
- Pentru unele piese sunt epuizate biletele şi cu două luni înainte. Am văzut oameni veniţi din ţară special pentru anumite spectacole. Cum reuşiţi să seduceţi publicul în acest fel?
- Noi am adus calitate publicului, an de an. Şi în primul rând, la început am mers noi către el. Cu ajutorul Festivalului de Teatru, am dus miracolul spectacolului aproape de omul normal, i-am dat şansa de a sta elegant la o terasă şi să vadă un spectacol. După un an, doi, va avea curajul să intre şi la agenţie sau în sala de spectacol. Am mers către public şi nu oricum. Avem un parteneriat strategic cu Japonia, suntem parteneri în cea mai importantă ligă de teatru din lume - Odeon de la Paris, Teatrul Naţional Bruxelles, Abadia de la Madrid sau Teatrul Folk din Suedia. Teatrul Naţional din Sibiu e în această Ligă a Campionilor. Calitatea oferită publicului este pe primul loc şi asta se vede. Ei simt că nu îi trădez. Se întâmplă să plec noaptea de la teatru şi să iau un taxi. Mi s-a întâmplat de nenumărate ori ca, atunci când bag mâna în buzunar să plătesc, şoferul să îmi spună: "Vai, domnule Chiriac, noi câştigăm atât de mult pe timpul festivalului, nu e nevoie să plătiţi". În momentul în care un om de rând care trăieşte din câştigul ăla şi recunoaşte şi e dispus să spună: "dumneata nu plăteşti", înseamnă că s-a schimbat ceva profund în viaţa lui şi în viaţa comunităţii. Este, probabil, cea mai frumoasă recunoaştere pentru ceva ce ai făcut. Sigur, există şi miile de premii, însă ele sunt acolo, într-un palmares. Această recunoaştere mă emoţionează şi mi se pare esenţială: ai făcut ceva cu adevărat pentru oameni.
- Ediţia de anul acesta a Festivalului va fi una specială?
- În fiecare an încercăm să facem din Festivalul de Teatru un eveniment special. Anul acesta este, în plus, şi o ediţie aniversară, împlinim 20 de ani. Ne-am străduit să demonstrăm că, în pofida crizei, poate să fie mai bună ca ediţia de anul trecut. Mereu mai buni. Să avem mai multe personalităţi, să avem mai multe bilete, pentru că, spun cu mare bucurie, este o bătălie pe bilete. Acest Festival este copilul meu, e normal să îmi doresc să fie tot mai bun, de la an la an. Mi-am asumat riscuri uriaşe când l-am pornit. La primele trei ediţii, pentru că nu am avut destui bani să îl fac, mi-am pus gaj casa mea şi a părinţilor mei, ca să obţin finanţarea. Am riscat pentru că am crezut în el. Mulţi mi-au zis să îl fac mai mic, dar eu am vrut mai mare şi mai mare. Dar asta, pentru că am călătorit şi am văzut ce se face în lume, ştiam în ce mă bag şi ştiam potenţialul oamenilor din echipa mea. Anul acesta, tema Festivalului este dialogul. Cred că avem nevoie de dialog, în ţara asta, ca de aer.
- Înainte, tonul vieţii culturale se dădea la Bucureşti. De acolo veneau ideile şi mai ales banii. Aţi reuşit să vă decuplaţi de Capitală?
- Noi suntem total independenţi. Bucureştiul înseamnă un loc de mare piedică, o adunătură uriaşă, în care nu există ideea de interes naţional sau ideea de performanţă sau de moralitate, ci ideea de "mă descurc" şi ideea de "eu ce am de câştigat"? Altfel, e un oraş frumos, soţia mea e de acolo.
"Dumnezeu este pretutindeni, nu unde îl exilăm noi, în ceruri"
- De 20 de ani faceţi acest Festival, unul dintre cele mai mari din Europa. În acelaşi timp, ţineţi şi Teatrul "Radu Stanca" şi aveţi sute de proiecte. De unde vă luaţi forţa necesară?
