O descoperire arheologică din provincia chineză Shaanxi a făcut în 1974 senzaţie în toată lumea. Nu doar istoricii au fost fascinaţi de uluitoarea comoară, ci şi oameni cu preocupările cele mai diverse, fiindcă aşa ceva nu se mai văzuse. Acum, în fiecare an, oraşul Lintong, cel mai apropiat de locul săpăturilor arheologice încă neîncheiate, este vizitat de milioane de turişti veniţi de pe toate meridianele. Toţi se îndreaptă spre şantierul în continuă extindere ca să vadă noua "minune a lumii” numită Armata de teracotă. 1000 de războinici în mărime naturală, cu chipuri şi expresii personalizate, cu uniforme diferite, se înşiruie ordonat, cu carele de luptă şi armele specifice anului 210 î.e.n., la poalele unei coline funerare. Soldaţii bimilenari păzesc mormântul lui Qin Shi Huang Di, Primul Împărat, unificatorul preistoric al Chinei (chiar numele ţării derivă de la dinastia fondată de el). În 1974 însă, puţini istorici erau interesaţi de figura acestui împărat legendar, despre care existau informaţii sărace şi suspect de întunecate, provenind de la întemeietorul istoriografiei chineze - Sima Qian, trăitor în sec. II î.e.n. Chiar şi acestea ar fi putut dispărea, dacă nebunia Revoluţiei Culturale declanşate de Mao nu ar fi fost pe sfârşite şi dacă Marele Conducător comunist nu şi-ar fi dorit refacerea unităţii Chinei. Se ştie că din ordinul lui au fost distruse nenumărate opere de artă antice şi moderne. Probabil ar fi distrus şi Armata de teracotă dacă nu i-ar fi folosit ideologic. Mao a resuscitat personalitatea Primului Împărat care a unificat China prin zdrobirea "statelor combatante” în care era împărţită şi prin eliminarea aristocraţiei ce le domina, în favoarea puterii absolute a statului - o idee ce îi convenea. Ca şi Stalin, care l-a revalorificat pe ţarul Ivan cel Groaznic pentru propriile interese, Mao a schimbat perspectiva asupra Primului Împărat, slăvindu-i "legalismul” în opoziţie cu confucianismul. Acesta din urmă propaga binele ca ţintă morală a statalităţii, în timp ce "legalismul” susţinea arbitrariul despotic al statului şi conducătorului acestuia, în raport cu supuşii. Descoperirea Armatei de teracotă a fost convenabilă maoismului şi asta a salvat-o: Partidul a alocat fonduri pentru continuarea cercetărilor şi conservarea artefactelor găsite. De aici îşi începe cartea (foarte atrăgător scrisă şi superb ilustrată) John Man, care încearcă să reconstituie viaţa şi isprăvile prinţului Zheng, cel ce va deveni Primul Împărat. În colaborare cu specialişti chinezi şi americani, istoricul a adunat toate datele posibile după mai bine de două milenii despre acest prinţ, care s-a dovedit un conducător abil şi un războinic temerar în bătăliile cu celelalte state chineze, înfrânte şi încorporate succesiv în imperiul întemeiat de el. Zheng a unificat nu doar teritoriul, ci şi administraţia, instrumentele de măsurat, monedele, scrierea şi a fixat graniţele aproape actuale ale statului său, începând construirea Marelui Zid. Temerile că ar putea fi răsturnat l-au făcut să devină despot absolut, voinţa lui fiind decretată Lege. Pentru a-şi ţine supuşii sub ascultare, a ordonat arderea cărţilor şi uciderea erudiţilor, înţelegând că ignoranţii sunt mai uşor de manevrat. Puterea i s-a suit atât de tare la cap, încât a poruncit slujitorilor să-i găsească "elixirul nemuririi” sau, cel puţin, elixirul care să-i asigure, dincolo de moarte, conservarea trupului. Mormântul lui, construit încă din timpul vieţii pe muntele Li, conţine - se presupune, căci încă nu a fost excavat - comori nemăsurate, puse acolo pentru a-l însoţi în eternitate. Armata de teracotă scoasă la iveală era menită să asigure paza colinei funerare în care se ascund probabil multe taine ale Chinei profunde şi chiar ale lumii. John Man a grupat într-o construcţie fascinantă documente istorice, legende, mărturii materiale, ceea ce a văzut el însuşi la faţa locului, adică tot ce se poate şti până acum despre Primul Împărat şi Armata nemuritoare de pază la presupusul lui mormânt. Ale cărui secrete încă îngropate incită imaginaţia milioanelor de vizitatori.
Ioana Pârvulescu, "Viitorul începe luni”, editura Humanitas (tel. 0372/74.33.82), 312 pag.
