Stabilit în New York, capitala mondială a jazz-ului, Lucian Ban a devenit unul dintre cei mai apreciaţi muzicieni români de peste hotare. După turneul american de succes, a venit rândul Europei să primească cu sălile pline, la marile festivaluri de jazz din această toamnă, proiectul său, "Enescu Re-Imagined”. L-am întâlnit pe Lucian într-o scurtă escală a sa la Bucureşti, între Guimaraes, acolo unde "Enescu Re-Imagined” a fost singura prezenţă românească în Capitala Culturală Europeană 2012, şi Cluj Napoca, acolo unde a susţinut, pe 30 noiembrie, un concert.
- Cum i-ai redescoperit muzica lui George Enescu?
- În perioada Conservatorului, am refuzat muzica lui Enescu, aşa, ca o frondă, cum liceenii nu vor să-l ia în serios pe Eminescu, pentru că sunt obligaţi să-i înveţe pe de rost poeziile. Iar Enescu era prezentat ca un soi de Eminescu al muzicii româneşti... Ajuns în America, am scris muzică şi aranjamente orchestrale şi auzeam "asta seamănă cu Bartock, asta parcă e Enescu”. Asta îmi spuneau americanii. Mi se părea inexplicabil. Eu eram un tânăr venit în America să fac jazz modern, nu aveam nici o nostalgie pentru muzica românească, nu mă uitam în urmă. Apoi, în 2009, organizatorii Festivalului Enescu mi-au propus o perspectivă jazz a muzicii lui Enescu. Am acceptat imediat, era o provocare şi o şansă rară de a lucra şi de a porni în turneu cu un ansamblu mare. L-am cooptat pe John Hébert, unul dintre cei mai buni contrabasişti ai momentului, plus instrumentişti americani de clasă, şi am pornit la treabă. Am început să studiez viaţa şi muzica lui George Enescu, am devenit un mic exeget, şi am fost cucerit de această mare personalitate. Am citit biografia scrisă de Noél Malcolm, un profesor de filozofie politică de la Oxford, pasionat de Enescu, şi am ascultat înregistrările cu Enescu, povestindu-şi viaţa. "Am fost ca o slugă pentru vioară”, spunea el, pentru că îşi dorea cel mai mult să compună, mai mult decât să meargă în nesfârşite turnee. Aproape anual, traversa Oceanul cu vaporul, câte zece zile, pentru a ajunge în America, acolo unde era considerat un mare compozitor, în vreme ce în Europa era apreciat ca un virtuoz al viorii. Eu nu pun mare preţ pe ideea de patriotism, dar am fost impresionat de patriotismul lui Enescu. Prefera să cânte în Dorohoi şi în alte oraşe mici, să stea în hoteluri modeste, decât să cânte pe bani frumoşi, la Paris. Am descoperit un om extraordinar şi un compozitor de geniu, din păcate subapreciat. Am tratat acest proiect atât muzical, cât şi emoţional. Pentru mine, să îl descopăr pe Enescu în Brooklyn a fost o experienţă foarte personală, ca un canal ce m-a purtat înapoi, spre locurile din care vin.
De la casa pionierilor, la New York
- Să ne întoarcem atunci la Cluj. Provii dintr-o familie "muzicală”, aşa cum sunt multe în Ardeal?
- N-aş putea spune asta. Tata a studiat fagotul la Liceul de Muzică, însă mai apoi a ales o carieră tehnică, iar mama a fost profesoară de franceză şi de română. Dar cert este că muzica răsuna toată ziua la noi în casă şi nu era clasică, sau jazz, ci rock! Beatles şi The Rolling Stones erau la ordinea de zi. Eu eram hărăzit probabil unei cariere de inginer, însă m-am îndrăgostit de pian. Nu ştiu exact de ce, nu aveam pian acasă, însă îl consider şi acum unul dintre cele mai frumoase, mai atrăgătoare instrumente muzicale, ca formă şi apariţie, poate că asta m-a atras la început. Fugeam de la şcoală, mă strecuram în Liceul de Muzică, căutam o sală cu pian şi, cum nu studiasem şi nu ştiam exact ce am de făcut, improvizam. De câte ori n-am fost prins şi dat afară... Apoi am frecventat un cerc al pasionaţilor de jazz de la Casa studenţilor şi cineva mi-a spus: "Ar trebui să-l cunoşti pe Gyorgy Jolt”. Am aflat mai apoi că Gyorgy deţinea una dintre cele mai vaste colecţii de discuri de jazz din Estul Europei, corespondase cu muzicieni celebri, avea discuri foarte rare, era şi pianist, dar nu făcuse carieră, pasiunea lui era această colecţie. M-a primit la el, stăteam cu orele, acolo am învăţat să cânt la pian şi am luat contact cu istoria jazz-ului, aşa că, mai târziu, când am ajuns în America, aveam temele făcute. Gyorgy era un personaj fascinant, îţi spun o istorioară, ca să-ţi dai mai bine seama. Am cunoscut, în primul meu an la New York, un muzician american care mi-a povestit că a fost odată în România, pe când avea 14-15 ani, cu formaţia colegiului. Şi, după un concert susţinut într-un oraş din Transilvania - nu mai ţinea minte numele - a venit la el un tip care i-a spus exact toate influenţele, toţi muzicienii pe care foarte tânărul pianist de atunci încerca să-i imite. A rămas perplex, mai avea un pic şi începea să plângă. L-am întrebat câteva amănunte, şi, într-adevăr, era vorba de Gyorgy!
