- Cu regretul de a nu fi stat faţă în faţă, la o ceaşcă de ceai fierbinte cu scorţişoară, îţi voi pune prin telefon întrebările pentru interviul pe care ţi-l iau. Ştiu că eşti la munte, cu familia ta. E zăpadă, e frig, e iarnă adevărată?
- E un loc absolut de vis! Casa noastră se află în Zamora, pe un deal plasat pe partea opusă vârfului Caraiman, pe care se află celebra Cruce a Eroilor Neamului. Şi chiar din patul meu, din dormitor, am o perspectivă complet neobturată asupra muntelui şi a Crucii. Ceea ce - dintr-o dată - aşează orice gând pe un alt fundament! În zona aceasta nu există decât case de munte, cu o arhitectură de bun simţ, care nu-ţi violentează privirile în nici un fel, nu sunt blocuri deloc, nu există nimic care să-ţi amintească de traiul citadin. Zamora e un sătuc în care vara auzi dimineaţa cocoşii cântând, iar seara, tălăngile văcuţelor care se întorc de la păscut. Există şi un râu care susură în vale şi unde merg cu Luca, fiul meu, să ne jucăm cu picăturile de apă colorate, prin refracţia luminii, în toate culorile curcubeului. Iar iarna, în Zamora, poţi să te bucuri de plimbări cu săniile trase de căluţii sătenilor. De altfel, acesta este mijlocul de transport preferat atunci când suntem binecuvântaţi cu zăpadă din belşug. Oricum, şi în restul timpului, când vii aici, uiţi de maşină. Aici lumea merge pe jos... Îţi spun sincer: acesta este un loc care mi se pare ieşit din timpul nostru! Şi e aşa de bine! Şi e atâta pace! Oamenii se cunosc între ei, se salută pe stradă, conversează când se întâlnesc la cumpărături sau în părculeţul unde şi eu merg cu Luca, sau la biserică... A! Iată un alt motiv pentru care iubesc acest loc: casa noastră se află la cinci minute distanţă de castelul Cantacuzino, care de curând a devenit muzeu şi are şi un mic restaurant unde poţi să bei o cafea sau să iei masa admirând panorama feerică de dincolo de ferestre. Şi tot aici, pe domeniul castelului, se află şi o capelă minusculă, cocoţată pe vârful unui deal. Ei, la această capelă, de Paşte şi de Crăciun, lumea din sat vine cu mare drag şi cu evlavie... Se creează aşa, o atmosferă de comunitate, care a devenit atât de rară în zilele noastre.
- Simţi şi tu, ca din ce în ce mai mulţi orăşeni, dorinţa de a te refugia în natură?
- Da, deşi nu sunt din acel soi care-şi pune bocancii în picioare şi-şi ia rucsacul în spinare ca să se caţere în vârf de munte. Nu, eu recunosc că sunt totuşi o victimă a confortului. (râde) Cu toate astea, am din ce în ce mai des sentimentul unei necesităţi acute de a căuta liniştea naturii, de a evada în zone mai puţin aglomerate decât oraşul. Bucureştiul a început, din păcate, să mă agreseze: cu zgomotele, cu noxele, cu gesturile necivilizate ale unora dintre concitadini... Spun "din păcate”, pentru că nu e, de fapt, vina Bucureştiului, ci a celor care îlpopulăm. Dar, în afara acestor tare, eu rămân legată indisolubil de Bucureşti: o dată sentimental, fiindcă e „oraşul meu”, şi, pe de altă parte, prin natura profesiei, pentru că aici e locul unde „dospesc” eu ca actriţă. Din fericire - ca să luăm şi partea bună - Bucureştiul a început să trăiască cu-adevărat din punct de vedere cultural: s-a dezvoltat o mare varietate de oportunităţi în această sferă - spectacole de tot felul, în spaţii mai mult sau mai puţin convenţionale, concerte, happening-uri, evenimente de stand-up comedy, expoziţii... Peste toate acestea, însă, senzaţia mea este că Bucureştiul a devenit un oraş în care oamenii se învârt şi se ciocnesc între ei ca într-o mişcare browniană, nu mai ştiu încotro şi de ce fug, nu mai au repere reale. Iar situaţia asta îmi imprimă şi mie o stare de agitaţie inutilă, care mă sperie şi mă agasează. Şi-atunci, mă retrag în liniştea curţii şi a căminului meu şi, când şi acolo sunt cotropită, dau o raită pe-aici, pe Zamora. Eu stau aici vara cu lunile de zile, dar şi în restul anului vin cât pot de des şi fug înapoi la Bucureşti doar când am spectacole. Uite, şi acum, am ajuns aici înainte de Crăciun, apoi pe 29 m-am suit în maşină, am mers la Bucureşti pentru spectacolele pe care le aveam şi pe 30 noaptea, imediat după ce-am ieşit din teatru, am pornit-o înapoi spre Zamora.
