LUCIAN BAN - "Să-l descopăr, în New York, pe Enescu, a fost o extraordinară experiență muzicală, dar mai ales emoțională”

Iulian Ignat
"Eu nu pun mare preț pe ideea de patriotism, dar am fost impresionat de patriotismul lui Enescu”

Stabilit în New York, capitala mondială a jazz-ului, Lucian Ban a devenit unul dintre cei mai apreciați mu­zicieni români de pes­te hotare. După turneul ame­rican de succes, a venit rândul Europei să primească cu să­lile pli­ne, la marile festivaluri de jazz din această toam­nă, pro­iectul său, "Enes­cu Re-Imagined”. L-am întâlnit pe Lucian în­tr-o scurtă escală a sa la Bu­curești, între Gui­maraes, a­co­lo un­de "Enescu Re-Imagined” a fost sin­gura prezență româ­nească în Capitala Cul­turală Euro­peană 2012, și Cluj Na­poca, acolo unde a susți­nut, pe 30 noiembrie, un concert.

- Cum i-ai redes­co­perit muzica lui George Enescu?

- În perioada Con­ser­vatorului, am re­fu­zat muzica lui Enes­cu, așa, ca o frondă, cum liceenii nu vor să-l ia în serios pe Emi­nes­cu, pentru că sunt obli­gați să-i în­vețe pe de rost poe­ziile. Iar Enescu era prezentat ca un soi de Emines­cu al muzicii româ­nești... Ajuns în Ame­rica, am scris mu­zică și aranjamente orchestrale și auzeam "asta seamănă cu Bartock, asta parcă e Enescu”. Asta îmi spu­neau americanii. Mi se părea inexpli­cabil. Eu eram un tânăr venit în America să fac jazz modern, nu aveam nici o nostalgie pentru muzica ro­mânească, nu mă uitam în urmă. Apoi, în 2009, orga­nizatorii Festivalului Enescu mi-au propus o perspec­tivă jazz a muzicii lui Enescu. Am acceptat imediat, era o pro­vocare și o șansă rară de a lucra și de a porni în turneu cu un ansamblu mare. L-am cooptat pe John Hébert, unul dintre cei mai buni contrabasiști ai momentului, plus instrumentiști americani de clasă, și am pornit la treabă. Am început să studiez viața și muzica lui George Enescu, am devenit un mic exeget, și am fost cucerit de această mare personalitate. Am citit biogra­fia scrisă de Noél Malcolm, un profesor de filozofie politică de la Oxford, pasionat de Enescu, și am as­cultat înregistrările cu Enescu, povestindu-și viața. "Am fost ca o slugă pentru vioară”, spunea el, pentru că își dorea cel mai mult să compună, mai mult decât să meargă în nesfârșite turnee. Aproape anual, traversa Oceanul cu vaporul, câte zece zile, pentru a ajunge în America, acolo unde era considerat un mare compo­zitor, în vreme ce în Europa era apreciat ca un virtuoz al viorii. Eu nu pun mare preț pe ideea de patriotism, dar am fost impresionat de patriotismul lui Enescu. Prefera să cânte în Dorohoi și în alte orașe mici, să stea în hoteluri modeste, decât să cânte pe bani frumoși, la Paris. Am descoperit un om extraordinar și un com­po­zitor de geniu, din păcate subapreciat. Am tratat acest proiect atât muzical, cât și emoțional. Pentru mine, să îl descopăr pe Enescu în Brooklyn a fost o experiență foarte personală, ca un canal ce m-a purtat înapoi, spre locurile din care vin.

De la casa pionierilor, la New York

- Să ne întoarcem atunci la Cluj. Provii dintr-o familie "mu­zicală”, așa cum sunt multe în Ardeal?