Universitarii care predau literatură, obligaţi să înghesuie în despărţituri istorice şi conceptuale personalităţi artistice, să le compare şi să analizeze demonstrativ, pe înţelesul unor novici, operele, an de an, îşi pierd prin repetiţie plăcerea aventuroasă a evadării din tipare. Nu mai au bucuria stabilirii unor dialoguri, unor relaţii personale noi cu operele canonice şi autorii lor. Ioana Pârvulescu este dintre acei profesori pe care nu-i poate atinge rutina: cu cât îşi petrece mai mult timp în biblioteci, plonjând minte, trup şi suflet în timpurile vieţuirii marilor scriitori, cu atât o atrag noi jocuri de perspective. Ştiind bine stereotipurile, ea mută prin proprie înţelegere accentele, descoperă aspecte neglijate şi îşi antrenează auditoriul şi cititorii să o urmeze în alte sensuri ce emană din texte. Idei care sunt acolo, în opere, gravate de experienţele de viaţă ale autorului, dar pe care clişeele perpetuate şi distanţa în timp le-au evacuat. Solicitând curiozitatea, emoţia, gândirea specifică omului de azi, Ioana Pârvulescu e mai mult decât un interpret ingenios, e şi un "jucător de cărţi” pasionat, care iubeşte deopotrivă distracţia cu miză mare, riscul, "hazardul obiectiv”. Asta explică de ce, după volume excepţionale de eseistică şi traduceri dificile, s-a aventurat şi pe teritoriul ficţiunii. Nu cea mai la îndemână prozatorilor de azi, aşa-numita "autoficţiune”, ci romanul complex, în care îşi valorifică apetitul gurmand pentru secolul XIX românesc, despre care ştie cam tot ce se poate. Şi în romanul precedent, "Viaţa începe vineri”, din 2009, s-a amuzat să facă acest trecut din nou locuibil. Să-şi conducă cititorul pe serpentinele timpului, fără "rău de mişcare”, înapoi, în Bucureştiul anului 1897, când încrederea în viitor, entuziasmul faţă de progres, generozitatea şi onoarea colorau cu o tentă optimistă lumea românească. Fascinată ea însăşi de vechea idee SF a unei "maşini a timpului” (pe care savanţii fizicieni de azi o consideră mai puţin fantezistă decât se credea), a călătoriei dus-întors în trecut şi viitor, romanciera transportă, deocamdată cu vehiculul imaginaţiei, un contemporan de-al nostru la sfârşitul sec. XIX, implicându-l într-o poveste bucureşteană cu mister, amor şi umor. În noul roman, "Viitorul începe luni”, Ioana Pârvulescu reia viaţa începută vineri a personajelor din primul volum, continuând-o cu o săptămână plină de evenimente din februarie 1898. De data aceasta intriga e narată din perspectiva a doar două personaje, jurnalistul Pavel Mirto de la "Universul” şi tânăra de 21 de ani, Iulia Margulis. Ei sunt cei care se străduiesc să reţină în scris - într-un roman şi într-un jurnal intim - timpul ce nu-şi suspendă zborul, să fixeze vizibilul ascuns în pliurile lui. Jocul dragostei şi al întâmplării îi face martori la lupte politice, comploturi nihiliste, înfruntări între idei progresiste şi gândirea conservatoare, candoare şi viclenie, sentimente şi datorie, tandreţe şi luciditate. Răsturnând clepsidra celor două etaje temporale, în noul roman Iulia e cea ejectată temporar din Bucureştiul sfârşitului de secol XIX, în cel al zilelor noastre. Ponderea o are Capitala din urmă cu un secol, în care persoane cu existenţă reală - doctorul Dimitrie Gerota, Luigi Cazzavillan - directorul ziarului "Universul” şi Constantin Mille - cel al concurenţei, "Adevărul”, feminista Sofia Nădejde, primarul Robescu ş.a. - trăiesc alături de personaje fictive pe străzi şi printre clădiri unele dispărute, altele devenite "monumente istorice” (un desen înfăţişând "teatrul acţiunii romanului” ne dă la sfârşit reperele). Ioana Pârvulescu ţese bine acţiunea, ştie cum să ne intrige pe parcurs şi cât să pună discret din ea însăşi sub straturile povestirii. Tandreţea, delicateţea, dar şi temeritatea şi simţul dreptăţii sunt sigur ale ei. După cum poezia anotimpurilor, a stărilor sufleteşti, cea din aerul timpului, grija pentru particularităţile limbajului de acum un secol în contrast cu felul de a vorbi de azi îi marchează stilul narativ. Viitorul începe luni e un refugiu plăcut pentru vremea câinoasă de afară.