"Să stai acasă şi să nu faci nimic”
- Şi cum ai petrecut sărbătorile în această Zamora de poveste?
- Am citit într-una din cărţile lui Alexandru Paleologu, un episod cu mare tâlc, a cărui concluzie - de altfel aşternută pe hârtie cu mult haz - era că pregătirile astea de plecare în vacanţă obosesc omul peste măsură, astfel că vacanţa e aproape ruinată, iar la întoarcere eşti epuizat, în loc să revii proaspăt şi energizat. Aşadar - spunea Paleologu - o vacanţă reuşită poate să fie, mai curând, una în care să stai acasă şi să nu faci nimic. Episodul ăsta mi-a rămas aninat într-un cotlon al minţii şi - uite! - în vacanţa asta mi-am propus să nu fac nimic. Singura obligaţie pe care am acceptat-o a fost aceea ca bradul să fie împodobit pe 24 decembrie, ca să-l primim aşa cum se cuvine pe Moş Crăciun. Mai ales că anul acesta a fost primul în care Moş Crăciun a venit să-l cadorisească personal pe Luca. (râde) Luca are acum trei ani şi jumătate şi l-a aşteptat cu mare înfrigurare. Ştie că Moşul priveşte pe la geamuri şi ascultă dorinţele copiilor şi, cum el visa la un sistem de tobe adevărat, era mai-mai să-şi iasă din piele de nerăbdare: i-a auzit Moşul dorinţa sau nu? Şi Moşul i-a auzit-o, ba chiar i-a mai adus şi multe alte cadouri. (râde) După acest moment, vacanţa a însemnat linişte, a însemnat o abdicare de la lupta cu timpul. După un an întreg în care am fost contracronometru, în care ne-am luptat cu deadline-urile, cu acele termene fixe care marchează societatea modernă în general, noi am decis ca, măcar acum, să renunţăm la orice fel de impuneri şi obligaţii. Aşa că atunci când am avut chef să dormim, am dormit, când am avut chef să ieşim la plimbare, am ieşit, când am avut chef să ne tăvălim în zăpadă, ne-am tăvălit, am stat la masă cu toţii - adică eu, George (n. red. George Dăscălescu, partenerul de viaţă al Medeei), Luca, părinţii, cele două surori ale mele, unchii noştri, mătuşile, unul dintre verii mei şi familia lui, am mers la biserică, ne-am uitat la televizor... Am refuzat să mai "realizăm” ceva. "A realiza”, iată un alt concept care erodează omul modern. Sau, dacă vrei, noi am realizat o stare de linişte, de aşezare, de confort emoţional şi psihologic.
Mama, Luca şi Regele Leu
- Să vorbim puţin despre Luca, băieţelul tău care creşte într-un an cât alţii în şapte...
- Dar aptitudini actoriceşti dovedeşte? A înscenat vreun spectacol în zăpadă?
- Probabil că şi Luca e un exemplu de "aşchie care nu sare departe de trunchi”. Multă lume care-l vede pentru prima dată îmi spune că seamănă foarte bine cu mine în filmul "Maria Mirabela”. Ceea ce sigur că mă flatează. Dar, dincolo de asta, am descoperit la el o uşurinţă extraordinară în a-şi exprima sentimentele, gândurile şi ideile, are un soi de extrovertire peste medie (majoritatea copiilor sunt extrovertiţi) care mă duce cu gândul către un potenţial actoricesc. În plus, Caroline, educatoarea lui, mi-a spus că Luca, la grădiniţă, e un clovn. Îi place să-i facă să râdă pe ceilalţi copii.
- Pari foarte prinsă de rolul ăsta de mamă...