- N-aș putea spune asta. Tata a studiat fa­gotul la Liceul de Mu­zică, însă mai apoi a ales o carieră teh­nică, iar mama a fost pro­fesoară de franceză și de română. Dar cert este că muzica răsuna toată ziua la noi în casă și nu era cla­sică, sau jazz, ci rock! Beat­les și The Rolling Stones erau la ordinea de zi. Eu eram hărăzit pro­babil unei cariere de in­giner, însă m-am îndră­gostit de pian. Nu știu exact de ce, nu aveam pian acasă, în­să îl con­sider și acum unul dintre cele mai fru­moase, mai atrăgătoare instrumente muzicale, ca formă și apa­riție, poate că asta m-a atras la început. Fu­geam de la școală, mă strecuram în Liceul de Mu­zică, căutam o sală cu pian și, cum nu stu­diasem și nu știam exact ce am de făcut, impro­vizam. De câte ori n-am fost prins și dat afară... Apoi am frecventat un cerc al pasionaților de jazz de la Casa studen­ților și cineva mi-a spus: "Ar trebui să-l cu­noști pe Gyorgy Jolt”. Am aflat mai apoi că Gyorgy deținea una dintre cele mai vaste colecții de discuri de jazz din Estul Europei, corespondase cu muzi­cieni cele­bri, avea discuri foarte rare, era și pianist, dar nu făcuse carieră, pasiunea lui era această co­lecție. M-a primit la el, stăteam cu orele, acolo am învățat să cânt la pian și am luat contact cu istoria jazz-ului, așa că, mai târziu, când am ajuns în Ame­rica, aveam temele făcute. Gyorgy era un personaj fascinant, îți spun o istorioară, ca să-ți dai mai bine sea­ma. Am cunoscut, în primul meu an la New York, un mu­zician ame­rican care mi-a povestit că a fost odată în România, pe când avea 14-15 ani, cu for­mația colegiului. Și, după un concert susți­nut într-un oraș din Transilvania - nu mai ținea minte numele - a venit la el un tip care i-a spus exact toate influen­țele, toți muzi­cienii pe care foarte tâ­nărul pianist de atunci încerca să-i imite. A rămas perplex, mai avea un pic și începea să plângă. L-am între­bat câteva amă­nunte, și, în­tr-adevăr, era vorba de Gyorgy!

- Cum a început cariera ta?

- Cu un concert susținut în trio, la Casa Pionierilor. La Cluj am început Conservatorul, la Pedagogie, apoi m-am transferat la București, căci se înființase aici o secție de Jazz, cu Mircea Tiberian la catedră. Și la București, ca și la Cluj, era o anumită euforie de după '89, o sărăcie și un entuziasm care s-au transformat în zilele noastre în altceva. Atunci s-a întâmplat ceva im­portant pentru formarea mea ca muzician. Compozito­rul Anatol Vieru a acceptat la clasa lui câte 2-3 studenți de la alte secții. Am mers constant la cursurile sale și m-a îndemnat să studiez compoziția, ca specializare principală. Când i-am spus de jazz, mi-a răspuns "Eu nu cunosc jazz-ul, dar îl respect!”. Îmi aduc aminte exact, m-a surprins ca un compozitor de talia lui să spună asta. În București cântam cu trupa Jazz Unit, în cluburi, la festivaluri, însă după câțiva ani am decis să plec la New York și să urmez cursurile New School University, cu care eram în discuții de ceva vreme. Am vrut să merg acolo, pentru că profesorii acelei școli erau legende ale jazz-ului, ale căror discuri le asculta­sem și îmi doream să îi cunosc și să învăț de la ei, altfel decât ai face-o de la un profesor de carieră. În plus, îmi doream să ajung la New York, este marea atracție a lumii jazz-ului.

- Cei mai mulți spun că resimt un adevărat șoc cultural când ajung acolo.