- Cum a început cariera ta?
- Cu un concert susţinut în trio, la Casa Pionierilor. La Cluj am început Conservatorul, la Pedagogie, apoi m-am transferat la Bucureşti, căci se înfiinţase aici o secţie de Jazz, cu Mircea Tiberian la catedră. Şi la Bucureşti, ca şi la Cluj, era o anumită euforie de după '89, o sărăcie şi un entuziasm care s-au transformat în zilele noastre în altceva. Atunci s-a întâmplat ceva important pentru formarea mea ca muzician. Compozitorul Anatol Vieru a acceptat la clasa lui câte 2-3 studenţi de la alte secţii. Am mers constant la cursurile sale şi m-a îndemnat să studiez compoziţia, ca specializare principală. Când i-am spus de jazz, mi-a răspuns "Eu nu cunosc jazz-ul, dar îl respect!”. Îmi aduc aminte exact, m-a surprins ca un compozitor de talia lui să spună asta. În Bucureşti cântam cu trupa Jazz Unit, în cluburi, la festivaluri, însă după câţiva ani am decis să plec la New York şi să urmez cursurile New School University, cu care eram în discuţii de ceva vreme. Am vrut să merg acolo, pentru că profesorii acelei şcoli erau legende ale jazz-ului, ale căror discuri le ascultasem şi îmi doream să îi cunosc şi să învăţ de la ei, altfel decât ai face-o de la un profesor de carieră. În plus, îmi doream să ajung la New York, este marea atracţie a lumii jazz-ului.
- Cei mai mulţi spun că resimt un adevărat şoc cultural când ajung acolo.
"Aveam un ţel, să fac jazz la cel mai înalt nivel”
- Tu cum te-ai descurcat, cum ţi-ai croit drumul?
- La început, îmi împărţeam timpul între studiu şi diferite munci pe care le făceam, am fost ospătar, am lucrat într-un magazin de discuri, am făcut interviuri cu amerindieni ce aveau probleme cu drogurile, tot felul de joburi. Eram un tânăr de 29 de ani, ce a plecat pentru o provocare mai mare, iar New York-ul este un loc grozav pentru cei ce vor să facă ceva. Este capitala mondială a artelor. Eu aveam o ţintă, o motivaţie, să fac jazz la cel mai performant nivel, iar asta a făcut ca toate inconvenientele şi problemele - depărtarea de casă, lipsa confortului - să pălească. Am început să predau lecţii de pian, mai întâi particular, apoi la şcoală, cântam în cluburi, şi, încet-încet, m-am integrat pe scena de jazz new-yorkeză. L-am cunoscut şi m-am împrietenit cu saxofonistul Alex Harding, o vreme am locuit împreună, am scos trei-patru albume, iar cu unul dintre grupurile noastre am primit în 2003 premiul de "cel mai bun concert al anului”, ceea ce ne-a dat un nou imbold. Am cântat deseori cu Alex şi în România, e un om cald, care se simte bine aici. Întâlnirea cu el a însemnat mult pentru mine, ajută enorm când te prezintă, te introduce cineva în lumea asta a jazz-ului, care are cutumele ei. Am continuat cu proiecte diferite, am scris aranjamente pentru Sanda Weigl, pornind de la cântecele Mariei Tănase şi ale Romicăi Puceanu, pe care mai târziu le-am prezentat în concert la Teatrul Odeon, am pornit un proiect de îmbinare a muzicii folclorice româneşti cu jazz-ul, alături de Sam Newsome. Cu această lucrare, am lansat albumul "The Romanian-American Jazz Suite”. La început am fost refractar, i-am pus lui Sam în braţe culegerea de colinde de Iosif Herţea şi i-am zis: "Ocupă-te tu!”, apoi, când am auzit cât de frumos sună "O, ce veste minunată!”, i-am cerut cartea înapoi, pentru că îmi doream şi eu să reorchestrez câteva. Continui să cânt în cluburi, am încheiat de curând un turneu pe Coasta de Est, împreună cu violistul american Mat Maneri. Pot să îţi spun în premieră că, împreună cu Mat, vom scoate un album la celebra casă de discuri ECM Records, pe care îl vom lansa live, într-un concert eveniment, pe 14 mai 2013, la Teatrul Odeon din Bucureşti.