- Pentru mine, rolul de mamă e o preocupare constantă. Mă gândesc mereu ce şi cum trebuie să fac pentru ca Luca să meargă pe drumul cel bun, pentru ca Luca să-şi fructifice potenţialul... De-asta, de pildă, am ajuns la concluzia că genul acela de educaţie care merge pe principiul că pruncului nu trebuie să-i arăţi prea multă dragoste, că nu trebuie să-l pupi decât în somn etc. nu e deloc benefic. Eu cred că, dimpotrivă, copilului trebuie să-i arăţi afecţiune, trebuie să-i spui că-l iubeşti, că eşti mândru de el, trebuie să-l îmbrăţişezi, trebuie să-l lauzi când face ceva bine... Fireşte, la fel de important este şi să nu exagerezi, adică să nu-i dai apă la moară atunci când sare calul, pentru că, în acest caz, obţii exact efectul invers, creezi un domn Goe. Cred că pe asta ar trebui să se bazeze educaţia modernă: pe atenţia acordată copilului şi pe exprimarea afecţiunii. Bine, acum trebuie să recunosc că am şi eu scăderile mele.De pildă, partea cu autoritatea încă scârţâie la mine. Noroc că George intervine întotdeauna la timp ca să remedieze astfel de situaţii. El e autoritatea supremă: când tata spune ceva, e literă de lege. De-altfel, George este eroul incontestabil al băiatului meu. Luca vrea să aibă pantaloni ca ai lui, vrea să aibă mănuşi ca ale lui. Luca ascultă rock - Red Hot Chili Peppers şi AC/DC - pentru că tati e rocker... Ceea ce, pentru mine, e un dezastru. Mi-ar fi plăcut să asculte muzică clasică şi jazz, care sunt pe zona mea. (râde) E limpede că între ei doi e o legătură extrem de strânsă. Când lumea îl întreabă pe Luca "Cine sunt părinţii tăi?”, el răspunde: "Mama mea e mama Medi şi tata e Regele Leu.” Trebuie să mă împac cu ideea că toată viaţa voi fi prinsă între doi bărbaţi orgolioşi şi cu personalităţi foarte puternice. Vezi, cum îţi aşterni, aşa dormi!)
- George este eroul lui Luca, dar este şi eroul tău?
- Ştii, cea mai mare bucurie a unei femei este să găsească în partenerul de viaţă pe care şi-l alege şi un tată minunat. Pentru că nu întotdeauna lucrurile se întâmplă aşa. Eu însă sunt norocoasă: faptul că George e un tată atât de afectuos, de atent cu copilul lui, de răbdător, de generos şi de responsabil, mă împlineşte şi pe mine ca femeie. Înseamnă că alegerea pe care am făcut-o a fost cu-adevărat bună, deşi, ca fire, e complet opusul meu. El e foarte tăcut, blajin, blând şi calm, pe când eu sunt temperamentală, fără răbdare, cu mult zvâc. Dar tocmai opoziţia asta îmi face foarte bine, fiindcă mă mai domoleşte şi pe mine, mă face mai aşezată, mă ajută să-mi adun energiile, să mi le conserv mai bine şi să le canalizez pe direcţiile care trebuie. Şi-apoi, şi din punct de vedere profesional, el e partenerul ideal, fiindcă George e operator şi încă unul foarte activ: lucrează foarte mult, are proiecte în film, în domeniul publicităţii, în sfera clipurilor muzicale... Acum, de pildă, tocmai a terminat de filmat o producţie americană pentru National Geographic... Deci, mă înţelege şi mă susţine şi profesional. Plus că, atunci când e cazul, mă ajută şi concret: de pildă, conceptul afişului pentru spectacolul "Fă-mi loc" îi aparţine, el ni l-a realizat. Şi am primit foarte multe aprecieri pentru acest afiş, care e extrem de penetrant la nivel vizual şi naşte curiozitatea privitorului în legătură cu spectacolul.
Zâna bună a copiilor amărâţi
- Pentru că discuţia a alunecat pe făgaşul profesiei, ce agendă ai pentru anul 2013?
- Ceea ce ştiu sigur este că, pe 25 ianuarie, voi avea premiera cu spectacolul "Hoţii de frumuseţe”, după textul lui Pascal Bruckner. Premiera va avea loc la Teatrul Evreiesc, în prezenţa autorului, dar proiectul e complet privat. Regia îi aparţine lui Chris Simion, iar partener principal îmi va fi Florin Zamfirescu, fostul meu profesor din facultate. Aceasta este prima noastră întâlnire profesională, cu excepţia unei singure secvenţe jucate împreună în filmul lui Stere Gulea, "Week-end cu mama”. Voi relua seria de spectacole începută în noiembrie, la Godot Cafe, cu piesa "Fă-mi loc”, a lui André Michneau, o piesă în care joc alături de Marius Manole, sub îndrumarea regizorală a lui Radu Beligan. Acesta este proiectul meu de suflet, pentru care m-am luptat cuînverşunare, am vrut foarte mult ca el să existe. E vorba tot de un spectacol itinerant, o comedie romantică pigmentată cu tuşe dramatice, care, pe lângă savoarea textului şi reacţiile fantastice ale publicului, mi-a oferit încă trei mari bucurii: oportunitatea