- A fost un șoc, oricât citisem despre NY, oricât mă pregătisem, am resimțit-o ca pe un șoc. Să te stabilești la New York, de la București, nu-i același lucru cu aco­modarea de la Cluj la București, e cu totul alt nivel. Deși se spune că face parte tot din cultura occidentală, America e altă lume, alt univers față de Europa, iar New York-ul în mod special. Să luăm, de pildă, jazz-ul. Aici trăiesc circa 40000 de muzicieni de jazz, față de, câți să fie, 30?, în România. Nivelul la care se cântă acolo este extraordinar, nu este deloc ușor să-ți găsești de lucru în domeniu, iar succesul, dacă ajungi să îl obții, este relativ, nu știi cât durează.

"Aveam un țel, să fac jazz la cel mai înalt nivel”

- Tu cum te-ai descurcat, cum ți-ai croit drumul?

- La început, îmi împărțeam timpul între studiu și diferite munci pe care le făceam, am fost ospătar, am lucrat într-un magazin de discuri, am făcut interviuri cu amerindieni ce aveau probleme cu drogurile, tot felul de joburi. Eram un tânăr de 29 de ani, ce a plecat pentru o provo­care mai mare, iar New York-ul este un loc gro­zav pentru cei ce vor să facă ceva. Este capitala mondială a artelor. Eu aveam o țintă, o moti­vație, să fac jazz la cel mai performant nivel, iar asta a făcut ca toate inconvenientele și pro­ble­mele - depărtarea de casă, lipsa confortului - să pălească. Am început să predau lecții de pian, mai întâi particular, apoi la școală, cântam în clu­buri, și, încet-încet, m-am integrat pe scena de jazz new-yorkeză. L-am cunoscut și m-am împrietenit cu saxofo­nistul Alex Harding, o vreme am locuit împre­ună, am scos trei-patru albume, iar cu unul dintre grupurile noastre am primit în 2003 pre­miul de "cel mai bun concert al anului”, ceea ce ne-a dat un nou im­bold. Am cântat deseori cu Alex și în România, e un om cald, care se sim­te bine aici. Întâl­nirea cu el a însemnat mult pentru mine, ajută enorm când te prezintă, te introduce cineva în lumea asta a jazz-ului, care are cutumele ei. Am continuat cu pro­iecte diferite, am scris aranja­mente pentru San­da Weigl, pornind de la cântecele Mariei Tănase și ale Romicăi Puceanu, pe care mai târziu le-am prezentat în concert la Teatrul Ode­on, am pornit un proiect de îmbinare a muzicii folclorice ro­mânești cu jazz-ul, ală­turi de Sam Newsome. Cu această lucrare, am lansat albumul "The Ro­manian-American Jazz Suite”. La început am fost re­fractar, i-am pus lui Sam în brațe culegerea de co­linde de Iosif Herțea și i-am zis: "Ocupă-te tu!”, apoi, când am auzit cât de frumos sună "O, ce veste mi­nu­nată!”, i-am cerut cartea îna­poi, pentru că îmi doream și eu să reor­chestrez câteva. Continui să cânt în clu­buri, am înche­iat de curând un turneu pe Coasta de Est, împreună cu violistul ame­rican Mat Maneri. Pot să îți spun în premieră că, îm­preună cu Mat, vom scoate un album la celebra casă de discuri ECM Records, pe care îl vom lansa live, într-un concert eveniment, pe 14 mai 2013, la Teatrul Ode­on din București.

Acasă, la New York

- Te-ai acomodat cu adevărat în New York, îți priește ritmul său agitat?

- Când ajung pe aeroportul JFK, simt că m-am întors acasă. New York-ul este casa mea acum, acolo trăiesc și acolo am prieteni. Chiar dacă nu suntem apropiați, când mă văd după o perioadă de absență, băcanul din colț și vânzătorul de ziare strigă după mine pe stradă "Hey, welcome back!”. Ceea ce nu mi se întâmplă de pildă în București, acolo unde lumea mi se pare mult mai agresivă ca la New York.

- Dar Clujul?