- În fiecare zi fac sport şi în fiecare zi spun cel puţin o oră şi jumătate de poezie. Poezia e pentru mine o stare de bine şi de sănătate. E principala mea resursă. E important să treci măcar prin marii poeţi ai lumii şi să încerci să găseşti ce este astăzi şi acum important şi valabil şi emoţionant pentru tine. Scriu de mână poeziile care îmi plac. Am scris tone, zeci de cărţi, pe care le-am copiat, le-am vrut să curgă prin mâna mea, să treacă prin mine acel verb. "Mi se pare trist şi de ne-nţeles/ Că nu privim la cer mai des/ Că nu culegem flori şi nu zâmbim/ Noi, care atât de repede murim". Scriu de mână într-un caiet aceste versuri şi deja mă simt mai bine.
- Simţiţi că îl aveţi pe Dumnezeu aproape în astfel de momente?
- Dumnezeu este pretutindeni. Este un dialog permanent cu El. Poezia face parte din rugăciune. Biserica e un loc, dar sunt multe locuri cu har. Sunt ortodox, dar nu pot să mă limitez la o imagine despre Dumnezeu, ca la un bărbos care te urmăreşte. Relaţia cu El este personală, nu neapărat prin instituţii. Cine poate să deţină secretul relaţiei mele cu divinitatea, ce instituţie? De multe ori, noi îl trimitem pe Dumnezeu undeva departe. Nu, Dumnezeu este foarte aproape. Este peste tot şi este, în primul rând, în locul cel mai concret, în pământul de care suntem legaţi ombilical. Dumnezeu este pretutindeni, nu unde îl exilăm noi, în ceruri. Niciunul dintre noi nu moştenim pământul şi tot ce încercăm să adunăm o să dispară, la un moment dat. Ce nu dispare este ceea ce avem la nivelul legăturilor dintre oameni, al întâlnirilor generatoare de emoţii. Am întâlnit un astfel de om special în India. Fusese condamnat la închisoare pe viaţă de Indira Gandhi pentru că, pe cea mai mare foamete, a dat voie oamenilor să taie vacile. A fost condamnat. Timp de 15 ani a stat într-o închisoare specială: într-o groapă, cu spatele pe o lespede şi acoperit de o altă lespede. Nu se putea mişca, avea doar un orificiu pe unde i se dădea puţină mâncare şi puţină apă. Aşa a trăit 15 ani. L-am cunoscut, am fost invitatul său. Şi, într-o dimineaţă, m-am trezit pe la patru şi l-am văzut în faţa casei, în razele lunii, levitând. Plutea. Şi roată, împrejurul său, un cerc în care se topise zăpada. Nu ai cum să explici aşa ceva. De unde acea putere? E în om, prin prezenţa lui Dumnezeu. E o forţă care te determină să faci lucruri unice şi care te determină să dai energie şi credinţă celor din jur fără a-ţi asuma o treabă de misionar, fără a-i pune pe oameni în genunchi, să bată mătănii. Ci, pur şi simplu, se întâmplă când îţi asumi rolul de a dărui. În rest, am fost un călător, forţa mea a fost de a mă adapta şi de a înţelege.
- La Festivalul de Teatru de la Sibiu vin foarte mulţi străini. În afară de spectacolul oferit, ce le-aţi spune acestor oameni despre România?
- Le-aş spune ceva ce am povestit şi în Congresul American, unde am avut şansa de a vorbi două minute. În Congres, le-am spus o poveste simplă. România, cu capitala la Bucureşti, nu la Budapesta, are o regiune numită Maramureş, undeva, în nordul ţării, o regiune unde oamenii sunt mai aproape de pământ, de Dumnezeu şi de curăţenie. Acolo e o localitate numită Ieud, unde se află cea mai înaltă biserică de lemn din Europa, veche de 600 de ani, cu o turlă ca un strigăt către Dumnezeu. Biserica e construită pe cel mai înalt loc al satului, lângă cimitir. Oamenii locului se ocupă cu agricultura şi cu animalele şi cu meşteşuguri străvechi. S-a întâmplat odată să ia foc biserica. Atunci oamenii au alergat de pe câmp şi au stins focul cu laptele muls de la oi. Aceasta e ţara pe care o vizitează. Şi le-aş mai spune şi că unde e mult har e şi mult păcat.