de a juca din nou împreună cu Marius Manole - un actor extraordinar din generaţia mea, foarte prolific şi pe care îl preţuiesc în mod deosebit - o nouă întâlnire profesională cu maestrul Radu Beligan, a cărui forţă artistică nu mai e nevoie s-o descriu eu, şi prima colaborare cu scenografa Mădălina Marinescu, care e chiar sora mea. (râde) Apoi, pe 27 ianuarie, urmează un moment foarte drag sufletului meu: voi juca din nou "Străini în noapte", la Palatul Copiilor, în Bucureşti. Va fi însă o reprezentaţie specială, fiindcă ea are loc chiar de ziua de naştere a lui Florin Piersic. Partenerul meu cel minunat, fermecător şi plin de haz a ales să-şi serbeze aniversarea pe scenă, iar eu mă simt privilegiată să-i pot fi alături cu acest prilej şi-i urez sănătate şi să-şi păstreze aceeaşi vivacitate şi candoare pe scenă ani mulţi de-acum încolo. De asemenea, merg înainte cu spectacolul "Dineu cu proşti”, de la Teatrul Naţional, un spectacol în regia lui Ion Caramitru, care are un succes formidabil la public, motiv pentru care vom relua şi turneele prin ţară. În primăvară, aştept cu nerăbdare să încep şi un film, o producţie românească în regia lui Napoleon Toader, unul dintre foştii mei colegi de an. Şi mai am şi alte proiecte de film, aici şi afară din ţară, care sunt momentan în stand-by, dar care îmi doresc foarte mult să se întâmple. Şi - dacă îmi permiţi - aş vrea aici să mai adaug ceva, deşi nu ţine de profesie, ci de slăbiciunile sentimentale ale Medeei Marinescu. Eu sunt de mai mulţi ani "naşa” unei întreprinderi caritabile, "Asociaţia Valentina”, care se ocupă de nişte copii foarte amărâţi dintr-o zonă extrem de defavorizată a sectorului 5 din Bucureşti. E vorba de copii care provin din familii foarte sărace, de copii ai căror părinţi sunt deseori analfabeţi, fără o meserie şi care trăiesc aproape exclusiv din alocaţii. Ce face această asociaţie? Plăteşte grădiniţa şi îi trimite la şcoală, le asigură haine, rechizite şi pacheţelul cu mâncare (dar şi provizii pentru acasă), apoi îi preia într-un program after-school, în cadrul căruia îi hrăneşte, îi spală, le oferă asistenţă medicală, îi ajută să-şi facă temele, îi angajează în diverse activităţi creative, îi consiliază psihologic când este cazul... Copiii stau la Casa Valentina până seara, când se întorc la familiile lor. De asemenea, părinţii beneficiază şi ei de ajutor: femeile sunt primite în atelierul de croitorie, unde învaţă să coasă, de la aşternuturi de pat până la costume de carnaval (pe care apoi le pot vinde, ca să-şi asigure o sursă de venit), iar bărbaţilor li se oferă mai multe opţiuni de calificare profesională, fiind apoi sprijiniţi să-şi găsească un loc de muncă. În plus, asociaţia ajută aceste familii să-şi renoveze şi să-şi amenajeze casele cu strictul necesar. În esenţă, ceea ce se întâmplă acolo este că acelor aproximativ 100 de copii li se arată ce înseamnă o viaţă "normală”, o viaţă decentă, li se arată că există şi un alt fel de a trăi decât acela bazat pe cerşit sau furt - cam singurele opţiuni pe care le-ar avea altfel. Eu am organizat deja nişte evenimente - şi aici, şi la Paris - pentru strângerea de fonduri destinate acestei asociaţii, dar de ajutor e nevoie permanent. Aşadar, aş vrea să îi rog pe cititorii "Formulei AS” să pună şi ei umărul, pe măsura posibilităţilor: fie că au acasă un televizor vechi, un aragaz ori un covor, haine pe care nu le mai poartă, fie că pot să vină cu o donaţie de alimente sau de câţiva lei, orice astfel de gest de caritate este mai mult decât bine primit. De asemenea, orice persoană poate ajuta alegând să-şi redistribuie acel procent de 2% din impozitul pe salariu către "Asociaţia Valentina”.
- Medeea, există un obicei ca, odată cu intrarea într-un an nou, fiecare dintre noi să-şi pună câte o dorinţă în gând...
- Mi-ar plăcea ca 2013 să fie un an mai calm şi mai liniştit, în sensul de mai puţin încrâncenat şi mai luminos. Aş vrea să izbutesc ca în 2013 să învăţ să alerg mai puţin ca să umplu jumătatea goală a paharului şi să mă bucur mai mult de jumătatea deja plină. Iar profesional, mi-aş dori foarte mult să se realizeze un proiect de film. Ar fi vorba de un rol foarte frumos şi care-mi este foarte drag. Aştept doar un telefon, prin care să mi se spună "Începem!".
Pentru orice alte informaţii legate de Asociaţia Valentina puteţi accesa site-ul www.valentina-romania.ro sau puteţi suna la telefon 021/335.19.19.
Foto: George Dăscălescu