- La Cluj mă așteaptă părinții mei și e un loc în care mă întorc mereu cu cea mai mare plăcere. S-a în­tâm­plat ceva oarecum ciudat cu concertele mele din Cluj. Atunci când am început să îmi aduc diferite pro­iecte pe scenele din București și din țară, am observat, plăcut surprins, că avem un public foarte bun de jazz în România. Bineînțeles, am încercat să ajung și la Cluj, însă lucrurile nu s-au legat. Și asta, de mai multe ori, până când am renunțat. Apoi l-am cunoscut la New York pe regizorul Tompa Gàbor, directorul Tea­trului Maghiar din Cluj, care mi-a propus să facem acolo un concert. L-am întrebat dacă e sigur că vrea asta, știind experiențele mele trecute. Mi-a spus că da, știe că există public pentru muzica asta. Și iată că de două ori pe an, concertez la Cluj, cu proiecte diferite, și sala este plină. Vorbim de o sală de 800 de locuri! Asta înseamnă să ai un partener serios. Îmi amintesc că într-o iarnă am cântat un colind care începea cu un superb cântec maghiar și continua apoi cu un colind pur românesc, spectatorii au sărit în picioare, le-a plă­cut la nebunie, iar acolo publicul este cam jumătate român, jumătate maghiar.

- Să revenim la Enescu. Cum ai gândit această dimensiune jazz-istică a muzicii sale și cum a fost ea primită în turneele din America și din Europa?

- Nu mi-am propus să interpretez muzica lui Enes­cu așa cum apare ea în partituri, ce rost ar fi avut? Pro­vocarea a fost să facem o lucrare care să reflecte respectul nostru pentru opera lui Enescu, dar să spună ceva și despre muzicienii implicați în acest proiect. Să-l deschidă jazz-ului, improvizației. E un pariu pe care consider că l-am câștigat, pen­tru că, din toate turneele și proiectele mele de 15 ani în­coa­ce, acesta a avut cel mai mare succes. Du­pă parti­ci­parea la Festi­valul George Enescu și con­certul de lansare a CD-ului "Enescu Re-Ima­gined”, de la Bucu­rești și New York, ICR ne-a pro­pus un parteneriat pentru pre­zentarea proiec­tu­lui live pe scenele lu­mii. După trei ani de con­certe, muzica a evoluat ex­traordinar, la fiecare apariție o cântăm di­fe­rit, iar acum am putea scoate un nou disc cu ea. Asta mă bucură cel mai mult, și faptul că am putut contribui, într-o mă­sură cât de mică, la promo­varea muzi­cii lui Enescu în lume. Am ales piese mai puțin cunoscute ale sale, tocmai pentru că îl consider un com­po­zitor genial și lumea trebuie să-i cunoască cât mai multe lucrări. Am avut o presă foarte bună și deseori am fost căutat de muzi­cieni care mă întrebau despre Enescu, cum pot intra în posesia unor partituri ale sale. În plus, după concertele de la Toronto, Chica­go, Köln sau Antwerp, am avut plăcuta surpriză să fiu felicitat de români stabiliți în străinătate, mari amatori de muzică clasică, nu de jazz.

CARTE DE VIZITĂ
Lucian Ban s-a născut pe 22 ianuarie 1969 în satul Teaca și la vârsta de 7 ani s-a stabilit cu fa­mi­lia la Cluj Napoca. Alături de trupa Jazz Unit a lan­sat două albume în România - "Changes - Live at Green Hours”, primul disc imprimat în con­cert din jazz-ul românesc și "For Now On”, ambele pentru Green Records. În Statele Unite a continuat cu șapte noi discuri: "Something Holy”, "Premo­nition”, "Tuba Project”, "The Calling” (toate ală­turi de Alex Harding), "Playground” (cu trupa Asym­metry), "The Romanian-American Jazz Suite” (cu Sam Newsome), "Enescu Re-Imagined” (ală­turi de John Hébert). A scris, de ase­menea, mu­zică pentru mai mult de 20 pro­ducții, de teatru, film, balet.