În istorie au fost foarte puţine guverne care şi-au onorat întru totul proiectele care le-au făcut posibilă constituirea. În majoritatea absolută a cazurilor, conjuncturi interne sau externe, prevăzute sau neprevăzute, le-au afectat activitatea, le-au schimbat obiectivele programate. În destule situaţii, guvernanţii au acuzat "greaua moştenire", adică "balanţele" economice deficitare, preluate de la echipa precedentă. Actualul guvern al României nu se deosebeşte, din această perspectivă, de altele. Executivul propus de USL, câştigătoare "pe val" a alegerilor, este deja în faţa ratării "ţintelor" anunţate în programul său guvernamental. USL-ul (alianţă dominată de PSD şi PNL) îşi propusese "repararea" efectelor dure ale măsurilor luate de guvernele susţinute de PDL în contextul crizei economice generalizate. "Reîntregirea" salariilor şi pensiilor, reducerea TVA-ului, combaterea birocraţiei excesive şi a corupţiei pe măsură, eficientizarea absorbţiei fondurilor europene de dezvoltare, limitarea inflaţiei şi a scumpirilor energiei erau câteva din ţelurile anunţate alegătorilor. Marile obiective au fost, desigur, relansarea creşterii economice şi menţinerea nivelului deficitului bugetar în limitele stabilite de Uniunea Europeană. Or, după primele semne date de începerea exerciţiului guvernamental, nu sunt speranţe ca aceste proiecte să fie îndeplinite. Din ce cauze va fi, în 2013, viaţa românilor mai grea? Trebuie să excludem, de la început, "greaua moştenire". Actualul guvern Ponta este succesorul altui guvern Ponta. După preluarea administraţiei, în 2012, guvernul Ponta I a risipit fonduri şi energii în bătălii politice inutile, cum a fost cea legată de referendumul pentru suspendarea preşedintelui. Privatizările convenite cu FMI pentru continuarea tranşelor de împrumut acordate de acesta au eşuat. Cazul Oltchim a fost extrem de semnificativ. Mulţi miniştri s-au dovedit a fi incompatibili ori incompetenţi. Improvizaţiile au fost cele mai dese expresii ale actului guvernamental. Chiar şi deciziile, cu vădit iz electoral, de "reîntregire" a salariilor şi pensiilor, s-au dovedit a fi inutile, pentru că inflaţia a erodat sever moneda naţională. Practic, bucuria angajaţilor că veniturile lor s-au reîntors la nivelul anterior adoptării măsurilor "de criză" s-a transformat rapid în tristeţe. Nivelul consumului se menţine la cotele impuse de "tăierile" operate de guvernul Boc. Pe fondul gherilelor politice aiuritoare, corupţia a continuat, economia "subterană" devenind şi mai extinsă. Guvernul Ponta I a pierdut oportunităţi şi timp preţios în bătălia cea mai importantă a redresării economice. Problema putea fi rezolvată prin promovarea curajoasă a specialiştilor în toate eşaloanele administraţiei, prin debirocratizarea fermă a acesteia, prin respectarea decisă a normelor şi legislaţiei în vigoare. O astfel de rezolvare ar fi presupus însă o reducere postelectorală a rolului politicului în administraţie şi justiţie, în fapt în toate structurile sistemului social. Nu încape îndoială: alegerile au validat trendul ascendent al USL-ului în raport cu "obositul" PDL. Nu discutăm aici nici strategiile electorale, nici exacerbările propagandistice. Cert este că instalarea definitivă a guvernului Ponta a fost legitimă şi inevitabilă. Mai mult, detensionarea climatului politic, ca urmare a "concordatului" Băsescu-Ponta în vederea coabitării, a pus premisele unui debut benefic de an. Prima consecinţă a fost o anume stabilizare a leului şi o încurajare pentru reînceperea investiţiilor. Guvernul Ponta avea condiţiile unei resetări a creşterii economice, ale preparării pentru relansarea economiei. N-a fost să fie aşa. Primul semn s-a vădit în dublarea numărului de parlamentari, de la 300 - cât aprobaseră românii prin referendum - la aproape 600. Se ştie că parlamentarismul nostru este perceput jalnic, ca urmare a incompetenţei, lichelismului şi arbitrariului de care au dat dovadă mulţi dintre reprezentanţii săi. Un al doilea semn a fost dat de construcţia cabinetului guvernamental, în care destule ministere au fost secţionate pentru a satisface aspiraţiile şi dorinţele conducerilor partidelor componente ale USL. Sfera competenţelor ministeriale a devenit incertă, fiind previzibilă o creştere a birocraţiei şi a conflictelor generate de ea. "Aparatul" va deveni şi mai greoi, mai imobil şi - inevitabil - mai corupt decât înainte. Organigramele noilor ministere au devenit câmp de luptă pentru baronii partidelor şi clienţii lor, hămesiţi de aşteptarea revenirii la putere.
Gonflarea birocraţiei, creşterea impreciziei şi impredictibilităţii legislative sunt doar începutul. Degringolada se va accentua la momentul deciziei de implementare a "regionalizării" României. Structurilor controlate de "baronii locali" li se vor adăuga nişte superstructuri care vor face şi mai dificile măsurile de deblocare a economiei. Preeminenţa uneia din direcţiile programatice ale partidelor componente ale USL va genera noi fricţiuni interne. Atât PSD-ul, cât şi PNL-ul, vor să îşi conserve "marca identitară", impunându-şi soluţiile şi favorizându-şi clienţii. FMI-ul, dar şi organismele UE, îşi vor menţine presiunile şi vor controla destinaţia fondurilor acordate. Guvernul Ponta riscă să scape din mână economia, năruind toate promisiunile frumoase de mai înainte. Deja scumpirile la energie, creşterile de preţuri la alimente şi la servicii fac ca, în 2013, buzunarele românilor să fie tot mai goale.