Acasă, la New York
- Te-ai acomodat cu adevărat în New York, îţi prieşte ritmul său agitat?
- Când ajung pe aeroportul JFK, simt că m-am întors acasă. New York-ul este casa mea acum, acolo trăiesc şi acolo am prieteni. Chiar dacă nu suntem apropiaţi, când mă văd după o perioadă de absenţă, băcanul din colţ şi vânzătorul de ziare strigă după mine pe stradă "Hey, welcome back!”. Ceea ce nu mi se întâmplă de pildă în Bucureşti, acolo unde lumea mi se pare mult mai agresivă ca la New York.
- Dar Clujul?
- La Cluj mă aşteaptă părinţii mei şi e un loc în care mă întorc mereu cu cea mai mare plăcere. S-a întâmplat ceva oarecum ciudat cu concertele mele din Cluj. Atunci când am început să îmi aduc diferite proiecte pe scenele din Bucureşti şi din ţară, am observat, plăcut surprins, că avem un public foarte bun de jazz în România. Bineînţeles, am încercat să ajung şi la Cluj, însă lucrurile nu s-au legat. Şi asta, de mai multe ori, până când am renunţat. Apoi l-am cunoscut la New York pe regizorul Tompa Gàbor, directorul Teatrului Maghiar din Cluj, care mi-a propus să facem acolo un concert. L-am întrebat dacă e sigur că vrea asta, ştiind experienţele mele trecute. Mi-a spus că da, ştie că există public pentru muzica asta. Şi iată că de două ori pe an, concertez la Cluj, cu proiecte diferite, şi sala este plină. Vorbim de o sală de 800 de locuri! Asta înseamnă să ai un partener serios. Îmi amintesc că într-o iarnă am cântat un colind care începea cu un superb cântec maghiar şi continua apoi cu un colind pur românesc, spectatorii au sărit în picioare, le-a plăcut la nebunie, iar acolo publicul este cam jumătate român, jumătate maghiar.
- Să revenim la Enescu. Cum ai gândit această dimensiune jazz-istică a muzicii sale şi cum a fost ea primită în turneele din America şi din Europa?
- Nu mi-am propus să interpretez muzica lui Enescu aşa cum apare ea în partituri, ce rost ar fi avut? Provocarea a fost să facem o lucrare care să reflecte respectul nostru pentru opera lui Enescu, dar să spună ceva şi despre muzicienii implicaţi în acest proiect. Să-l deschidă jazz-ului, improvizaţiei. E un pariu pe care consider că l-am câştigat, pentru că, din toate turneele şi proiectele mele de 15 ani încoace, acesta a avut cel mai mare succes. După participarea la Festivalul George Enescu şi concertul de lansare a CD-ului "Enescu Re-Imagined”, de la Bucureşti şi New York, ICR ne-a propus un parteneriat pentru prezentarea proiectului live pe scenele lumii. După trei ani de concerte, muzica a evoluat extraordinar, la fiecare apariţie o cântăm diferit, iar acum am putea scoate un nou disc cu ea. Asta mă bucură cel mai mult, şi faptul că am putut contribui, într-o măsură cât de mică, la promovarea muzicii lui Enescu în lume. Am ales piese mai puţin cunoscute ale sale, tocmai pentru că îl consider un compozitor genial şi lumea trebuie să-i cunoască cât mai multe lucrări. Am avut o presă foarte bună şi deseori am fost căutat de muzicieni care mă întrebau despre Enescu, cum pot intra în posesia unor partituri ale sale. În plus, după concertele de la Toronto, Chicago, Köln sau Antwerp, am avut plăcuta surpriză să fiu felicitat de români stabiliţi în străinătate, mari amatori de muzică clasică, nu de jazz.
CARTE DE VIZITĂ
Lucian Ban s-a născut pe 22 ianuarie 1969 în satul Teaca şi la vârsta de 7 ani s-a stabilit cu familia la Cluj Napoca. Alături de trupa Jazz Unit a lansat două albume în România - "Changes - Live at Green Hours”, primul disc imprimat în concert din jazz-ul românesc şi "For Now On”, ambele pentru Green Records. În Statele Unite a continuat cu şapte noi discuri: "Something Holy”, "Premonition”, "Tuba Project”, "The Calling” (toate alături de Alex Harding), "Playground” (cu trupa Asymmetry), "The Romanian-American Jazz Suite” (cu Sam Newsome), "Enescu Re-Imagined” (alături de John Hébert). A scris, de asemenea, muzică pentru mai mult de 20 producţii, de teatru, film, balet.